آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Sat, 29 Apr 2017 17:38:14 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sat, 29 Apr 2017 17:38:14 GMT انديشه 60 کسی که می‌خواهد انقلابی باشد باید جریان سقیفه را بداند http://bfnews.ir/vdcc40qe.2bqeo8laa2.html حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مؤسسه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این که در هفته گذشته درباره نامه 62 حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نکاتی ذکر شد، گفت: در این نامه با تأکید بر نقش مردم در جامعه عنوان می شود که داشتن یک رهبر و مسؤول خوب لازم است اما کافی نیست. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شهادت اخیر مرزبانان در مرز پاکستان، اظهار داشت: حفظ این انقلاب کار آسانی نیست؛ هر روز عده ای از عزیزان ما جان خود را برای حفظ این اسلام و سرزمین فدا می کنند. مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: این جان فشانی ها کار کوچکی نیست و باید توجه داشت که دشمنان از هر طرف در حال هجوم هستند. وی با بیان این که دست حوزه و دانشگاه خالی است، ابراز کرد: انقلابی بودن با سفارش انجام نمی شود؛ انقلابی بودن یک علم قوی و غنی مثل نهج البلاغه می خواهد؛ هر کسی نمی تواند نهج البلاغه را بفهمد و آن را درک کند. حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: با رساله، کفایه و مکاسب نمی شود نهج البلاغه را فهمید؛ شبهه هایی که در گذشته در حوزه بود دیگر وجود ندارد و الان شبهه های کانت و دکارت مطرح است؛ اگر کسی می خواهد انقلابی باشد، باید جریان سقیفه و جنگ جمل را کامل بداند و حفظ باشد. وی دشمن امروز را بارها خطرناک تر و سیاست بازتر عنوان کرد و گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) بهترین شخصیت برای جانشینی ایشان بود؛ اما بعد از رحلت رسول خدا(ص) همسر ایشان دستور قتل حضرت علی(ع) را می دهد و هزاران نفر بر ایشان شمشیر می کشند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: حوزه و دانشگاه با این درس ها انقلابی نمی شوند؛ نهج البلاغه حتما باید در حوزه و دانشگاه به عنوان یک کتاب درسی باشد و به فرهنگ و علم تبدیل شود؛ جامعه زمانی انقلابی می شود که حوزه و دانشگاه انقلابی شود. وی خاطرنشان کرد: ممکن است جمعیتی روزه بگیرند و نماز بخوانند و حج هم بروند اما دین در دست آن ها اسیر باشد؛ دانشجویان و حوزویان باید این موضوعات را بدانند و آن ها را حفظ کنند؛ محور اصلی قیام، مردم هستند و اگر مردم در خواب باشند، خطر متوجه دین، مملکت و مردم می شود. مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: اختلاس گران و نجومی بگیران مثل شتری هستند که گیاه را از ریشه می کند و می خورد و تا مدت ها حتی اگر در آن مکان باران هم ببارد، هیچ گیاهی رشد نخواهد کرد. وی در ادامه به تبیین بخش دیگری از نامه 62 نهج البلاغه پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) سوگند می خورند که اگر من تنها باشم و همه این سرزمین دشمن باشد، هراس و باکی ندارم؛ از نظر اعتقادی هم مثل روز روشن است که من حق و آن ها باطل هستند. حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: حضرت ادامه می دهند و می فرمایند، من برای شهادت و لقاء الله روزشماری می کنم؛ اما من می ترسم مملکت آشوب شود و حکومت دست افراد ناپاک بیفتد. وی به شیوه حکومت داری در غرب و شرق اشاره کرد و گفت: در کشورهای کمونیستی حکومت در دست دولت بوده و در واقع دولت سالار هستند؛ در دولت های سرمایه دار غربی هم دولت و حکومت در دست بخش خصوصی است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه پس از تبیین واژه «گدا» بیان داشت: گدا به معنا ندار است و این اشتباه است که آن را به جای فقیر به کار می بریم؛ فقیر به کسی گفته می شود که توان ایستادن نداشته باشد و ستون فقراتش شکسته باشد. وی افزود: ملتی که جیب و کیفش خالی باشد، گدا نیست بلکه فقیر است و ستون فقراتش شکسته است و توان قیام و ایستادگی در برابر دشمن را ندارد؛ انسان باید با کرامت برای خودش کار کند؛ نباید اجازه دهیم بیگانگان، دین را اسیر خود کنند. مفسر برجسته قرآن کریم به بخش دیگری از نامه 62 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند، برخی افراد روی کار هستند که سابقه میگساری داشته اند و حد بر آن ها جاری شده بود؛ خدا کند که امروز در این جامعه چنین نباشد. وی تأکید کرد: دولت و ملت هیچ گاه نباید دچار وهن و سستی شود؛ اگر سست شوید دشمنان هر بار در یک گوشه جنگ را بر شما تحمیل می کنند؛ یک روز در عراق، یک روز در افغانستان، یک روز در ایران و یک روز در سوریه جنگ بر ملت ها تحمیل شده است؛ باید از ذلت تن در دهید و به سمت جلو حرکت کنید. حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز داشت: ملتی که بخوابد دشمنی بیدار بر او می تازد؛ خواب و غفلت را به چشم راه ندهید مگر به اندازه شخص روزه داری که آب را در دهان می گرداند اما آن را قورت نمی دهد؛ خواب بیش از این مقدار قابل قبول نیست ]]> انديشه Fri, 28 Apr 2017 09:14:00 GMT http://bfnews.ir/vdcc40qe.2bqeo8laa2.html جامعه منتظر با سیره امام کاظم علیه السلام رابطه معکوس دارد http://bfnews.ir/vdca0yni.49nia15kk4.html حجت الاسلام علیرضا نظری خرم، عضو پژوهشکده تفسیر پژوهشگاه دارالحدیث در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ارتباط سیره حضرت امام کاظم علیه السلام در افزایش جمعیت شیعه و مسئله تربیت نسل منتظر، اظهار کرد: آنچه در منابع حدیثی و تاریخی اسلام، در رابطه با امام کاظم علیه السلام نقل شده گویای این است که در غالب آثار تعداد فرزندان آن حضرت(ع) را زیاد برشمرده اند. البته اعداد و ارقام متفاوتی در منابع گوناگون نقل شده و حتی در برخی منابع این تعداد را تا 59 فرزند نیز ذکر کرده اند. وی افزود: اما به واقع اینگونه نیست و بزرگان ما معتقدند که برخی از این اسامی ای که به عنوان فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام از آنها نام برده شده، در واقع «القاب» فرزندان ایشان بوده و تکرار این القاب، باعث ازدیاد اعداد و ارقام شده است. یعنی تعداد فرزندان حضرت(ع) کمتر از این ها بوده اما به دلیل ذکر و تکرار القاب آنها، این تعداد بیشتر نشان داده می شود. عضو پژوهشکده تفسیر تصریح کرد: حال برفرض صحیح بودن این تعداد، سوال این است که آیا تعداد زیاد فرزندان حضرت(ع)، مانعی در فعالیت های تبلیغی و ارشادی امام(ع) ایجاد کرد؟ به گواهی تاریخ اینگونه نبوده است. علاوه بر این حقیقتی را نیز باید درنظر گرفت و آن این که امام کاظم علیه السلام چندان عمر طولانی هم نداشته اند و بخشی از عمر شریف شان را نیز در زندان سپری کردند. بنابراین جای این سوال است که اصولا چه اصراری بر تولد این همه فرزند وجود داشته است؟ حجت الاسلام نظری خرم گفت: به طور کلی بحث درباره ازدواج های ائمه(ع) مدتی است که رواج پیدا کرده و بخصوص در فضای مجازی این مسئله را در قالب شبهه مطرح می کنند. برخی تلاش می کنند با طرح این مسایل در قالب شبهه به سیره و عملکرد ائمه اطهارعلیهم السلام ایراد گرفته و آن را به مسایل جنسی مرتبط کنند؛ اما آنچه از نتایج تاریخی و مطالعات دقیق شرایط آن روزگار بر می آید این است که اصولا در سیره و سبک زندگی ائمه اطهارعلیهم السلام داشتن فرزندان زیاد، یک موضوع پسندیده بوده که اختصاص به حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام نیز نداشته و هر یک از امامان بزرگوار ما که فرصت و عمر طولانی تری داشته اند از جمله امام صادق علیه السلام، حضرت امیرالمومنین علیه السلام و...) فرزندان بیشتری نیز داشته اند. کارشناس علوم حدیث در ادامه با اشاره به فرهنگ بومی خودمان در گذشته گفت: در کشور خودمان نیز در دورانی نه چندان دور داشتن 10 ، 12 فرزند آن هم از یک همسر، مرسوم و معمول بوده است. ما زندگی امروز را مدنظر قرار می دهیم اما نباید با این ذهنیت، رخدادی که مربوط به 1400 سال پیش است با شرایط فعلی مقایسه کرد؛ باید عرف آن زمان را در نظر گرفت. در آن زمان داشتن چند همسر مرسوم بوده و مانند امروز نبوده که ناهنجاری محسوب شود. و تعداد زیاد فرزندان نیز در گذشته نه تنها مذموم نبوده بلکه کاملا عرفی و سبک و سیره معمول زندگی بوده است. وی در رابطه با مشکل جامعه امروز تصریح کرد: مسئله امروز ما این نیست که آیا اهل بیت(ع) فرزند زیاد را دوست داشته اند یا نداشته اند؟ مشکل امروز ما متأثر از «سبک غلط زندگی» است. امروز حتی خانواده ها و قشرهای مذهبی ما نیز شجاعت و جسارتِ داشتن ِفرزندان زیاد را ندارند. چیزی که در جامعه منتظر پسندیده به نظر نمی رسد. این معضل هم ریشه در سبک غلط زندگی دارد. تا زمانی هم که این سبک زندگی تغییری نکند اتفاقی در این حوزه رخ نمی دهد. حجت الاسلام نظری خرم افزود: موضوع فرزندآوری در یک جامعه منتظر چیزی نیست که با توصیه و بخشنامه درست شود. تا وقتی سبک زندگی ما اصلاح نشود نمی توان توقع تغییر داشت. سبک زندگی اسلامی و منتظرانه یعنی زندگی آسان، ازدواج آسان، اشتغال آسان، مسکن آسان، تفریح آسان؛ و... باید با ساده گرفتن زندگی، نشاط را به خانواده ها بازگرداند. اگر «نشاط و شادمانی» به خانواده ها برگردد، اگر «آسان و ساده زندگی کردن» به خانواده ها برگردد آن روز می توان از خانواده ها توقع داشت که تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند. عضو