آينده روشن - آخرين عناوين ::پژوهشکده مهدویت:: :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Mon, 16 Jul 2018 01:03:54 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Mon, 16 Jul 2018 01:03:54 GMT ::پژوهشکده مهدویت:: 60 تبیین فرهنگ انتظار با نگاه هنری از اهداف نخستین جشنواره ملی مهدویت است http://bfnews.ir/vdceov8p.jh8vei9bbj.html به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام مهدی حسینی نژاد ظهر امروز در اولین نشست تخصصی جشنواره مهدویت با موضوع آسیب‌شناسی باورمندی به مهدویت که در موسسه آینده روشن برگزار شد، عنوان کرد: در جهت تبیین محورهای نخستین جشنواره ملی مهدویت، سلسله نشست های علمی برگزار می شود. وی افزود: نشست های تخصصی به منظور بررسی چالش ها و آسیب های حوزه مهدویت و تبیین معارف ناب مهدوی با توجه به هجمه های سنگین دشمن علیه این معرفت ناب که مایه اصلی تفکر ناب شیعی را تشکیل می دهد برگزار می گردد. موضوعات کاربردی از جمله چالش های اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حول محور مهدویت و آخرالزمان در این نشست های علمی بررسی می شود. حجت الاسلام حسینی نژاد بیان کرد: همچنین موضوع مدعیان دروغین و چالش های عصر غیبت و مسائلی مانند مهدویت و آینده بشریت و نظام حکومتی در عصر غیبت و مساله ولایت فقیه و نقش گروههای مختلف در ایجاد فضای قرب به امام زمان(عج) و استراتژی سازی با مدل مهدوی از محورهای این نشست ها است. وی خاطرنشان کرد: این نشست ها به شکل متمرکز با همکاری دبیرخانه دکترین مهدویت و جهاد دانشگاهی قم به منظور همگانی کردن و حضور تخصصی در لایه های مختلف اجتماعی برگزار می شود. دبیر اجرایی همایش دکترین مهدویت گفت: یکی دیگر از برنامه ها برگزاری نشست های علمی و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه با موضوعات چالشی و پاسخ علمی و برگزاری نشست های مختلف در بدنه حوزه با محوریت مباحث علمی از جمله نقش روحانیت و فقها در عصرغیبت است. وی گفت: همگرایی با رسانه ها و رویکرد پژوهشی و ایجاد حرکتی فرهنگی در پاسخگوئی به شبهات، حرکت ها و رویش های جدید از دیگر اهداف این جشنواره است. در این نشست ها اساتید برجسته علمی حضور می یابند و مقالات علمی به صورت کاربردی ارائه می گردد. حجت الاسلام حسین نژاد با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه دینی خاطرنشان کرد: ما شیعیان اعتقاد داریم عدالت اجتماعی و اقتصادی که گمشده بشریت است با حضور ولی عصر(عج) تحقق می یابد، کمرنگ شدن ارزش ها و آرمان ها خود جریانی است که به فرهنگ مهدوی لطمه زند. وی عنوان کرد: جشنواره مهدویت قصد دارد مساله موعود گرایی را در بطن جامعه کاربردی سازد و به شکل ادبی و هنری و رسانه ای به عنوان نیاز روز جامعه گسترش دهد. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 04 Jul 2018 08:35:44 GMT http://bfnews.ir/vdceov8p.jh8vei9bbj.html رویکرد جشنواره ملی مهدویت، بررسی آسیب‌ها و چالش‌های فراروی انتظار است http://bfnews.ir/vdcdjj09.yt0jo6a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن حجت الاسلام والمسلمین دکتر صابر جعفری ظهر امروز در اولین نشست تخصصی جشنواره مهدویت با موضوع آسیب‌شناسی باورمندی به مهدویت که در موسسه آینده روشن برگزار شد، عنوان کرد: موضوع مهدویت و موعودگرایی در همه ادیان مطرح بوده است و آرمان بلند جهان اسلام و امت مسلمین و شیعه به شمار می رود. معاون مرکز تخصصی موعود افزود: رویکرد اندیشه مهدویت مدیریت آینده انسان به واسطه رهبری آگاه و به دور از هوای نفس و فردی معصوم است. وی تصریح کرد: روایات زیادی وجود دارد که طولانی شدن غیبت موجب می شود عده ای حتی ایمان خود را به دلیل ناامیدی از دست بدهند، طولانی شدن غیبت ولی عصر(عج) گاهی در یقین افراد ایجاد انکار و یا ناامیدی می کند. وی بیان کرد: هر چه مساله ای دارای اهمیت بیشتری باشد آفت های بیشتری نیز آن را تهدید می نماید در این خصوص موضوع مهدویت با خود چالش هایی را به همراه دارد که باید رفع گردد. معاون مرکز تخصصی موعود خاطرنشان کرد: در اندیشه شیعی نیز بحث غیبت امام عصر(عج) وقتی مطرح می شود چالش خیز نیز می باشد، بدان معنا که طولانی شدن غیبت موجب بروز چالش می شود. گاهی این افکار در مسیر رسیدن به هدف اصلی، مانع ایجاد می کند این چالش و درگیری های فکری در حوزه اندیشه مهدویت باید درمان شود. حجت الاسلام والمسلمین جعفری افزود: چالش ها ممکن است عامل بیرونی داشته باشند مانند دشمنان و مخالفان اندیشه مهدویت که چالش و فتنه و شبهه و ناامیدی ایجاد می کنند. گاهی نیز چالش ها درونی است مانند طول زمان که زمینه نا امیدی را فراهم می سازد البته چالش ها ممکن است ارتباط مستقیمی با عصر غیبت نداشته باشد و همانند شهوات و مسائل طبیعی انسان را با غفلت مواجه سازد. معاون مرکز تخصصی موعود بیان کرد: رویکرد جشنواره ملی مهدویت، بررسی آسیب ها و چالش ها فراروی انتظار در دوران غیبت است. در واقع جشنواره بیشتر در حوزه چالش هایی متمرکز است که مستقیم با غیبت در ارتباط است؛ یکی از چالش ها این است که عده ای برای ظهور زمان تعیین می کنند. حجت الاسلام والمسلمین جعفری یادآور شد: همچنین آسیب های زیادی وجود دارد که می تواند ایمان را به خظر بیندازد برخی از ایمان ها آن قدر ضعیف است که با هر نسیمی تغییر جهت می دهد. رویکرد پیشگیری و درمان در مواجهه با چالش های مهدویت از اهداف مهم نخستین جشنواره ملی مهدویت است. معاون مرکز تخصصی موعود عنوان کرد: هر سال همایش ملی دکترین مهدویت با رویکرد پژوهشی برگزار می شود و امسال نخستین جشنواره ملی مهدویت با مشارکت جهاد دانشگاهی در بخش های ادبی و هنری برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با چالش ها باید 4 گام مهم برداریم که سه گام مهم آن در همایش دکترین مهدویت دنبال می شود و جشنواره مهدویت گام چهارمی را پی ریزی می نماید. حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: در همایش دکترین مهدویت به تبیین چالش و چیستی آن می پردازیم و ریشه ها و خواستگاه را بررسی نموده و به بررسی عوامل و انگیزه ها می پردازیم و برای حل چالش ها به سوی پیشگیری و درمان حرکت می کنیم. وی با اشاره به گام چهارم در جشنواره مهدویت بیان کرد: در این مرحله از نویسندگان و هنرمندان توقع داریم مباحث علمی را از فضای محکم به فضایی روان تر و قابل فهم تر برسانند. معاون مرکز تخصصی موعود اظهار کرد: این جشنواره از بخش‌های مختلف علمی پژوهشی و فرهنگی و ادبی و هنری تشکیل شده است و در بخش پژوهشی، موضوع خاصی با عنوان مهمترین چالش‌های باورمندی مهدوی و مهدی باوری(عج) پیگیری می شود. وی توضیح داد: به منظور ایجاد یک موج علمی و فرهنگی و به کار گیری تمام ظرفیت‌ها در توسعه و ترویج مهدویت و پاسخ به شبهات این جشنواره برگزار خواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین جعفری یادآور شد: همچنین سلسله نشست‌های مهدویت با موضوع اصلی جشنواره به شکل مستمر و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف حوزوی و دانشجویی و ملی در قالب‌های مختلف برگزار می شود. انتهای پیام/ 138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Wed, 04 Jul 2018 08:23:09 GMT http://bfnews.ir/vdcdjj09.yt0jo6a22y.html گزارش تصویری؛ سلسله نشست های تخصصی جشنواره ملی مهدویت http://bfnews.ir/vglco4qe.2bq4125aasl82.,.html ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 03 Jul 2018 22:05:37 GMT http://bfnews.ir/vglco4qe.2bq4125aasl82.,.html مباحث علمی باید با بیان نرم در قالب شیوه هایی کاربردی به جامعه عرضه شود http://bfnews.ir/vdcc44qe.2bq418laa2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن، حجت‎الاسلام والمسلمین صابر جعفری در اولین جلسه از سلسله نشست‎های تخصصی جشنواره ملی مهدویت که در مرکز تخصصی موعود(عج) برگزارشد با ذکر دعایی از شیخ صدوق گفت: مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین دعای عمیقی را مطرح می کنند که مبادا طولانی شدن غیبت باعث شود در یقین خود دچار تردید یا دچار نا امیدی شویم. مسئول انجمن مهدویت حوزه علمیه افزود: مهدویت و موعود گرایی از مسایلی است که همه ادیان به اشکال مختلف به آن پرداخته اند؛ بحث مهدویت آرمان بلند و هدف آرمانی جهان اسلام به ویژه شیعه است؛ رویکردی که این اندیشه ایجاد می کند آینده انسان و جهان را مدیریت و باعث زمینه سازی جهت تحقق جامعه عبودیت محور می شود؛ این جریان نیز به راهبری انسان آگاه و دور از هوای نفس(امام معصوم) انجام می شود. معاون مرکز تخصصی موعود(عج) بیان کرد: بحث مهدویت یک آرمان و تحقق آرمان است؛ طبیعی است که این موضوع مثل همه موضوعات مهم هرچه اهمیت اش بیشتر باشد، آفت ها و چالش ها و آسیب های بیشتری نیز آن را تهدید می کند؛ موضوع مهدویت با خود چالش هایی به همراه می آورد که از سوی دیگر مدت طولانی شدن غیبت ایجاد چالش می کند. وی گفت: وقتی وعده و دعوت و هدایتی صورت می گیرد و یک آرمان بلند شکل می گیرد، وقتی این آرمان مطرح می شود که یک آینده زیبایی رخ می دهد و جامعه ای که منتظر این رخداد است، با گذشت زمان توقعی ایجاد می شود که این آرمان در دوران زندگی آنها و یا حداکثر یک یا دو نسل آتی محقق شود؛ وقتی این اتفاق طولانی شود و آرام آرام دوران غیبت رخ می دهد این حس ایجاد