آينده روشن - آخرين عناوين ::پژوهشکده مهدویت:: :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Fri, 20 Oct 2017 01:37:52 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Fri, 20 Oct 2017 01:37:52 GMT ::پژوهشکده مهدویت:: 60 شماره 141ماهنامه فرهنگی انتظار نوجوان ویژه آبان ماه 1396 http://bfnews.ir/vdceew8p.jh8fpi9bbj.html ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 17 Oct 2017 07:53:02 GMT http://bfnews.ir/vdceew8p.jh8fpi9bbj.html سلیمیان: بسیاری از روایات علائم ظهور، جعلی است/جعفری:شیخ مفید،نقطه عطف روایات علائم ظهور نیست/آیتی:نه استدلالات مقاله مناسب است و نه نتایجش http://bfnews.ir/vdcg7x93.ak9ut4prra.html با توجه به بررسی منابع روایی در دوره‌های گوناگون به‌روشنی می‌توان گفت نقل روایات نشانه‌ها، فرازوفرودهای پردامنه‌ای را پشت سرنهاده است. برخی بر پایه‌ی انگیزه‌هایی، به نقل این روایات اقدام و برخی روایات را نقل نکرده‌اند. تفاوت در شمار روایات نقل‌شده در این آثار، گویای این مدعاست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «واکاوی روند روبه افزایش روایات نشانه‌های ظهور در سیر تدوین منابع روایی»، صبح پنجشنبه در تالار امام مهدی واقع در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برگزار شد. در این کرسی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر خدامراد سلیمیان به‌عنوان ارائه‌دهنده، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر نصرت‌الله آیتی و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر جواد جعفری به‌عنوان ناقد حضور داشته و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر محمود ملکی راد، دبیر علمی نشست را بر عهده داشت. دکتر سلیمیان در ابتدای تشریح نظریه خود گفت: از آنجایی‌که سخن از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام به‌عنوان پیشگویی‌های آخرالزمانی، برای بسیاری جذّاب و پرسش‌برانگیز بوده، در میان روایات مهدویت همواره از برجستگی خاصی برخوردار است؛ و در نگارش منابع روایی، بدان اهتمام تام شده است. وی افزود: اگرچه نخستین گام در نقل گسترده‌ی روایات نشانه‌های ظهور در کتاب «الفتن» تألیف نعیم بن حمّاد مروزی به‌عنوان یکی از منابع اهل سنت، برداشته‌شده، اما؛ آنچه مسلّم است این است که شماری از منابع روایی شیعی و به‌ویژه سه منبع: «الغیبه» تألیف ابن ابی الزینب النعمانی و «کمال الدین و تمام النعمه» تألیف مرحوم شیخ صدوق و «الغیبه» تألیف مرحوم شیخ طوسی، به نقل این روایات پرداخته‌اند. سلیمیان در ادامه اظهار داشت: در کنار سه منبع یادشده – که از برجستگی ویژه‌ای برخوردارند- روایات نشانه‌ها البته، در شمار اندک، در کنار دیگر روایات مهدویت در برخی منابع نقل‌شده است. درنگ در تاریخ و تطوّر نقل روایات نشانه‌ها در منابع روایی شیعه، نشان‌دهنده‌ی برخی دگرگونی‌ها در روایات و شمار آن‌ها، در هر دوره نسبت به دوره پیش از آن است. روند روبه افزایش شمار روایات در دوره‌ای نسبت به‌پیش از آن این پرسش را برجسته می‌سازد که چگونه برشمار روایات، به‌ویژه در دوران غیبت افزوده‌شده است؟ به‌گونه‌ای که هر چه از زمان حضور معصومان علیهم‌السلام دور می‌شویم برشمار این روایات افزوده می‌شود. این افزایش اگرچه به‌طور لزوم به معنای ساخته‌شدن همه‌ی روایات افزوده‌شده در دوره‌های بعد، نیست اما دست‌کم تردیدهایی را در اعتبار برخی از آن‌ها پدید می‌آورد. عضو هیئت ‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه، گفت: با توجه به بررسی منابع روایی در دوره‌های گوناگون به‌روشنی می‌توان گفت نقل روایات نشانه‌ها فرازوفرودهای پردامنه‌ای را پشت سرنهاده است. برخی بر پایه‌ی انگیزه‌هایی، به نقل این روایات اقدام و برخی روایات را نقل نکرده‌اند. تفاوت در شمار روایات نقل‌شده، در این آثار، گویای این مدعاست. البته بررسی هریک از آثار یادشده و میزان اهتمام نگارندگان این آثار، به نقل روایات نشانه‌ها می‌تواند بررسی پیش رو را کامل کرده و تصویری جامع در نگاه قرار دهد. سلیمیان بیان کرد: این اهتمام می‌تواند به عواملی برجسته پیوند خورده باشد که تحلیل آن‌ها نیز کاری گسترده و اساسی است؛ مانند بررسی نقش شخصیت مؤلّف از نگاه علمیّت، تخصّص و گرایش‌های مذهبی و قومی؛ و نیز انگیزه‌های نقل روایت مانند فضای ذهنیّت جامعه نسبت به این موضوع و نیاز و علاقه مخاطبان به نقل این روایات. عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در ادامه خاطرنشان ساخت: روند روبه افزایش شمار روایات نشانه‌ها در مقایسه منابع روایی نخستین چون: «کتاب الغیبه» نوشته «مرحوم نعمانی»؛ «کمال الدین و تمام النعمه» نوشته «مرحوم شیخ صدوق»؛ «کتاب الغیبه» نوشته «مرحوم شیخ طوسی»؛ «کافی» تألیف «مرحوم کلینی»؛ و ماند آن با کتاب‌های معاصرین مانند: «نجم الثاقب در احوال امام غائب علیه‌السلام» تألیف «میرزا حسین نوری»(م/۱۳۲۰ ق)؛ «الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله فرجه» نوشته «شیخ علی بن زین العابدین پارچینی یزدی»؛ «بشاره الاسلام فی علامات المهدی علیه‌السلام» به قلم «سید مصطفی کاظمی»(م/۱۳۳۶ ق)؛ کتاب «نوائب الدهور فی علائم الظهور» نوشته «سید حسن میرجهانی»؛ «بیان الائمه للوقائع الغریبه و الاسرار العجیبه» تألیف «محمدمهدی زین العابدین» و کتاب «مئتان و خمسون علامه حتی ظهور الامام المهدی علیه‌السلام» نوشته «محمدعلی طباطبایی حسنی» و آثاری ازاین‌دست که هرکدام شمار انبوهی از روایات نشانه‌ها را نقل کرده‌اند، به‌روشنی قابل‌اثبات است. سلیمیان در پایان ارائه خود گفت: تلاش ما در این جلسه بر این است تا با بازنمایی گسترش