پژوهشکده تفسیر دارالحدیث یادآور شد: تا زمانی که این سبک زندگی تغییر نکرده، اتفاقی در فرزندار شدن یا نشدن خانواده ها حتی با اعتقادات دینی و مذهبی رخ نمی دهد. با توصیه و بخشنامه و مشوق هایی که هر از گاهی در دولت یا مجلس اعلام می شود کار پیش نمی رود. تا وقتی سبک زندگی به گونه ای تنظیم می شود که انواع گرفتاری ها، اجاره منزل، مشکلات شغلی ومشکلات معیشتی و... وجود دارد، طبعا خانواده ها کمتر فرزند خواهند داشت و این یک امر کاملا طبیعی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که بخشی از این مسأله، جنبه حاکمیتی دارد و باید در سطح مقامات ارشد و تمیم گیران نظام، فکری به حال آن شود. وگرنه با مشوق های گاه و بیگاه و توصیه و... نتیجه ای به دست نمی آید و تحولی ایجاد نمی شود. ]]> انديشه Mon, 24 Apr 2017 04:51:12 GMT http://bfnews.ir/vdca0yni.49nia15kk4.html پاسخگویی به شبهات مهدوی آنلاین شود/چگونه فضای مجازی را تبدیل به مهدیه کنیم http://bfnews.ir/vdcbwab0.rhb0wpiuur.html رسانه هایی همچون خبرگزاری ها و سایت های خبری، صدا و سیما، فضای مجازی، منبر، کتاب و فیلم و سینما در کشور، وظیفه مهم فرهنگ سازی و نهادینه سازی فرهنگی خاص را برعهده دارند، یکی از موضوعات مهمی که رسانه های کشور باید به آن بپردازند، موضوع آموزه ها و باورهای مهدویت است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید هم به آن پرداخته نشده، از این رو و به منظور واکاوی چرایی این آسیب و بیان راهکارهایی برای بهبود نقش رسانه ها در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت با حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، نویسنده کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» سلسله گفت وگوهایی را ترتیب داده ایم تا نقش هر یک از رسانه ها را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم که در شماره سوم این مطلب، نقش فضای مجازی را در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت بررسی می کنیم. در ادامه این گفت وگو را می خوانید: حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، مدرس دانشگاه معارف اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت پیوند معارف مهدویت و فضای مجازی اظهار کرد: اولین نکته ای که در این زمینه باید مورد بررسی قرار داد، اهمیت پیوند آموزه های مهدویت و فضای مجازی است که در این زمینه مهمترین موضوع، نقش فضای مجازی در تغییرات اجتماعی است زیرا هم اکنون در رسانه های اجتماعی با انواع مختلفی از مخاطبان و کاربران مواجه هستیم و این انبوه مخاطبان بیشترین امکان را به شبکه های مجازی برای تغییرات در جامعه می دهد. وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی با تولیدکنندگان، منتقدان، گردآورندگان، تماشاگران و ... مواجه هستیم، افزود: این انبوه طیف های مخاطبان این امکان را در روزگار کنونی مهیا کرده است تا فضای مجازی تاثیر بالایی در تغییرات اجتماعی داشته باشد. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: اینترنت نخستین فناوری بود که ارتباط تعاملی را ممکن کرد که سه عنصر مردم، اطلاعات و کامپیوتر در آن مورد اهمیت هستند، به همین جهت در فضای مجازی با گستردگی طیف اطلاعات مواجه هستیم. عرفان با بیان اینکه در فضای مجازی، اطلاعات روزآمد ارائه می شود، افزود: به اذعان کارشناسان در عرصه مطالعات رسانه ای، امروز در فرهنگ رسانه ای، برتری محسوسی برای اینترنت و فضای مجازی وجود دارد و مقصود از فضای مجازی نیز تمام شبکه های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، تالارهای گفتگو، گپ خانه ها و بلاگ هاست که تمام این ها باید برای پیوند آموزه های مهدویت و فضای مجازی مدنظر قرار گیرد. سرمایه گذاری کلان جریان های انحرافی و مدعیان دروغین روی فضای مجازی این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه مغالطات رسانه ای در عرصه آموزه های مهدویت در فضای مجازی، ضرورت پیوند این دو را بیش از پیش می کند، افزود: حجم اطلاعاتی که از هر سو با قالب های جذاب و متنوع در فضای مجازی در عرصه مهدویت تولید شده است، موجب می شود که مخاطبین در مواجه با این مطالب و محتواهای فریبنده، اغنا شوند و اساسا جریان های انحرافی و مدعیان دروغین، بیشترین سرمایه گذاری را روی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قرار داده اند. وی ادامه داد: با آموختن و به کارگیری منطق و تفکر انتقادی و همچنین آشنایی با تکنیک های اغنا مخاطب، می توان گلیم خود را از آب گل آلود رسانه های اجتماعی بیرون بکشیم تا در سیل شایعات، جوسازی ها و شبهاتی که در عرصه آموزه های مهدویت تولید می