می شود که شاید از این گذشت ایام و طولانی شدن غیبت خطرات و آسیب هایی ایجاد شود که از جمله آنها می توان به بحث توقیت و شتاب زدگی و یاس و ارایه مصداق و... اشاره کرد. این استاد حوزه بیان کرد: یکی از آسیب هایی که ممکن است به دلیل طولانی شدن غیبت رخ داد، بی توجهی به آرمان ها و مسیری است که قرار است در جامعه منتظر ظهور ایجاد شود؛ وقتی این دوران طولانی می شود فتنه ها و وسوسه ها و نا امید کردن های شیطان خود را نشان می دهد و در واقع این عوامل مختلفی است که اختلافات و تردیدها و... می آورد. وی گفت: مهدویت آرمان بلند و هدف نهایی بشریت است که انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) به کرات وعده آن را مطرح کرده اند؛ بحث مهدویت و منجی گرایی در اسلام به خصوص شیعه به شکل کامل و علمی و دقیق بیان شده است؛ این مکتب به طولانی شدن غیبت اشاره می کند و حتی آسیب هایی را هم که در این عرصه ایجاد خواهد شد را نیز بیان می کند و راه های مقابله با آنها را نیز بیان می کند؛ در حقیقت بشریت در این دوره در بوته آزمایش قرار می گیرند. حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری اظهارکرد: ممکن است تعاریف مختلفی از چالش داشته باشیم ولی بحث ما این است که هرچه امکانات در یک حوزه بیشتر باشد حوزه های چالشی و موضوعاتی که درگیر آن می شود نیز بیشتر خواهد بود و حتی راه رسیدن به آن آرمان ها را نیز بیشتر و طولانی تر می کند؛ درگیری های فکری و گاهی سیاسی اجتماعی که در عالم رخ می دهد باعث این چالش ها است که در مهدویت نیز این مباحث به شکل گسترده ای مشهود است. معاون مرکز تخصصی موعود بیان کرد: چالش ها ممکن است که عامل بیرونی داشته باشد و دشمنانی که مخالف تحقق آرمان و عدالت جهانی هستند آن را ایجاد و یا به آن دامن بزنند؛ همچنین شبک و شبهه و تردیدهایی که با تحریک این گروه ها در جامعه ایجاد می شود نیز غیر قابل تردید است؛ یک زمان ممکن است چالش ها ارتباط مستقیمی با عصر غیبت ندارد یعنی چالش هایی است که اعم از عصر غیبت است؛ این مساله اعم از دوران غیبت است ولی بیشتر آنچه گف توگو می کنیم چالش هایی هستند که با عصر غیبت مرتبط هستند که از جمله آنها می توان به توقیت و استعجال و... اشاره کرد. وی گفت: تعیین زمان کردن برای ظهور و مصداق بندی روی چهره های آخرالزمانی ذکر شده از جمله مهمترین چالش های عصر غیبت هستند که بسیاری از این چالش ها موجب ایجاد فرایندهایی چون ناامیدی و یاس و انکار می شوند؛ بی ایمانی سریع از جمله چالش های مهم دوران غیبت است به نحوی که بیان شده است افراد در فاصله یک نیم روز کافر یا مومن می شوند که امروز با این فضای مجازی و.. کاملا قابل درک است. حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری بیان کرد: در فضای مجازی گاهی با یک لایک و همراهی با یک هشتک در یک آسیب مهم مهدوی و دینی همراهی می شود که باعث ترک دین می شود و ممکن است با همراهی یک جریان دینی به نفوذ بیشتر آن کمک شود که قطعا نتایج خیر بسیاری رابه انسان می رساند. وی گفت: نکته دیگر این است که در مواجهه با چهالش ها می توانیم دو رویکرد اشاره کنیم که اولین رویکرد آن پیشگیرانه است؛ یعنی اتفاقاتی که می دانیم در دوران غیبت رخ می دهد و به همین دلیل اقداماتی برای پیشگیری از این آسیب ها به عمل می آوریم؛ روش دیگر، درمانی است که راه های مقابله با آنها را پس از رخداد بررسی و ارایه می کند. معاون مرکز تخصصی موعود اظهارکرد: جشنواره ملی مهدویت که جهاد دانشگاهی استان قم آن را آغاز کرده است به دنبال تکمیل یک پروسه علمی است که در همایش دکترین مهدویت دنبال در دکترین مهدویت سه گام تبیین مشکل و چالش و چیستی و راه حل و درمان انجام می شود ولی گام بعدی را این جشنواره بر می دارد که اقدام به جریان سازی علمی و فرهنگی و هنری و رسانه ای و عمومی می کند. حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری با ذکر این مطلب که در این جشنواره مباحث علمی باید با یک بیان نرم در قالب شیوه هایی کاربردی به جامعه عرضه شود گفت: موضوعات همایش سال آینده دکترین مهدویت که محورهای علمی جشنواره مهدویت هم هستند شامل دو گونه چالش های اعتقادی و فرهنگی و همچنین اجتماعی و سیاسی است؛ این محورهای 16 موضوعی حاصل کار و حضور محققان و اعضای هیئت علمی در جلسات متعدد است. وی در پایان بیان کرد: همه حرکت های بزرگ در جهان در ابتدا به شکل اندیشه ای مطرح شده است و در ادامه به یک جریان مبدل شده است؛ این گونه جشنواره ها در واقع شتاب دهنده جریان اندیشه ای مبارک مهدویت هستند. برخی از همایش ها مغازه ای کسب سود شده است در ادامه نشست حجت‎الاسلام مهدی حسین پور دبیر اجرایی همایش دکترین