آينده روشن - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://bfnews.ir/ Thu, 23 May 2019 19:56:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Thu, 23 May 2019 19:56:18 GMT 60 سربازی انقلاب اسلامی یعنی تقویت اندیشه‌های مهدویت / لازمه حرکت در مسیر مهدویت وجود مبانی مهدوی است http://bfnews.ir/vdch-xnq.23n--dftt2.html به گزارش آینده روشن ، همزمان با ماه مبارک رمضان نشست اخلاق کارکنان سپاه ناحیه خاتم با حضور دکتر گرایی از اساتید موسسه حضرت امام خمینی (ره) قم برگزار شد.وی در ابتدای این مراسم با اشاره به مشاوره‌های صورت گرفته در جامعه امروزی بر لزوم مشاوره در زمینه کم و کاستی‌های جامعه اسلامی و انتخاب شغل بر اساس این کمبود‌ها تاکید کرد.حجت الاسلام والمسلمین دکتر گرایی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌ها ما چه بخواهیم و چه نخواهیم موجب تقویت و یا تضعیف یک نظام خواهد شد به شکل گیری و راه اندازی انقلاب اسلامی توسط حضرت امام خمینی رحمه الله علیه اشاره کرد و گفت:: پاساری از انقلاب حمایت آشکار از اندیشه مهدویت است.وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته برای تقویت یا تضعیف نظام به دو دسته پنهان و آشکار تقسیم بندی می‌شود افزود: امروز وظیفه ما به عنوان سربازی که به صورت آشکارا از اندیشه مهدویت حمایت می‌کند این است که بدانیم کجای کار در جامعه اسلامی بر زمین مانده است و برای به ثمر رساندن ان تلاش کنیم.دکتر گرایی در ادامه با برشمردن لازمه‌ها و نشانه‌های ظهور حضرت، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خاطر نشان کرد: لازمه حرکت در مسیر مهدویت وجود مبانی مهدوی است و باید برای فراگیری و تقویت این اندیشه‌ها تلاش کرد.استاد حوزه و دانشگاه در ادامه لباس سبز پاسداری را حمایت اشکار از اندیشه مهدویت دانست و گفت:: سربازی انقلاب اسلامی یعنی تقویت اندیشه مهدویت و ما وظیفه داریم این فرهنگ و اندیشه را توسعه دهیم که بشر برای رسیدن به سعادت نیازمند مرد الهی است.انتهای پیام/د ]]> انديشه Sun, 19 May 2019 12:28:16 GMT http://bfnews.ir/vdch-xnq.23n--dftt2.html اسلام ولایی با ظهور امام زمان(عج) همه زمین را فرا می‌گیرد http://bfnews.ir/vdcgnw9u.ak9334prra.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «مرتضی قربانی» که به مناسبت ایام ماه رمضان و با موضوع تفسیر آیات مهدوی قرآن کریم انجام شد با اشاره به آیه ۵۵ سوره مبارکه نور، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا  وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.» کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: چنانچه در متن این آیه مشخص است، وعده خداوند شامل مومنینی می‌شود که عمل صالح انجام می دهند. قربانی با بیان اینکه برخی از افراد ایمان دارند اما عمل صالح انجام نمی دهد، تصریح کرد: در این آیه تاکید شده است که هم فرد باید مومن باشد و هم عمل صالح انجام دهد البته برعکس نیز وجود دارد برخی از افراد نیز کار خوب انجام می دهند اما ایمان واقعی به خداوند ندارد لذا شرط اول آن است که فردی ایمان داشته باشد سپس عمل صالح انجام دهد. وی با بیان اینکه مومنینی که عمل صالح انجام می‌دهند در برهه ای از زمان در تنگنای سخت از سوی ملحدان و مشرکان قرار می گیرند، افزود: این ظالمان جامعه را برای افراد صالح، تنگ می‌کنند که ممکن است این گروه های سالم داخلی و یا خارجی باشند که با اعمال خود، فضا را برای بندگی خداوند ناامن کنند. قربانی اضافه کرد: روزی خواهد رسید که گروه هایی که نامشان را ملحد، کفار یا ظالم می نامیم و با اعمال و رفتار خود فضای بندگی را برای مومنان تنگ کرده اند از بین رفته و مومنینی که عمل صالح انجام می دهند جایگزین آنها می شوند و جامعه صالح را تشکیل می دهند. ثمره این اتفاق به تصریح آیه مذکور امنیت است. این کارشناس مهدوی با بیان اینکه برای درک فضای این آیه، عملکرد و سرنوشت قوم نوح، شعیب، هود و صالح را مثال می زنند، گفت: این افراد در زمان حاکمان، فضای مناسبی برای بندگی خداوند نداشتند اما فضا بالعکس شد و خداوند آنها را بر ظالمان حاکم کرد و این ها توانستند مدتی جامعه سالم تشکیل دهند و در آن زندگی کنند. وی با بیان اینکه تحلیل هایی برای زمان تحقق این آیه شریفه انجام شده است، ابراز کرد: در روایتی از ائمه اطهار علیهم السلام آمده است که مصداق کامل این آیه در زمان ظهور امام زمان (عج) محقق خواهد شد و در آیات دیگر قرآن کریم نیز ارث بردن و جانشینی این بندگان مومن صالح مطرح شده است. قربانی تاکید کرد: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» و یا در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه اعراف نیز آمده: «قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری خواهید و صبر کنید که زمین ملک خدا است، آن را به هر کس از بندگان خود خواهد به میراث دهد، و حسن عاقبت مخصوص اهل تقواست.» این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: این جانشینی و حاکمیت مومنانی که عمل صالح انجام می دهند، تمام زمین را شامل می شود لذا تا قبل از ظهور امام زمان (عج) محقق نمی شود و اگر در بعد از بعثت نیز نمونه‌های وجود داشته باشد به دلیل آن که محدود به منطقه خاص بوده است، مصداق این آیه نمی شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا؛ امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذيرفتم» اسلام ولایی، دین مورد رضایت خداوند است که براساس آیات مطرح شده، در زمان ظهور امام زمان (عج) تمام کره زمین را فرا خواهد گرفت. پایان پیام/141 ]]> انديشه Sun, 19 May 2019 11:25:11 GMT http://bfnews.ir/vdcgnw9u.ak9334prra.html اجرای طرح «به عشق آمدنت قدمی برمی‌دارم» در نمایشگاه قرآن http://bfnews.ir/vdcfjmde.w6dvvagiiw.