شود، غرق نشویم. راهکارهای ارتقای کیفی معارف مهدویت در فضای مجازی عرفان با اشاره به راهکارهای ارتقای کیفی معارف مهدویت در فضای مجازی گفت: در این عرصه باید حداقل سه کار مهم صورت گیرد و ابتدا از طریق شبکه های اجتماعی، فضای مجازی ، گپ خانه ها، تالارهای گفتگو و بلاگ ها این امکان را باید برای مخاطبان فراهم کنیم تا دسترسی به معارف مهدوی برای آنان آسان شود، نشست ها، کتاب ها، همایش ها، کلاس ها، مطالعات مختلف با موضوعات مهدوی باید از طریق فضای مجازی ارائه شود تا با برداشتن مرزها، تمام علاقه مندان بتوانند به میراث کهن و پژوهش های جدید در عرصه معارف مهدوی دسترسی آسان داشته باشند. ضرورت ارتقای سطح سواد رسانه ای در عرصه مهدویت این مولف کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» با اشاره به اینکه در گام دوم باید برنامه ریزی مناسب برای ارتقای سطح سواد رسانه ای در عرصه مهدویت صورت گیرد، افزود: به عبارت دیگر باید آموزش های لازم در زمینه استفاده از فضای مجازی به مخاطبان ارائه شود که متاسفانه در این عرصه، کاستی ها و چالش های بزرگ و کلانی داریم، باید آموزش مهارت های لازم برای ارتقای سطح سواد رسانه ای در عرصه مهدویت در دستور کار قرار گیرد تا انواع رسانه های مجازی را بشناسیم و از هر یک متناسب با ویژگی های آن استفاده کنیم. وی اضافه کرد: در ارتباط، انتشار و اشتراک معارف مهدویت باید سواد رسانه ای ما به کمک بیاید زیرا مخاطبان ما در زمان محدودی بنا دارند که از فضای مجازی استفاده کنند و اطلاعات کیفی و جذابیت های معقول در یک رسانه، موجب خواهد شد که مخاطب در تکمیل و تامین اطلاعات خود، به آن مراجعه داشته باشد. عرفان با اشاره به اینکه نقش رسانه های اجتماعی در تغییر نگرش سومین گام و راهبرد برای بهره گیری از فضای مجازی است، افزود: ما می توانیم با استفاده از فضای مجازی ذائقه مخاطبان را نسبت به معارف مهدوی ارتقا ببخشیم که به این منظور باید فعالیت های مهدوی را در فضای مجازی گوناگون و متنوع کرد، در حالی که متاسفانه هم اکنون عمده فعالیت های مهدوی در فضای مجازی، سنتی و کلیشه ای است و محتوای محض بدون قالب های هنری ارائه می شود، در حالی که می توان با بهره گیری از قالب های هنری در این فضا، مخاطبان را جذب کرد. مدرس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه های اجتماعی برای پاسخگویی و مقابله با شبهات بیان کرد: در فضای مجازی امروز مدعیان دروغین و فرقه های انحرافی به راحتی در حال سواستفاده و تلاش هستند و ما به شدت نیازمند سایت های گوناگون و کانال های تلگرامی مختلف برای رویارویی با شبهات آنها هستیم. پاسخگویی به شبهات مهدوی آنلاین شود وی با اشاره به ضرورت ایجاد سایت های آنلاین برای پاسخگویی به سوالات و شبهات مخاطبان تصریح کرد: یکی از کاستی ها در عرصه فعالیت های مهدوی در فضای مجازی این است که سایت های پاسخگویی به سوالات مهدوی به روز نیستند و با تاخیر به روزرسانی می شوند، در حالی که باید سایت های آنلاین ایجاد شود. عرفان با اشاره به شاخصه های تغییر نگرش مخاطبان در زمینه مباحث مهدوی در فضای مجازی تاکید کرد: به روز بودن محتوای ارائه شده در فضای مجازی بسیار بااهمیت است و صرفا ارائه و انتشار متن کتابی در فضای مجازی که 20 سال پیش تالیف شده، شایسته نیست زیرا ادبیات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خاص است و در کمترین کلمات، باید بیشترین محتوا را ارائه کرد. این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه برای کار مهدوی عقبه پژوهشی باید در پشت پرده سایت ها، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی ، گپ خانه ها، تالارهای گفتگو و بلاگ ها وجود داشته باشد، گفت: باید برای ارائه و انتقال معارف مهدوی در فضای مجازی از قالب هنر استفاده کرد و آداب معاشرت فضای مجازی را نیز در نظر گرفت، در فضای مجازی ارتباط رو در رو با مخاطبان و کاربران نداریم اما نباید فراموش کرد که بسیاری از هنجارها و آداب فضای معاشرت در فضای حقیقی، در فضای مجازی نیز کماکان برقرار است. امکان تعامالات دینی و فرادینی برروی مباحث مهدوی از طریق فضای مجازی وی با بیان اینکه باید از ظرفیت فضای مجازی برای رساندن پیام معارف مهدوی به مخاطبان فرادینی استفاده کرد، تصریح کرد: می توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، گفتمان مهدوی شیعی را در دنیا تبلیغ و از این فضا برای تعامل مذهبی میان شیعیان و اهل سنت با اتکاء بر مباحث مهدوی استفاده کرد و حتی تعاملات فراتر دینی داشت و از این ظرفیت، برای جذب مخاطبان مسیحی و یهودی بهره برد و اثبات کرد که این دنیا نیازمند یک منجی است تا تمام بشریت درخواست ظهور این منجی را فریاد