آينده روشن - اخبار مهدويت و معنويت 15 دی 1397 ساعت 9:23 http://bfnews.ir/vdcb5zbz.rhbs8piuur.html -------------------------------------------------- عنوان : جامعه هدف جریان مدعی یمانی، حوزه علمیه است -------------------------------------------------- نشست بازخوانی پرونده مدعی یمانی روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه 1397 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. متن : به گزارش آینده روشن در نشست بازخوانی پرونده مدعی یمانی که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار به بررسی پرونده احمد الحسن بصری پرداخت.وی در ابتدای این نشست با دسته بندی مدعیان مهدویت گفت: ما در این رابطه با سه گروه مواجه هستیم. اولین گروه کسانی اند که از صدر اسلام تا کنون ادعای مهدویت داشته اند و خود را مهدی موعود نامیده اند که در این میان شیعیان و اهل سنت زیادی چنین ادعایی داشته اند که البته ادعاهای مدعیان اهل سنت در این مورد بیشتر بوده است. گروه دوم کسانی اند که دیگران آن ها را مهدی موعود می نامیدند و آن ها در این مورد سکوت می کردند که شیعیان در این مورد بیشتر مبتلا بوده اند.وی افزود: گروه سوم نیز افرادی هستند که خود را زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) معرفی می کردند و این گروه نسبت به دو گروه دیگر همواره موفق تر عمل کرده اند، چون در روایات شاخصه خاصی برای زمینه سازان ظهور ذکر نشده است و این ها از همین مسئله به نفع خود بهره برده اند.این پژوهشگر فرق و ادیان افزود: در میان چنین گروه هایی افرادی مانند علی محمد باب ابتدا خود را باب امام عصر معرفی می کردند اما بعدها خود را امام زمان نامیده و حتی ادعای نبوت و بالاتر از آن هم داشتند که احمد الحسن نیز چنین مسیری را طی کرده است.قیام علیه حوزه علمیهحجت الاسلام هوشیار در رابطه با آغاز فعالیت احمد الحسن گفت: وی پس از یک سال تحصیل در حوزه علمیه شهید صدر در کشور عراق در دهه 90 میلادی ادعا کرد شبی امام زمان(عج) به خواب او آمده و به او فرموده که تو فرزند من هستی و وظیفه داری تا علیه فساد علمی در حوزه علمیه قیام کنی.وی پس از مدتی خود را مهدی و سپس قائم نامید. سپس ادعا کرد من همان قائمی هستم که طبق روایات جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. احمد الحسن به این مقام بسنده نکرد و بعدها خود را پیامبر خدا نامید و در گام بعدی ادعا کرد گوسفندی که در مکاشفه یوحنا ظاهر شده است، همان رب الارباب است و رب الارباب خود اوست.حیدر مُشَتَت همکار احمدالحسن و مدعی یمانیحجت الاسلام محمدی هوشیار افزود: نکته جالب این جاست که هم زمان چهار نفر از طلاب حوزه علمیه شهید صدر ادعایی مشابه داشتند که یکی از آن ها حیدر مشتت یا اباعبدالله الحسین القحطانی بود که شریک ادعای احمد اسماعیل بصری یا همان احمد الحسن شد. حیدر مشتت طبق برنامه ای از پیش معین شده خود را سید حسنی و یمانی موعود نامید و ادعا کرد احمد الحسن فرزند امام زمان و وصی پیامبر است.البته این همکاری خیلی هم به طول نینجامید و این دو پس از این که به اختلاف برخوردند، یکدیگر را دجال معرفی کردند و نهایتاً حیدر مشتت سال 2005 میلادی کشته شد و فضا برای فعالیت های احمد الحسن گسترش یافت.اولین معارض این جریانوی در رابطه با اولین معارض این جریان گفت: آیت الله العظمی سیستانی اولین شخصیتی بودند که در مقابل این جریان ایستادند و این ایستادگی باعث شد تا طرفداران احمد الحسن این مرجع تقلید بزرگوار را دجال سجستانی بنامند و برای قتل ایشان برنامه ریزی کنند.این کارشناس فرق و ادیان افزود: طرفدار این جریان به رهبری شخص احمد الحسن، هم زمان با ایام عاشورای حسینی که بسیاری از اهالی شهر نجف اشرف عازم کربلای معلی می شوند، با جمع شدن در پادگان خودساخته ای در این شهر که در این ایام خلوت تر از همیشه بود، تصمیم به عملی کردن نقشه ترور آیت الله سیستانی گرفتند که البته با هوشیاری پلیس این شهر شکست خورد و بسیاری از این افراد در پادگان خود کشته شدند.