مهدویت درسخنانی بیان کرد: از سال 84 همایش بین المللی دکترین مهدویت به همت موسسه آینده روشن آغاز شد که رویکرد آن نیز بیشتر، تخصصی و پژوهشی بود. وی افزود: در همین راستا جشنواره راه روشن در حوزه های فرهنگی و هنری برگزار شد، ولی سیاست این مجموعه بیشتر کار پژوهشی بود و وقت گذاشتن برای کارهای تبلیغی و فرهنگی برای این مجموعه قابل انجام نبود؛ پس از طرح ایده برگزاری جشنواره ملی مهدویت، این طرح مورد استقبال این مجموعه واقع شد و قرار شد که در موضوع پژوهشی این جشنواره هماهنگی هایی با این مجموعه شکل بگیرد و کارها به شکل هدفمند و به دور از موازی کاری دنبال شود. دبیر اجرایی همایش دکترین مهدویت اظهارکرد: پس از برگزاری جلسات به این نتیجه رسیدیم که همایش دکترین مهدویت که بحث علمی چالش ها را دنبال می کند در کنار فعالیت هنری و علمی و فرهنگی و رسانه ای این جشنواره می تواند گروه های مختلف مردمی و حوزوی ودانشگاهی و... را در این زمینه فعال کند. مسئول دبیرخانه همایش دکترین مهدویت بیان کرد: امروزه متاسفانه برخی از همایش ها به مغازه ای برای کسب سود از رویکرد اشتباه رایج در کشور که ثبت مقالات در مجلات علمی است مبدل شده اند؛ متاسفانه برخی از همایش های برای طی مراحل انتشار یک مقاله صدها هزار تومان از نویسندگان وجه نقد دریافت میکنند و به روند کلی این جشنواره ها و همایش ها نیز لطمه وارد کرده اند. وی گفت: اگر به عناوینی که در همایش دکترین مهدویت درج شده دقت کنیم می بینیم که موضوعات جشنواره مرتبط به نیازهای علمی و پژوهشی کلان بوده است؛ نکته جالب این است که این همایش و فعالیت های نظیر این فعالیت در موسسات مهدوی حوزوی و فرهنگی باعث شد که سطح اطلاعات مردم از مهدویت به شدت ارتقا یابد زیرا تا همین 15 سال پیش اکثر مردم بیشتر اطلاعاتشان از مهدویت، در حد جمران و دعای عهد بود. وی اظهارکرد: بسیاری از موضوعاتی که در نشست های جشنواره ملی مهدویت در آینده مورد بحث قرار می گیرد اصلا در سالهای گذشته قابلیت هضم نداشت ولی امروز به لطف این روشنگری ها است که اطلاعات جامعه به روز شده است وباید برای تنویر افکار عموم مردم، فعالیت های بیشتری انجام شود. افول برنامه های هدفمند جشنواره ای در عرصه مهدویت در ادامه این نشست علی حسینی ظهر دبیر اجرایی این جشنواره در سخنانی بیان کرد: با توجه به اینکه چند سالی بود که در عرصه مهدویت شاهد افول برنامه های هدفمند جشنواره ای و... بودیم، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی وارد کار شد و با اخذ مجوزهای درون سازمانی با همکاری موسسات علمی حوزوی و دانشگاهی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمکران و.. ادغام به برگزاری جشنواره ملی مهدویت کرده است. وی افزود: دو محور اصلی در بخش علمی جشنواره در نظر گرفته شد که ناظر به همان رویکردهای دکترین مهدویت است که در سال آینده برگزار خواهد شد؛ دو محور اعقتادی فرهنگی و اجتماعی سیاسی به عنوان محور علمی جشنواره انتخاب شده است؛ علاقه مندان تا تاریخ 15 بهمن ما می توانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند و در زمان برگزاری همایش دکترین مهدویت نیز تجلیل از نفرات برگزیده انجام می شود. علی حسینی اظهارکرد: در بخش عکس حرفه ای و موبایلی، مستند، پوستر و خوشنویسی و ادبی شعر و داستان کوتاه، جذب آثار انجام می شود؛ در بخش کتابخوانی کتاب نیز کتاب آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با عنوان نوید امن و امان و نگین آفرینش 2 در نظر گرفته شده است. دبیر جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: بخش رسانه و فضای مجازی و وبلاگ ها و خبرگزاری ها و اطلاع رسانی از دیگر بخش های این جشنواره است؛ در حوزه دانشگاهی نیز کانون های چند رسانه ای را در نظر گرفتیم که متحوای تولیدی در فضای مقاله ای خارج به حوزه محتوای جذاب را به این جشنواره ارسال می کنند؛ تلاش داریم که در حوزه مهدویت سهمی نیز در صفحات موبایل مردم داشته باشد. وی گفت: در همین راستا با همکاری نهادهای حوزوی و مهدویت اماکن متبرکه و دانشگاه ها و... نشست های تخصصی با موضوعات مختلف و مرتبط به چالش ها برگزار می شود؛ همچنین کارگاه های تخصصی دانشجویی در این زمینه برگزار می شود تا بیش از پیش دانشجویان را درگیر فعالیت های علمی و مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی و... کنیم تا به بهترین شکل به شبهات آنها پاسخ گوییم. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: در همین راستا نشست ها و کارگاه های تخصصی در 6 استان برنامه ریزی شده است و با هماهنگی با معاونت های فرهنگی جهاددانشگاهی های کشور قرار است که این برنامه ها در 10 استان به شکل پایلوت برگزار شود.. وی 15 آبان را آخرین مهلت دریافت آثار فرهنگی و هنری این جشنواره دانست و گفت: جهاد دانشگاهی هیچ بودجه دولتی خاصی ندارد و این کار را نیز با دغدغه مذهبی و انقلابی انجام می دهد و امیدواریم که جامعه نخبگان و هنرمندان و... با حضور گسترده خود سهمی در این حرکت بزرگ مهدوی ایفا کنند. گفتنی است: نشست های تخصصی جشنواره ملی مهدویت به شکل هفتگی در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و عمومی استان قم و شهرهای مختلف کشور با موضوعات کاربردی در حوزه مهدویت از جمله پاسخ به شبهات و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مسایل مرتبط به حکومت اسلامی و ... برگزار می شود. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 03 Jul 2018 19:43:50 GMT http://bfnews.ir/vdcc44qe.2bq418laa2.html اولین نشست تخصصی جشنواره ملی «مهدویت» برگزار می‎شود http://bfnews.ir/vdciyvaq.t1avu2bcct.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن اولین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاددانشگاهی واحد استان قم و با مشارکت نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی و اجرایی و فرهنگی، کار خود را آغاز کرده است.این جشنواره از بخش‌های مختلف علمی پژوهشی و فرهنگی و ادبی و هنری تشکیل شده است و در بخش پژوهشی، موضوع خاصی با عنوان مهمترین چالش‌های باورمندی مهدوی و مهدی باوری(عج) تشکیل شده است.به منظور ایجاد یک موج علمی و فرهنگی و همچنین به کار گیری تمام ظرفیت‌ها در توسعه و ترویج مهدویت و پاسخ به شبهاتی که امروز از سوی دشمنان و معاندین و... مطرح می‌شود، سلسله نشست‌هایی در این خصوص تعریف شده است.قرار است که سلسله نشست‌های مهدویت با موضوع اصلی جشنواره به شکل مستمر و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف حوزوی و دانشجویی و ملی در قالب‌های مختلف برگزار شود و سعی می‌شود که در این نشست ها به مباحث چالشی و کاربردی در این حوزه پرداخته شود.در این راستا اولین نشست از سلسله نشست‌های جشنواره مهدویت با موضوع آسیب‌شناسی باورمندی به مهدویت سه‌شنبه، ۱۲تیرماه ساعت ۱۰:۳۰ با حضور دکتر محمد حیدری، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم و دکتر صابر جعفری معاون مرکز تخصصی موعود(عج) در موسسه آینده روشن برگزار می‌شود.انتهای پیام/ 138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sun, 01 Jul 2018 05:55:08 GMT http://bfnews.ir/vdciyvaq.t1avu2bcct.html تنظیم سبک زندگی مطابق با قرآن/ تلاوت قرآن زیباترین موسیقی معنوی http://bfnews.ir/vdcdk909.yt0jn6a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن  حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی و استاد برجسته حوزه و دانشگاه اصفهان امروز در آئین اختتامیه باشکوه ترین میهمانی قرآنی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد که در مصلی شهر پاتاوه برگزار شد، گفت: ارتباط با قرآن یکی از عوامل برای تقویت روحی انسان است.وی با بیان اینکه خانواده های قرآنی باید به فرزندان خود افتخار کنند، اظهار داشت: اگر نوجوانان و جوانان در محضر قرآن قرار گیرند، نور قرآن با گوشت و پوست آنها مخلوط می شود.نیلی پور ضمن تاکید بر اینکه باید برای فهم، تلاوت و عمل به قرآن تلاش و هیچ گاه از قرآن جدا نشویم، یادآور شد: پدران و مادران وقتی فرزندان را سر سفره قرآن می نشانند، در روز قیامت با تاج های بهشتی وارد محشر می شوند.این استاد دانشگاه یکی از حقوق فرزند نسبت به پدر و مادر را اهل قرآن بودن و تربیت قرآنی دانست و ادامه داد: فرزندان باید با محبت رسول الله (صل الله علیه وآله)، اهل بیت، قرآن و انس با آن تربیت شوند.وی با اشاره به اینکه باید چند نوع ارتباط با قرآن داشته باشیم، عنوان کرد: نخستین ارتباط بصری است، یعنی همه ما طبق تصریح روایات ضرورت دارد حداقل روزانه چشم خود را درگیر آیات قرآن کنیم تا نور قرآن به روح ما منعکس شود.نیلی پور یادآور شد: کسانی که بی سواد هستند می توانند روی خط قرآن نگاه بیاندازند، چون نگاه به قرآن مثل نگاه به خانه کعبه است، نگاه به صورت والدین، نگاه به عالم وارسته، نگاه به سبزه و آب عبادت است.مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان دومین ارتباط را سمعی دانست و ابراز داشت: وقتی قرآن خوانده می شود باید به آن گوش داد، زیرا زیباترین موسیقی معنوی تلاوت قرآن است.وی با بیان اینکه ارتباط لسانی سومین نوع ارتباط با قرآن است، یادآور شد: در این نوع ارتباط باید تلاوت و زبان ما قرآنی باشد.