آينده روشن - آخرين عناوين ::پژوهشکده مهدویت:: :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Sun, 25 Jun 2017 21:01:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sun, 25 Jun 2017 21:01:22 GMT ::پژوهشکده مهدویت:: 60 بررسی راهکارهای موثر بر نهادینه سازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی دوره متوسطه http://bfnews.ir/vdcf0vdv.w6dvvagiiw.html به گزارش گروه پایگاه اطلاع رانی آینده روشن به نقل از دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی،‌ نقد و مناظره: با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه قم و خانه ملی گفت وگوی آزاد دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، کرسی ترویجی «راهکارهای موثر بر نهادینه سازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی دوره متوسطه از منظر دبیران» برگزار می شود. در این نشست که با ارائه دکتر رضا جعفری هرندی همراه است، دکتر سوسن بهرامی و دکتر سیف الله فضل اللهی به‌عنوان ناقد و دکتر عباس حبیب زاده به‌عنوان دبیر علمی جلسه حضور دارند. علاقه‌مندان برای شرکت رایگان در این نشست علمی می‌توانند روز سه شنبه، 23 خردادماه 1396 از ساعت 10 تا 12 به تالار اندیشه دانشگاه قم مراجعه کنند. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 10 Jun 2017 21:46:29 GMT http://bfnews.ir/vdcf0vdv.w6dvvagiiw.html آیا واقعا در ماه رمضان دست و پای شیطان بسته است؟ http://bfnews.ir/vdcenp8p.jh8pwi9bbj.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به معنا و مفهوم روایاتی که دلالت بر در غل و زنجیر بودن دست و پای شیطان در ماه مبارک رمضان می کند، اظهار کرد: اغلب اوقات از این دست روایات برداشت های بسیار عوامانه ای می شود. وی ادامه داد: به طور مثال از همین روایتی که بیان می کند دست و پای شیطان در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر است و نمی تواند وسوسه ای داشته باشد، امری تکوینی برداشت می شود این در حالی است که ماجرا از این قرار نیست بلکه رمضان ماهِ عبادت است و هر جا عبادت و بندگی حضرت حق باشد، شیطان از آن جا رخت برمی بندد. این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بنابراین، این بدان معنا نیست که فرد روزه خواری یا امور حرام دیگری را مرتکب شود و سپس بگوید اگر دست و پای شیطان بسته است، چرا این امور را می توان به جای آورد بلکه بدان معناست که ماه مبارک رمضان، زمانی است که غالب مسلمان ها روزه بوده و روزه و نیایش و عبادت، شیطان را از این محوطه دور می کند یا در هر زمانی که نیایش و بندگی و فضایل اخلاقی در حوزه اخلاقیات و باورهای نیک در حوزه اعتقادات و رفتارهای دینی در حوزه مسائل اجتماعی افزایش یابد، شیطان از آن زمانه و اوقات دوری می کند. وی در ادامه تشریح کرد: یعنی هر ذکری که یاد خدا در آن باشد، شیطان را دور می کند لذا مشاهده می کنیم حضرت ابراهیم (ع) با یک ذکر الله اکبر، بتِ بتخانه را می شکند بنابراین ذکر روزه داران در ماه مبارک رمضان نیز شیطان شکنی است که اگر اخلاص داشته باشند، گمراه نمی شوند. حجت الاسلام دلیر با بیان این که در حقیقت شیطان قسم خورده است که همه بندگان خدا به جز مخلصین را گمراه می کند، ابراز کرد: اما وقتی ذکر خداوند باشد، شیطان نمی تواند نفوذی داشته باشد همان طور که آب با آتش سازگاری ندارد، ذکر حق نیز با وسوسه شیطان در تضاد است و جمع اضداد ممکن نیست. عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه ذکر حق ضد شیطان و شیطان شکن است، بیان کرد: روزه داری در واقع به نوعی شیطان شکنی است، بنابراین معنای روایات بسته بودن دست و پای شیطان، آن است که وقتی ذکر حق بندگان خالص و نیایش گران بیشتر می شود، با انس با خدای رحمان، جایی برای شیطان رجیم نمی ماند. وی با بیان این که غل و زنجیر بحث فیزیکی و امر تکوینی نیست، بلکه ملازمه ای است میان ذکر حق و ناکارآمدی شیطان، اذعان کرد: در حقیقت به هر میزان ذکر بیشتر باشد شیطان ناکارآمدتر خواهد بود و هر چه انجام محرمات بیشتر باشد، دست و پای شیطان نیز برای گمراه کردن بازتر است. این استاد عرفان با بیان اینکه گاهی شیطان در حال استراحت است، گفت: این سخن بدان معنا است که برخی اوقات خودِ مردم شیطان می شوند همان طور که در سوره مبارکه ناس به وسوسه مردم نیز اشاره شده است؛ در واقع زمانی این اتفاق می افتد که انسان از ذکر حق و عمل به واجبات و ترک محرمات دور مانده و اتفاقا در این هنگام شیطان باید از آنها درس بیاموزد! وی همچنین در توضیح این موضوع که چرا در خصوص ماه مبارک رمضان چنین روایتی ذکر شده است به شبستان گفت: رمضان ماه عبادت و ذکر و نیایش و نزول قرآن کریم است و حتی آمار جرم و جنایت و ناهنجاری های اجتماعی و گناهان علنی نیز در این ماه کاهش پیدا می کند، در حقیقت به دلیل آن که بندگان خدا در این دوره زمانی به هوشیاری و یقظه بیشتری می رسند، و وقتی شاکر حق شدند، دیگر جایی برای شیطان باقی نمی ماند. عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: غیر از ماه مبارک رمضان نیز بنده خدایی که طواف خانه دوست را کرده و با خدای خود عشق بازی می کند یا میان صفا و مروه، سعی می کند یا بنده خدایی که در دل شب به نماز می ایستد، شیطان را در زنجیر غل کرده و دست او را از وسوسه کوتاه می کند و این سفارش های معنوی است که در شریعت علوی و نبوی بدان اشاره شده است. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 01 Jun 2017 09:39:28 GMT http://bfnews.ir/vdcenp8p.jh8pwi9bbj.html صبر بر مشکلات عصر غیبت http://bfnews.ir/vdcdo909.yt09x6a22y.html «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ؛ صابران کسانی هستند که هرگاه مصیبتی به آن ها رسد می گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم.»(سوره بقره آیه 156) رسول اعظم صل الله علیه وآله ضمن حدیثی فرمودند: «إذا عَجَّلَ اَللهُ خُرُوجَ قائِمِنا یَملأُ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کمَا مُلِئَت جَوراً وَ ظُلماً...طَوبَی لِلصّابِرینَ فی غَیبَتِهِ ؛هنگامی که خداوند در خروج قائم ما تعجیل فرماید و {او خروج کند} زمین را پر از عدل و داد می کند هم چنان که پر از ظلم و جور شده باشد...