واگذار کردن امتیاز احمد الحسن بودناین پژوهشگر عرفان های نوظهور در ادامه با اشاره به شکست طرح ترور آیت الله سیستانی گفت: در این اتفاق یا احمد اسماعیل کشته شده و یا طبق اسنادی در همان سال به کشور استرالیا گریخته است و اکنون نیز مشغول فعالیت در عرصه واردات قطعات خودروهای سنگین می باشد. وی افزود: به هر حال بعد از آن اتفاق، چهار گروه مختلف ادعا کردند که احمد الحسن نزد ماست و این در حالی است که موضع گیری ها و فعالیت های این گروه ها بر ضد هم صورت می گیرد و مشخص است که مدعیان جدیدی در حال استفاده از امتیاز نام جریان احمد الحسن هستند.ادعای سازنده مستند ظهورحجت الاسلام محمدی هوشیار با اشاره به فردی که مستند وی حتی از صداوسیما نیز پخش شده است، گفت: فردی به نام عبدالله هاشم که مستند ظهور را ساخت و متأسفانه این مستند از صداوسيما نیز پخش شد، بعد از بازگشت از ایران خود را پیرو احمد الحسن معرفی کرده و ادعایش این بود که وی کسی است که بعد از احمد الحسن آمده و بعد از وی نیز مهدی موعود ظهور خواهد کرد.هدف جریان احمد الحسنوی با تأکید بر این که هر جریانی یک جامعه هدف دارد، جامعه هدف جریان مدعی یمانی را حوزه های علمیه خواند و افزود: برای برخی جای تعجب است که چطور می شود طلبه ها جذب چنین جریاناتی می شوند اما باید دانست در طول تاریخ افراد زیادی که جزء بزرگان زمان خود شناخته می شدند، گرفتار جریانات انحرافی شدند که از زمان زیدیه و واقفیه گرفته تا شیخیه و بابیه همواره افراد بزرگی نیز در بین منحرفین دیده می شوند.دلیل نفوذ در حوزه علمیهاین پژوهشگر فاصله گرفتن حوزه های علمیه از روایات اهل بیت علیهم السلام را دلیل اصلی نفوذ چنین جریاناتی در حوزه علمیه دانسته و افزود: کار اصلی چنین گروه هایی دست بردن در روایات و تقطیع و تحریف روایات است. اگر طلاب ما آشنایی خوبی با روایات داشته باشند، قطعاً دچار انحراف نخواهند شد و مشکلات این گروه ها را متوجه خواهند شد.فعالیت های گسترده جریان مدعی یمانیوی افزود: این ها در نجف اشرف حوزه علمیه و دانشگاه تأسیس کرده اند و شبکه ماهواره ای المنقذ و رایات را نیز راه اندازی کرده اند. یکی از فعالیت های ویژه این جریان برگزاری نماز جمعه های خانگی در شهرهای کوچک و بزرگ است و برای شان هیچ اهمیتی ندارد که جمعیت نمازگزاران چقدر باشد، بلکه هدف اصلی تعداد نماز جمعه هاست.ادعا در عرصه سیاستاین کارشناس فرق و ادیان افزود: ادعای فرقه مدعی یمانی در عرصه سیاست این است که دموکراسی و انتخابات مورد قبول شان نیست و حکومت باید به وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم که به ادعای آن ها همان احمد الحسن بصری است، واگذار شود و با همین ادعا وی نامه ای به سران کشورهای اسلامی نگاشته و از آن ها خواسته که حکومت خود را به وی واگذارند.وی افزود: البته حمایت از جریان اخیری که در بصره رخ داد، باعث شد دولت عراق حساسیت بیشتری نسبت به این جریان به خرج دهد و برای اولین بار موکب های این جریان در مسیر پیاده روی اربعین جمع آوری شد.ادعا در مباحث فقهیاین پژوهشگر عرفان های نوظهور در ادامه با ذکر مثال هایی به بررسی برخی انحرافات فقهی این جریان اشاره کرد و افزود: یکی از ادعاهای آن ها این است که اگر کسی یک عمر نماز قضا داشته باشد، با خواندن یک روز نماز قضا در شب 23 ماه مبارک رمضان همه نمازهای قضای وی جبران می شود. احمد الحسن در حکم دیگری اموال مخالفین خود را محترم نمی داند و آن ها را نجس خوانده است.ادعا در مباحث اعتقادیحجت الاسلام محمدی هوشیار گفت: وی در معرفی خود به عناوین یمانی، سفیر الامام، قائم، امام عصر و نبی الله بسنده نکرده و ادعاب الوهیت دارد.هم چنین در پاسخ به این سؤال که چرا تو آمده ای اما امام زمان ظهور نکرده است، چنین پاسخ می دهد: پدر من دچار منیت شده و لذا روح القدس به من دستور آمدن داده است و هر وقت وی از منیت رهایی یابد، ظهور خواهد کرد.