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «حسین عباسعلی پور» مسئول غرفه بنیاد مهدی موعود(عج) در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و مدیر بنیاد استان تهران، این غرفه در ایام برگزاری نمایشگاه با برنامه های تخصصی زیر پذیرای میهمانان و علاقه مندان به حوزه مهدویت است: 1 . برنامه رونمایی از کتاب «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» تألیف حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از ساعت 21:30 روز دوشنبه سی ام اردیبهشت در سالن نشست های تخصصی نمایشگاه؛2 . برگزاری نشست های تخصصی «قرآن و مهدویت» با رویکرد مباحث تمدنی، سبک زندگی مهدوی و شعار سال رونق اقتصادی در سالن نشست های تخصصی نمایشگاه؛3 . برگزاری گفتگوهای مهدوی با عنوان «شاخص های جوانان منتظر» در روزهای شنبه و دوشنبه و چهارشنبه هفته دوم نمایشگاه در محل غرفه وزارت ورزش و جوانان؛ بنابراین گزارش علاوه بر برنامه های فوق، برگزاری مسابقه آیه های نور، ختم روزانه قرآن کریم برای هدیه به حضرت حجت(عج) به همراه تفسیر آیات مهدوی، معرفی نمونه محصولات و آثار بنیاد، برگزاری میزهای مشارکت های مردمی، ثبت نام دوره ها ی مهدویت، پرسش و پاسخ مهدوی از برنامه هایی است که همه روزه در غرفه بنیاد برگزار می شود. اجرای برنامه «به عشق آمدنت قدمی برمی دارم» از دیگر برنامه های این غرفه است که طی آن مخاطبان در برگه های طراحی شده مطالبی در خصوص موضوع نوشته و با آن عکس می گیرند و این تصویر در صفحه اینستاگرامی بنیاد استان تهران بارگذاری می شود.پایان پیام/141 ]]> انديشه Sun, 19 May 2019 10:17:12 GMT http://bfnews.ir/vdcfjmde.w6dvvagiiw.html منجی عالم بشریت در سرزمین کعبه ظهور خواهد کرد/ مسئله مهدویت باید در زندگی مسلمانان ادغام شود http://bfnews.ir/vdcexx8f.jh8ppi9bbj.html به گزارش آینده روشن،  صبح امروز  به همت دفتر نمایندگی، ولی فقیه کلاس "ضرورت طرح مباحث مهدویت" با حضور کلیه نیرو‌های پایور، بسیج و سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان سقز در حسینیه ثارالله پادگان حنظله این شهرستان برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمین محمد اسدی از مبلغین اعزامی حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به شروع طرح مهدویت از کشور سودان گفت: دو قرن پیش کشور استعمارگر بریتانیا با به اشغال در آوردن سرزمینی به پهنای کمربندی دور کره خاکی مدعی بود خورشید هیچ وقت نباید در این کشور غروب کند، اما شخصی به نام "محمداحمد سودانی" با معرفی کردن خود به عنوان مهدی آخرالزمان شروع به فعالیت کرد و کشور فقیر نشین سودان را از استعمار بریتانیا خارج کرد تا با این کارش کمربند مستعمره این کشور را پاره کرده و به خیالات پیش بینی شده آن‌ها پایان دهد.حجت الاسلام والمسلمین اسدی ادامه داد و افزود: طبق روایت اهل تشیع و برادران اهل تسنن منجی عالم بشریت در کنار کعبه و سرزمین آن ظهور خواهد کرد و باید درک کرد طرح مهدویت ابعاد مختلفی دارد که برای درک این مسئله سمینار و همایش‌های زیادی برگزار شده است.این مبلغ تشریح کرد؛ هم اکنون بیشترین وحدت را بین بین شیعه و سنی در مسئله مهدویت داریم، تا حدی که هیچ اختلافی در این مسئله مشاهده نشده و تمامی علما به آن اعتقاد داشته و باعث در کنار هم قرار گرفتن این دو مذهب شده است.وی با اشاره به برنامه‌های غرب در زمینه مهدویت اظهار نمود: غرب با ورود به طرح مهدویت، سعی در نفوذ به اعتقادات و خدشه وارد نمودن اسلام دارد و امیدوار است با طرح ریزی برنامه‌های خاص که اکثر آن‌ها به همت وحدت اسلامی با شکست مواجه شده است، سعی در کمرنگ نشان دادن و تضعیف اسلام دارد.این مبلغ حوزه علمیه قم تشریح کرد: هر کس در جامعه جهت سروسامان دادن به زندگی اسلامی باید در زمینه مهدویت اطلاعات خود را تقویت کند و خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که اکثرا این راه را در پیش گرفته اند.این مسئول با اشاره به اختلاف اعتقادی در زمینه مهدویت بین شیعه و سنی اضافه کرد و گفت: تنها اختلافی که در زمینه مهدویت بین مذاهب تشیع و تسنن وجود دارد مربوط به تولد و عدم تولد مهدی موعود می‌باشد و هیچ اختلاف دیگر مشاهده نمی‌شود در حالی که علمای هر دو مذهب آن را تایید می‌کنند.حجت الاسلام والمسلمین محمد اسدی در پایان بیان کرد: مسئله مهدویت باید در زمینه‌های اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی توسط مسلمانان در زندگی ادغام شود تا هر کسی که خود را منجی عالم بشریت معرفی می‌کند باور نکنند چرا که ظهور خصوصیات و نشانه‌های تعریف شده خود را دارد. انتهای پیام/141 ]]> سیاست Sun, 19 May 2019 06:54:30 GMT http://bfnews.ir/vdcexx8f.jh8ppi9bbj.html تمدن مهدوی بر پایه اخلاق و معنویت پایه‌ریزی شده است http://bfnews.ir/vdcdxs05.yt0996a22y.html به گزارش آینده روشن، به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل اظهار کرد: در همه حکومت‌ها و تمدن‌ها دو مسئله سخت افزار و نرم افزار مورد توجه است؛ سخت افزار امکانات و تجهیزاتی است که تمدن‌ها برای پیشرفت و توسعه خود به مهیا می‌کنند و نرم افزار فکر و اندیشه و ارزش‌هایی است که تمدن بر پایه آن استوار می‌شود.متوسل با بیان اینکه تمدن مهدوی بر پایه کرامت انسان‌ها پایه گذاری شده است ادامه داد: خداوند برای انسان‌ها دو نوع کرامت قرار داده که شامل کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی است؛ کرامت ذاتی همان عقل است که به انسان داده و به هیچ موجود دیگری نداده و به وسیله آن انسان را نسبت به سایر موجودات برتری داده است.وی ادامه داد: کرامت اکتسابی انسان‌ها با تلاش و تمرین به دست می‌آید و آن، تقوا است و تقوا که پس از «ایمان» و «عمل صالح» پرکاربردترین واژه در قرآن کریم است، حیطه وسیعی دارد که فراتر از پرهیزکاری است و یک حیطه و ملکه نفسانی محسوب می‌شود.متوسل با طرح این سوال که «آیا آرمان مهدوی در رسالت پیامبران سابقه داشته یا نه»، گفت: بر اساس روایات معتقدیم پیامبران آمده‌اند که بشر را با تزکیه و تعلیم به کرامت برسانند و کرامت اخلاقی را در جامعه ترویج دهند.وی با بیان اینکه دولت و حکومت مهدوی بر پایه اخلاق و معنویت است، گفت: اگر انسان بتواند عقلانیت را بر شهوانیت و مادیت ترجیح دهد، می‌تواند خود را مدعی ظهور بداند و گرنه چنین جامعه‌ای نمی‌تواند زمینه ساز ظهور باشد.بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.انتهای پیام/141 ]]> انديشه Sun, 19 May 2019 05:43:56 GMT http://bfnews.ir/vdcdxs05.yt0996a22y.html دلیل غیبت امام زمان (عج) چیست؟ http://bfnews.ir/vdccs1qm.2bqee8laa2.html به گزارش آینده روشن، متن زیر جلسه چهل و نهم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.یکی از مسائلی که در دوره غیبت کبری مطرح است این سوال است که چرا امام زمان غائب شده اند؟اصولاً وقتی این سوال مطرح می‌شود می‌تواند دو رویکرد داشته باشد. یکی اینکه این سوال اعتراضی باشد و ما به غیبت اعتراض داشته باشیم. سوال اینگونه مطرح می‌شود که منافع زیادی با ظهور ایشان وابسته است لذا چرا ایشان غایب شده است و آیا این با عدل و حکمت خدا سازگاری دارد؟ این نوع رویکر صبغه اعتراض دارد که می‌گوییم نباید این اتفاق می‌افتاد.رویکرد دوم استفهامی است. ما می‌خواهیم دلیل و حکمت این مطلب را بدانیم. ما خداوند را حکیم می‌دانیم که حقیقتی است که کار عبث و بی فایده انجام نمی‌دهد؛ بنابراین سوال اینگونه است که این غیبت چه حکمتی دارد؟ مسئله ما در پاسخ به سوال اولیه مطرح شده، استفهامی است.قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ۵ نکته را بیان می‌کنیم.نکته اول اینکه اینطور نیست که غیبت امام عصر، تنها اختصاص به امت اسلامی داشته باشد. سابقاً در بحث‌های گذشته گفتیم که مسئله غیبت در بین انبیا و اولیا پیشینه دارد و اینگونه نیست که فقط اختصاص به اسلام داشته باشد. از جمله شخصیتی که مشهور است جاب یوسف (ع) است.دوم اینکه مسئله غیبت امام زمان از معدود مسائلی است که همه معصومین نسبت به آن اظهار نظر کرده اند. از پیامبر تا امام حسن عسکری (ع) راجع به غیبت امام زمان روایت داریم. در این مورد هم قبلاً بحث کرده ایم.سومین نکته این است که مراد از غیبت امام، عدم ظهور است، نه عدم حضور. به این معنا که امام دیده نمی‌شود نه اینکه نیست، هست، اما دیده نمی‌شود.چهارمین مطلب این است که عدم ظهور به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی. اینطور نیست که جسم امام دیده نشود. بلکه جسم مبارک حضرت، دیده می‌شود، اما شناخته نمی‌شود. کماینکه این قضیه در مورد جناب یوسف سابقه داشته است.امام صادق می‌فرماید «إنّ فی القائم شبه من یوسف إنّ اخوه یوسف کانوا أسباطاً اولاد انبیاء تاجروا یوسف و بایعوه و هم اخوته و هو اخوهم فلم یعرفوه حتی قال لهم أنا یوسف...» یعنی قائم (عج) شباهتی با یوسف دارد. برادران یوسف با این که پیغمبر زاده و برادر یوسف بودند و او نیز برادرشان بود، با او تجارت و خرید و فروش کردند و او را نشناختند، تا این که یوسف، خودش را معرفی کرد و گفت: من یوسفم ...این معنا را قرآن کریم در سوره یوسف آیات ۸۹ و ۹۰ بیان می‌کند. «قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَأَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جَاهِلُونَ؛ قَالُوا أَإِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَا یُوسُفُ وَهَذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» یعنی گفت آیا دانستید وقتی که نادان بودید با یوسف و برادرش چه کردید؛ گفتند آیا تو خود یوسفی گفت [آری]من یوسفم و این برادر من است به راستی خدا بر ما منت نهاده است بی‏ گمان هر که تقوا و صبر پیشه کند خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی ‏کند؛ بنابراین امام صادق در این بیان شباهت، بر ناشناسی تاکید دارند، نه ناپیدایی.آخرین نکته این است که اگر ما ادله‌ای مبنی بر اینکه «چرا امام غایب است؟» را مطرح می‌کنیم، این ادله یک پاسخ درون گروهی و خاص شیعیان است. یعنی سوال ما استفهامی است که شخص سوال کننده معتقد به امامت حضرت است و معتقد به حیات و زنده بودن امام است.با حفظ این پنج مقدمه، حکمت‌های غیبت امام را عرض خواهیم کرد. چیز‌هایی که بیان می‌شود چند تاست و این‌ها علت تامه نیستند، بلکه وجهی از وجوه غیبت امام است.حکمت غیبت از دو دیدگاه قابل بررسی است. اولی دیدگاه عقل است و دومی از دیدگاه روایات است. ما اول دیدگاه نقل را مطرح می‌کنیم و بعد در زمان دیگری بحث عقل را مطرح خواهیم کرد.اولین پاسخی که از ادله نقلی بیان می‌کنیم این است که به استناد برخی از روایات رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمی‌شود. یعنی ما در دوره غیبت نمی‌دانیم چرا امام غائب شده اند، ولی وقتی امام ظهور پیدا بکند، چرایی مسئله روشن می‌شود.عبدالله ابن فضل هاشمی روایتی از امام صادق نقل می‌کند که «ان لصاحب هذا الامر غیبه لابد منها یرتاب فی‌ها کل مبطل، فقلت: و لم جعلت فداک؟ قال: لامر لم یؤذن لنا فی کشفه لکم قلت. فما وجه الحکمه فی غیبه؟ قال وجه الحکمه فی غیبه وجه الحکمه فی غیبات من تقدمه من حجج الله ـ تعالی ذکره ـ ان وجه الحکمه فی ذلک لاینکشف الا بعد ظهوره کما لم ینکشف وجه الحکمه فیما آتاه الخضر (ع) من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسی (ع) الی وقت افتراقهما»یعنی همانا برای صاحب الامر غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید می‌کنند. عرض کردم: یا بن رسول الله! چرا غیبت می‌کند؟ فرمود: به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم. عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجت‌های پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می‌شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر، و کشتن آن بچه، و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.امام حسن عسکری (ع) طی روایتی طولانی به جناب احمد ابن اسحاق فرمودند «یا أحمد بن إسحاق هذا: أمر من أمر الله، وسر من سر الله، و غیب من غیب الله، فخذ ما آتیتک و اکتمه وکن من الشاکرین تکن معنا غدا فی علیین» یعنی‌ای أحمد بن اسحاق، این امری است از امر خدا و رازی است از راز و اسرار خدا، و غیبی است از غیب‌های خدا، آنچه را که به تو گفتم دریاب، و آنرا نهان دار، و از سپاسگزاران باش، روز قیامت در علیین با ما خواهی بود.پیامبر (ص) به جابر ابن عبدالله انصاری فرمودند «یا جابر! ان هذا الامر من امر الله و سر من الله مطوی عن عباده فایاک و الشک فی امر الله فهو کفر» یعنی‌ای جابر! (غیبت امام زمان) سری از اسرار الهی می‌باشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است؛ لذا اگر بخواهیم در این مسئله شک کنیم، به معنی انکار حکیم بودن الهی است که کفر است؛ بنابراین اولین نکته‌ای که حضرات در حکمت غیبت بیان می‌کنند مسئله «سری از اسرار الهی» بودن است.