خوشا به حال کسانی که در زمان غیبتش صابر و شکیبا باشند.» شعار صابران «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» است. در حدیث می خوانیم: «هرگاه با مصیبتی مواجه شدید،«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» بگویید. گفتن این عبارت و یاد خدا به هنگام ناگواری ها، آثار فراوانی دارد، از جمله: - انسان را از کلام کفرآمیز و شکایت به خدا باز می دارد. - موجب تسلیت و دلداری و تلقین افکار خوب به انسان می شود. - مانع وسوسه های شیطانی است. - اظهار عقاید حق است. برگرفته از «پرتوی از آیات مهدوی» نوشته محسن قرائتی ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 01 Jun 2017 09:32:57 GMT http://bfnews.ir/vdcdo909.yt09x6a22y.html همیشه مجموعه ای مهدوی همراهتان داشته باشید http://bfnews.ir/vdchv-n-.23n-vdftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن نرم‌افزار «عصر ظهور» توسط مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان و با همکاری مسجد مقدس جمکران با موضوع ولادت امام زمان(عج) و مهدویت تولید شده و در کافه بازار به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته شده است. این اپلیکیشن از سه بخش اصلی محتوای برخط (آنلاین)، محتوای برون خط (آفلاین) و نیز پخش زنده مراسمات و برنامه‌های مسجد مقدس جمکران تشکیل شده است که بخش آنلاین آن شامل کتابخانه، سخنرانی، تصویر نوشته، مولودی‌خوانی و انواع کلیپ مهدوی می‌شود. همچنین بخش آفلاین حاوی یک بانک اطلاعاتی شامل محتوای پرسش و پاسخ، احادیث و اشعار مهدوی، منتخب ادعیه، علائم و نشانه‌های حتمی ظهور و داستان‌های مهدوی است تا کاربران بتوانند بدون نیاز به اینترنت از این گنجینه عظیم معنوی استفاده کنند. از قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن می‌توان به دانلود و اشتراک‌گذاری همه فایل‌ها، برش و قراردادن تصاویر به عنوان پس‌زمینه و نیز استفاده از صوت‌ها بعنوان رینگتون موبایل اشاره کرد. همچنین دسترسی و به‌روزرسانی آنی مولودی‌ها و سخنرانی‌ها با موضوع مهدویت و امام عصر (عج)، دسترسی به بیش از یک هزار فایل مولودی صوتی و تصویری، آرشیوی با بیش از پانصد سخنرانی از سخنرانان مطرح کشور، پخش زنده صحن مسجد مقدس جمکران و مناسبت‌ها و برنامه‌های رادیویی، بیش از یکصد رینگتون و هزاران تصویر نوشته مهدوی، دسترسی آنلاین به بیش از یک هزار کتاب و دو هزار و پانصد مقاله با موضوع مهدویت، مجموعه‌ای از اشعار، پاسخ به شبهات، داستان‌های مهدوی، احادیث و منتخب ادعیه و آداب زیارت و تاریخچه مسجد مقدس جمکران از امکانات نرم‌افزار به شمار می‌رود. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 27 May 2017 10:13:13 GMT http://bfnews.ir/vdchv-n-.23n-vdftt2.html چه کسانی به غیب ایمان دارند؟ http://bfnews.ir/vdcdjk09.yt09n6a22y.html اساسی ترین اصل در جهان بینی الهی آن است که هستی، منحصر به محسوسات نیست. قرآن کریم می فرماید: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(1)؛ آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند». در احادیث معصومین علیهم السلام کلمه «غیب» به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه اطلاق شده است. به عنوان نمونه، امام صادق علیه السلام در تفسیر این واژه فرمودند: «والغیبُ هو الحُجة ُالغائب» و نیز در تفسیر آیه شریفه «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فرمودند: «آنها که ایمان به غیب می آورند کسانی هستند که اعتقاد به قیام قائم آل محمد صل الله علیه وآله دارند.» منظور از غیبت حضرت مهدی علیه السلام این نیست که ایشان در میان ما حاضر نیستند، زیرا او در میان ماست و ما را می شناسد، ولی ما او را نمی شناسیم. سوالی که اینجا به ذهن خطور می کند این است که مگر می شود ایشان ما را بشناسد، اما ما او را نشناسیم؟ پاسخ آن است که بله؛ قرآن می فرماید: حضرت یوسف بعد از حدود چهل سال از جریان ِ افتادن در چاه تا رسیدن به ریاست، وقتی برادرها را دید شناخت ولی برادرها او را نشناختند. لذا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور می کند خیلی ها می گویند ما او را در زمان غیبت دیده بودیم. در دعای ندبه هم می خوانیم: «بنفسی انت» جان من فدایت مهدی جان! تو غایبی، اما از میان ما بیرون نیستی: «لم یخل منا» منبع: پرتوی از آیه های مهدوی اثر محسن قرائتی ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 27 May 2017 09:55:30 GMT http://bfnews.ir/vdcdjk09.yt09n6a22y.html تدارک افطاری زائران در مسجد جمکران http://bfnews.ir/vdcammni.49nio15kk4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از روابط عمومي مسجد مقدس جمكران، حجت الاسلام ياسين حسين آبادي در آستانه ماه مبارك رمضان از برگزاري مراسم و برنامه های ویژه ضیافت الله خبر داد و اظهار کرد: در سه دهه ماه مبارك رمضان بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد مقام برنامه سخنراني برپا مي شود که سخنرانان در دهه اول حجج اسلام فرحزاد و ظهيري، دهه دوم حجت الاسلام و المسلمين حيدري كاشاني و دهه سوم حجت الاسلام و المسلمين سيد حسين مومني هستند. مدير مسجد مقام و شبستان های مسجد مقدس جمکران تصريح كرد: هر روز بعد از اذان مغرب در زيرزمين مسجد امام علي(علیه السلام) سفره افطاري برپا مي شود و زائرين روزه دار این مکان مقدس مهمان سفره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) خواهند بود. حسين آبادي از برگزاري مراسم تجديد بيعت خادمان با امام زمان(علیه السلام) در روز هفده ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز تاسيس مسجد مقدس جمكران خبر داد و گفت: در اين شب با برپايي سفره بزرگ افطاري با حجم گسترده در صحن جامع مهدوي پذیرای خادمين، زائرين و مجاورين این مکان مقدس هستيم. وي در ارتباط با مراسم شب هاي قدر نيز بيان كرد: در شب هاي قدر مراسم سخنراني و احیا توسط آيت الله ميرباقري و حجج اسلام سيد حسين مومني و ميرزامحمدي برگزار می شود. مدير مسجد مقام و شبستان های مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: مراسم قرائت دعای جوشن کبیر نیز در شب هاي قدر توسط مداحان اهل بیت(علیهم السلام) حاج عباس حيدرزاده، حجت الاسلام و المسلمين واحدي، حاج محمدرضا غلامرضا زاده و ديگر مداحان برگزار می شود. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 27 May 2017 09:16:53 GMT http://bfnews.ir/vdcammni.49nio15kk4.html انتشار ماهنامه فرهنگی انتظار نوجوان ویژه خرداد ماه 1396 http://bfnews.ir/vdcipwaq.t1aq32bcct.html ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 25 May 2017 06:59:43 GMT http://bfnews.ir/vdcipwaq.t1aq32bcct.html اعتقاد به مهدویت رمز هویت و حیات شیعه است http://bfnews.ir/vdcezn8p.jh8pfi9bbj.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از یزد، حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم روز گذشته در جمع کارکنان دادگستری یزد اظهار کرد: اعتقاد به مهدویت، رمز هویت و پویایی فرهنگ شیعه است که به بیان راه و مسیر برای بشریت می پردازد. حجت الاسلام فوادیان افزود: مهدویت در همه حوزه ها از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقشه راه و یک راهبرد اساسی دقیق دارد. وی مهدویت را یک انرژی مانا و خورشید عالم تاب ذکر کرد و گفت: متأسفانه در زندگی امروز اکثر ما از نور این خورشید بی بدیل بی بهره ایم و از آن استفاده نمی کنیم. این پژوهشگر مسائل دینی یادآور شد: در زندگی روزمره ما، مهدویت جای خاصی ندارد و ما برای تربیت نسل منتظر کاری انجام نداده ایم و به همین دلیل است که دچار محرومیت شده ایم. وی با اشاره به ابعادی که در زندگی مهدوی باید برای آن کار شود گفت: بُعد اول، زندگی فردی است که همه افراد جامعه باید اطلاعات خود را در زمینه مهدویت، عالمانه و عاقلانه بالا ببرند و ساعتی را هر روز برای عمق بخشیدن به این مسئله مهم اختصاص دهند. حجت الاسلام فوادیان از بُعد خانواده به عنوان بُعد دیگر که باید برای شناخت مهدویت که باید بر روی آن کار شود نام برد و افزود: خانواده منتظر، خانواده ای است که در آن نسل منتظر تربیت شود و همسر و فرزندان، امام زمان شناس باشند و امام زمان پسند زندگی کنند. وی با ذکر آیه۷۱ سوره اسراء «یوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» تصریح کرد: در بُعد اجتماعی همه مردم باید خود را مخاطب این آیه بدانند که روزی از آنها سئوال خواهد شد که برای امام زمانت چه کرده ای؟ و آن روز ما برای این سؤال چه پاسخی خواهیم داشت. مولف کتاب زندگی مهدوی اظهار کرد: مهدویت برای زمان استیصال و استمداد از حضرتش برای رفع مشکلات شخصی نیست، بلکه یک جریان حاکم بر زندگی برای همه زمان ها و همه مکان ها است که باید کل جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد. این پژوهشکر مهدویت، با اشاره به ایام انتخابات و دوران حساس، تعیین سرنوشت کشور تأکید کرد: افراد تأیید شده در انتخابات همه افراد دارای صلاحیت هستند اما ما باید کسی را انتخاب کنیم که شاخصه دولت زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی را داشته باشد. وی یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را مقیاس کوچکی از جامعه جهانی حضرت مهدی (عج) معرفی کردند که باید پرچم را به دست صاحبش بسپارد و امروز نباید اجازه داد آرمان های امام راحل در جامعه کم رنگ شود. حجت الاسلام فوادیان به فرازی از دعای افتتاح اشاره کرد و افزود: وقتی می خوانیم «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ» یعنی باید یک رغبت اجتماعی و حجت خواهی برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را در جامعه ایجاد کرد. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 16 May 2017 08:53:12 GMT http://bfnews.ir/vdcezn8p.jh8pfi9bbj.html زمینه سازی آموزشی و پرورشی برای ظهور مهدی موعود(عج) http://bfnews.ir/vdcdzk09.yt0956a22y.html مقدمه چند سالی است که محافل علمی، آموزشی و پژوهشی شیعیان به زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود (عج) توجه بیشتری نشان داده اند. با این وصف، باید دانست ظهور حضرت مهدی رحمه الله، تابعی از خواست و تلاش محبان و منتظران است. پس اگر منتظران چشم به راه فراهم شدن تمام اسباب و لوازم ظهور آن حضرت از ناحیه خداوند و فرا رسیدن امدادهای غیبی باشند، اشتباهی بزرگ و خطایی نابخشودنی است. در این میان، زمینه سازی آموزشی و پژوهشی، پایه اساسی عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مردمی و نظامی زمینه سازی برای ظهور به شمار می رود؛ زیرا از سویی، معطوف به آموزش معارف مهدویت، زمینه سازی و انتظار است و از سوی دیگر، به دنبال تربیت مهدی یاوران و صالحان منتظر است. این بحث به زمینه سازی آموزشی معارف مهدویت و زمینه سازی در همه گروه های سنی و دوره های تحصیلی آموزش و پرورش و آموزش عالی نظر دارد و می کوشد با بهره گیری از جدیدترین شیوه های آموزشی، لوازم کمک آموزشی و ارتباطات و فن آوری اطلاعات به ویژه اینترنت، گامی بلند در عرصه آموزش مبانی اصیل و عمیق مهدویت در سطح جهان بردارد. به این ترتیب، با تبیین الگوی شخصیتی منتظرِ صالحِ زمینه سازِ ظهورِ مصلح، دل های منتظر و جان های مشتاق و اراده های پولادین برای یاری بقیه الله الاعظم بسیج می شود. درباره موضوع این مقاله، تلاش های مشابهی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به این موردها اشاره کرد: درآمدی به فلسفه و نظام آموزش و پرورش زمینه ساز ظهور نوشته مهدی موسوی؛ راهکارهای تربیتی زمینه ساز ظهور(برگرفته از احادیث) نوشته علی نقی فقیهی و همکاران؛ آموزش های مرکز آموزش مجازی مهدویت توجه اصلی این تحقیقات و فعالیت ها به ترتیب، معطوف شده است به ضرورت اهتمام دولت به تدوین نظام آموزش و پرورشی بر اساس آموزه مهدویت؛ فراهم ساختن شرایط رشد شخصیت افراد و فرهنگ سازی مهدوی و آموزش مبانی ابتدایی مهدویت و شناخت منجی در ادیان شرق و غرب. مباحث نظری و مبانی مسلّم و پذیرفته شده مهدویت، نقطه کانونی این پژوهش هاست و با توجه به دستاوردهای جدید از موضوع آموزش و پرورش مهدوی غفلت شده است. در این مقاله قصد داریم با استفاده از روش استدلالی، فرضیه های زیر را مطرح و سنجش کنیم: فرضیه اول: ضروری است آموزش اصول مهدویت و شاخه های آن در برنامه درسی دوره های ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی کشور گنجانده شود. فرضیه دوم: دستاوردهای فن آوری اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت، ظرفیت بالایی را برای آموزش های اصیل و عمیق مرتبط با مهدویت و زمینه سازی در سراسر کره خاکی فراهم کرده است. محبان و منتظران باید این ره آورد دنیای مدرن را برای تبیین و ترویج موضوع مهدویت و زمینه سازی به کار بگیرند. فرضیه سوم: معرفی الگوی عملی از ویژگی های مهم فردِ صالحِ زمینه سازِ ظهورِ مصلح اهمیت دارد تا محبان و منتظران بتوانند خود را هر چه بیشتر به آن ویژگی ها نزدیک کنند. چارچوب نظری تحقیق الف) فلسفه و اصول تعلیم و تربیت انسان در جهان آفرینش، محور همه تلاش هاست، در حالی که کمتر به سعادت و کمال وی توجه می شود. رشد انسان به سوی مراتب بالاتر سبب تکامل و پیشرفت و افزایش سطح رفاه و آرامش وی خواهد شد. در رشته تعلیم و تربیت، این موضوع به تفصیل بررسی می شود تا روش ها و ابزارهای حرکت انسان به سوی قله های پیشرفت و ایفای نقش خلیفة اللهی وی به تمام معنا مشخص شود. تعلیم و تربیت انسان، رشته ای جداافتاده از دیگر معارف بشری نیست، بلکه «فلسفه تعلیم و تربیت رشته ای است که در آن،[از] اساس تعلیم و تربیت، رابطه تعلیم و تربیت با دیگر رشته های معرفت انسانی، روش های تربیتی و نحوه برخورد با مسائل و مشکلات تربیتی...بحث می شود.»(شریعت مداری، 1391: 109) در این چارچوب، مسیر صحیح حرکت انسان و جامعه انسانی به صورت علمی و عملی ترسیم می شود و زمینه شکوفایی هر چه بیشتر توانایی ها و استعدادهای وی فراهم می آید. صاحب نظران تعریف های گوناگونی برای تعلیم و تربیت بیان کرده اند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. برای نمونه، جان دیویی، فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت معاصر معتقد است: «تعلیم و تربیت عبارت است از دوباره ساختن یا دوباره سازمان دادن تجربه به منظور این که معنای تجربه گسترش پیدا کند و فرد را برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی بهتر، قادر سازد».