روزافزون روایات نشانه‌های ظهور، احتمال وضع را در روایات نشانه‌ها اثبات نموده، به بررسی برخی از کتاب‌های روایی معاصر از جهت راست نمایی و امانت‌داری در نقل روایات و برجسته‌سازی پاره‌ای از روایات ساختگی بپردازیم. شیخ مفید، نقطه عطف روایات علائم ظهور را رقم نزده است پس از ارائه مقاله، ابتدا دکتر جعفری در نقد نظریه «روند روبه افزایش روایات نشانه‌های ظهور در سیر تدوین منابع روایی» که توسط دکتر خدامراد سلیمیان ارائه ‌شده بود گفت: به نظر می‌رسد در نوشته‌های استاد سلیمیان دو نکته متفاوت وجود دارد. یک‌وقت ما در مورد کتاب‌های معاصر دغدغه داریم و می‌خواهیم این کتب را نقد کنیم. این‌یک مسئله است. البته در این بحث، بخواهیم بگوییم که نشانه‌های ظهور همواره موردنظر علما بوده خیلی قابل‌اثبات نیست. چون یکی از معروف‌ترین کتاب‌های موجود درزمینه‌ی مهدویت کتاب «دادگستر جهان» تألیف «آیت‌الله امینی» است که در این کتاب از ۳۴۴ صفحه فقط هشت صفحه در مورد علائم ظهور صحبت شده است. مثلاً شیخ عباس قمی در منتهی الآمال صد و پنجاه صفحه در باب مهدویت صحبت کرده که فقط شانزده صفحه را به علائم ظهور اختصاص داده است؛ بنابراین در جهان معاصر افرادی با انگیزه‌ها و روحیات خاص هستند که به این مباحث می‌پردازند نه اینکه بگوییم همه نویسنده‌ها به علائم ظهور پرداخته‌اند. وی با اشاره به اینکه نقد این کتاب‌ها کار خوبی است، افزود: اما نکته عمیق‌تر این است که ما در منابع روایی به چنین کاوشی بپردازیم. کما اینکه عنوان این مقاله هم «روند روبه افزایش روایات نشانه‌های ظهور در سیر تدوین منابع روایی» می‌باشد. ولی این ادعا، قابل‌اثبات نیست. چون اگر نسبت به معصومین بخواهیم بحث کنیم که در ائمه متأخر، روایتی از علائم ظهور نداریم. بله در مورد امامین صادقین چون زمینه فراهم بوده این روایات بیشتر بوده است. اگر به سراغ منابع روایی هم برویم، به یک افت‌وخیز می‌رسیم؛ یعنی روایات نشانه‌های ظهور روند روبه افزایشی نداشته است. جعفری در رابطه با منابع روایی اضافه کرد: اما در مورد منابع روایی، باید ابتدا یک سنجه و روش بحث داشته باشیم. ابتدا باید بدانیم که ملاک و معیار در تشخیص نشانه‌ها چیست و این معیار در مقاله دکتر سلیمیان وجود ندارد. آیا فقط در مورد علائم حتمیه صحبت می‌کنید؟ یا همه علائم محل بحث است. عضو هیأت علمی و معاون پژوهش مؤسسه آینده روشن در ادامه افزود: ملاک شمارش نشانه‌ها به نظر ایشان چیست؟ آیا همه اوضاع و احوالی که در روایات مطرح‌شده به‌عنوان نشانه مطرح است؟ به نظر می‌رسد در این مقاله، یک نوع ابهام گویی وجود دارد و استفاده از تعابیری مثل «برخی از نشانه‌ها» یا «مقدار بسیار اندکی» و تعابیری از این قبیل در تحقیقات علمی پژوهشی صحیح نیست. درنتیجه استفاده از کتاب «معجم احادیث امام مهدی علیه‌السلام» به‌عنوان پایه‌ی تحقیق در این مقاله امر صحیحی نیست. وی گفت: نکته‌ی دیگر در مورد تعبیر به «جوامع» است. مراد از جوامع، کتاب‌هایی است که اصول در آن‌ها جمع‌آوری‌شده است. درحالی‌که در این مقاله از کتاب سلیم که یکی از اصول است به‌عنوان جامع نام‌برده شده است. علاوه بر این در این مقاله گفته‌شده که در کتاب سلیم روایتی از علائم ظهور نداریم درحالی‌که حدیث ۲۵ این کتاب مربوط به علائم ظهور است. جعفری در پایان، اظهار داشت: در این مقاله ادعاشده که شیخ مفید نقطه عطفی در روایات علائم ظهور است. «نقطه عطف» به این معناست که روند نقل روایات علائم ظهور، از زمان شیخ مفید به بعد عوض شود درحالی‌که این‌طور نیست و بعد از شیخ مفید هم همان روند قبل از شیخ مفید ادامه پیداکرده است. نظریه شفاف بیان نشده است در ادامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر نصرت‌الله آیتی به‌نقد نظریه «روند روبه افزایش روایات نشانه‌های ظهور در سیر تدوین منابع روایی» پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد این مقاله، نظریه‌ی خودش را شفاف بیان نکرده است. عنوان مقاله نشان می‌دهد که این نوشتار درصدد اثبات روند روبه افزایش روایات علائم ظهور است اما وقتی وارد مقاله می‌شویم با اثبات چنین مطلبی مواجه نمی‌شویم بلکه آنچه ایشان در مقاله‌شان آورده‌اند نه‌تنها تردیدی نسبت به افزایش روایات ایجاد نمی‌کند بلکه عکس مدعای ایشان را ثابت می‌کند. این پژوهشگر برجسته مهدویت سپس ادامه داد: این مقاله، مقاله‌ای در سطح علمی پژوهشی است لذا نام بردن از کتبی مثل الزام الناصب و نجم الثاقب و از این قبیل کتب در چنین تحقیقی، صحیح نیست؛ چون هیچ محققی این کتب را به‌عنوان منبعی برای تحقیق خود قرار نمی‌دهد. بلکه وقتی ما به کتب منبع رجوع می‌کنیم می‌بینیم روایات نشانه‌های ظهور نه‌تنها روبه افزایش نبوده بلکه روبه کاهش بوده است و اینکه به‌عنوان‌مثال در کتاب الزام الناصب این مقدار نشانه ذکرشده اصلاً محل بحث نیست. وی با اشاره به نبود تحلیل در این نوشتار افزود: نکته دوم اینکه در این نوشتار چندان تحلیل به چشم نمی‌خورد. عنوان مقاله «واکاوی» است. در واکاوی باید به ریشه مسائل پرداخت و تحلیل کرد اما در این مقاله تحلیل جانداری به چشم نمی‌خورد و صرف گزارش محض خیلی جالب نیست. آیتی نبود آمار روایات علائم ظهور را نقطه ضعف دیگر روایات برشمرد و گفت: نکته بعدی این است که در این مقاله از صفحه ۱۲ به بعد گزارشی از کتاب‌های راجع به مهدویت می‌دهند و یک نوع منبع شناسی است و هیچ بحثی از آمار روایات نشانه‌های ظهور به چشم نمی‌خورد و لذا اگر از صفحه ۱۲ به بعد مقاله حذف شود هیچ خللی به مقصود نویسنده وارد نمی‌شود. آیتی همچنین به نبود استدلال در مقاله اشاره کرده و افزود: نکته چهارم بحث استدلال‌ها است. به نظر می‌رسد آن مقدار از مقاله که جای کرّ و فرّ علمی است از صفحه هشت تا دوازده است و این مقداری که در مقاله ذکرشده خیلی جاندار نیست. این پژوهشگر سپس نتایج مترتب بر مقاله را نیز ضعیف پنداشت و خاطرنشان کرد: نکته بعدی در مورد نتایجی است که در آخر مقاله ذکرشده که به نظر می‌رسد خیلی نتایج مشت پرکنی نیست. مثلاً نتیجه اول این است: «با توجه به بررسی منابع یادشده روشن می‌شود که تطوّر نقل روایات نشانه‌ای ظهور، فرازوفرودهایی داشته است. برخی بر پایه انگیزه‌هایی اقدام به نقل روایات کرده‌اند و برخی نکرده‌اند.» این چه نتیجه‌ای است؟ یا مثلاً گفته‌شده: «برخی روایات نشانه‌ها به‌طور ویژه در یک منبع نقل‌شده و پسش و پس‌ازآن در هیچ منبعی ذکر نشده است» این مطلبی است که همه می‌دانند و واضح است. لذا مطالبی که درنتیجه ذکرشده خیلی جالب‌توجه نیست. دکتر آیتی در جمع‌بندی نقد خود در رابطه با مقاله اظهار داشت: به نظر می‌رسد، مداقه در روایات، خوب است اما اگر آسیبی در مسئله‌ای دیده شد نباید اصل مسئله را زیر سؤال ببریم. بلکه باید برای حل آن آسیب، راه‌حل ارائه بدهیم. مثلاً اگر روی معیارهای تطبیق بحث کنیم و اینکه در هندسه معرفتی اصولاً جایگاه نشانه‌ها چیست؟ این بحث بسیار خوبی است. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sun, 15 Oct 2017 09:16:31 GMT http://bfnews.ir/vdcg7x93.ak9ut4prra.html رویکرد منفعلانه مذهبی عامل پیدایش گروه‌های تکفیری است/ حضرت مهدی متعلق به تمام مسلمانان است http://bfnews.ir/vdcizraq.t1ayp2bcct.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام مجتبی رضایی شامگاه یکشنبه در جلسه هماهنگی پیش‌همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با محوریت «مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی» که در کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بینش، کشش و کنش سه مولفه مهمی است که رفتار شخصیتی فرد را شکل می‌دهد. عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن با بیان اینکه مکاتب امروز جهان به دنبال این هستند که این سه جنبه را در انسان‌ها مدیریت کنند، گفت: اگر دین نتواند در کنار این همه مکتب و صدایی که در دنیا وجود دارد کاری برای انسان انجام دهد این دین در شرف سقوط است. رضایی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که در جهان غرب موجب ایجاد سوکولارسیم و سایر مکاتب شده است، نبود دین در این نقاط بوده است. وی اضافه کرد: وقتی دین در مباحث سیاسی وجود نداشته باشد، مباحث سکولار و غیره ایجاد می‌شود و اگر ما ادعا داریم دین اسلام دین کامل و برای همه جوامع حرف دارد، باید دین را به جهان معرفی کنیم تا دین از این هجمه شرقی و غربی نجات پیدا کند. این عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن گفت: وقتی جامعه و اجتماع شکل می‌گیرد، بحث آینده جهان یک بحث پررنگ می‌شود که در این راستا مباحث گسترده‌ای در جوامع علمی غرب راه افتاد. رضایی با طرح این سوال که در منابع دینی ما نسبت به آینده و آینده پژوهی چه چیزهایی آمده است؟، گفت: امروز بسیاری از کشورهای صاحب نفوذ در دنیا به این نقطه علمی، که باید براساس آینده پژوهی دنیا را تسخیر کرد باور دارند و در این راستا تلاش می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایط و وضعیتی اگر دین اسلام برای آینده‌پژوهی حرف برای گفتن نداشته باشد از قافله عقب خواهد آمد. عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن با بیان اینکه این مهم به عنوان یک دغدغه اساسی مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس تصمیم برای برگزاری یک همایش و ایجاد فضای علمی گرفته شد، گفت: دنبال این هستیم که فرهیختگان جامعه دانشگاهی و حوزوی ما حساس و ورود پیدا کنند و آینده‌پژوهی را در این بستر به صورت جدی دنبال کنیم. رضایی اظهار کرد: اینکه آینده دینی ما چه جلوه‌ای دارد باید از منابع دینی استخراج شود که این مهم وظیفه علمای دینی و تعریف و تدوین آن براساس مسائل روز نیز وظیفه حوزه دانشگاهی است. وی اضافه کرد: فضاهای علمی ما باید از منابع خود استخراج کنند که انسان در آینده خود بر اساس نظر اسلام چه جایگاهی دارد آیا جایگاه انسان منفعل و خنثی است و یا نقش تعیین‌کننده است را تبیین کنند. عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن گفت: اگر راه و مسیری که باید طی کنیم سخت و پیچ در پیچ است باید اندیشه کرد که برای جلوگیری از انحراف از این مسیر چه راهکارهایی وجود دارد. رضایی اضافه کرد: اینکه جایگاه جامعه بشری و ما که بالفعل داریم زندگی می‌کنیم، نسبت به این آینده روشن کجاست باید از منابع دینی استخراج شود. وی با بیان اینکه آیات قران کریم ما را ملزم می‌کند که نسبت به آینده خود و جامعه با دغدغه بیشتر حرکت کنیم، اظهار داشت: در این راستا نیاز به کارها و اقدامات اساسی داریم. عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن به برخی مباحث مطرح شده در جلسه در مورد پیدایش گروه‌های تکفیری و افراطی، گفت: به نظر من رویکرد به مباحث مذهبی رویکرد منفعلانه بوده چرا که اگر حوزه علمی شیعه و اهل سنت کار کند دیگر راه برای فعالیت گروه‌های تکفیری باقی نمی‌ماند. به گفته رضایی، مهدویت نامی است که پیامبر گذاشته و مربوط به شیعه و سنی نیست، البته شیعه روی توسعه آن کار کرده است و اهل سنت هم باید در این راستا تلاش کند. وی با بیان اینکه شیعه نباید مهدی را برای خود مصادره کند چون حضرت مهدی متعلق به تمام مسلمانان است، خاطرنشان کرد: نباید در بحث مهدویت در موضوع حاشیه‌گیر کنیم و به محورهای کلان توجه کنیم. عضو پژوهشگاه موسسه آینده روشن با اشاره به اینکه هدف مرکز پژوهشکده روشن تبدیل خبر به تکلیف است، گفت: می‌خواهیم از بیانات رسول‌الله در بحث مهدویت یک نقشه راه بدست آوریم. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 10 Oct 2017 07:57:08 GMT http://bfnews.ir/vdcizraq.t1ayp2bcct.html حضرت مهدی(عج) موضوع مشترک بین مسلمانان است http://bfnews.ir/vdchvin-.23nqxdftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی شامگاه یکشنبه در جلسه هماهنگی «پیش همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با محوریت مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی» در سنندج، اظهار کرد: برگزاری «پیش همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با محوریت مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی» حرکت بسیار ارزشمندی است. وی با بیان اینکه این مهم باید با برنامه‌ریزی درست و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها در سطح استان برگزار شود، گفت: متاسفانه امروزه برخی موارد محور وحدت مورد غفلت قرار گرفته است. وی با تاکید براینکه ما مسلمانان در بحث مهدویت مشترکات زیادی داریم ولی نادیده گرفته شده است، اضافه کرد: الان در زمینه آینده جهان نظراتی وجود دارد که بشر با این پیشرفت‌های علمی خود را نابود و اینکه باید همیشه عده‌ای ظالم عده‌ای مظلوم را تحت فشار قرار دهند. حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: قرآن خیلی وعده‌های قشنگی در مورد آینده جهان به مسلمانان داده است که حاکم شدن دین اسلام بر کل جهان یکی از همین وعده‌ها است. به گفته وی، قرآن از دین اسلام به عنوان دین حق نام می‌برد و می‌فرماید در دین اسلام همه چیز دیده شده و این دین اسلام است که باید بر جهان حاکم شود. نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تاکید بر اینکه آینده جهان مال اسلام و پیروان این دین الهی است، خاطرنشان کرد: این وعده قرآن است و آنچه قرآن وعده داده، قطعا محقق خواهد شد. وی با بیان اینکه دشمنان همواره در طول تاریخ تلاش کرده‌اند از داشته‌های مسلمانان برای ایجاد نفاق و تفرقه در بین آنها استفاده کنند، گفت: موضوع مهدویت یکی از همین داشته‌ها و افتخارات مسلمانان است که امروز دشمنان اسلام سعی دارند با استفاده از آن در بین مسلمانان شکاف ایجاد کنند. حسینی‌شاهرودی اعتقاد به حضرت مهدی در بین مسلمانان سنی مذهب را متذکر شد و گفت: علما و بزرگان اهل سنت اعتقاد قلبی به حضرت مهدی دارند و بالغ بر 100 نفر از علمای اهل سنت بر این باور هستند که حضرت مهدی موعود متولد شده و روزی ظهور خواهد کرد. به گفته وی، دیدگاه‌های مختلفی در مورد حضرت مهدی و ظهور موعود در بین مسلمانان وجود دارد که باید با بهره‌گیری از ظرفیت این همایش در راستای بیان این دیدگاه‌ها با تاکید بر محوریت مشترکات استفاده کرد. حسینی‌شاهرودی همچنین از حضرت مهدی به عنوان یک موضوع مشترک در بین مسلمانان نام برد و اظهار کرد: همه بر این باور هستیم که حضرت مهدی از نسل پیامبر است اما اختلاف‌نظرهایی در مورد نحوه میلاد آن حضرت وجود دارد که نباید اجازه دهیم دشمنان اسلام از این موضوع به نفع جبهه خود و به ضرر اسلام استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد: توجه به زوایای مختلف در برگزاری این همایش با هدف دستیابی به بهترین خروجی ضروی است. وی اظهار کرد: روایات مختلف در مورد مهدویت که در بین علمای اهل سنت و تشیع وجود دارد و مشترک هستند باید گردآوری شود و با توجه به آنها مقالات مختلف و در حد بسیار مطلوب برای ارائه در پیش همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با محوریت مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی تدوین شود. نماینده ولی فقیه در استان کردستا با بیان اینکه حاکم کردن اسلام بر جهان و برچیده شدن ظلم چیزی نیست که هیچ مسلمانی از آن بدش بیاید، گفت: گسترش عدل در جهان ا اتفاق بهتری که در زمان ظهور صورت می‌گیرد که باید به این موضوعات مهم که مشترکات مسلمانان در بحث ظهور است بیشتر بپردازیم. به گفته وی، هرچه از برخی مسائل که به نوعی احساس می‌شود موجب ایجاد شکاف و تفرقه می‌شود، فرار کنیم به جایی نمی‌رسیم، باید با بیان مشترکات در موضوعات این چنینی زمینه را برای وحدت بیشتر فراهم سازیم. نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه باید به نحوی در این زمینه حرکت کنیم که حساسیت‌زا نباشد، گفت: محور اول در پیش همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که قرار است با محوریت مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی برگزار شود پرداختن به آینده جهان اسلام باشد و در کنار آن موضوع رهبری این آینده توجه شود. حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه حضرت مهدی منشا وحدت مسلمانان است، خاطرنشان کرد: همه مسلمانان به این موضوع که موعود زمان روزی خواهد آمد و اسلام را در جهان حاکم می‌کند و ظلم را از بین و رفاه و عدالت را در جامعه حاکم می‌سازد اتفاق نظر دارند. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 10 Oct 2017 07:48:45 GMT http://bfnews.ir/vdchvin-.23nqxdftt2.html جلسه هماهنگی و پیش‌همایش بین المللی دکترین مهدویت در استان کردستان http://bfnews.ir/vdcf10dv.w6de0agiiw.html به گزارش روابط عمومی موسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت)، اولین جلسه هماهنگی پیش‌همایش بین المللی دکترین مهدویت در استان کردستان برگزار شد. بر اساس این گزارش آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه استان کردستان، مسؤولان دانشگاه و مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان، مسؤولان مؤسسه آینده روشن و معاونت پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه درباره نحوه همکاری علمی برای حضور در همایش بین المللی دکترین مهدویت گفت‌وگو شد. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 10 Oct 2017 07:05:22 GMT http://bfnews.ir/vdcf10dv.w6de0agiiw.html مؤسسه آینده روشن اولین مرکز حوزویِ دارای مجوز رسمی ISC در برگزاریِ همایش بین المللی http://bfnews.ir/vdchzin-.23nqidftt2.html به گزارش روابط عمومی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، مسؤولان مؤسسه آینده روشن با حضور در دانشگاه معارف اسلامی با مسؤولان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند. حجت الاسلام والمسلمین ارجینی، معاون پژوهش دانشگاه معارف در ابتدای این دیدار ضمن عرض خیرمقدم به مسؤولان مؤسسه آینده روشن، گفت: این مؤسسه با برکت متصدی فعالیت‌های علمی و پژوهشی و همایش‌های بسیار خوبی است که در حوزه معارف و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه انجام می‌شود. وی موضوع چهاردهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: موضوعِ «مهدویت محور مشترک مذاهب اسلامی» موضوع بسیار خوبی است؛ چون در فضای بین‌المللی، کل ادیان را مورد هجمه قرار می‌دهند و هدفشان مبارزه با «دین و همه آموزه‌ها دینی»، «بسیاری از معارف ادیان الهی»، «موعودگرایی» و... به هر شکل ممکن و بسیار شدید است. معاون پژوهش دانشگاه معارف، ضمن ابراز خوشحالی از مداومت همکاری دانشگاه معارف با مؤسسه آینده روشن، خاطرنشان کرد: مباحث، مربوط به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه است و ما نیز یک مجموعه حوزوی هستیم و همکاری در این زمینه را وظیفه خودمان می‌دانیم. وی ضمن ابراز امیدواری از این‌که این همکاری‌ خیلی بهتر و بیشتری باشد، بیان داشت: امیدواریم امسال نیز مانند سال‌های گذشته دانشگاه معارف یک کمیسیون مستقل برای مقالاتی که ارائه می‌شود، داشته باشیم. حجت الاسلام والمسلمین ارجینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالبه اساتید و پژوهشگران دانشگاه معارف، گفت: برخی از دوستانی که در دوره گذشته در همایش مقاله ارائه دادند درخواست داشتند که اگر تلاش علمی می‌شود انتظار است نگاه اصلاحی به مقالات باشد تا مقالات تا سطح علمی پژوهشی ارتقا پیدا کند. وی با اشاره به پنج مجله علمی پژوهشی دانشگاه معارف، ادامه داد: مجلات علمی پژوهشی معیار خاص خودش را دارد و ما مقالاتی که استانداردهای علمی پژوهشی را نداشته باشد چاپ نمی‌کنیم، ولی از پژوهشگران می‌خواهیم نکاتِ اصلاحی را اعمال کنند تا بعد از ارزیابیِ مجدد در صورت تأیید، مقالات در سطح علمی پژوهشی چاپ شود. اگر همایش چنین رویکردی را داشته باشد، قطعا در سال‌های بعد استقبال بیشتری خواهند شد. حجت الاسلام والمسلمین آیتی از اعضای هیأت‌علمی مؤسسه آینده روشن در ادامه با اشاره به سابقه پانزده‌ساله فعالیت‌های این مؤسسه و همایش سالانه دکترین مهدویت، خاطرنشان کرد: در گذشته بزرگان ما زحمات زیادی در این عرصه کشیدند، ولی در این پانزده سال با زحمات علمی در بحث‌های مهدویت، یک جهش علمی ایجاد شده و خیلی پیشرفت داشتیم. بنابراین بخشی از سختی کار طبیعی است. وی با اشاره به مقالات علمی پژوهشی در حوزه مهدویت که طی 42 شماره مجله مشرق موعود منتشر شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون فعالیت‌های خوبی که در این زمینه انجام شده است. سطح مقالات نسبت به سال‌های قبل خیلی بالاتر رفته است، از نویسندگانی که در این حوزه قلم می‌زنند چنین توقعی می‌رود و نویسندگان باید توجه داشته باشند مقاله‌ای که می‌خواهند بنویسند، مباحث نسبت به پانزده سال پیش، خیلی پیشرفت داشته است. آیتی در پایان خواستار تعامل بیشتر با دانشگاه معارف در روند فعالیت علمی، فرایند انتخاب موضوع و طرح‌نامه مقالات شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌پور مسؤول دبیرخانه مؤسسه آینده روشن در ادامه با اشاره به پیگیری جهت اخذ مجوزِ علمی پژوهشی برای همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، خاطرنشان کرد: قرار شد دانشکده ادیانِ دانشگاه شهید بهشتی که یک کمیسیون مستقل در همایش دارد، این مجوز را از وزارت علوم بگیرد، که در این صورت کمیسیون‌ها علمی پژوهشی محسوب می‌شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد مقالات همایش اگر در مجموعه مقالات همایش چاپ شود، پژوهشی می‌شود و نگرانی‌ها رفع خواهد شد. وی با بیان این‌که مؤسسه آینده روشن اولین مرکز حوزوی است که برای اولین بار مجوز رسمی(ISC) در برگزاری همایش بین المللی گرفته است، اظهار داشت: معاونت پژوهش حوزه علمیه یکی از اعضای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است؛ لذا با همکاری معاونت بین‌الملل حوزه علمیه طرحی تنظیم کردیم تا روند اخذ مجوز (ISC) برای مراکز حوزوی به صورت مستقل اما در عین حال هماهنگ با دبیرخانه کارگروه ساماندهی همایش‌های کشور صورت پذیرد. امیداواریم این طرح تا پایان سال96 عملیاتی گردد. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Mon, 09 Oct 2017 07:17:19 GMT http://bfnews.ir/vdchzin-.23nqidftt2.html مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) تکرار صرف نیست/ باید تلاش کنیم تا به قافله امام حسین برسیم و با آن همراه باشیم http://bfnews.ir/vdcb88b0.rhbzzpiuur.html به گزارش روابط عمومی مؤسسه آینده روشن، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی حسینیان از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌ علمی مؤسسه آینده روشن در جمع اعضای این مؤسسه با بیان این‌که ماه محرم را در پیش داریم و برای همراه‌شدن با قافله و کاروان امام حسین(ع) تمهیداتی لازم است، بیان کرد: تکرار ماه محرم مثل ماه رمضان در هر سال، تکرارِ صرف نیست که توشه‌ای در آن نباشد؛ این راه، راهِ ارزشمند و عمیق است و می‌طلبد که انسان یک عمر تلاش کند تا در این راه قرار بگیرد و با قافله امام حسین و با کسانی که دنیا را پشت سر گذاشتند و به حقیقت توجه کردند، همراه بشود. وی با تأکید بر این‌که اگر انسان بتواند تلاش کند تا پایان عمرش به این قافله برسد خیلی کار مهمی انجام داده است، ابراز داشت: این قافلۀ نورانی هر کدامشان اسوه‌اند. ما همیشه می‌گوییم یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما ولی همیشه و همه ساله باید فکر کنیم، کار کنیم و تلاش کنیم تا به این قافله برسیم. عضو هیأت‌ علمی مؤسسه آینده روشن با اشاره به وفاداریِ یاران امام حسین، گفت: این قافله از مدینه به همراه ابی عبدالله حرکت کردند و به مکه آمدند و از مکه خارج شدند تا اینکه این روزها به نزدیکی‌های کربلا رسیدند؛ مگر دشمن آرام می‌نشیند؟ اگر نبود وفاداریِ یاران امام حسین(ع)، دشمن این قافله را در راه منهدم می‌کرد و یا در مکه از پای درمی‌آورد؛ اما دشمن در این مسیر طولانی هیچ آسیبی نتوانست به امام بزند. وی با اشاره به ثابت‌ قدمی، از خود گذشتگی، شجاعت و مقاومت مثال‌زدنی و تاریخ‌سازِ یاران امام حسین در روز عاشورا مانند عابس بن ابی شبیب، قیس بن مصهر صیدوانی، حیبیب بن مظاهر اسدی و علی اکبر، اظهار داشت: چنین انسان‌هایی در این قافله امام بودند و توانستند ندای امام را تا به امروز برسانند. این قافله، یک قافله حساسی است؛ آیا ما می‌توانیم به این قافله برسیم و همراه بشویم و آن را درک کنیم و در کنار این قافله قرار بگیریم؟ استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نکند ما از کسانی باشیم که از امام فاصله گرفتند و ایشان را تنها گذاشتند و به یاری‌شان نیامدند؛ کسانی که امام در موردشان فرمودند «خَذَلتْنا شيعَتُنا». مبادا از آن‌هایی باشیم که «افئدتهم تهوی الیك و سیوفهم غداً مشهورة علیك؛ دل‌هایشان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهایشان علیه تو سر از نیام برخواهد آورد.» مبادا از آن‌هایی باشیم که امام فرمود: اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آن‌هاست، تا زمانی که زندگی‌شان می‌چرخد دین‌دار هستند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى‌شوند. وی با اشاره به روایت امام موسی بن جعفر(ع) بیان داشت: حضرت به موسى بن بكر واسطى فرمودند: «لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا: نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُ؛ اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار درآيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود، و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند. آن‌ها مدت‌هاست كه بر اريكه‌ها لميده‌اند و مى‌گويند: ما شيعه على هستيم، در حالی كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد و کارش، حرفش را تصدیق کند». حسینیان در پایان تصریح کرد: با چه اطمینانی ادعای شیعه‌بودن داریم؟ اگر ملاک حضرت از شیعه‌بودن این است، واقعا فقط باید به حال خود گریه کنیم. باید خیلی تلاش کنیم تا به قافله امام حسین(ع) برسیم و با آن همراه شویم. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Thu, 21 Sep 2017 05:45:50 GMT http://bfnews.ir/vdcb88b0.rhbzzpiuur.html نفوذی‌ که نظریۀ امنیتی جمهوری اسلامی را ارائه داد http://bfnews.ir/vdcau6ni.49n0m15kk4.html به گزارش روابط عمومی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، اسماعیل احمدی‌مقدم از اعضای هیأت‌امنای مؤسسه آینده روشن قم با حضور در این مؤسسه در جمع مسئول و اعضای هیأت‌علمی آن سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنان خود با بیان خاطراتی از زندگی خود به دو نقطۀ عطف در زندگی‌اش اشاره کرد و گفت: من در زندگی‌ دو گردشگاه داشتم که تا همین الان برایم حیاتی بوده است؛ دو چرخش‌گاهی که همیشه از آن بهره بردم و مسیر زندگی مرا عوض کرد؛ یکی دوره‌ای که توفیق پیدا کردم و برای درس طلبگی به قم آمدم و دیگر ورود به پادگان ولیعصر بود که با شهید بروجردی آشنا شدم. عضو هیات امنای موسسه آینده روشن با بیان اینکه حدود هفت ماهِ درسی در حوزه مشغول دروس حوزوی بودم، خاطرنشان کرد: همیشه در کنار فعالیت‌های درسی، استاد می‌گرفتم و درس‌ها را زودتر می‌خواندم. در این مدت تقریبا مقدمات سطح را که امروز طلبه‌ها در سه سال می‌خوانند، گذراندم. احمدی‌مقدم ادامه داد: انقلاب که پیروز شد حوزه‌ها تا عید تعطیل شد. بعد از عید، حوزه دوباره راه افتاد، ولی حدود دو هفته بعد دوباره تعطیل شد. در یکی از تعطیلات حوزه، تهران بودم و کمونیست‌ها و چپ‌ها را می‌دیدم که در خیابان‌ها با حزب‌اللهی‌ها بحث می‌کردند. وی اظهار کرد: یکی از شاگردان مرحوم شهید محمدباقر صدر که آن روز هنوز شهید نشده بود، از نجف به قم آمده بود و مدیر یک مدرسه نوسازی در اول جاده قدیم اصفهان بود؛ قضیه را به ایشان گفتیم و ایشان گفت من حاضرم در مدت کوتاهی شما را به بحث مسلط کنم تا بتوانید با کمونیست‌ها بحث کنید. احمدی‌مقدم افزود: توفیقی بود که با چند نفر از دوستان خدمت ایشان باشیم؛ خیلی آدم فاضلی بود و با این‌که سطحش این نبود، ولی وقت گذاشتند و بیش از یک ماه، چکیده‌ای از مباحث فلسفتنا و اقتصادنا که در بحثِ با کمونیست‌ها لازم بود مطرح می‌کردند، البته بحث‌ها خیلی چکیده و در حد فهم آن روزِ ما که یک جوان 17، 18 ساله بودیم مطرح می‌شد. وی ادامه داد: از آن روز به بعد وقتی به تهران برگشتیم، هر