دومین نکته‌ای که می‌شود بین روایات پیدا کرد این است که غیبت برای برای امتحان و آزمایش خلایق ذکر می‌کنند. مسئله ابتلا و آزمایش یکی از سنت‌های الهی است. تدبیر امور خلقت بر اساس قواعدی است که لایتغیر و لایتبدل است. یکی از آن سنت‌های الهی ابتلا است. دو آیه در این مورد ذکر می‌کنیم.سوره مبارکه ملک آیه ۲ می‌فرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ» یعنی خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.سوره مبارکه عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ» یعنی آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟ و محققا ما اممی را که پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم، و همانا خدا دروغگویان و راستگویان را کاملا می‌شناسد.اول اینکه ابتلا و امتحان سنتی است که برای جن و ملک بوده است کمااینکه امر به سجده برای ابلیس (که از جن بود) و ملائک آمد. دوم اینکه ابتلا و امتحان برای انبیاء بوده است کمااینکه ابتلا حضرت ابراهیم دیر هنگام صاحب اولاد می‌شود و پس از آن دستور ذبح آن داده می‌شود. سوم اینکه امت‌ها هم دچار ابتلا می‌شوند، امت حضرت صالح با ناقه امتحان شدند.امام و معصوم می‌فرمایند یکی از حکمت‌های غیبت حضرت، ولی عصر، مسئله ابتلای امت است.زراره از امام صادق نقل می‌کند که می‌فرمایند «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: إِنَّ لِلْغُلاَمِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ اَلَّذِی یُشَکُّ فِی وِلاَدَتِهِ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلاَ خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِیهِ بِسَنَتَیْنِ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ غَیْرَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ اَلشِّیعَةَ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ»یعنی زراره گوید: شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: برای آن جوان پیش از آنکه قیام کند، غیبتی است عرضکردم: چرا؟ فرمود: میترسد - و با دست اشاره بشکم خود کرد- (یعنی میترسد شکمش را پاره کنند) سپس فرمود:‌ای زراره! اوست که چشم براهش باشند، و اوست که در ولادتش تردید شود: برخی گویند: پدرش بدون فرزند مرد، و برخی گویند: در شکم مادر بود (که پدرش وفات یافت و سپس هم بدنیا نیامد) و برخی گویند: دو سال پیش از وفات پدرش متولد شد و اوست که در انتظارش باشند، ولی خدای عز و جل دوست دارد شیعه را بیازماید» در زمان (غیبت) است‌ای زراره که اهل باطل شک می‌کنند.انتهای پیام/141 ]]> انديشه Sun, 19 May 2019 05:27:47 GMT http://bfnews.ir/vdccs1qm.2bqee8laa2.html حکمت های غیبت امام عصر(عج)/ غیبت امام سرّی از اسرار الهی است http://bfnews.ir/vdcbgfbz.rhb00piuur.html به گزارش آینده روشن متن زیر جلسه چهل و نهم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.یکی از مسائلی که در دوره غیبت کبری مطرح است این سوال است که چرا امام زمان غائب شده اند؟اصولاً وقتی این سوال مطرح می شود می تواند دو رویکرد داشته باشد. یکی اینکه این سوال اعتراضی باشد و ما به غیبت اعتراض داشته باشیم. سوال اینگونه مطرح می شود که منافع زیادی با ظهور ایشان وابسته است لذا چرا ایشان غایب شده است و آیا این با عدل و حکمت خدا سازگاری دارد؟ این نوع رویکر صبغه اعتراض دارد که می گوییم نباید این اتفاق می افتاد.رویکرد دوم استفهامی است. ما می خواهیم دلیل و حکمت این مطلب را بدانیم. ما خداوند را حکیم می دانیم که حقیقتی است که کار عبث و بی فایده انجام نمی دهد. بنابراین سوال اینگونه است که این غیبت چه حکمتی دارد؟ مسئله ما در پاسخ به سوال اولیه مطرح شده، استفهامی است.قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ۵ نکته را بیان می کنیم.نکته اول اینکه اینطور نیست که غیبت امام عصر، تنها اختصاص به امت اسلامی داشته باشد. سابقاً در بحث های گذشته گفتیم که مسئله غیبت در بین انبیا و اولیا پیشینه دارد و اینگونه نیست که فقط اختصاص به اسلام داشته باشد. از جمله شخصیتی که مشهور است جاب یوسف(ع) است.دوم اینکه مسئله غیبت امام زمان از معدود مسائلی است که همه معصومین نسبت به آن اظهار نظر کرده اند. از پیامبر تا امام حسن عسکری(ع) راجع به غیبت امام زمان روایت داریم. در این مورد هم قبلاً بحث کرده ایم.سومین نکته این است که مراد از غیبت امام، عدم ظهور است، نه عدم حضور. به این معنا که امام دیده نمی شود نه اینکه نیست، هست اما دیده نمی شود.چهارمین مطلب این است که عدم ظهور به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی. اینطور نیست که جسم امام دیده نشود. بلکه جسم مبارک حضرت، دیده می شود اما شناخته نمی شود. کماینکه این قضیه در مورد جناب یوسف سابقه داشته است.امام صادق می فرماید «إنّ فی القائم شبه من یوسف إنّ اخوه یوسف کانوا أسباطاً اولاد انبیاء تاجروا یوسف و بایعوه و هم اخوته و هو اخوهم فلم یعرفوه حتی قال لهم أنا یوسف...» یعنی قائم (عج) شباهتی با یوسف دارد. برادران یوسف با این که پیغمبر زاده و برادر یوسف بودند و او نیز برادرشان بود، با او تجارت و خرید و فروش کردند و او را نشناختند، تا این که یوسف، خودش را معرفی کرد و گفت: من یوسفم ...این معنا را قرآن کریم در سوره یوسف آیات ۸۹ و ۹۰ بیان می کند. «قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَأَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جَاهِلُونَ؛ قَالُوا أَإِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَا یُوسُفُ وَهَذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» یعنی گفت آیا دانستید وقتی که نادان بودید با یوسف و برادرش چه کردید؛ گفتند آیا تو خود یوسفی گفت [آری] من یوسفم و این برادر من است به راستی خدا بر ما منت نهاده است بی‏ گمان هر که تقوا و صبر پیشه کند خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی ‏کند.بنابراین امام صادق در این بیان شباهت، بر ناشناسی تاکید دارند، نه ناپیدایی.