(دیویی، 1339: 89) پرفسور برودی نیز با تأکید بر کنترل یادگیری در جریان تعلیم و تربیت معتقد است که « تعلیم و تربیت عبارت است از کنترل یادگیری که جنبه ایده آلی دارد و مربی می خواهد آن چه را که فرد باید بیاموزد، در وی رشد دهد. بنابراین، آن دسته از یادگیری ها که تحت کنترل قرار دارند، مورد بحث تربیتی است». کونور، یکی دیگر از صاحب نظران تعلیم و تربیت با تأکید بر شناخت اجزای تعلیم و تربیت معتقد است که «تعلیم و تربیت از این امور تشکیل شده است: الف) یک دسته تکنیک یا روش در انتقال معلومات، مهارت ها و گرایش ها؛ ب) یک دسته تئوری ها که اجرای تکنیک ها را تأیید می کند؛ ج) یک دسته از ارزش ها یا آرمان هایی که در انتقال معلومات، مهارت ها و گرایش ها منعکس شده اند.» O’Conor، 1966: 5)) البته دونالد باتلر معتقد است که افراد فرهیخته جامعه باید نقش مؤثرتری در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کنند: «تعلیم و تربیت، فعالیت یا کوششی است که در آن، افراد مسن تر اجتماع انسانی یا آن هایی که بیشتر رشد کرده اند، با افراد کم رشدتر برخورد می کنند تا رشد بیشتری را در آن ها به وجود آورند و از این راه به پیشرفت زندگی انسانی کمک کنند». (Butler، 1957: 10) با توجه به نقش مهم دین و مذهب در تربیت انسان، تعریف هایی نیز با تأکید بر نقش آن در تعلیم و تربیت ارائه شده است. برای مثال، دکتر علی شریعتمداری که از پیش کسوتان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی به شمار می رود، معتقد است: «تعلیم و تربیت عبارت است از مفاهیم، نظریه ها و قواعد نسبتا کلی که مبتنی بر تعالیم دینی و تحقیقات روان شناسی، جامعه شناسی، فرهنگی و نظریات مربیان بزرگ و دانشمندان تعلیم و تربیت است.»(شریعت مداری، 1391: 11) در این تعریف، به همه عوامل و عناصر مهم و اثرگذار توجه شده است. جایگاه برنامه ریزی و نظارت و راهنمای آموزشی هر نظام سیاسی و اجتماعی برای دست یابی به اهداف خود باید اصول و مبانی ارزشی و اعتقادی جامعه را راهنمای حرکت خود قرار دهد تا آموزش و پرورش به شیوه بهتری پی گیری شود. به عبارت دیگر، «بسیار حایز اهمیت است که افراد ذی ربط در برنامه ریزی، پس از مشخص شدن باورها، روشی را اتخاذ کنند تا با توجه به مأموریت ها و پنداره های شناسایی شده، اولویت ها مشخص شود»(کافمن و هرمن، 1387: 91) و نسبت به تحقق آن ها برنامه ریزی لازم صورت گیرد و امکانات مادی و معنوی برای دست یابی به آن بسیج شود. برنامه ریزی، مهم ترین اصل برای تحقق اهداف هر مجموعه کوچک یا بزرگ است و اگر این موضوع درباره نهادی گسترده مانند آموزش و پرورش مطرح شود، اهمیت آن چند برابر خواهد شد. البته در دهه های اخیر، دیدگاه ها و روش های تکامل یافته تری در موضوع برنامه ریزی ارائه شده است که یکی از بهترین آن ها برنامه ریزی استراتژیک است. «برنامه استراتژیک، فرآیندی پویاست که با دورنگری نسبت به واقعیات و موقعیت های موجود، راهبردها و تاکتیک های مؤثری برای رسیدن به فردای بهتر ارائه می دهد. این نوع برنامه ریزی متکی به مشارکت همه دست اندرکاران آموزشی در تعریف اهداف و رسالت ها و ارائه کمک و الگوهای عملی برای دست یابی به هدف های مورد نظر است.»(همان: 25) به طور کلی، تفکر سیستمی یکی از پایه های برنامه ریزی آموزشی صحیح به شمار می رود. ارتقای کیفیت آموزشی شاخص برنامه ریزی صحیح آموزشی است و از آموزش و پرورش و فعالیت های جانبی آن انتظار می رود آن را برآورده سازد. «...کیفیت آموزشی دربردارنده دو مؤلفه است که عبارتند از: محیط یادگیری که خود، بازتابی است از ترکیب درون دادها و فرآیندهایی [که] بر عملکرد دانش آموزان تأثیر می گذارد. عملکرد دانش آموزان نیز به وسیله هدف های یادگیری و تعیین استانداردهای برتر در مقیاس ملی...و در کلیه مقاطع آموزشی سنجیده می شود.»(مشایخ، 1391: 45) این دو عامل بر یکدیگر تأثیر هم پوشانی دارند و قدرت و ضعف یکی از آنها، تأثیر مشابهی را در دیگری بر جای می گذارد. البته تحقق کیفیت بالای آموزشی در یک نظام آموزشی و پرورشی، صرفا به عوامل گفته شده وابسته نیست، بلکه عوامل دیگری مانند «تعریف هدف های یادگیری روشن و تدوین استانداردهای عملکرد برای دروس مشترک پایه از یک سو و حصول توافق جمعی بازیگران آموزشی درباره هدف های آموزشی و استانداردها از سوی دیگر از جمله روش های پیشنهادی برای افزایش کیفیت آموزش است.»(همان: 75) لازمه افزایش کیفیت آموزشی و تحقق اهداف آموزشی، وجود سامانه دقیق و قدرتمند نظارت و راهنمایی آموزشی است که به هدایت و جهت دهی فعالیت های نیروی انسانی و استفاده هر چه بهتر از امکانات و ابزارهای آموزشی منجر خواهد شد. نظارت و راهنمایی آموزشی عبارت است از «کوشش های مسئولان منتخب مدرسه برای راهنمایی و هدایت معلمان و دیگر کارکنان آموزشی در اصلاح وضع آموزشی و روش های تدریس که مستلزم تحریک، رشد و پیشرفت حرفه ای معلمان، انتخاب هدف های آموزشی و تجدید نظر در آن ها، مواد آموزشی، روش های تدریس و ارزیابی آنهاست.»(Good،1973: 30) تداوم و استمرار این نوع از نظارت و راهنمایی، عامل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در یک نظام آموزشی خواهد بود. بعد از اسناد بالادستی و ملی یک نظام آموزشی در هر کشور، سنگین ترین وظیفه بر عهده مدیران و کارشناسان واحد نظارت و راهنمایی آموزشی قرار دارد. به همین دلیل، «در جوامع پیشرفته، مدیران و رهبران آموزش و پرورش، متخصصان تعلیم و تربیت، برنامه ریزان آموزش، محققان تربیتی و معلمان و راهنمایان آموزشی از کسانی هستند که وظیفه ایجاد تغییرات و اصلاحات در برنامه های آموزشی و انطباق این برنامه ها را با نیازها و انتظارات دانش آموزان و جامعه و هماهنگی آموزش و پرورش با جامعه بر عهده دارند»(نیک نامی، 1389: 41) که در نتیجه، علاوه بر تحقق اهداف بلند آموزش و پرورش، انسان های سالم، خلاّق، کارآفرین و انعطاف پذیر وارد جامعه می شوند. تکنولوژی آموزشی و تعلیم و تربیت در دنیای حاضر، روش های آموزش به موازات فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حال تغییر است و کارشناسان آموزشی پیوسته تلاش می کنند با استفاده از جدیدترین فن آوری ها و روش های نوین برای آموزش، سرعت یادگیری و میزان دوام آن را در فراگیران افزایش دهند. این موضوع در حوزه فعالیت تکنولوژی آموزشی می گنجد که طبق دیدگاه شورای ملی تکنولوژی آموزشی انگلستان، تکنولوژی آموزشی عبارت است از: «توسعه، کاربرد و ارزش یابی نظام ها، متون و مواد آموزشی به منظور بهبود فرآیند یادگیری انسان.»(رضوی، 1388: 40) این تعریف بیانگر آن است که روش های آموزش و ابزارهای آن در آموزش و شیوه انتقال مفاهیم اهمیت بالایی دارد؛ چون متون و منابع یادگیری تا زمانی می توانند بر مخاطب اثر بگذارند که از طریق رسانه و ابزار مناسب منتقل شوند. به این ترتیب، نقش مهم انتخاب رسانه آموزشی روشن می شود. «در زمان انتخاب رسانه باید اطمینان یافت که رسانه منتخب با اهداف رفتاری و آموزشی هماهنگی دارد و تجارب، ترجیح ها، علایق و توان مندی ها و شیوه یادگیری فراگیران ممکن است روی نتایج به کارگیری رسانه های آموزشی تأثیر داشته باشد.»(محسنی زنوزی، 1386: 82 _ 83) پس کارشناسان تکنولوژی آموزشی باید به خصوصیات اخلاقی، شخصیتی، اعتقادی، خانوادگی، جغرافیایی و طایفه ای مخاطب یا فراگیرنده در انتخاب رسانه و روش آموزش توجه کنند. یکی از پیشرفت های رخ داده در زمینه تکنولوژی آموزشی، تلاش کارشناسان این بخش در سراسر جهان با اولویت کشورهای توسعه یافته برای بهره برداری گسترده از دستاوردهای فراوان عرصه فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT در امر آموزش است. هایدگر، فیلسوف بزرگ آلمانی درباره تعریف فن آوری معتقد است: «فن آوری به هر دانش نظام یافته ای گفته می شود که بر تجربه یا نظریه عملی مبتنی باشد و توان جامعه را در تولید کالا و خدمات افزایش دهد.»