نیلی پور بسیاری از مشکلات اخلاقی جوامع اسلامی را به دلیل دوری از قرآن دانست و اضافه کرد: سلامت دینی و بهداشت روانی فرزندان را یک روز تلاوت قرآن تامین می کند.این استاد برجسته دانشگاه اصفهان ارتباط چهارم را ارتباط فکری و ذهنی با قرآن خواند و ادامه داد: یکی از محتواهایی که باید در ظرف ذهن بریزیم، قرآن است.وی تاکید کرد: باید فرزندان را با تشویق و ترغیب به طرف قرآن سوق دهیم، زیرا درجات بهشت به میزان آشنایی ما با قرآن است.نیلی پور ارتباط عملی با قرآن را مهم ترین نوع ارتباط دانست و اضافه کرد: خداوند قرآن را برای زندگی انسان ها نازل کرده و باید سبک زندگی را با قرآن تنظیم کنیم. مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان با اشاره به اینکه ششمین نوع ارتباط با قرآن ترویج و دفاع از این کلام الهی است، تاکید کرد: قرآن مثل اهل بیت (علیهم السلام) مخالف و دشمنان بسیاری دارد، زیرا با منافع این افراد سازگاری ندارد. وی ضمن تاکید بر اینکه قرآن در جامعه اسلامی دشمن و مخالف دارد، خاطرنشان کرد: ما به عنوان جامعه قرآنی باید همیشه پرچم تبلیغ قرآن را در دست داشته باشیم. نیلی پور خاطرنشان کرد: باید محافل قرآنی در مساجد، تکایا، حسینیه ها، مساجد، مصلی ها و حتی در پاساژها را راه اندازی و ادامه دهیم.استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه همه در راستای ترویج کلام نورانی قرآن وظیفه داریم، گفت: باید محافل قرآنی به نام شهدا، پیامبر، پدر و مادر و ... برگزار شود.شایان ذکر است، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و قرآنی، تلاوت مجلسی با اجرای قاری بین المللی کشور حاج قاسم مقدمی، اجرای پرسش و پاسخ حفظ توسط حافظ توانمند بین المللی قرآن کریم دکتر محمود آسن، مدح خوانی محمدامین فلسفی از مداحان برجسته این استان، اجرای ابتهال توسط علی حیاتی مقدم، مبتهل برجسته استان و تجلیل از 6 فعال قرآنی و فرهنگی از برنامه های اختتامیه این طرح بزرگ قرآنی عنوان بود.پایان پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 12 Jun 2018 18:00:24 GMT http://bfnews.ir/vdcdk909.yt0jn6a22y.html شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان http://bfnews.ir/vdciqqaq.t1avp2bcct.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ» می‌گوید: خدایا متوجه کن من را تا از برکات سحر ماه رمضان استفاده کنم. مردم از برکات سحر غالباً استفاده نمی‌کنند. در طول سال از سحر باید استفاده کرد به خصوص در ایام ماه رمضان. حافظ می‌گوید «‌آن گنج خداداد که خدا داد به حافظ / از ورد شب و روز و دعای سحری بود.» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.» «خدایا آگاهم کن در آن برای برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش، به نور خودت، ای روشنی بخش دل‌های حق شناسان.» وی با بیان اینکه من مرید حافظ نیستم و برخی این شاعر را رد می‌کنند و برخی دیگر او را تایید، اظهار می‌کند: در موارد مشکوک نظریه ندهید. من طرفدار و مرید حافظ نیستم؛ ولی اشعار او را می‌خوانم و گاهی تفأل هم می‌زنم. اگر هم حافظ، رد شود به این معنی نیست که کتاب او را نخوانیم. این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: در شب اول قبر ملائکه نمی‌پرسند «من حافظ»؟ اگر هم پرسیدند؛ می‌گویم نمی‌دانم. ولی ملائکه می‌پرسند که «من ربّک»، رب تو کیست؟ که در پاسخ باید گفت: «الله جل جلاله ربّی» اگر پرسیدند «من نبیّک» می‌گویم: «محمدٌ نبیی». نکیر و منکر این سوال‌ها را می‌پرسند. سوال دیگر «من امامک» است که در پاسخ باید گفت: «علیٌ امامی. » وی ادامه داد: وقتی که امیرالمومنین حضرت زهرا (س) را دفن کرد، بالای قبر ایستاده بود. نکیر و منکر این سوالات را از حضرت زهرا (س) سوال کردند و حضرت زهرا (س) خدا و پیامبر (ص) را معرفی کرد. گفتند؛ «من امامک» که در جواب گفت: «هذا فتی، هذا امامی» این جوانی که بالای سر من ایستاده امام من است. وی تاکید کرد: خدا کند که خوب بتوانیم جواب بدهیم و اگر موفق نشویم به خوبی جواب دهیم چه کار باید کرد؟ یکی از دعاهایمان این باشد که خدایا هنگام مردن لال نمیریم، شهادتین را به زبان بیاوریم و دعای عدیله بخوانیم. آیت‌الله مجتهد تهرانی ادامه می‌دهد: از برکات سحر استفاده کنید و حتی آنها که به دلایل شرعی روزه نمی‌گیرند نیز هنگام سحر بیدار شوند و دعا کنند و از برکات سحر بهره ببرند. این استاد بزرگ اخلاق در ادامه سخنان خود فراز «ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ» را می‌خواند و می‌گوید: خدایا قلبم را به ضیاء سحر نورانی کن. سحر یک نور و روشنایی دارد و خدایا به آن روشنایی سحر قلبم را روشن کن. قلب‌های ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمی‌کنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند. آیت‌الله مجتهدی تهرانی در توضیح «وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ» می‌گوید: خدایا کاری کن تا تمام اعضای من از آثار تو پیروی کند. در دعا هر دو دستتان را بلند کنید و هرچه می‌توانید دستان خود را بلند کنید. در این حالت خدا زودتر حاجت می‌دهد. وی در پایان سخنان خود می‌گوید: در آخر دعا می‌خوانیم «بِنورِکَ» یعنی به نور خودت این دعای من را مستجاب کن. حال مگر خدا نور دارد؟ بله «الله نور سماوات والارض». در آخر هم می‌گوییم؛ «یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» ای خدایی که قلب عارفین را نورانی کردی. اینها که عارف حقیقی هستند نه عارف زبانی. برخی ریش خود را می‌تراشند و سبیل می‌گذرانند و می‌گویند که من عارف هستم. از دل و عرفان و عشق دم می‌زنند. اینها بچه‌بازی است. عرفانی که توسط شخص تاریک چهره بیان می‌شود، چه عرفانی است؟ یک وقت امام (ره) از عرفان صحبت می‌کند و یک وقت آدمی که محاسن ندارد از عرفان صحبت می‌کند. اینها با هم متفاوت است. به هر حال، ای خدایی که قلب عارفین را نورانی کردی، این دعاها را درباره من مستجاب کن. انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sun, 03 Jun 2018 07:12:27 GMT http://bfnews.ir/vdciqqaq.t1avp2bcct.html خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع‌آوری رضا و خشنودی خداوند می‌پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غر http://bfnews.ir/vdcdx909.yt0jx6a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح ابتدایی این دعا "اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین" می‌گوید: برای آنکه بدانیم خاشعین چه کسانی هستند، بهتر است اول در مورد متکبرین صحبت به میان آوریم؛ چراکه خضوع و خشوع به طور کامل با تکبر و غرور تضاد دارد، به طوری که هر آنچه که در صفات متکبرین وجود دارد، ضد آن در خاشعین موجود است. وی در ادامه برای روشن شدن این موضوع به قسمتی از سخنان گهربار حضرت علی (ع) در مورد متکبران اشاره می‌کند و تاکید دارد: حضرت این‌گونه فرمودند: «آگاه باشید زنهار، زنهار، از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان‌تان، آنان که به اصل و حسب خود می‌نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می‌پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می‌دهند و نعمت‌های گسترده خدا را انکار می‌کنند، تا با خواسته های پروردگار مبارزه کنند و نعمت‌های او را نادیده انگارند، آنان شالوده تعصب جاهلی و ستون‌های فتنه و شمشیرهای تفاخر جاهلیت هستند. »این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: امام علی (ع) همچنین در قسمتی دیگر نیز فرمودند: «کبر و خودپسندی چیزی است که قلب های متکبران را همانند کرده، تا قرن ها به تضاد و خونریزی گذراندند و سینه ها از کینه ها تنگی گرفت. » که با توجه به این تذکرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمی یابیم که خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع آوری رضا و خشنودی خداوند می پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمی گیرد و این خضوع و خشوع است که انسان را به خدای خویش نزدیک می سازد؛ زیرا که هرچه انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاه او بیشتر می شود. آیت الله مجتهدی تهرانی تصریح کرده : چنانچه حضرت علی (ع) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهید و تکبر و خودپسندی را زیر پا بگذارید ... و تواضع و فروتنی را سنگر میان خود و شیطان و لشکریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهی لشکریان و یارانی سواره و پیاده دارد. » پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست که ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم به ما عبادت و اطاعتش را همراه با خضوع و خشوع نصیب کند.وی در شرح قسمت دوم دعا "واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین" می‌گوید: ما باید بدانیم منتخبین چه کسانی هستند؟ در دعای این روز نکته اساسی که به آن تأکید شده است، خضوع و خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار است؛ به طوری که در این روز از خداوند درخواست می کنیم آنچه را که در صفات و اعمال خالصان و خاشعان و فروتنان وجود دارد، نصیب ما کند، اما در اینجا می خواهیم بدانیم مخبتین به چه معناست؟ این استاد اخلاق با اشاره به اینکه مخبتین به معنای فروتنان است، آن هم فروتنانی که فروتنی آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است، اظهار می کند: حال شاید سوال کرد که فروتنان چه کسانی هستند؟ که در جواب باید بگوییم فروتنی یکی از صفات بارز مومنان تقوا پیشه است که شب و روز خود را به تقوا و پرهیزکاری می گذرانند. چنانچه حضرت علی (ع) در مورد صفت و نشانه یک پرهیزکار فرمودند: «در دینداری نیرومند، نرم‌خو و دوراندیش است، دارای ایمانی پر از یقین، حریص در کسب و دانش،با داشتن علم بردبار، در توانگری میانه رو، در عبادت فروتن، در تهی دستی آراسته، در سختی ها بردبار، در جستجوی کسب حلال، در راه هدایت شادمان و پرهیز کننده از طمع ورزی، است«.انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 31 May 2018 11:42:46 GMT http://bfnews.ir/vdcdx909.yt0jx6a22y.html منبع روایی پیشنهادی جهت پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت http://bfnews.ir/vdcfymdv.w6dccagiiw.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه آینده روشن منبع روایی پیشنهادی جهت پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع مهدویت و چالش ها  که در سال 1398 برگزار می شوداز کتاب موسوعه الامام المنتظر جلد 2 انتشار یافت.علاقمندان میتوانند فایل پیوستی را از اینجا بارگیری نمایند. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Mon, 07 May 2018 08:20:54 GMT http://bfnews.ir/vdcfymdv.w6dccagiiw.html ابراز نگرانی از اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مراکز آموزشی/حرکات غیرمسوولانه در آموزش و پرورش رصد شود http://bfnews.ir/vdccx1qe.2bq4e8laa2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه آینده روشن  آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان در نهج البلاغه اظهار داشت: ایشان به پنج نکته در مورد برتری علم بر مال اشاره کرده‌اند؛ از جمله این که علم حافظ انسان و انسان حافظ مال است.وی افزود: تمام اموال و ثروت‌ها در سایه علوم اجتماعی و اقتصاد حفظ می‌شود، بنابراین چیزی که پایدار است علم است و همه چیز باید در سایه علم قرار گیرد، تعلیم و تعلم از ارزش دوچندانی برخوردار است و خداوند این پیمان را از علمای دین گرفته که تعلیم دهند.این مرجع تقلید عنوان کرد: در روایتی معروف آمده است که وقتی معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم را یاد بدهد و او تکرار کند، خداوند چهار برات آزادی از دوزخ را برای معلم و متعلم و پدر و مادر متعلم می‌نویسد و شما باید خدا را شکر کنید که در این مسیر قرار گرفته‌اید.وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای تعلیم و تعلم بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌کنیم تابع مذهبی هستیم که این قدر به علم و عالم اهمیت می‌دهد و امیدواریم در مسیر مسؤولیت خود موفق باشید.آیت الله مکارم‌شیرازی تأکید کرد: فرزندانی که تحویل شما داده می‌‌شود امانت است که باید مراقب باشید در آن‌ها خیانت صورت نگیرد، چون امانات انسانی از امانت‌های مالی اهمیت بیشتری دارد؛ سرمایه‌های اصلی جامعه انسان‌ها هستند و منابع زیرزمینی در در درجات بعدی قرار دارد.وی عنوان کرد: بحث بعدی تعهد اخلاقی و دینی است که اگر این مورد نباشد نیروی انسانی هم کارایی ندارد، بنابراین باید علم و ایمان در کنار هم پرورش پیدا کنند و اگر غیر این باشد کار خراب می‌شود، مسأله بعدی آن است که ما در زمان زندگی می‌کنیم که وسائل انحراف از هر زمانی بیشتر است.وی  با بیان این که فضای مجازی به ابزاری برای فساد تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: به همین میزان باید ابزار تهذیب اخلاق و پاکی نفس هم بیشتر شود؛ ما معتقدیم برای پیشرفت مسائل آموزش و پرورش یک مثلثی هست که باید اصلاح شود و آن برنامه، کتاب و معلم است.این مرجع تقلید ابراز داشت: در آموزش و پرورش هنوز هم گاهی افراد نفوذی پیدا می‌‌شوند، البته جامعه معلمان جامعه ای مورد احترام هستند ولی به ما خبر می‌‌رسد که در برخی مراکز سند 2030 در حال اجرا است که به طور کلی مبانی دینی و مذهبی را در بین فرزندان ما خراب می‌کند.آیت الله مکارم ‌شیرازی عنوان داشت: باید مراقب برنامه‌ها و کتاب‌ها باشیم و حرکات غیر مسؤولانه را رصد کنیم، بنابراین عمل شما عبادت است و مسؤولیت شما هم سنگین است چراکه همیشه در کنار کوه‌های بلند دره‌های عمیق وجود دارد.وی با اشاره به این که پیشرفت علمی دانش آموزان قمی در کنکور نیز باعث خشنودی است، خاطرنشان کرد: این مسأله موجب می‌شود شهر قم که شهری مذهبی است در بین دیگر شهرهای کشور جایگاه خود را از نظر علمی در مدارس نیز نشان بدهد.انتهای پیام/138 ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sun, 06 May 2018 09:12:49 GMT http://bfnews.ir/vdccx1qe.2bq4e8laa2.html