آخرین نکته این است که اگر ما ادله ای مبنی بر اینکه «چرا امام غایب است؟» را مطرح می کنیم، این ادله یک پاسخ درون گروهی و خاص شیعیان است. یعنی سوال ما استفهامی است که شخص سوال کننده معتقد به امامت حضرت است و معتقد به حیات و زنده بودن امام است. با حفظ این پنج مقدمه، حکمت های غیبت امام را عرض خواهیم کرد. چیزهایی که بیان می شود چند تاست و اینها علت تامه نیستند، بلکه وجهی از وجوه غیبت امام است.حکمت غیبت از دو دیدگاه قابل بررسی است. اولی دیدگاه عقل است و دومی از دیدگاه روایات است. ما اول دیدگاه نقل را مطرح می کنیم و بعد در زمان دیگری بحث عقل را مطرح خواهیم کرد.اولین پاسخی که از ادله نقلی بیان می کنیم این است که به استناد برخی از روایات رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمی شود. یعنی ما در دوره غیبت نمی دانیم چرا امام غائب شده اند ولی وقتی امام ظهور پیدا بکند، چرایی مسئله روشن می شود.عبدالله ابن فضل هاشمی روایتی از امام صادق نقل می کند که «ان لصاحب هذا الامر غیبه لابد منها یرتاب فیها کل مبطل، فقلت: و لم جعلت فداک؟ قال: لامر لم یؤذن لنا فی کشفه لکم قلت. فما وجه الحکمه فی غیبه؟ قال وجه الحکمه فی غیبه وجه الحکمه فی غیبات من تقدمه من حجج الله ـ تعالی ذکره ـ ان وجه الحکمه فی ذلک لاینکشف الا بعد ظهوره کما لم ینکشف وجه الحکمه فیما آتاه الخضر (ع) من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسی (ع) الی وقت افتراقهما»یعنی همانا برای صاحب الامر غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید می کنند. عرض کردم: یا بن رسول الله! چرا غیبت می کند؟ فرمود: به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم. عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجت های پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر، و کشتن آن بچه، و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.امام حسن عسکری(ع) طی روایتی طولانی به جناب احمد ابن اسحاق فرمودند «یا أحمد بن إسحاق هذا : أمر من أمر الله، وسر من سر الله، و غیب من غیب الله، فخذ ما آتیتک و اکتمه وکن من الشاکرین تکن معنا غدا فی علیین» یعنی ای أحمد بن اسحاق، این امری است از امر خدا و رازی است از راز و اسرار خدا، و غیبی است از غیب های خدا، آنچه را که به تو گفتم دریاب، و آنرا نهان دار، و از سپاسگزاران باش، روز قیامت در علیین با ما خواهی بود.پیامبر(ص) به جابر ابن عبدالله انصاری فرمودند «یا جابر! ان هذا الامر من امر الله و سر من الله مطوی عن عباده فایاک و الشک فی امر الله فهو کفر» یعنی ای جابر! (غیبت امام زمان) سری از اسرار الهی می باشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است.لذا اگر بخواهیم در این مسئله شک کنیم، به معنی انکار حکیم بودن الهی است که کفر است.بنابراین اولین نکته ای که حضرات در حکمت غیبت بیان می کنند مسئله «سری از اسرار الهی» بودن است.دومین نکته ای که می شود بین روایات پیدا کرد این است که غیبت برای برای امتحان و آزمایش خلایق ذکر می کنند. مسئله ابتلا و آزمایش یکی از سنت های الهی است. تدبیر امور خلقت بر اساس قواعدی است که لایتغیر و لایتبدل است. یکی از آن سنت های الهی ابتلا است. دو آیه در این مورد ذکر می کنیم.سوره مبارکه ملک آیه ۲ می فرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ» یعنی خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.سوره مبارکه عنکبوت آیه ۲ می فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ» یعنی آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟ و محققا ما اممی را که پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم، و همانا خدا دروغگویان و راستگویان را کاملا می‌شناسد.اول اینکه ابتلا و امتحان سنتی است که برای جن و ملک بوده است کمااینکه امر به سجده برای ابلیس(که از جن بود) و ملائک آمد. دوم اینکه ابتلا و امتحان برای انبیاء بوده است کمااینکه ابتلا حضرت ابراهیم دیر هنگام صاحب اولاد می شود و پس از آن دستور ذبح آن داده می شود. سوم اینکه امت ها هم دچار ابتلا می شوند، امت حضرت صالح با ناقه امتحان شدند.امام و معصوم می فرمایند یکی از حکمت های غیبت حضرت ولی عصر، مسئله ابتلای امت است.زراره از امام صادق نقل می کند که می فرمایند «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: إِنَّ لِلْغُلاَمِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ اَلَّذِی یُشَکُّ فِی وِلاَدَتِهِ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلاَ خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِیهِ بِسَنَتَیْنِ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ غَیْرَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ اَلشِّیعَةَ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ»یعنی زراره گوید: شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: برای آن جوان پیش از آنکه قیام کند، غیبتی است عرضکردم: چرا؟ فرمود: میترسد - و با دست اشاره بشکم خود کرد-(یعنی میترسد شکمش را پاره کنند) سپس فرمود: ای زراره! اوست که چشم براهش باشند، و اوست که در ولادتش تردید شود: برخی گویند: پدرش بدون فرزند مرد، و برخی گویند: در شکم مادر بود (که پدرش وفات یافت و سپس هم بدنیا نیامد) و برخی گویند: دو سال پیش از وفات پدرش متولد شد و اوست که در انتظارش باشند ولی خدای عز و جل دوست دارد شیعه را بیازماید» در زمان (غیبت) است ای زراره که اهل باطل شک می کنند.انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sat, 18 May 2019 10:51:32 GMT http://bfnews.ir/vdcbgfbz.rhb00piuur.html دلیل فقهی و حرمت اخلاقی در بردن نام حضرت مهدی(عج) http://bfnews.ir/vdcjhtea.uqemizsffu.html به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام محمدجواد سید آبادی، استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد، شامگاه گذشته ۲۵ اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی «امام مهدی(عج) در قرآن» که در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰۰ آیه تفسیری، تعمیمی، تعبیری و تطبیقی در قرآن کریم داریم که به امامت حضرت مهدی(عج) اشاره می‌کند.وی افزود: آیه ۵۹ سوره نساء نیز از جمله آیاتی است که هم مسئله امامت خاصه و هم مسئله امامت عامه را مطرح می‌کند و بسیاری از آیات را هم که همه ما با آن آشنایی داریم مانند آیه «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» که از جمله آیات تعمیمی است که یکی از القاب حضرت(ع) نیز در این آیه آمده است.