(هایدگر، 1375: 92) پس از اختراع اینترنت در دهه 1970 قرن بیستم و فراگیر شدن آن در دهه 1990، اشتراک گذاری و انتقال اطلاعات از همه مناطق کره خاکی به آسانی امکان پذیر شد و بر همه جنبه های زندگی بشر اثر گذاشت. اهمیت رابطه فن آوری اطلاعات و آموزش مربوط به هدف آموزش است که انسان به عنوان یادگیرنده در آن مطرح می شود؛ زیرا پیشرفت نیروی انسانی در هر عرصه ای اثرگذار است. بی شک، تربیت انسان های بزرگ نویدبخش رخ دادن تغییرات بزرگ در جهان خواهد بود. بنابراین، «استفاده از فن آوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت، ایده جدیدی است که...نسبت به دیگر کاربردهای آن مانند صنعت و اقتصاد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که در این حوزه، موضوع، نه یکی از جنبه های زندگی آدمی(مثلا بعد اقتصادی)، بلکه خود انسان و تربیت اوست»؛(ضرغامی، 1387: 80) یعنی جان، ذهن و شخصیت انسان که به وسیله آن، شرایط خود، خانواده و جامعه را تغییر خواهد داد. توجه به فن آوری های نوین اطلاعاتی ارتباطی و اینترنتی به معنای آن نیست که ما همه دستاوردهای آن را در زمینه آموزش و روش های آن بپذیریم. باید دانست کارشناسان آموزش و پرورش، آموزش های مجازی _ اینترنتی را به طور کامل تأیید نمی کنند، بلکه نوع محتوا و روش ارائه در میزان اثربخشی این آموزش ها نقش مهمی دارد؛ چون «در تجربه واقعیت مجازی، بدن حضور ندارد و عدم حضور بدن باعث می شود تجربه مجازی همانند تجربه واقعی، کامل نباشد و برخی ابعاد آن حذف شود و این باعث می شود که احساس تعهد و وظیفه از میان برود.»(همان: 37) پس آموزش های نوظهور مجازی _ الکترونیکی علاوه بر مزایایی مانند سهولت دسترسی، دایمی بودن و رایگان بودن، معایبی هم دارند که باعث کاهش بازدهی میزان یادگیری می شود. اکنون نوبت به تعریف آموزش اینترنتی، آموزش مجازی و آموزشی الکترونیکی می رسد. «آموزش الکترونیکی به مفهوم آموزش راه اندازی شده با اینترنت است که می تواند مواردی نظیر: ارائه مطالب درس در قاب های چندگانه، مدیریت آموزشی و شبکه های مرکب از فراگیران، کارشناسان و تهیه کنندگان مطالب را دربر گیرد.»(علی احمدی و قلی زاده، 1382: 159) در سال های اخیر، این نوع آموزش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گسترش فراوانی داشته است و دانشگاه مجازی، دانشگاه برخط و مدارس هوشمند از بهترین نمونه های آموزش الکترونیکی در عرصه شبکه جهانی اینترنت هستند که امکانات و فرهنگ جدیدی را به حوزه تکنولوژی آموزشی وارد کرده اند. اکنون با استفاده از روش استدلالی، فرضیه های این پژوهش را می سنجیم: فرضیه اول: ضروری است آموزش اصول مهدویت و شاخه های آن در برنامه درسی دوره های ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی کشور گنجانده شود. اختصاص واحد درسی برای هر موضوع در دوره های مختلف آموزشی، دلایل و ضرورت های خاص خود را دارد که نهادینه سازی آموزش و معرفی منبع معیار برای آموزش هر موضوع، مهم ترین مورد آن به شمار می رود. فرهنگ سازی برای مهدویت و شاخه های آن اقتضا می کند ارائه واحد درسی مهدویت در دوره های تحصیلی مختلف به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری برسد؛ چون «یکی از اصول مهمی که باید در طراحی آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تهیه و تنظیم محتوای آموزشی است.»(شعبانی، 1385: 183) منابع درسی مورد نیاز باید با توجه به اهمیت موضوع و شرایط فکری _ فرهنگی مخاطبان تهیه و تألیف شود و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری باید به تربیت معلمان و مدرسان معتقد و متخصص واحدهای درسی مهدویت در همه مقاطع تحصیلی توجه کنند. در صورت تحقق چنین شرایطی، می توان انتظار داشت کودکان با اصول و مبانی مهدویت آشنا باشند؛ نوجوانان، فروع و شاخه های آن را بشناسند و دل و جان خود را به آن بسپارند و جوانان و بزرگ سالان همه توان خود را برای زمینه سازی ظهور و حضور حجت خدا در میان مردم به کار گیرند. گام اول در تحقق اهداف آموزشی مربوط به مهدویت آن است که وزارت آموزش پرورش و علوم، تحقیقات و فن آوری افزودن واحد درسی «گل نرگس» برای دوره ابتدایی، «خورشید مغرب» برای دوره دبیرستان و «مهدی یاوران» را برای دوره دانشگاه به تصویب برسانند تا زمینه آموزش آن در مدارس و دانشگاه ها فراهم شود. در کتاب های درسی مقاطع مختلف تحصیلی به موضوع مهدویت اشاره شده است که در جای خود قابل قدردانی است، اما به نظر می رسد مطالب کلی و تکراری موجود در آن ها دیگر جواب گوی ابهام ها و پرسش های نسل جدید و تبلیغات و انحراف های موجود در دنیای غرب و شرق در برابر موضوع منجی و آخرالزمان نیست. اختصاص واحدهای درسی به خودی خود موجب تغییر گفتمان در نسل ها نخواهد شد مگر آن که محتوای کتاب ها و دروس مهدویت بر اساس معیارهای علمی و نیازهای واقعی و از منابع معتبر شیعی تهیه شود. پیشنهاد می شود محتوای درس «گل نرگس» در دوره ابتدایی باید با محوریت داستان های کوتاه مصور در زمینه معرفی جایگاه اهل بیت، معنای غیبت، منجی و آخرالزمان تهیه شود. محتوای درس «خورشید مغرب» در دوره دبیرستان نیز بهتر است به معرفی علمی مفاهیم اساسی مهدویت مانند: فلسفه آخرالزمان، ماهیت انتظار، تعریف و عناصر زمینه سازی همراه با ارائه تمرین عملیاتی و کاربردی بپردازد. درس «مهدی یاوران» در دوره دانشگاه نیز باید مفهوم زمینه سازی و شاخه های آن مانند: سیاسی، اقتصادی، فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، روان شناسی و نظامی و روش های کاربردی آن را بررسی کند. گفتنی است تا وقتی تدریس واحدهای درسی مهدویت و زمینه سازی به معلمان و مدرسان معتقد و متخصص در مسائل مهدویت و شاخه های آن سپرده نشود، صرف وجود آن ها در برنامه درسی نتیجه چندانی نخواهد داشت؛ چون ویژگی های شخصیتی معلم و روش های آموزشی وی موجب ایجاد شور و شعور در دانش آموز و دانشجو می شود. «معلمان کارآمد به سرعت می توانند با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کنند و دارای کلاسی سازمان یافته، مطلوب و پربارند.»(گلاور و برونینگ، 1377: 13) ضروری است با انتخاب افراد برگزیده و آموزش آن ها و تجهیزشان به امکانات و تکنولوژی نوین آموزشی، در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. فرضیه دوم: دستاوردهای فن آوری اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت، ظرفیت بالایی را برای آموزش های اصیل و عمیق مرتبط با مهدویت و زمینه سازی در سراسر کره خاکی فراهم کرده است. محبان و منتظران باید این ره آورد دنیای مدرن را برای تبیین و ترویج موضوع مهدویت و زمینه سازی به کار بگیرند. انسان معاصر در زمینه امکانات اطلاعاتی _ ارتباطی، زمینه ها و فن آوری هایی در اختیار دارد که در طول تاریخ کم سابقه است. فن آوری هایی نظیر اینترنت، ایمیل و تلفن همراه با سرعت و دقتی که در ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات دارند، عرصه بسیار گسترده ای را برای افزایش فعالیت های بشر و ارتباطات دایمی فراهم آورده اند. بیل گیتس، مدیر شرکت بزرگ مایکروسافت معتقد است: «رایانه، ابزاری قدرتمند برای آموزش و پرورش و دست یافتن یادگیرندگان به دنیای جدید اطلاعات، ایجاد خلاقیت و تسهیل ارتباط از راه دور است.»