بزنند. عرفان با اشاره به ضرورت حضور کارشناسان مهدوی در فضای مجازی تاکید کرد: اگر رسالت و ماموریت دین مداران و دلسوزان در عرصه دین، تبلیغ، ترویج و تحکیم مباحث دینی باشد، یکی از مهمترین ظرفیت های تبلیغی، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است و احساس می کنم اکتفا به منبر سنتی اگرچه لازم است، اما باتوجه به ضرورت زمان آگاهی، یکی از مهمترین آسیب ها در عرصه تبلیغ معارف دینی همین اکتفاست. مولف کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» با اشاره به اینکه باید از فضای اینترنت به نحو احسن استفاده کرد همانطور که رقبای دینی ما در حال استفاده هستند، گفت: متاسفانه رقبای ما در این عرصه یارگیری کرده اند، بنابراین شرط زمان آگاهی این امکان را به ما می دهد که از ظرفیت فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم البته طبیعی است که در این فضا باید سوادرسانه ای و مهارت رسانه ای داشت و نمی توان با نگاه سنتی حضور پیدا کرد و جواب گرفت زیرا عرصه فضای مجازی، بستر رقابت هاست اما غفلت از این شبکه های اجتماعی، آسیب هایی را به همراه خواهد داشت که جبران ناپذیر خواهد بود. براساس این گزارش، در ادامه این سلسه گفت وگوها پیرامون نقش منبر در ارتقای سطح آموزه های مهدوی در جامعه بحث و بررسی می شود. ]]> انديشه Mon, 24 Apr 2017 04:51:12 GMT http://bfnews.ir/vdcbwab0.rhb0wpiuur.html برپایی ۱۱۰ ایستگاه مهدوی در مسیر جمکران در نیمه شعبان http://bfnews.ir/vdcco0qe.2bqe48laa2.html به نقل از ستاد هماهنگی فعالیت های هدوی، حجت الاسلام والمسلمین اسدی تصریح کرد: یکی از اهداف ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی، هم افزایی و هماهنگ شدن فعالیت هایی است که در زمینه مهدویت صورت می گیرد. وی افزود:از جمله فعالیت های جمعی که امسال با همکاری ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی، مسجد مقدس جمکران و مجموعه های مردمی که تحت عنوان ستاد مردمی اجتماع عظیم منتظران انجام خواهد شد، برپایی 110 ایستگاه در بلوار پیامبر اعظم(ص) است. مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی ادامه داد: غرفه های فرهنگی، خدماتی، صلواتی از جمله غرفه های درنظرگرفته شده هستند که نذورات را به مردم می رسانند. وی خاطرنشان کرد: مجموعه های مردمی از سراسر کشور برای برپایی ایستگاه در مسیر دعوت شده اند که از روز دوازدهم تا پانزدهم شعبان به خدمت رسانی به زائران کریمه اهل بیت(ع) و عزیزانی که قصد حضور در مسجد مقدس جمکران را دارند، خواهند پرداخت. ]]> انديشه Mon, 24 Apr 2017 04:51:12 GMT http://bfnews.ir/vdcco0qe.2bqe48laa2.html اجرای طرح « طلیعه انس» با مشارکت خادمان مسجد مقدس جمکران http://bfnews.ir/vdce7e8p.jh8poi9bbj.html به نقل از مسجد مقدس جمکران، حسین بنی حسن با اشاره به اینکه قرآن و حدیث دو منبع گران‌سنگ شناخت دین به شمار می‌روند که قرین یکدیگر بوده و باهم پیوندی ناگسستنی دارند، اظهار کرد: بدیهی ست که ترویج معارف تابناک دینی جز با تعلیم آموزه‌های وحیانی قرآن و شناخت معارف عمیق روایی حاصل نمی‌شود. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به نهضت فراگیر و مبارک انس با قرآن و تأکید رهبر معظم انقلاب بر این امر، ضرورت ارائه محتوای جامع و کاربردی در عرصه‌های مختلف قرآن و حدیث اجتناب‌ناپذیر است. ازاین‌رو مسجد مقدس جمکران با اجرای طرح «طلیعه انس» بر مبنای کتاب هرروز با قرآن و عترت مؤسسه نورالثقلین، کوشیده است تا در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و انس با قرآن کریم گام بردارد. مدیر منابع انسانی مسجد مقدس جمکران به اهداف برگزاری طرح طلیعه انس اشاره کرد و گفت: نهادينه شدن فرهنگ انس با قرآن و گسترش تربيت قرآني در بین کارکنان و خانواده‌های آنان، گسترش و عمق‌بخشی به شناخت آموزه‌های قرآنی به‌عنوان مهمترین کتاب دینی و زندگي، ایجاد فضای مناسب و سالم رقابتی با برگزاری مسابقات ، آشنایی با کلام الهی، هدایـت با نور قرآن، تربیت صحیح، زندگی سعادتمندانه، بازدارندگی از گناه و زنده ساختن دل و خرمى دل‌ها ازجمله اهداف ترسیم‌شده برای اجرای این طرح معنوی است. بنی حسن با اشاره به اینکه کتاب هرروز با قرآن در جشن میلاد باسعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به کلیه خانواده‌ی خادمان اهدا و از آنان برای شرکت در طرح غیرحضوری یک‌ساله طلیعه انس دعوت شد، بیان کرد: این طرح سال گذشته هم‌زمان با میلاد باسعادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) باهدف مطالعه روزانه یک موضوع از کتاب و با شرکت ۸۰ نفر از خادمان و خانواده‌های آن‌ها در مدت یک سال اجرا شد. وی افزود: سؤالات