این استاد حوزه عنوان کرد: این آیه، آیه تفسیری نیست که برای خود حضرت آمده باشد، در واقع آیه برای قوم شعیب و برای معاملات اقتصادی که انجام می‌دادند و سودی که می‎بردند نازل شده است، گفتند که «این باقی مانده سودش برای شما خیر است». اما ائمه این آیه را تعمیم دادند به امام عصر و فرمودند: «چه باقی مانده‌ای بهتر از امام عصر برای مومنان، شیعیان و اهل زمین؟» آیه دیگر نیز آیه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ» است.استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد در تشریح امامت خاصه حضرت مهدی(عج) گفت: وقتی خاتم الانبیاء(ص) می‌خواستند نام حضرت مهدی(عج) را بیاورند نام تک تک ائمه را می‎آوردند اما به نام امام حسن عسگری(ع) که رسیدند سپس با کنایه صحبت کردند و نگفتند محمد ابن علی، بلکه فرموردن آنکس که همنام من و هم کنیه من است.سیدآبادی در خصوص چرایی اینکه بردن نام حضرت مهدی(عج) جایز نیست، بیان کرد: دو دسته روایات داریم که یک دسته صریحا نام حضرت را می‌آورند و دسته‌ای دیگر با کنایه نام ایشان را بیان می‌کنند. یک دسته از آیات بردن نام حضرت را جایز نمی‌شمارند اما برخی از روایات منعی در این موضوع ندارند.شیوه امام حسن عسگری(ع) برای معرفی امام عصر(عج)وی اظهار کرد: «عقیقه» یکی از تأکیدات دین اسلام است که حتی اگر پدر و مادر وسعت مالی نداشتند فرد می‌تواند در بزرگسالی خود را عقیقه کند و به این امر توصیه شده است، لذا وقتی وجود مقدس حضرت مهدی(عج) متولد شد، امام حسن عسگری حضرت را عقیقه کردند و در برخی روایات داریم که حضرت برای ایشان ۳۰۰ گوسفند قربانی کردند.سیدآبادی گفت: از آنجا که امر ولایت حضرت مهدی(عج( مخفی بود و امکان علنی شدن وجود نداشت، لذا این بهترین راه بود تا حضرت در بین شیعیان معرفی شوند. روایت شده که حضرت گوشت قربانی را برای شیعیان می‌فرستادند و به فرستنده می‌فرمودند: «بگو این گوشت عقیقه فرزند امام حسن عسگری(ع) به نام محمد است.» لذا خود امام حسن عسگری(ع) با صراحت اسم حضرت مهدی (عج) را آورده‌اند که این نیز از همان دست آیات روایی را شامل می‎شود که با صراخت اسم حضرت آمده است.وی اظهار کرد: در این خصوص با یک مثال می‌توان این مسئله را تبیین کرد. اگر ما بخواهیم نام یکی از بزرگان و علمای اعلا را ببریم آیا فرد را با نام کوچک خطاب می‌کنیم؟ البته که اینطور نیست. لذا خطاب کردن وجود مقدس امام عصر(عج) که ولی خدا هستند با نام ایشان به لحاظ حرمت اخلاقی جایز نیست .سیدآبادی اضافه کرد :حضرت مهدی(عج) دارای ۱۸۲ اسم، لقب و کنیه هستند و مهدی نیز از القاب حضرت است، لذا وقتی می‌خواهیم نام حجت و ولی خدا را ببریم، اخلاق به ما این اجازه را نمی‌دهد تا اسم ایشان را خطاب کنیم.توجه امام عصر(عج) به شیعیاناستاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد گفت: پیامبر(ص) درباره خصوصیات حضرت مهدی(عج) می‌فرمایند: «آخرین فرستاده و حجت خدا کسی است که از بین شیعیانش غایب می‌شود». اینجا این سوال پیش می‌آید که امام غائب چه نفعی برای شیعیان دارد؟این استاد حوزه افزود: از امام صادق(ع) سوال کردند: «مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره‌مند می‌شوند؟ آن حضرت فرمود: «همچنان که از خورشید، هنگامی که در پشت ابرهاست، بهره‌مند می گردند». حضرت سلیمان از امام صادق(ع) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر(ع) و آن حضرت از امام زین العابدین(ع) نقل می‌کند که حضرتش فرمودند: «و ما اهل بیت پیامبر(ص) پیشوایان امّت اسلام، حجّت‌های خدا بر جهانیان، آقای اهل ایمان، پیشوای روسفیدان و سرپرست مؤمنانیم. ما امان برای اهل زمین هستیم؛ همچنان که ستارگان امان برای اهل آسمانند. ما کسانی هستیم که خدا به واسطه ما آسمان را بر فراز زمین نگه داشت و اهل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است. به واسطه ما باران می‌بارد و رحمت خدا منتشر می‌شود و زمین برکاتش را بیرون می‌آورد و اگر نبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل‌بیت در زمین، زمین اهلش را فرو می‌برد و هلاک می‌کرد».وی گفت: در زمان شیخ مفید زنی که بارداربود از دنیا رفت اما فرزند درون شکمش هنوز زنده بود و قلبش کار می کرد. پیش شیخ مفید رفتند و از وی برای کسب تکلیف پرسیدند. شیخ فتوا دادند که مادر را با فرزند داخل شکمش دفن کنید. مدتی بعد که به محضر شیخ رفتند گفتند: «همانطور که سفارش کردید شکم زن را شکافتیم و طفل را خارج و مادر را دفن کردیم. شیخ گفت اما فتوای من این نبود. همراهان گفتند: پس از اینکه از پیش شما رفتیم شخصی از جانب شما رسید و به ما این دستور را داد».استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد ادامه داد: وقتی شیخ خصوصیات فرد فرستاده را جویا شد، مطلع می‌گردد که امام عصر(عج) بوده و به اینکه فتوای اشتباه داده پی برد. لذا از فتوا دادن صرف نظر کرد تا اینکه نامه‌ای از امام عصر(عج) به شیخ مفید رسید که «شما فتوا بدهید و هر جا به مشکلی برخورد کردید من هستم و به کمک شما خواهم آمد». لذا درست است که امام در بین شیعیان نیست اما هر جا نیاز باشد به کمک شیعیان می‌روند.انتهای پیام ]]> انديشه Sat, 18 May 2019 08:42:31 GMT http://bfnews.ir/vdcjhtea.uqemizsffu.html مشکلات اقتصادی با جوانان انقلابی و پرکار حل می‌شود/ هزینه‌هایی که نباید در این سال‌ها خلق می‌شد http://bfnews.ir/vdcivpay.t1aqw2bcct.html به گزارش آینده روشن حجّت‌الاسلام سیّد محمّدحسن ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه امروز(۲۷ اردیبهشت) تهران با اشاره به سوره یوسف گفت: حضرت یوسف وقتی توسط برادرانش به چاه افتاد، آن‌ها را نفرین نکرد بلکه آن‌ها را دعا کرد. ما هم باید نسبت به یکدیگر احسان کنیم. جامعه انقلابی باید آراسته به احسان باشد. دست یکدیگر را بگیریم. عصای یکدیگر باشیم. در تأمین نیازهای فکری، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، نقد، ارائه مشورت، تأمین نیازهای اقتصادی و مادی اهل احسان باشیم و به یاری هم بشتابیم.