(فرج اللهی و ظریف صنایعی، 1388: 168) اگر برای استفاده صحیح از زمینه های ارتباطی _ اطلاع رسانی فعلی مانند: راه اندازی پورتال تخصصی مهدویت و زمینه سازی به صورت سه زبانه (عربی، فارسی و انگلیسی)، راه اندازی وبلاگ تخصصی مهدی یاوران به صورت سه زبانه (عربی، فارسی و انگلیسی)، راه اندازی شبکه اجتماعی فداییان یوسف زهرا علیها السلام به صورت سه زبانه(عربی، فارسی و انگلیسی)، راه اندازی پورتال جامع آرماگدون: سراب صهیونیسم و استعمار به صورت سه زبانه(عربی، فارسی و انگلیسی) به منظور افشای نقشه شوم اسرائیل و غرب برای مصادره منجی و آخرالزمان، برنامه ریزی و مدیریت قدرتمندی وجود داشته باشد، دستاوردهای دنیای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت مهدویت و زمینه سازی ظهور منجی قرار خواهد گرفت. راه اندازی وب سایت جامع مهدویت و زمینه سازی، اصلی ترین فعالیت ممکن در استفاده از فضای شبکه جهانی اینترنت است که این پایگاه باید بر موضوع مهدویت و زمینه سازی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی، معرفتی، رسانه ای، اجتماعی، هنری، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، پشتیبانی، لجستیک، داخلی و بین المللی تمرکز کند. در گام اول، کارشناسان و صاحب نظران باید زمینه سازی ظهور را در جنبه های مختلف بررسی کنند و آن گاه زمینه عملیاتی شدن آن را فراهم آورند تا با مدیریت قدرتمند و تقسیم کار تخصصی، امور آن به سامان شود. راه اندازی تالار گفت وگوی(وبلاگ) مهدی یاوران نیز موجب ترویج هر چه بیشتر موضوع مهدویت و زمینه سازی در سطح داخلی و خارجی خواهد شد. «وبلاگ با داشتن خصوصیاتی چون رایگان بودن، انتشار سریع و تعاملی بودن، محیطی منحصر به فرد می سازد.»(کامیار، 1388: 15) موضوع فعالیت این وبلاگ نیز باید ثبت نام از داوطلبان کمک به یاری حضرت مهدی(عج) در سراسر جهان باشد که با داشتن نسخه های عربی و انگلیسی، علاقه مندان به ظهور را گرد آورد و با برنامه ریزی به گروه بندی، سازمان دهی، آموزش و تجهیز ایشان دست بزند. مردم از سراسر جهان با نقطه اشتراک ایمان به منجی و مهدی(عج) می توانند در این مجموعه عضو شوند و فعالیت های خود را در هر گوشه از این کره خاکی پی گیری کنند. شیوه های یاری رسانی به حضرت ولی عصر(عج) در امر مهم ظهور نیز موضوع مهمی است که در شبکه اجتماعی فداییان امام زمان(عج) باید بررسی شود. متأسفانه، عده ای از محبان و منتظران مخلص حضرت ولی عصر(عج)معتقدند اسباب و لوازم ظهور و پیروزی حضرت مهدی موعود (عج) را خداوند با امدادهای غیبی به صورت یک باره فراهم می کند و کمک مؤمنان و منتظران نقش چندانی در این امر ندارد. نمی توان منکر سهم امدادهای غیبی در ظهور حضرت صاحب الامر(عج) شد، ولی خداوند بدون خواست مردم، وضعیت آنان را تغییر نمی دهد. امدادهای غیبی یکی از علل پیروزی حضرت مهدی(عج) است و محبان و منتظران نیز در این امر نقش مهمی دارند. محبان و منتظران باید شیوه های یاری به آن یار غایب را از نظر علمی و عملی بررسی کنند تا ضمن استفاده از دیدگاه های متنوع آنان در سراسر کره خاکی، روش های واقعی و نه صرفاً ذهنی برای یاری میدانی حضرت ولی عصر(عج) مشخص شود. در این صورت، مشتاقان و علاقه مندان به یاری ایشان با فعالیت های سودمند و کارشناسی شده می توانند در صحنه عمل از آزمون و خطا مصون باشند. با راه اندازی پایگاه جامع اطلاع رسانی «آرماگدون: سراب صهیونیسم و استعمار» نیز می توان فعالیت ها و نقشه های شوم جبهه صهیونیسم و استعمار را برای مصادره منجی و آخرالزمان برای جهانیان شرح داد. در این پورتال ضمن تعریف حقیقت منجی و آخرالزمان در ادیان مختلف باید بهره برداری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اسرائیل و امریکا از موضوع منجی و آخرالزمان در قالب طرح مباحثی مانند: جهانی سازی، دهکده جهانی، پایان تاریخ، خاورمیانه بزرگ، خاورمیانه جدید، جنگ جهانی آرماگدون با بیش از 50 میلیون کشته و نظیر آن به تفصیل بررسی شود. فضای مجازی و اینترنت با وجود جنبه های منفی، فرصتی تاریخی و کم نظیر برای جبهه حق و محبان و منتظران زمینه سازی ظهور مهدی موعود(عج) فراهم ساخته است که با وجود مدیران فرهنگی _ دینی بصیر وآگاه، استفاده از آخرین فن آوری های دنیای ارتباطات و اطلاعات، به کارگیری کارشناسان مجرّب رسانه های مجازی _ سایبری، استفاده از آخرین دیدگاه های علمی دانشمندان و نظریه پردازان شیعه در زمینه مهدویت و زمینه سازی، استفاده از گرافیک و طراح های زیبا و جذاب برای سایت ها، وبلاگ ها و انجمن ها و رعایت امنیت سایبری برای جلوگیری از هک شدن سایت ها و پایگاه های مرتبط می توانند از دستاوردهای دنیای اینترنت و فضای سایبری بهره کافی ببرند و وظیفه تاریخی خود را به صورت شایسته انجام دهند. فرضیه سوم: معرفی الگوی عملی از ویژگی های مهم فردِ صالحِ زمینه سازِ ظهورِ مصلح اهمیت دارد تا محبان و منتظران بتوانند خود را هر چه بیشتر به آن ویژگی ها نزدیک کنند. معرفی الگوی شخصیتی از فرد صالح زمینه ساز ظهور مصلح (عج) یکی از مهم ترین وظایف کارشناسان و نظریه پردازان حوزه مهدویت و زمینه سازی است؛ زیرا عامل نیروی انسانی، رکن اول در حسن انجام هر کاری است. به یقین، در موضوع مهمی مانند مهدویت و زمینه سازی ظهور، نیروی انسانی کارآمد و یاران جان نثار، جدّی ترین عرصه مطرح برای مهدی یاوران مخلص است. الف) ویژگی های اعتقادی _ معرفتی اعتقاد و باور هر فردی، علت اصلی عمل و رفتار اوست و هیچ کس را نمی توان یافت که در میانگین کارهای خود خالی از اعتقاد و باور باشد. البته ممکن است انسان گاهی اوقات به دلیل ندانستن یا قرار گرفتن در شرایط خاصی یا دچار شدن به احساسات، کارهایی را انجام دهد، ولی حقیقت آن است که میانگین کارهای انسان ناشی از تصمیم و اراده اوست که منشأ آن هم اعتقادات و باورهای اوست. یکی از روان شناسان بزرگ می گوید: «انسان رقم زننده سرنوشت خویش است و نه قربانی آن.»(کریمی، 1379: 183) یعنی هر فردی با فکر و عمل خود، آینده اش را بنیان می نهد. پس فرد صالح زمینه ساز ظهور مصلح باید دقیق ترین اعتقادات و عمیق ترین باورها را نسبت به موضوع مهدویت و زمینه سازی و رسالت خطیر خود داشته باشد تا بتواند زمینه برپایی یک حکومت جهانی را در سایه شخصیت کامل و جامع حضرت صاحب الامر(عج) فراهم سازد. مهدی یاوران برای کسب اعتقادات اصیل و دقیق و باورهای عمیق و پایدار باید به این امور توجه کنند: _ ایمان به مهدویت به عنوان نظریه مترقی شیعه در تعیین سرنوشت نهایی جامعه بشری؛ _ ضرورت زمینه سازی برای ظهور مبارک حضرت صاحب الامر(عج) از جانب محبان و منتظران مخلص؛ _ اعتقاد قلبی به وجود و حضور امام دوازدهم به عنوان حجت خداوند برای اهل زمین؛ _ ایمان به شایستگی نداشتن جهانیان به ویژه شیعیان و محبان برای پذیرش وجود مبارک امام دوازدهم در حال حاضر؛ _ ایمان به ضرورت زمینه سازی مهدی یاوران در همه جنبه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و هنری و کم کردن نقش امدادهای غیبی و الهی؛ _ ایمان به نقش مهم ایرانیان در زمینه سازی طبق احادیث نبوی و روایات رسیده از ائمه معصومین؛ _ ضرورت انجام دادن کارهای گروهی و جمعی و پرهیز از تک روی برای زمینه سازی. آموزش مهارت های مورد نیاز برای انجام هر کاری، شرط موفقیت آن است و بدون کسب مهارت های لازم، امیدواری به موفقیت در امور و دست یابی به اهداف، ساده اندیشی است. اهمیت مهارت آموزی