مسابقه در پایان هرماه از طریق اتوماسیون اداری برای خادمین ارسال و پاسخنامه‌ها در زمان مقرر دریافت می‌شد. مدیر منابع انسانی مسجد مقدس جمکران به جوایز طلیعه انس اشاره کرد و گفت: جایزه ویژه این طرح کمک هزینه سفر به کربلای معلی برای خانواده برتر و به تعداد افراد خانواده است. جایزه دوم جایزه خادم برگزیده است که شامل کمک هزینه سفر به کربلای معلی است و سه جایزه نقدی نیز به فرزندان برگزیده خادمان اهدا خواهد شد. بنی حسن گفت: سایر جوایز این طرح نیز شامل سه کمک هزینه سفر مشهد مقدس به ترتیب امتیاز نفرات برتر است. وی در پایان خاطرنشان کرد: از برگزیدگان در پایان دوره در جشن خانواده مهدوی با حضور تولیت مسجد مقدس جمکران با اهدا لوح تقدیر و گواهینامه پایان دوره تقدیر می شود. ]]> انديشه Mon, 24 Apr 2017 04:51:12 GMT http://bfnews.ir/vdce7e8p.jh8poi9bbj.html استخاره ای که علامه حلی از حضرت حجت علیه السلام نقل می کند http://bfnews.ir/vdcf0jdv.w6dvcagiiw.html علامه حلی در کتاب «مصباح» می فرماید: این استخاره از صاحب الامر ارواحنا فداه روایت شده است؛ بدین شکل: ده مرتبه یا سه مرتبه یا یک مرتبه سوره «حمد» بخواند، و پس از آن ده مرتبه سوره قدر بخواند و پس از آن سه مرتبه این دعا را بخواند: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَخيرُكَ لِعِلْمِكَ بِعاقِبَةِ الْاُمُورِ وَ اَسْتَشيرُكَ لِحُسْنِ ظَنّى بِكَ فِى الْمَاْمُولِ وَالْمَحْذُورِ اَللهُمَّ اِنْ كانَ الْاَمْرُ الْفُلانى مِمّا قَدْنيطَتْ بِالْبَرَكَةِ اَعْجازُهُ وَ بَواديهِ وَ حُفَّتْ بِالْكَرامَةِ اَيَّامُهُ وَ لَياليهِ فَخِرْلى اَللهُمَّ فيهِ خِيَرَةً تَرُدُّ شُمُوسَهُ ذَلُولاً وَ تَقْعَضُ اَيّامَهُ سُرُوراً اَللهُمَّ اِمّا اَمْرٌ فَاَئْتَمِرُ وَ اِمّا نَهْىٌ فَاَنْتَهى اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَخيرُكَ بِرَحْمَتِكَ خِيَرَةً فى عافِيَةٍ. خدايا من از تو درخواست خير مى كنم، براى آگاهى ات به عاقبت كارها، و با تو مشورت مى كنم براى خوش گمانى ام به تو در آنچه مورد آرزو و بيم است، خدايا اگر كار فلانى از آنهايى است كه آغاز و انجامش به بركت بسته شده، و روزها و شبهايش به كرامت پيچيده گشته، پس برايم اختيار كن، خدايا در آن خيرى باشد، كه سختى اش را سهل و نرم كنى، و روزهايش را به شادمانى بازگردانى، خدايا اگر دستور است انجامش دهم، اگر نهى است، خوددارى نمايم، خدايا به رحمتت خيرجويى مى كنم خيرى در عافيت». پس از خواندن دعا مقداری از تسبیح را- در حالی که خواسته اش را نیز در نظر آورده است- می گیرد و می شمرد. پس از شمردن دانه هایی که در آن مقدار از تسبیح قرار دارند؛ اگر تعدادشان عدد فرد بود، کار را انجام بدهد و اگر عدد زوج بود انجام ندهد. این استخاره با عنوان «استخاره منقول از سید رضی» در مفاتیح الجنان نیز نقل شده است. منبع: صحیفه مهدیه ، ص 685 ]]> انديشه Sun, 23 Apr 2017 04:16:50 GMT http://bfnews.ir/vdcf0jdv.w6dvcagiiw.html تقویت روحیه پاکدامنی و خودکنترلی از وظایف دولت http://bfnews.ir/vdchkkn-.23n-6dftt2.html حجت الاسلام مهدی بیاتی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با انتظارات فرهنگی خود از رییس جمهور آینده اظهار داشت: هدف اصل انقلاب اسلامی اجرای احکام الهی است و این محقق نخواهد شد مگر این که مردم اخلاق اسلامی پیدا کنند. رییس مؤسسه حجاب و عفاف طهورا زیر ساخت اخلاق اسلامی مردم را اعتقاد به خدا و قیامت دانست و گفت: در سه گانه اخلاق، احکام و اعتقادات ابتدا باید اعتقادات مردم درست شود تا این مردم احکام الهی را در جامعه اجرا کنند و متخلق به اخلاق اسلامی شوند. وی خاطرنشان کرد: به میزانی که نظام اسلامی مسیری را طی کند که مردم معتقدتر به خدا شوند و دستورات خدا را بیشتر اجرا کنند این نظام به حکومت اسلامی نزدیک تر شده است؛ در قانون اساسی ما در رأس حاکمیت ولی فقیه را قرار دادیم که دیدبان نظام است و باید بر اساس اجتهاد و تقوا جامعه را راهبری کند و فرمان دهد و این رییس جمهور است که باید مجری فرمان ولی فقیه باشد. حجت الاسلام بیاتی تصریح کرد: رییس جمهور در نظام اسلامی مجری فرمان به روز ولی فقیه است؛ اگر رییس جمهور به اصول اساسی اسلام و نظام اسلامی آگاهی نداشته باشد و التزام به ولایت فقیه نداشته باشد جامعه ما با مشکل روبه رو خواهد شد و توقع جامعه اسلامی که انقلاب کرده اند و با رأی خود این انقلاب را تأیید می کنند از رییس جمهور این است که التزام عملی به ولایت فقیه داشته باشد و احکام اسلامی را در جامعه جاری کند. تقویت روحیه عفت و خودکنترلی از وظایف دولت است وی خاطرنشان کرد: یکی از اصول اسلامی این است که مردم روحیه خود کنترلی و