وی با بیان اینکه جامعه اهل پرخاش و ستیزه‌جو در تراز قرآن نیست، تصریح کرد: روح دین احسان به بندگان خداست. حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند عالم بزرگ شیعی، سیدبن طاووس در کتاب اقبال می‌نویسد: من در شب‌های قدر برای کفار دعا می‌کنم. این عالم در شب قدر به فکر هدایت کفار است. ما چقدر دغدغه یکدیگر را داریم؟ دعای ظهور امام زمان(عج) دعا برای هدایت کفار و جامعه بشری است. دعا برای سعادت انسان است. باید اهل احسان بود تا خدا ما را انتخاب کند.ابوترابی فرد، حضرت یوسف را نماد ایستادگی در برابر شهوات دانست و تصریح کرد: نگاه رهبر معظّم انقلاب در چلّه دوم انقلاب به جوانانی است که حضرت یوسف را الگوی خود قرار می‌دهند؛ در علم، احسان و تقوا و مهار شهوات و امیال و هوس‌ها. جوانانی که در رسیدن به ساحت مقدس اخلاص، قلّه را می‌بینند.وی با بیان اینکه خبر دادن از ذهن دیگران ملاک تقوا نیست، اظهار داشت: گاهی چنین سخنانی صددرصد شیطانی است. بزرگان ما، بسیاری از مسائل را می‌دانستند و لب فرو می‌بستند تا برای دیگران دکان باز نشود. ملاک فقط و فقط تقوا و عمل صالح است.امام‌جمعه موقت تهران، شایسته‌سالاری را شعار قرآن دانست و گفت: شایسته‌سالاری روح دین و فلسفه امامت و نظام مبتنی بر حاکمیت فقیه عادلِ صالحِ مدیر و مدبر است. لذا بحق، اهل دقت می‌گویند ولایت فقیه یعنی ولایت علم و عدالت.وی با بیان اینکه گاهی مدیران تراز اول رصد نمی‌شوند و به‌کار گرفته نمی‌شوند، اظهار داشت: اگر هم انتخاب شوند، تفویض اختیار نمی‌شود. یکی از آسیب‌های بروکراسی عدم تفویض اختیار است.ابوترابی فرد درباره توصیه مدیریتی آیت‌الله بهجت گفت: ایشان به من گفتند که هر کاری که دیگران می‌توانند انجام دهند را به دیگری بسپار و خودت کاری را بکن که دیگران نمی‌توانند انجام دهند. این یک دستور مدیریتی ویژه‌ است.وی لزوم به‌کارگیری جوانان شجاع، انقلابی باهوش با انگیزه و پرکار را ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب باید به این جوانان اختیارات تفویض شود و نظارت و پیگیری هم وجود داشته باشد.امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست. اگر به کسی مسئولیت دادیم باید پاسخگو باشیم. اگر اینطور عمل کنیم به سرعت همانطور که مشکلات دفاع مقدس حل شد مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل می‌شود.ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه و در ادامه اشاره به سوره حضرت یوسف گفت: بعد از اینکه پادشاه مصر حضرت یوسف را انتخاب کرد حضرت یوسف گفت مدیریت اقتصاد مصر در دست من باشد. به نظر می‌رسد این انتخاب به دلیل اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور است.وی ادامه داد: اینکه نزدیک دو دهه است سکاندار انقلاب بر مدیریت اقتصادی کشور با ادبیات و شعارهای مختلف تأکید دارند که مسأله اصلی کشور اقتصاد است، به دلیل جایگاه آن است. اگر اقتصاد یک کشوری قدرتمند باشد راه برای تحول هموار می‌شود. حضرت امیر هم در نامه به مالک اشتر پس از اشاره به جمع‌آوری مالیات، می‌نویستند اقتصاد سالم امکان به‌دست آوردن مالیات را فراهم می‌آورد. یعنی به اقتصاد مصر توجه کن تا این کشور قدرتمند راه برای برای تأمین نیازهای مدیریتی کشور هموار کند.امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه انصافاً جمهوری اسلامی در این چهار دهه با تمام کاستی‌ها در حوزه‌های اقتصادی قدم‌های بسیار بلند و استثنایی برداشته است، خاطرنشان کرد: با اینکه یک دهه در جنگ بودیم و چهار دهه است در تحریم هستیم و در بدست آوردن منابع همیشه با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم. اما امروز زیرساخت‌های اقتصادی در اندازه‌ای شکل گرفته که بسیاری از کشورهای حتی توسعه یافته از این امکانات برخوردار نیستند.وی ادامه داد: شاخص‌های کلان بحث دیگری است. زیرساخت‌ها برای این است که این شاخص‌ها اصلاح شود که در این زمینه مشکل داریم و باید به طور جدی به آن بپردازیم.ابوترابی فرد با بیان اینکه حضرت یوسف علت در دست گرفتن اقتصاد مصر را داشتن تقوا و علم عنوان می‌کند، اظهار داشت: اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است. روح دین روح علم و معرفت است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب مدیران در هر سطحی دانش و علم و تجربه لازم و در تراز بالا است. وی به سابقه ارتباط خود با سه رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: گاهی وقتی وزیری معرفی می‌شد و ما با او جلسه می‌گذاشتیم، متوجه می‌شدیم اصلا با او صحبت نشده است و معلوم نیست که رئیس دولت از او چه انتظاراتی دارد و نقشه راه واقعی- نه آن چیزی که می‌نویسند و در مجلس پخش می‌کنند- برای رسیدن به آن، چیست.نماینده ادوار مجلس ادامه داد: گاهی می‌دیدیم درست در نقطه‌ای که درآمدها به دلیل تحریم در اوج کاهش است، آقای وزیر در روز اول، پیشنهادات پرهزینه‌ای را مطرح می‌کرد. معلوم می‌شد که اصلا نمی‌داند در چه شرایطی این کرسی را در دست گرفته است. یکی از مشکلات امروز هم همین هزینه‌هایی است که نباید در این دوران و سال‌ها خلق می‌شد و خلق شد.ابوترابی فرد با بیان اینکه برنامه حضرت یوسف برای مدیریت اقتصاد مصر، مبتنی بر اطلاعات بود، اظهار داشت: اگر امروز را عصر اطلاعات می‌نامید، قرآن عصر یوسف را عصر اطلاعات و علم می‌نامد و می‌گوید حضرت یوسف با اطلاعات درست از فضای پیش روی کشور مصر با اطلاعات و علم نقشه راه را تعیین کرد.ابرترابی فرد ادامه داد: خواهران، برادران، جوانان، مسئولان و آحاد مردم؛ امروز هم این نقشه راه، راه نجات همه ملت‌هاست. راه رسیدن به قدرت است. ایران این راه را انتخاب کرده و به سرعت در این مسیر قدم برمی‌دارد.وی افزود: یک مقام بنیاد واشنگتن که به کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا درباره چگونگی تحریم ایران مشاوره می‌دهد، در نشستی می‌گوید اگر مسئولان ایران با شجاعت راه درست را انتخاب کنند به سرعت بر مشکلات اقتصادی فائق می‌آیند. دشمن ما تصریح می‌کند. چون ظرفیت‌ها را می‌دانند.امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایران با داشتن این ملت و رهبری عالمِ شجاعِ مقتدر یک استثناست،‌تصریح کرد: ایران با داشتن جبهه مقاومت یک استثناست. قدرتی روبه رشد که راه را برای افزایش اقتدار اسلام و کاهش ضریب نفوذ آمریکا در منطقه هموار کرده است.