جلسه‌ای که ما رفتیم صحنه کاملا برعکس شد؛ یعنی اگر قبلا کمونیست‌ها مسلط می‌شدند، این‌دفعه ما در بحث پیروز می‌شدیم. عضو هیات امنای موسسه آینده روشن در ادامه خاطرات خود درباره نحوه ورودش به سپاه در سال 58، گفت: همان ایام که حوزه تعطیل شد سپاه ثبت‌نام می‌کرد، البته سپاه که نبود، دفتری بود. آن موقع انقلاب درگیر جنگ‌های داخلی و بحران‌ها بود و حدود سه ماه، برای کمک نیرو اعزام می‌کردند، مثل حشدالشعبیۀ امروز در عراق، سپاه آن موقع چنین حالی داشت. یک مجموعۀ غیرمتشکلِ مردمی داشت راه می‌افتاد و در حال تأسیس بود. فکر هم می‌کردند یک چیز موقتی و برای دوران گذار است. وی ادامه داد: حوزه علمیه سه‌ماهِ تابستان تعطیل بود، با خود گفتم در این سه ماه در سپاه ثبت‌نام می‌کنم و بعد از تعطیلات دوباره به قم می‌آیم. دو هفته به پادگان سعدآباد رفتم که آن موقع اسمش شد پادگان امام علی و در آن‌جا دوره‌ دیدیم و بعد به پادگان ولیعصر(عج) آمدیم. احمدی‌مقدم به دومین نقطه عطف زندگی‌اش یعنی آشنایی با شهید بروجردی اشاره کرد و با بیان اینکه نخستین ‌بار ایشان را در پادگان ولیعصر دیدم، خاطرنشان کرد: با اینکه ایشان آن موقع یک جوان 23 ساله بود، ولی خیلی از ایشان درس گرفتیم، واقعا ایشان بزرگتر از سنش و بزرگتر از تحصیلاتش بود. وی با اشاره به آشنایی چهارساله‌‌اش با محمد بروجردی ابراز کرد: شهید بروجردی بسیار آدم باتقوایی بود. ایشان در شرایط سخت یتیمی، زندان و... بزرگ شده بود. آن موقع هفت گروه مبارزاتی بودند که ایشان بنیان‌گذار گروه صف در تهران بود و در آن نقش محوری داشت. عضو هیات امنای موسسه آینده روشن با بیان اینکه شهید بروجردی تحصیلات کلاسیکِ بالایی نداشت، اظهار کرد: ایشان در بازار تشک‌دوز بود و بعدازظهرها که وقت‌ داشت درس می‌خواندند. کم خوانده بود ولی به دلیل باطن آماده‎‌ای که داشت، زیاد می‌دانست و عمیق بود. وی با تأکید بر اینکه شهید بروجردی در تشخیص جریانات عمیق بود، گفت: اگر بزرگان، برای عبور از بحران‌های اجتماعی نظریات امنیتی می‌دهند ایشان به صورت فطری در سخنرانی‌هایش این نظریات را بیان می‌کرد که همین الان به عنوان نظریه‌های مقابله با بحران‌های اجتماعی در کل جهان ارزش کاربرد دارد. احمدی‌مقدم درباره نقش محوری شهید بروجردی در بازگرداندن کنترل کردستان به دست نیروهای انقلابی، گفت: کردستانِ ما با استراتژی این شهید بزرگوار اداره شد که امروز چکیده آن با عنوان «استراتژی امنیت پایدار مردمی» مطرح است که در واقع می‌شود گفت نظریه امنیتی جمهوری اسلامی است؛ استراتژیی که در «دفاع همه جانبه» که حضرت امام(ره) مطرح کردند، شکل گرفت. وی ادامه داد: شما امروز آن‌ چیزی که در عراق و سوریه و جاهای دیگر برای آرام‌سازی می‌گذرد با آن چیزی که در کردستان گذشت مقایسه کنید، تا نقش شهید بروجردی را در مدیریت بحران کردستان درک کنید. در این عرصه بن‌مایۀ نظریات جمهوری اسلامی از این شهید بزرگوار محمد بروجردی است که بسیار انسان با اخلاص بود. عضو هیات امنای موسسه آینده روشن با بیان اینکه شهید بروجردی یکی از اعضای تیم مؤسس سپاه بود، اضافه کرد: بروجردی را برای فرماندهی سپاه معرفی کردند که خودش نپذیرفت تا اینکه ایشان مسؤولیت سپاه غرب کشور را پذیرفت. وی افزود: زمانی شهید بروجردی فرماندهی سپاه غرب را پذیرفت که از غرب کشور، هیچ چیز باقی نمانده بود؛ یعنی از 12 ‌کیلومتری کرمانشاه به آن طرف دیگر دست ضد انقلاب بود. شهر پاوه یک شهرِ محاصره‌شده و راهش هم بسته بود، در آن شرایط با نبوغ و شاستگی نظامی ایشان، شهرها آزاد و راه‌های اصلی آزاد شد. احمدی‌مقدم در ادامه به هجمه‌ها و تهمت‌هایی که در اوج نقش‌آفرینی‌ شهید بروجردی در کردستان علیه ایشان می‌شد اشاره کرد و گفت: سال 60 امام(ره) فرمودند که دیگر سپاه شکل گرفته است و هر کس می‌خواهد این‌جا باشد، نباید در هیچ حزبی فعالیت کند. می‌گفتند یا سپاه یا حزب؛ به‌طور طبیعی خیلی‌ها رفتند، از جمله همین آقایانی که امروز می‌گویند ما تا آن موقع در سپاه بودیم. خیلی‌ها هم ماندند؛ مثل آقا محسن و آقای شمعخوانی و دیگران که از اعضای گروه منصورونِ خوزستان بودند. هم‌چنین شهید بروجردی که از گروه صف بود. وی افزود: وقتی آقای بروجردی در سپاه ماند، حمله به او را شروع کردند که «این‌ها دروغ می‌گویند، نفاق دارند و نفوذی‌اند و در سپاه مانده‌اند و کار تشکیلاتی می‌کنند؛ امام گفته است سپاه را رها کنید، ولی این‌ها نرفتند». عضو هیات امنای موسسه آینده روشن در ادامه گفت: من از مجموعه‌ای که در سپاه غرب کشور جایگزین ایشان شدند، شنیدم که گفتند «ما ریشه فساد را قطع کردیم» که منظورشان بروجردی بود «و شاخ و برگ‌هایش مانده است که باید بچینیم» که منظورشان ما بودیم. خیلی تهمت‌هایی بدی زدند و خیلی رفتارشان تلخ بود. وی ابراز کرد: البته دوستانی که جفا کردند متوجه اشتباهشان شدند و از جفای خودشان توبه کردند و خیلی‌هایشان هم شهید شدند. احمدی‌مقدم با اشاره به بخش دیگری از خاطراتش، گفت: زمانی که فرمانده سپاه سردشت بودم، در یکی از عملیات‌ها شهید بروجردی با هلی‌کوپتر به سردشت می‌آمد که هلی‌کوپتر سقوط کرد. در آن حادثه چندین جای بدن شهید بروجردی شکست. وی ادامه داد: بعد از آزادسازی جاده پیرانشهر و جنگل‌های سردشت و بعد از گذشت حدود 6 ماه از آن حادثه، فرصتی شد تا برای عیادت شهید بروجردی به تهران بروم. بروجردی در خانه مادر همسرش بستری بود، در یک خانۀ محقر گلیِ 60 متری و تمام دست و پا و کمر و گردنش کچ گرفته بود. عضو هیات امنای موسسه آینده روشن گفت: بعد از احوالپرسی به شهید بروجردی گفتم پشت سر شما می‌گویند ریشه فساد را قطع کردیم، ایشان گفت: «آقای مقدم! نگو. من راضی نیستم به شنیدن این حرف‌ها. یک