عفت داشته باشند و مهار نفس پیدا کنند و قرآن هم در جاهای مختلف از مخاطبان خود می خواهد که خودکنترلی داشته باشند و اگر در جامعه ای روحیه طمع و زیاده خواهی زیاد شد مردم از اسلام فاصله می گیرند. وی افزود: وقتی در جامعه ای خودکنترلی جنسی وجود نداشته باشد و زنان زیبایی های خود را نشان دهند و مردان چشمان خود را کنترل نکنند در این جامعه سهم رییس جمهور این است که جامعه را به این سمت ببرد و دیدن صحنه های مستهجن برای مردم آسان نشود. دولت فعلی شورای عالی فضای مجازی را تعطیل کرده است وی اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی دولت کنونی این است که جلسات شورای عالی فضای مجازی در این سال ها برگزار نشد و تصمیمات کنترلی برای فضای مجازی پاک گرفته نشد و از سوی دیگر اینترنت پرسرعت و ارزان و بدون کنترل در اختیار مردم قرار گرفت و امنیت و سلامت و عفت نادیده گرفته شده است که جامعه را از معیارهای اسلامی فاصله می دهد و مردم را آماده مشکلات جنسی می کند. وی با بیان این که کسی که می خواهد رییس جمهور شود باید به عفت، خویشتن داری و خودکنترلی مردم توجه ویژه داشته باشد، گفت: وظیفه دولت این است که مقتضی زندگی عفیفانه را فراهم کند و موانع زندگی عفیفانه را از بین ببرد ولی متأسفانه در چند سال اخیر چه در این دولت و چه در دولت قبل به این مسأله توجه نشده است و رییس جمهور باید دغدغه خودکنترلی مردم را داشته باشد. ]]> انديشه Sun, 23 Apr 2017 04:16:50 GMT http://bfnews.ir/vdchkkn-.23n-6dftt2.html رییس جمهور نظریه پردازی نکند/ وظایف دولت اجرایی است http://bfnews.ir/vdciw5aq.t1aqv2bcct.html حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز گفت: برای درک وظایف دولت اسلامی در نظام اسلامی نباید فراموش شود که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است که نظام اسلامی و به تبع آن دولت های نظام اسلامی را تأسیس کرد. امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه فرهنگ دینی و اسلامی رکن اصلی و مبدأ پیدایش انقلاب اسلامی است، ابراز داشت: تقریبا همه پژوهشگران و کارشناسانی که به بررسی عوامل پیدایش انقلاب اسلامی پرداختند به این نکته مشترک دست یافته اند که انقلاب اسلامی یک انقلاب متمایز و برجسته در جهان امروزی و سده اخیر است؛ زیرا براساس فرهنگ اصیل اسلامی به وقوع پیوست. رییس مؤسسه عصر امام خمینی(ره) اظهار داشت: شعائر، باورها و آموزه های دینی نقش اول و آخر را در پیدایش انقلاب اسلامی ایفا کردند و مردم معتقد و پایبند به فرهنگ اصیل اسلامی چنین انقلابی را پای نهادند. حراست از فرهنگ اسلامی ایرانی یک اصل است این مقام مسؤول با بیان اینکه فرهنگ دینی و شعائر اسلامی با ابعاد مختلف زندگی ملت ایران در هم تنیده شده است، تصریح کرد: مردمی که شهادت را باور و در شعار و شعور با سید الشهدا پیوند خوردند، انقلاب اسلامی را تا به امروز حفظ کردند و امام راحل همواره بر حفظ فرهنگ و شعائر دینی ـ مذهبی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ اسلامی ـ ایرانی تأکید داشتند تا که از این طریق انقلاب اسلامی حفظ شود. حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پس از انتخاب به عنوان رهبر انقلاب اسلامی بارها بر حفظ فرهنگ اسلامی تأکید کرده اند، افزود: در همین راستا رهبری از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی سخن بر زبان راندند و بر ضرورت هوشیاری مسؤولان در برابر نقشه ها و توطئه های دشمن در هجمه به فرهنگ جامعه تأکید دارند. وی با ابراز تأسف از اینکه دولت کنونی همچون دولت های پیشین در حفظ و حراست فرهنگ ایران اسلامی موفق عمل نکرده است، تصریح کرد: دشمن از بعضی راه های قابل دسترسی برای رسیدن به سنگرهای فرهنگی استفاده و بر شدت تهاجم افزوده است و رویکرد اصلی دولت آینده باید فعالیت های فرهنگی، ترویج فرهنگ کار و اشتغال در جامعه، حاکمیت فضای فرهنگی کار و اشتغال در میان مدیران باشد که مردم نیز چنین دولتی را خواستار هستند. امام جمعه موقت اهواز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از اشتباهات دولت های پیشین آن بود که رییس دولت همواره در جایگاه یک نظریه پرداز فرهنگی قرار می گرفت که در حقیقت از خطاهای استراتژیک به شمار آمده و اشکال قانونی و شرعی دارد و تصمیمات اخذ شده در این وادی مخالف با قواعد عقلانی است. رییس مؤسسه عصر امام خمینی(ره) با بیان اینکه رؤسای دولت ها در وظایف قانونی پا را فراتر از حیطه خود گذاشته اند، افزود: این رؤسا به جای اجرای قوانین اسلامی و رهنمودهای امام جامعه، در بعضی ابعاد اجتهاد کردند و صدمات جبران ناپذیری را تحمیل کردند. این مقام مسؤول مجریان خوب برای سیاست های نظام