ابوترابی فرد با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی و وزیر آن گفت: باید نقشه دقیق کشاورزی را برای جامعه کشاورزی تعریف کنند؛ اینکه چه محصولی در کدام نقطه و چگونه تولید شود. استفاده از بهترین بذر و نهال و نیز دانش و علم. وی دانشگاه تهران را قله علمی دانست و گفت: دانشکده کشاورزی، اولین دانشکده این دانشگاه است و علمای تراز اول دارد. یادی کنیم از مرحوم دکتر اسماعیلی استادی تراز اول از قبل از انقلاب. با جمعی از اساتید شب عید فطر در مدینه بودیم. گفتم یکی از اعمال امشب نماز هزار قل هو والله است. آن شب بسیاری از اساتید نماز هزار قل هو والله خواندند. همسر استاد اسماعیلی پس از فوت ایشان به من گفت که دکتر آن شب برای اینکه کسی نبیند در هتل نماز هزار قل هو والله خواند.ابوترابی فرد افزود: پردیس این دانشگاه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور است.وی لزوم به‌کارگیری تولید دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید سرمایه را به نقطه‌ای هدایت کرد که بالاترین سود را داشته باشد. مدیران کشور با توجه به محدودیت منابع باید کمک کنند که منابع کم‌یاب به حوزه‌هایی هدایت شوند که بالاترین سود را دارد و امنیت کشور را تأمین می‌کند.امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اینکه تولید، مبدل به فرهنگ ما نشده است، تصریح کرد: فرهنگی ایرانی و اسلامی ما باید فرهنگ تولید دانش‌بنیان باشد.وی با بیان اینکه روزانه حدود هشتصد میلیارد متر مکعب گاز در کشور استخراج می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریباً تمام این مقدار را مصرف می‌کنیم. قطعاً با نصف این مقدار به بهترین وجه می‌توانیم زندگی خود را اداره کنیم. سایر کشورهای دنیا با کم‌تر از یک چهارم این مقدار، زندگی خود را اداره می‌کنند.ابوترابی فرد با بیان اینکه ما باید خیلی کم مصرف کنیم تصریح کرد: تربیت فردی در سایه ریاضت فردی حاصل می‌شود؛ حضرت یوسف در چاه قرار گرفت، کنیز شد و به زندان رفت. جوانان ما هم به جبهه رفتند و اسرای ما در اسارت مبدل به الماس‌های درخشان شدند. جامعه نیز با سختی به کمال می‌رسد. ان مع العسر یسری.وی لزوم تولید حداکثری و مصرف حداقلی را مورد تأکید قرار داد و گفت:  در زمان حضرت یوسف در هفت سال اول تولید و ذخیره کردند و در هفت سال دوم از دست‌رنج خود استفاده کردند و سپس تبدیل به غول اقتصادی شدند. امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ایران مقتدر است چن با قدرت در مسیر صحیح قدم برداشته و قدرت درونی اش استحکام یافته و ان‌شاءالله به قدرت بزرگ اقتصادی در آسیا تبدیل خواهد شد.ابوترابی فرد اصلاح سیاست‌های پولی، نرخ رشد، حجم پول‌، نرخ سود بانکی، سیاست‌های مالی و نظام بودجه یزی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: میزان درآمد و مخارج ریشه بسیاری مشکلات است. همچنین اصلاح نظام ارزی و سیاست‌های اشتغال‌زایی از اصولی است که زمینه‌ فراهم آوردن تولید و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری را در پی دارد.وی ادامه داد: در حوزه اصلاح سیاست‌های ساختاری، اصلاح سیاست مدیریت درآمدهای نفتی ضروری است. این درآمدها باید در این مقطع که دشمن این فرصت را فراهم کرده اصلاح شود. دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرد، هرگز افزایش پیدا نکند و این پایه بشود. اگر فردا سیاست ما این شد که نفت بیشتری بفروشیم، تمام درآمد آن را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنیم. این اتفاق است که کشور را متحول می‌کند.امام‌جمعه موقت تهران همچنین بر اصلاح نظام بانکی، مدیریتی، نظام قضایی، نظارت، تقنین و تنقیح قوانین تأکید کرد.انتهای پیام/141 ]]> سیاست Sat, 18 May 2019 05:42:45 GMT http://bfnews.ir/vdcivpay.t1aqw2bcct.html نمایش دست خط پیامبر(ص) در غرفه بحرین http://bfnews.ir/vdchqxnq.23n-mdftt2.html به گزارش آینده روشن؛ اصل نامه که با دست خط پیامبر (ص) نگاسته شده است در موزه قرآنی بحرین نگهداری می‌شود.اقدام داوطلبانه دانشجویی«فریدة هاشم» داوطلب بحرینی و دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: غرفه بحرین به صورت داوطلبانه توسط تعدادی از دانشجویان بحرینی مقیم تهران بر پا شده است.وی افزود: ما با همکاری اتحادیه دانشجویان بحرینی مقیم در ایران به صورت داوطلبانه اقدام به شرکت در این نمایشگاه بین‌المللی قرآنی کردیم.معرفی مساجد بحرینفریده هاشم تصریح کرد: ما در این غرفه به معرفی مساجد مهم بحرین می‌پردازیم. زیرا این مساجد بخشی از تاریخ این سرزمین را نمایندگی می‌کنند.وی با اشاره به یک دفترچه تصویری و تعدادی لمینت گفت: یکی از مساجد قدیمی و معروف بحرین مسجد «الخمیس» است. این مسجد به عنوان یک اثر تاریخی مورد توجه است. مسجد الخمیس اکنون به صورت بقایای یک مسجد است و به دلیل مهدوم شدن بخشی از آن مردم تنها برای بازدید و زیارت مراقدی که در آن بنا نهاده شده اند به آنجا می‌روند و این مسجد سال‌ها است که محل برگزاری نماز نیست.«ابویوسف البحرانی» از دیگر داوطلبان بحرینی حاضر در غرفه این کشور در رابطه با دلیل نامگذاری مسجد معروف الخمیس به این نام گفت: این مسجد در سال ۱۰۵۸ میلادی (۴۵۰ هجری) در محل برگزاری پنجشنبه (الخمیس) بازار تاسیس شد و به همین خاطر به مسجد الخمیس شهرت یافت.فریده هاشم در ادامه به مسجد «امام صادق (ع)» اشاره کرد و گفت: این همان مسجدی است که به مسجد شیخ عیسی قاسم معروف است و برای سال‌های متمادی محل برگزاری نماز جمعه شیعیان منطقه الدراز بحرین بوده است. این مسجد همواره محلی برای برگزاری نشست‌های سیاسی و مذهبی بوده است.وی افزود: از دیگر مساجد بحرین مسجد «صعصعه بن صوحان» است. صعصعه بن صوحان از یاران امام علی (ع) بود که توسط معاویه به بحرین تبعید شد. پس از ارتحال در سال ۶۰ هجری در بحرین بر روی مرقدش مسجدی به نام وی بنا نهاده شد.این مسجد به عنوان قدیمی ترین مسجد بحرین است.بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خرداد ماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.انتهای پیام/141 ]]> بین الملل Thu, 16 May 2019 11:39:31 GMT http://bfnews.ir/vdchqxnq.23n-mdftt2.html