مؤمنی یک اشتباهی می‌کند، این نقل قول را به من می‌گویید و من ناراحت می‌شوم؛ من هم یک چیزی می‌گویم این حرف به آن شخص می‌رسد و بین مؤمنین اختلاف می‌شود. من اصلا راضی به شنیدن این حرف‌ها نیستم. راضی نیستم در هیچ محفلی راجع به این‌ها بحث شود». وی ادامه داد: به ایشان گفتم لااقل از خودتان دفاع کنید، گفت «دفاع هم فایده‌ای ندارد. اگر من را صادق بدانند می‌دانند که وقتی در سپاه ماندم یعنی در حزب نیستم، یعنی به فرمان امام عمل کردم؛ اگر من را دروغگو بدانند دفاع هم بکنم می‌گویند دروغ می‌گویی. خدا باید بداند که می‌داند». احمدی‌مقدم تصریح کرد: شهید بروجردی(ره) چنین انسانی بود؛ انسان خیلی عجیب و وارسته‌‌‌ای بود. اگر عملیاتی گره می‌خورد و همه متحیر می‌شدند ایشان بعد از چند دقیقه خوابیدن، بلند می‌شد و می‌گفت من یافتم، در حالی که همه می‌گفتند نمی‌شود؛ اما با نظر او دشمن غافلگیر می‌شد. از این موارد در زندگی ایشان کم نیست. ایشان واقعا یک انسان بزرگی بود. من هرچه فکر می‌کنم در عیار ایشان کم دیدم. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Tue, 19 Sep 2017 07:57:06 GMT http://bfnews.ir/vdcau6ni.49n0m15kk4.html لزوم برخورد علمی با انحرافات مهدویت http://bfnews.ir/vdchvzn-.23nqkdftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آینده روشن، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار اعضای مؤسسه آینده روشن که دفتر وی برگزار شد با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع مهدویت عنوان کرد: پرداختن به موضوع مهدویت و تلاش برای ترویج معارف مهدوی در جامعه امروزی که با مشکلات فراوانی مواجه است، موضوعی بسیار مهم است. وی افزود: حرکتی که با عنوان همایش دکترین مهدویت در سال های اخیر انجام شده است حرکت بسیار ارزشمندی است و چشم ما به این است که ان شاءالله آینده ای روشن در حوزه علمیه، کشور و جهان رقم بخورد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: سؤالات پیرامون غیبت امام عصر(عج) از مسائلی است که از زمان آن حضرت وجود داشته و امروز نیز بر شدت آن افزوده شده است و هر چه به جلوتر می رویم این سؤالات بیشتر می شود. وی غیبت امام عصر(عج) را براساس حکمت الهی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در بررسی موضوع غیبت این است که غیبت را امری الهی و در راستای حکمت بدانیم. حضرت آیت الله علوی گرگانی اضافه کرد: یکی از علت های غیبت امام عصر(عج) به ما وابسته است به گونه ای که عدم لیاقت ما سبب شده تا نتوانیم از وجود امام زمان(عج) بهره ببریم و روایات فراوانی از اهل بیت(ع) در این باره وجود دارد. وی ادامه داد: متأسفانه یکی از برداشت های اشتباه که پیرامون بحث ظهور و زمینه سازی آن وجود دارد، موضوع گسترش فساد در جامعه برای زمینه سازی ظهور است که باید با کار علمی جلوی این انحرافات گرفته شده تا این مسائل از ذهن ها پاک شود. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: در زمان قدیم اگر کسی می خواست بر روی منبر سخنرانی کند باید از بزرگان و علما اجازه می گرفت اما امروز همه بالای منبر می روند و همین موضوع سبب شده تا هر سخنی بر روی منبرها بیان شود. حضرت آیت الله علوی گرگانی ابراز کرد: در زمان ظهور، عالم دچار تحول عظیمی می شود و عدالت مانند هوای گرم و سرد که در خانه ها جریان پیدا می کند، در تمام عالم گسترده می شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همه ما لیاقت حضور در محضر امام زمان(عج) را بیابیم و بتوانیم با تلاش خود زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کنیم. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sun, 17 Sep 2017 06:45:12 GMT http://bfnews.ir/vdchvzn-.23nqkdftt2.html انتقاد حضرت آیت الله علوی گرگانی از سخنان نسنجیده پیرامون فلسفه غیبت امام زمان (عج ) http://bfnews.ir/vdcd5f09.yt05s6a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آینده روشن، حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس مؤسسه آینده روشن با بیان اینکه مسئله غیبت امام عصر(عج)از مسائل مهم در دین است، اظهار داشتند: غیبت آن حضرت فلسفه زیادی دارد و همین بیان‌نشدن همه فلسفه و حکمت غیبت باعث مشکلاتی در جامعه شد و شاید یکی از دلایل عدم پاسخ‌‎گویی این باشد که همه کس نمی‌توانند دلایل غیبت را درک و هضم کند. ایشان با بیان اینکه غیبت حضرت ولی عصر(عج) براساس دستورات حضرت حق است و او است که تصمیم‌گیرنده اصلی است و حکمت‌ها را بهتر می‌فهمد و درک می‌کند، ابراز داشتند: متأسفانه بعضی افراد که اطلاعات چندانی در مورد فلسفه غیبت ندارد، سخنانی را بر روی منبر ارائه می‌کنند که موجب شرمندگی اهل علم می‌شود. معظم له با بیان اینکه بر روی منبر بیایم این حرف را بیان کنیم که اگر می‌خواهیم آن حضرت ظهور کند یکی از راه‌های افزایش فساد است و لازم است جامعه در این مسیر حرکت کند، افزود: نباید این سخنان کوته‌فکرانه را برای مردم ارائه داد، اساسا چنین سخنی خلاف دین است. حضرت آیت الله علوی گرگانی اظهار داشتند: جامعه نباید برای آمدن حضرت ولی عصر(عج) فساد را افزایش دهد؛ بلکه لازم است زمینه ظهور را آماده کند که یکی از آن زمینه‌ها آماده‌کردن جامعه برای ظهور است؛ آیا تا به حال برای این مسئله قدمی برداشته‌ایم. ایشان افزودند: اگر افراد جامعه آمادگی استقبال از حضرت را نداشته باشد، چگونه می‌خواهند در رکاب حضرت حجت(ع) باشند؛ خود همین آمادگی فکری، بدنی و مالی می‌تواند به حضرت در مقابله با دشمنان کمک و یاری کند. ]]> ::پژوهشکده مهدویت:: Sat, 16 Sep 2017 11:32:01 GMT http://bfnews.ir/vdcd5f09.yt05s6a22y.html