به آن دلیل است که دایره اطلاعات انسان محدود است و هر انسانی هر چیزی را نمی داند. مهارت آموزی در سطح فعالیت های تخصصی اهمیت بیشتری می یابد؛ چون فاصله سطح آگاهی فرد تا اهداف مورد نظر بسیار زیاد است. در موضوع مهمی مانند زمینه سازی در جنبه های مختلف برای ظهور مهدی موعود رحمه الله، آموزش های مهارتی از آن نظر اهمیت دارد که شاهد انفجار اطلاعات، گسترش دستگاه های تبلیغاتی و پیشرفت عظیم در صنایع دفاعی و نظامی هستیم. مهدی یاوران نیز باید آموزش های مهارتی زیر را فرا بگیرند: دوره آموزشی اصول، اهداف و روش های زمینه سازی ظهور؛ دوره آموزشی منجی و آخرالزمان در ادیان ابراهیمی؛ ددوره آموزشی مبانی فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT )؛ دوره آموزشی جنگ نرم و روش های اطلاع رسانی و تبلیغات؛ دوره آموزشی آرماگدون، بازگشت مسیح و جنبش صهیونیسم مسیحی؛ دوره آموزشی مدیریت سیستمی_استراتژیک آینده؛ دوره آموزشی حفاظت اطلاعات و امنیت عملیات؛ دوره آموزشی مهارت های هفت گانه کامپیوتر(ICDL)؛ دوره آموزشی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست وجو(SEO)؛ دوره آموزشی نشانه های حتمی و قطعی ظهور و وظایف منتظران. ویژگی های شخصیتی بنای اصلی گفتار و کردار هر انسانی است که با توجه به شرایط فکری، زندگی، خانوادگی و آموزشی فرد موجب رشد و ترقی یا سقوط و نزول وی می شود. شکل گیری شخصیت در هر انسان چهار مرحله دارد که عبارتند از: دانش و آگاهی: گام اول در هر کاری، داشتن آگاهی و دانش درباره آن است و بدون وجود اطلاعات، هیچ هدفی قابل تحقق نیست. پذیرش و اعتقاد: پس از کسب آگاهی، اگر آن اطلاعات با گفتمان فکری و اعتقادی فرد هماهنگ باشد، آن را می پذیرد و در غیر آن صورت، رد می کند. تمرین و باور: فرد پس از پذیرش دانش و اطلاعات جدید و هماهنگ سازی آن با گفتمان درونی _ ذهنی خود، به تمرین ذهنی دست می زند و آن را باور می کند، به طوری که آن دانش بخشی از وجود او می شود و با دل و فکر وی پیوند می خورد. رفتار و ملکه شخصیتی: آن گاه دانش و اعتقاد در رفتار فرد جلوه گر می شود و نمادهای رفتاری آن در همه جنبه های گفتاری و رفتاری او نمایانگر می شود که همه امور به دلیل اعتقاد قدرتمند ذهنی و در پی همان باور عمیق قلبی است. ب) بصیرت سیاسی _ مذهبی مهدی یاوران باید این ملکه شخصیتی را که ارتباط نزدیکی با میزان آگاهی ومعرفت آنان دارد، پرورش دهند و تکامل بخشند. جهان کنونی عرصه هنرنمایی سیاستمداران است؛ چون سران جبهه زر و زور و تزویر همه امکانات و توانایی های مادی و معنوی خود را وارد میدان ساخته و با اغفال افراد عادی و بزرگان و رجال سیاسی _ اجتماعی و نخبگان، تأمین امنیت و منافع خود را سرلوحه کار قرار داده اند. آنان در سال های اخیر با مطرح کردن مکتب ها و نظریه های جدیدی مانند: پایان تاریخ، جنگ تمدن ها، جهانی شدن، خاورمیانه جدید، بازگشت مسیح و جنگ جهانی آرماگدون تلاش می کنند با انحراف موضوع مهم آخرالزمان و منجی به سمت منافع خود، افکار جهانیان را به باطل مشغول سازند. اگر مهدی یاوران در این زمینه، بصیرت سیاسی _ مذهبی نداشته باشند، چگونه می توانند یاور منجی حقیقی باشند و از خطا و اشتباه مصون بمانند؟ به نظر می رسد اقدامات زیر می تواند برای افزایش بصیرت سیاسی _ اجتماعی مهدی یاوران مفید باشد: الف _مطالعه و دقت در فعالیت ها و جنبش های آخرالزمانی در غرب و اسرائیل؛ ب _آگاهی از نشانه های کلی و قطعی ظهور منجی حقیقی، حضرت صاحب الامر؛ ج_آگاهی از مبانی اعتقادی _عملیاتی جنبش مسیحیان صهیونیسم در امریکا (ایوانجلیست ها)؛ د _تفکر درباره معنا و مصداق دجّال، سفیانی و نظیر آن به عنوان نشانه های آخرالزمان؛ ه _تفکر درباره نقش مهم ایرانیان در زمینه سازی ظهور؛ و _تفکر درباره شاخه های مختلف زمینه سازی برای ظهور(سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی) و تمرکز بر یک مورد برای افزایش ضریب موفقیت؛ ز _نقد و تحلیل حوادث جهانی _ منطقه ای بر اساس معیار قرآنی و فهم جامع شیعی؛ ح _پیروی از دستورهای ولی فقیه و مراجع تقلید در زمینه مهدویت و زمینه سازی. ج) شجاعت و دلاوری مهدی یاوران نیک آگاهند که دشمنان آنها ظهور منجی را نمی پسندند و همه تلاش خود را برای شکست آن به کار خواهند گرفت. بنابراین، باید برای مقابله با هر گونه توطئه، حمله، سرزنش و تهدید آماده باشند که در صورت داشتن ملکه شجاعت در یاوری آخرین حجت خداوند بر اهل زمین، اهداف دشمنان نقش بر آب خواهد شد. د) رازداری و شرح صدر بدون رازداری هیچ کاری قرین توفیق نخواهد بود و این موضوع در زمینه مهدویت و زمینه سازی اهمیتی مضاعف می یابد؛ چه زمینه سازی ظهور منجی در سطح بین المللی باعث تهدید استعمار نوین و کهن و استبداد داخلی است. نباید تصور شود که این دو گروه غاصب و خون ریز به راحتی از قدرت و ثروت خود چشم پوشی می کنند. به همین دلیل، حفاظت اطلاعات در این زمان ارزش بالایی دارد تا برنامه ها و اهداف زمینه سازان و منجی محفوظ بماند و پیروزی جبهه حق سرعت بگیرد. ه) جدّیت، پشت کار و ثبات قدم دشمنان منجی و زمینه سازی در سراسر گیتی بساط قدرت و ثروت گسترده اند و امکاناتی گسترده و نوین و نیروی فراوانی دارند. آیا پیروزی منجی در برابر مخالفان و معاندان در یک شب یا یک هفته صورت خواهد گرفت و پس از آن، حاکمیت حجت خدا، ایمان، رفاه و برابری آغاز خواهد شد؟ آیا جباران و مستکبران عالم به راحتی از تاج و تخت خود دست می کشند و مطیع منجی آخرالزمان خواهند بود؟ حاشا و کلّا که پیروزی منجی جز با ایثار و فداکاری، جدّیت و ایستادگی و ثبات قدم مهدی یاوران تا زمان پیروزی منجی و تسلیم یا نابودی ظالمان و جباران محقق نمی شود. و) قدرت مدیریت سیستمی _ استراتژیک دانش مدیریت در سال های اخیر تحولات گسترده ای را شاهد بوده است که آخرین آن، ظهور مدیریت سیستمی _ استراتژیک است؛ یعنی مدیریت با در نظر گرفتن همه عوامل پیدا و پنهان در ارتقا و افزایش بازدهی فرد / شرکت / مؤسسه در کنار بررسی آینده و شرایط مختلف داخلی خارجی مؤثر بر عملکرد فرد / شرکت / مؤسسه / سازمان. این نظریه ظرفیت بالایی در تحقق اهداف تعیین شده عامل آن دارد و مهدی یاوران می توانند از آن بهره گیرند تا زمینه ارتقای موفقیت و بهبود عملکرد و تحقق اهداف خود را فراهم کنند. نتیجه ای که از خصوصیات ذکر شده به دست می آید، آن است که از سویی، زمینه سازی ظهور مهدی موعود (عج) در شرایط و فضای عادی حاصل نمی شود و از سوی دیگر، محبان و منتظران کنونی نیز با وضعیت فعلی نخواهند توانست برای زمینه سازی ظهور مهدی موعود(عج) گامی عملی بردارند؛ چون شرایط بسیار حساس، پیچیده و دشوار است. نتیجه گیری هدف این نوشتار آن بود که با استفاده از روش استدلالی، ضرورت زمینه سازی آموزشی _ پرورشی برای ظهور مهدی موعود سنجیده شود. اساس طرح این موضوع، برخاسته از این اعتقاد است که ظهور و حضور مبارک منجی عالم بشریت صرفا با خواست و تلاش محبان و منتظران مخلص و از خودگذشته حاصل می شود و واگذاری اسباب و لوازم و زمینه سازی ظهور مهدی موعود (عج) به خداوند و اسباب و علل ماورایی و امدادهای غیبی، خطایی بزرگ و در نقطه مقابل انتظار فعال و پویاست. زمینه سازی آموزشی _ پرورشی یکی از شاخه های مهم زمینه سازی ظهور و سنگ بنای دیگر