اسلامی را خواسته ملت از رؤسای جمهور بیان کرد و گفت: اجرای سیاست های نظام اسلامی که از متون شرع مقدس اخذ شده اند براساس مُر قانون وظیفه ایجابی آنها است. حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان اینکه امامان معصوم در زمینه جنگ فرهنگی و فرهنگ سازی راهنمای همگان هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به حدیث «علماء شيعتنا مرابطون بالثغر الذي يلي ابليس و عفاریته» متوجه می شویم که علما مرزدار مرزهای فرهنگی هستند و در این باره اساتید، نخبگان، اقشار مختلف به ویژه علما و روحانیت باید وظیفه خود را در مرزبانی فرهنگی جامعه به خوبی ایفا کنند. ]]> انديشه Sun, 23 Apr 2017 04:16:50 GMT http://bfnews.ir/vdciw5aq.t1aqv2bcct.html شرکت ۱۰ هزار نفر در مسابقه دعای سلامتی امام زمان(عج)/عتبات و مشهد جایزه برگزیدگان http://bfnews.ir/vdcaayni.49ni015kk4.html حجت الاسلام محمدصادق کفیل، معاون بنیاد حضرت مهدی موعود (ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن اعلام تعیین نفرات مسابقه «دعای سلامتی امام زمان علیه السلام» گفت: این مسابقه درباره دعای سلامتی امام زمان علیه السلام یعنی دعای «اللهم کن لولیک الفرج» و شرح حجت‌الاسلام قرائتی بر این دعا طراحی شده بود. وی تصریح کرد: شرح حجت الاسلام قرائتی بر این دعا با توجه به مختصر و مفید بودن متن، بازنویسی و چاپ شد و مسابقه همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به شکل سراسری در کشور و با شرکت ۱۰ هزار نفر برگزار شد. کفیل افزود: این مسابقه با مشارکت کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد و نفرات برتر آن طی مراسم قرعه کشی در ایام 13 رجب و ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام مشخص شدند. معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام در رابطه با جوایز این مسابقه گفت: به 7 نفر از برگزیدگان کمک هزینه سفر عتبات عالیات، به 7 نفر کمک هزینه سفر مشهد مقدس و به 40 نفر کارت هدیه 150 هزار تومانی و یکصد هزار تومانی اهدا می شود. حجت الاسلام کفیل یادآور شد: این مسابقه با علی رغم تبلیغات محدود در رسانه ها، با استقبال خوبی مواجه شد و 10 هزار نفر در مسابقه شرکت کردند. البته یکی از دلایل این امر، انس جامعه ما با این دعا و همچنین مختصر و مفید بودن شرح حجت الاسلام قرائتی بر این دعا بوده است. ]]> انديشه Sat, 22 Apr 2017 08:17:46 GMT http://bfnews.ir/vdcaayni.49ni015kk4.html برنامه های مهدوی سال ۹۶ تبیین می شود http://bfnews.ir/vdcewe8p.jh8pfi9bbj.html حجت الاسلام محمدصادق کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به گردهمایی مدیران استانی این بنیاد در آغاز مبارک ماه شعبان تصریح کرد: مدیران استانی بنیاد‌ مهدویت در سراسر کشور پنجشنبه، ۳۱ فروردین و جمعه، یکم اردیبهشت در مشهد گردهم می آیند و در این همایش برنامه‌های بنیاد حضرت مهدی موعود (ع) برای سال 96 در سه محور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبیین می شود. وی افزود: برنامه های بنیاد در محور آموزش، شامل برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران، دانشجویان و حوزویان است. در مباحث پژوهشی نیز تهیه آثار مورد نیازی که نسبت به آنها احساس خلأ یا کمبود وجود دارد را در دستور کار داریم. رصد فعالیت های دشمنان علیه مباحث مهدوی نیز از دیگر برنامه های پژوهشی بنیاد در سال جدید است که در همین راستا کارگروه رصد، در حوزه جریان شناسی امسال فعالیت خود را توسعه می دهد. معاون بنیاد حضرت مهدی موعود (ع) در رابطه با برنامه های فرهنگی این بنیاد برای سال جاری گفت: در مباحث فرهنگی یک محور کار، برنامه های نیمه شعبان است که امسال بر مسئله احیای شب نیمه شعبان و توسعه و ترویج هرچه بیشتر این آیین تمرکز داریم. در همین راستا برنامه ریزی شده که در ایام نیمه شعبان هر یک از استان های کشور میزبان سه کارشناس از مرکز تخصصی مهدویت باشند. وی افزود: هر کارشناس حداقل سه روز در یک استان فعالیت خواهد داشت و به عبارت دیگر در ایام نیمه شعبان امسال ما قریب به یکصد اعزام به سراسر کشور داریم. حجت الاسلام کفیل خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های فرهنگی بنیاد می توان به توسعه فعالیت های بنیاد در حوزه کودکان و نوجوانان اشاره کرد که طی آن یک دوره تربیت مربی کودک و نوجوان پیش بینی شده است. همچنین جشنواره مهدوی کودکان و نوجوانان را در دستور کار داریم تا بتوانیم در همه استان ها برنامه های مهدوی ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشیم. ]]> انديشه Thu, 20 Apr 2017 04:19:58 GMT http://bfnews.ir/vdcewe8p.jh8pfi9bbj.html