شاخه های زمینه سازی مانند: سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مردمی و علمی است. مهم ترین موضوعات مطرح در حوزه زمینه سازی آموزشی _ پرورشی مانند: طرح آموزش های مربوط به مهدویت و زمینه سازی در دروس دوره های مختلف تحصیلی، استفاده از دستاوردهای دنیای ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای آموزش و ترویج معارف مهدویت و معرفی الگو از ویژگی های مختلف شخصیتی، معرفتی و مهارتی صالحان منتظر ظهور مصلح و مهدی یاوران طرح و بررسی شد تا عرصه جدیدی برای تفکر و تلاش مؤمنان و مهدی یاوران در گفتمان جامعه شیعی _ مهدوی فراهم شود. برخی موضوع های پیشنهادی برای پژوهش در این زمینه را می توان چنین برشمرد: الف _روش علمی تربیت مهدی یاوران در زمینه های مختلف؛ ب _شیوه های صحیح آموزش برخط معارف مهدوی؛ ج _تدوین بسته آموزشی جامع مهدویت و زمینه سازی؛ د _ویژگی های مدرّسان و مربیان دوره های تخصصی مهدویت و زمینه سازی؛ ه _روش های جذب مهدی یاوران از کشورهای خارجی؛ و _رابطه تعلیم و تربیت اسلامی، مهدویت و زمینه سازی؛ ز _خصوصیات مهدی یاوران وزمینه سازان ظهور مبارک مهدی موعود(عج) از دیدگاه آیات قرآن، احادیث نبوی و روایات؛ ح _نگارش کتاب های مورد نیاز آموزش مهدویت و زمینه سازی در دوره دبستان؛ ط _نگارش کتاب های مورد نیاز آموزش مهدویت و زمینه سازی در دوره راهنمایی و دبیرستان؛ ی _نگارش کتاب های مورد نیاز آموزش مهدویت و زمینه سازی در دوره دانشگاه. منابع دیویی، جان(1339). دموکراسی و تعلیم و تربیت، ترجمه: امیرحسین آریان پور، تهران: فرانکلین. رضوی، عباس(1386). مباحث نوین در فن آوری آموزشی، اهواز: دانشگاه شهید چمران. شریعت مداری، علی(1391). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: امیر کبیر. شعبانی، حسن(1385). مهارت های آموزشی و پرورشی، تهران: سمت، چاپ بیستم. ضرغامی، سعید(1387). فلسفه فن آوری اطلاعات و تعلیم و تربیت، تهران، مبنای خرد. علی احمدی، علی رضا و حامد قلی زاده(1382). «آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگی ها استانداردهای دانش مجازی»، فصل نامه مدیریت فردا، سال اول، شماره اول. فرج اللهی، مهران و ناهید ظریف صنایعی(1388).«آموزش مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی»، مجله راهبردهای آموزش، دوره 2، شماره 4- کافمن، راجر و جری هرمن(1387). برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه: فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ چهارم. کامیار، مهدی(1388). آموزش وبلاگ نویسی، تهران: سیمرغ، چاپ دوم. کریمی، یوسف(1379). روان شناسی شخصیت، تهران: ویرایش، چاپ پانزدهم. گلاور، جان. ای و راجر. اچ برونینگ(1375). روان شناسی تربیت؛ اصول و کاربرد آن، ترجمه: علی نقی خرازی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول. محسنی زنوزی، هاشم(1388). تکنولوژی آموزشی، تهران: انتشارات یسطرون، چاپ اول. مشایخ، فریده(1391). دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی، تهران: سمت، چاپ دوازدهم. نیک نامی، مصطفی(1389). نظارت و راهنمایی آموزشی، تهران: سمت، چاپ دهم. هایدگر، مارتین (1375). پرسش در باب تکنولوژی، ترجمه و شرح: محمدرضا اسدی، تهران: اندیشه. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 16 May 2017 05:00:42 GMT http://bfnews.ir/vdcdzk09.yt0956a22y.html هرچه مدیران کشور دغدغه دین داشته باشند به ظهور نزدیک تر می شویم http://bfnews.ir/vdcb9sb0.rhb00piuur.html به گزارش پایگاه خبری آینده روشن، حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با اهمیت شرکت در انتخابات و تأثیر آن بر جامعه منتظر اظهار کرد: «انتظار» یک حرکت است، حرکتی پویا و پرتلاش، حرکتی همراه با برنامه که مقدمه یک حرکت جهانی و پیروزی و رشد اسلام است. وی افزود: به برکت «انتظار» است که اسلام عالم را فرا می گیرد و جامعه، توحیدی می شود. هر گام و هر حرکتی که مقدمه توسعه و ترویج ندای اسلام اصیل در جهان باشد، بسترسازی برای ظهور است. هر حرکتی که ندای توحید را در عالم توسعه دهد نوعی بسترسازی برای ظهور است. حضور در انتخابات سبب رشد جامعه منتظر است معاون بنیاد حضرت مهدی موعود (ع) تصریح کرد: «ظهور» یک گام در جهت توسعه عدالت و مبارزه با استکبار است. یعنی محور ظهور «ظلم‌ستیزی» و «عدالت‌جویی» است و به همین مقیاس شاخص انتظار نیز «ظلم‌ستیزی» و «عدالت جویی» خواهد بود. در دوران غیبت یکی از مهمترین گام هایی که در این جهت می توان برداشت «حضور در انتخابات» است که یک گام و یک دغدغه اجتماعی است. حجت الاسلام کفیل ادامه داد: حضور در انتخابات رشددهنده اسلام، کشور و جامعه اسلامی است. آنچه بیش از همه دشمن را نگران می کند حضور ملی در انتخابات است. دشمنان ایران کسانی هستند که با انقلاب، با اسلام و با شعارهای مهدوی مشکل دارند. وی بیان کرد: نگاه ما به حضور در انتخابات نباید نگاه حزبی نباشد آن گونه که گاهی کسی به خاطر وجود مشکلاتی در کشور در انتخابات شرکت نمی کند. بلکه این را بدانیم که این حضور یک «عبادت» است. گام هایی که برای شرکت در انتخابات برداشته می شود، گام های منتظرانه است. راه اصلاح جامعه و مردم، صالح شدن مدیران است استاد مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: کسی که می خواهد رأی بدهد «قصد معنوی و عبادی» می کند. می گوید من رأی می دهم تا آمار رأی ایران به عنوان یک جامعه اسلامی بالا برود و مستکبران از این مسئله ناخشنود شوند. چرا که نگاه آنها به ایران نگاه به یک کشور اسلامی است. حجت الاسلام کفیل یادآور شد: هرچه حضور بیشتر باشد به رشد انقلاب و اسلام کمک بیشتری می کند. محور مهم دیگر انتخابات، کمک کننده بودن آن نسبت به آینده کشور است. امام می آید تا جامعه توحیدی و اسلامی ایجاد کند. یعنی دلیل ظهور حضرت حجت (ع) اصلاح جامعه است و از سوی دیگر در روایات داریم: «فلیس تصلحوا الرعیة الاُ باالإصلاح ولاة؛ مردم صالح نمی شوند مگر با صالح شدن مدیران؛» بنابراین راه اصلاح مردم صالح شدن مدیران است. هرچه مدیران کشور دغدغه دینی داشته باشند به ظهور نزدیک تر می شویم وی با تاکید بر تاثیر رأی مردم در این زمینه بیان کرد: ما با حضور و با رأی صحیح خود به کسانی که دغدغه دین، دغدغه اسلام و دغدغه های خدایی دارند و به دنبال اجرای قوانین اسلام هستند، کمک می کنیم؛ کسانی که پشتوانه آنها قرآن و سنت است و دغدغه های آنها اجرای قوانین دینی. هر چه ما مدیرانی اینچنینی در حاکمیت کشور داشته باشیم (یعنی مدیران مسلمان، متخصص و متدین) به ظهور نزدیک تر می‌شویم. حجت الاسلام کفیل در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب ما نیز بسیار حایز اهمیت است. انتخاب باید به گونه ای باشد که افرادی را که دغدغه قوانین دین دارند روی کار بیایند (قوانین دینی فقط نماز نیست؛ قوانین اجتماعی، قوانین خانواده، قوانین ارتباطات و ... اینها همه موضوعات دین هستند) هر چه مدیران کشور به این قوانین آگاه تر باشند و دغدغه اجرای آنها را داشته باشند ما به ظهور نزدیک تر می شویم. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 16 May 2017 04:35:18 GMT http://bfnews.ir/vdcb9sb0.rhb00piuur.html