آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Sun, 17 Dec 2017 00:28:35 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sun, 17 Dec 2017 00:28:35 GMT انديشه 60 وحدت حوزه و دانشگاه باید از حد خوش و بش فراتر برود/ تمدن سازی مسئولیت امروز حوزه و دانشگاه است http://bfnews.ir/vdcc00qe.2bqmi8laa2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری «حوزه»، حسن رحیم پور ازغدی در آیین نکوداشت « وحدت حوزه و دانشگاه» در سالن همایش های دانشگاه معارف اسلامی درقم اظهارداشت: در زمان رضاخان سیاست های غربی به سمت انهدام حوزه های علمیه و قطع رابطه میان اصطلاح اشتباه علوم جدید و قدیم بود که این اصطلاح تقسیم بندی اروپایی بود در خصوص قرون قدیم و جدید که وارد فرهنگ ما کردند. استاد دانشگاه افزود: نوع دیگری تقسیم بندی مطرح است که به تقسیم علوم دینی و غیر دینی می باشد که معنی علم نیست بلکه نظریات و اندیشه ها را به دینی و غیر دینی تقسیم می کند که این موضوع قابل فهم تر است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن سازی جدید از مسئولیت های امروز حوزه و دانشگاه است که اسلامی بودن، هویت ایرانی و هم چنین معاصر بودن باید در آن مد نظر قرار گیرد. رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این وحدت و تعامل در طول این سالها می بایست آثار و برکات ارزشمندی داشته باشد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه اکنون باید اهداف متفاوتی را دنبال کند که ایجاد تمدن جدید ایرانی - اسلامی معاصر از آن جمله است.. وی خاطر نشان کرد: افرادی که ایرانی گری را در مقابل اسلامی گری تعریف می کنند تاریخ اسلام و ایران را نمی شناسند و یا اهداف دیگری را دنبال می کنند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن سازی غیر از بقای حفظ موجود است، افزود: برخی تصور می کنند زمانی که می گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی در صورتی که ما به ائمه اطهار به دلیل عرب بودن آنان گرایش نیافته ایم، بلکه آنان را که انسان های بزرگ و الهی هستند را به عنوان امام برگزیده ایم. وی اظهارداشت: تمدن سازی ایرانی اسلامی به این معنا نیست که در تمامی عرصه ها به گذشته برگردیم، بلکه باید بدانیم که بازگشت به گذشته با بازگشت به اسلام متفاوت است. استاد دانشگاه ادامه داد: ایرانیان به زور مسلمان نشدند بلکه حدود 400 سال طول کشید تا مسلمان شوند و زمانی هم که بیشتر مردم ایران به اسلام گرایش یافتند، باز هم به دیگر ادیان اجازه زندگی در ایران را دادند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنانچه ایرانی گری به مفهوم داشتن اعتماد به نفس و هویت و خودباوری باشد از ارزش بالایی برخوردار است، چراکه ملتی که هویت دارد، تاریخ نیز ندارد اما ملی گرایی به معنی باستان گرایی و نژاد گرایی مسئله دیگری است. وی با بیان اینکه هیچ نژادی بر نژاد دیگری برتری ندارد، اظهار کرد: ارزش انسان ها به نژاد، پول و جنسیت آنها نیست بلکه به تقوی، ایمان و عمل صالح آنان است. رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی محصول وحدت میان حوزه و دانشگاه بود و انقلاب اسلامی آغازی مجدد برای تمدن سازی معاصر می باشد. به گفته وی، قبل از انقلاب شکاف بین حوزه و دانشگاه به حدی بود که حتی عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود و زنان خلع حجاب و روحانیون خلع لباس می شدند. عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در همان زمان دانشگاهی به نام دارالفنون تاسیس شد که پس از قتل امیرکبیر این دانشگاه نه به سمت هویت اسلامی و نه به سمت تمدن سازی حرکت کرد و رژیم بعد از امیر کبیر متخصصان غربی را برای کادرسازی یک رژیم سکولار وابسته به غرب وارد کشور کرد. وی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در طول سالهای گذشته را ناشی از بی سوادی، بی مسئولیتی و بی برنامگی در سالهای گذشته دانست. رحیم پورازغدی به بیان دیدگاه های امام راحل نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام فرمودند؛ نه در حوزه و دانشگاه دنبال مدرک گرایی نروید برای مدرک نه به دانشگاه بروید و نه به حوزه چراکه برای مدرک وارد این دونهاد شوید خروجی آن برای خدا و دین خدا نیست. وی افزود: امام معتقد بودند؛ مراقب باشید دانشگاه و حوزه انگل نشوند، خروجی های این دو نهاد می بایست مشکلات جامعه را حل کنند نه اینکه به جامعه آویزان و از آن ارتزاق کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: باید مراقب باشید درس هایی که در حوزه و دانشگاه ارائه می گردد موجب ضایع کردن عمر جوانان نشود، اگر جوانان درس می خوانند، به مدارج بالای علمی می رسند، آیا کار و اشتغال آنان هم میّسر است؟ استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه امروز می گوییم کلیسای خانگی در حال رشد است، این رشد به جهت کم کاری کدام نهاد علمی و دینی کشور است؟ این مسائل تف بالای سر است و نمی توان گفت، وقتی در کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم یا کمبود هایی داریم ، این کمبود یا کاستی مسببش کیست؟ چه نهادی علمی در کشور کم کاری کرده است؟ رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام معتقد بودند؛ اول باید خودمان را ارتقاء دهیم، بعد حوزه و دانشگاهمان را ارتقاء دهیم چراکه اگر دانشگاهی مهذب و ارتقا نیابد خطرش از بمب خوشه ای بیشتر و حوزه ای که مهذب و ارتقاء نیابد خطرش از دانشگاه بیشتر است. ]]> انديشه Fri, 15 Dec 2017 16:06:04 GMT http://bfnews.ir/vdcc00qe.2bqmi8laa2.html مراجع تقلید نگاه بین المللی حوزه را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند/ در عرصه بین الملل سنجیده عمل نکنیم ضرر خواهیم کرد http://bfnews.ir/vdcauyni.49n0u15kk4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی در همایش «حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز» و تجلیل از فعالان عرصه بین الملل که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد گفت: تصمیم نابخردانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را محکوم می کنیم و قطعا این اقدام زشت منشا بیداری امت اسلام و رشد جنبش های اسلامی خواهد بود. وی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی علیه مسلمانان میانمار افزود: در اینجا باید از اقدامات ناپسندی که علیه مردم شریف بحرین و به ویژه نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم انجام می شود، اظهار تنفر می کنیم؛ فشار بر مردم و علما و دانشمندان و فرهیختگان کشور خودی، یک حرکت ضد اخلاقی و ضد انسانی و ضد اسلامی است. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مهمترین هسته ای که در عرصه بین الملل مطرح است، رویکرد تمدنی اسلام است و این مساله، آن چیزی است که در این نشست به عنوان یک موضوع برگزیده شده است. وی گفت: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین الملل، روح و معنی می بخشد و سنگ بنای حرکت ما در عرصه بین الملل، همین مساله است و باید باشد؛ باید بر بعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم. آیت الله اعرافی اظهارکرد: زمانی که اسلام را تمدنی معرفی می کنیم، یک وصله ناچسب و یا یک پیوست بدون مبنا نیست، زیرا زمانی که به طول بعثت و قرآن نگاه می کنیم، می بنیم که نگاه اسلام از آغاز یک نگاه تمدنی بوده است. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اندیشه تمدنی دارای مولفه های مختلف است؛ از جمله این عناصر می توان به این نکته اشاره کرد که این اندیشه باید فراساحتی باشد و به همه ساحت های زندگی بشر، نظر بیاندازد؛ در این نگاه فراساحتی، تجربه و دانش بشر نیز دارای اهمیت است ولی نوع تنظیم دیدگاه های یک مکتب تمدنی آن است که قلمروهای زندگی بشر شامل اقتصاد، معرفت و عقلانیت و حقوق بشر و حوزه های معرفتی و دانشی و اخلاقی بشر را در یک نگاه منسجم سامان یافته است. وی گفت: در باب دین اقلی و اکثری که مباحثات بسیاری در غرب و کشور ما ایجاد شده است دیدگاه خود را داریم؛ در نگاه ما به دین که نگاه اکثری است، عقلانیت و خرد بشری نیز مهم است ولی نگاه اصلی، نگاه شامل و فراگیر است؛ معارف و کلام و اخلاق و فقه جامع ما این عنصر تمدنی را به خوبی در خود دارد؛ بین المللی شدن ما هنگامی دقیق خواهد بود که این نگاه عمیق معرفتی و تمدنی را داشته باشد. آیت الله اعرافی اظهارکرد: عنصر دیگر تمدنی بودن یک اندیشه آن است که این نگاه شامل و فراساحتی، نگاه منظومه وار و سیستماتیک هم باشد؛ ما هم به نظامات اسلامی و رشته واحدی که این نظامات را گردهم جمع کند معتقد هستیم. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عنصر سوم زمان شمول بودن است و چهارم آن است که این نگاه باید به تمام ظرفیت های جغرافیایی بشر نظربیاندازد و همچنین راه های پاسخگویی به تحولات را نیز در خود داشته باشد. وی گفت: این مولفه ها در ذات معارف الهی و اندیشه اسلامی وجود دارد؛ پیامبر خدا چنین نگاهی را به بشر عرضه کردند که در آن عقلانیت و فرد و جامعه، جامعه بشریت و... وجود دارد؛ پاسخگویی به نیازها و عمیق بشری نیز در اسلام و قرآن وجود دارد؛ قرآن یک پیام نو و حقیقت جهانی بود که جهان در آن پرتو تکامل پیدا کرد؛ انقلاب اسلامی نیز خیزشی بود که این امکانات در دنیای معاصر که این مولفه ها از بین رفته بود، بازپروری و بازعرضه شود. آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته و محور دیگر آن است که حوزه ما برای بین المللی شدن باید این مولفه ها را در شالوده خود منظور نظر بدارد؛ اگر جامعه المصطفی را به عنوان یک نهاد بین المللی فاخر مطالعه کنیم و دامنه آن را مطالعه کنیم، به کارهای بزرگ حوزه در این زمینه پی می بریم. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اگر به تولیدات گسترده ای که در این عرصه از سوی افرادو موسسات انجام شده است نگاه رایج حوزه را به خوبی در می یابیم. عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: بین المللی شدن و عمق بین المللی نیازمند عناصر مختلفی است که اولین مولفه آن، فرهنگ و رویکرد بین المللی است؛ خوشبختانه در یک سال گذشته در کنار ده ها اقدامی که انجام شده است، اقدامی در جهت هماهنگی شورای نهادهای حوزوی برداشته شده و بحث های مهمی در این جلسات مطرح شده است. آیت الله اعرافی اظهارکرد: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین المللی در تاروپود نهادهایی راه یابد؛ مراجع عظام تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نظام آموزشی حوزه نیز باید عناصر بین المللی شدن را در خود داشته باشد؛ در ماه ها اخیر 12 تا 15 حوزه از نظامات جامع حوزه به تصویب شورای عالی حوزه رسید و تلاش شد که در این نظامات رویکرد بین المللی تعبیه شود. وی گفت: در نظام مهارتی کاربردی در حوزه و المصطفی، نیزکارهای خوبی درحوزه انجام شده است و نظام جامعی نیز در این زمینه تبیین شده است؛ در این نظام نیازهای حوزه بین المللی نیز باید احصا و تدوین شود. آیت الله اعرافی اظهارکرد: همچنین در تولیدات آثار پژوهشی نیز باید رویکرد بین المللی داشته باشیم؛ قطعا انجمن های علمی و نهادهای حوزه باید نگاه بیرونی و جهانی و بین المللی داشته باشند؛ در پرتو نظام جامع، روی خرده نظام ها نیز نظر داریم و به این مساله نیز می پرداریم. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در حوزه تبلیغ تبلیغ و ابزارها و فناوری ها و زبان و گفتمان باید کارهای اساسی انجام شود؛ ممکن است کسی زبان نداند، ولی شم بین المللی داشته باشد که این مساله نیز بسیار مهم است. وی گفت: از همه این موارد مهمتر، گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان است که این مساله نیازمند فهم بسیاری از عناصر است که باید کارهای اساسی در این زمینه انجام شود. آیت الله اعرافی اظهارکرد: تعامل میان نهادی، از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه بین الملل انجام شود؛ تا زمانی که این تعامل و هم افزایی محقق نشود، بسیاری از این امکانات به نتیجه نمی رسد؛ در نظامات حوزه باید به نظام های هم افزا برسیم؛ زمینه سازی برای انتقال اطلاعات بین الملل به اساتید و مجموعه حوزویان، نگاه عمیق و بین المللی در متن حوزه، شکل گیری گروه های علمی و مهارتی بر اساس زبان و منطقه و موضوع و... در دستور کار حوزه است. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: تلاش داریم که دبیرخانه این همایش، دائمی شود و کارگروه های لازم نیز فعال شود و امیدواریم ظرفیت های لازم را بوجود بیاوریم؛ راه درازی پیش روی ما است و در این عرصه نیازمند همت بلند هستیم. وی گفت: روزی با عده ای از فعالان عرصه بین الملل در محضر رهبر انقلاب بودیم که ایشان در مقام تشبیه بیان کردند که یک لحظه فکر کنیم که جنگ جهانی دوم شکل گرفت و تمام شد؛ در این جنگ نظامات عالم به هم ریخته شد و این عالم برای یک نظمی جدید آماده می شد؛ معماران این نظم، متفقین و پیروزهای جنگ بودند؛ جهان درهم ریخته، آماده تحولات جدید پس از جنگ بود. آیت الله اعرافی اظهارکرد: ایشان بیان کردند که در پایه ریزی نظم جدید، جهان اسلام، غایب بود؛ حوزه، مراکز علمی و کشورهای اسلامی در آن زمان در تنظیمات جدید جهان به حساب نمی آمدند؛ معنی این مساله، غیبت در یک نقطه عطف تاریخی است، یعنی حداقل 80 سال این روند پیش می رود و باید این ظرفیت عظیم جهان اسلام تحت تاثیر این نظم باشد؛ آن هم با این همه سرمایه های مادی و معنوی و انسانی و سوق الجیشی که بازهم نتوانسته از بازیچه شدن به دست معماران این جنگ جلوگیری کند. مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در آن زمان صاحبان نفوذ نه می دانستند و نه می توانستند و نه یک نگاه کلان داشتند تا بتوانند جهان اسلام را در این میدان حضور بدهند و انقلاب اسلامی می خواهد در این پیچ حضور یابد؛ اگر در چند ساعتی که بغداد در معرض تصرف بود یک نقطه عطف تاریخی شکل گرفت و اگر ما حضور پیدا نمی کردیم به شدت ضرر می کردیم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه بزرگ ما اگر در این نقطه عطف معرفتی غایب باشد، ضررخواهیم کرد ولی اگر به شکل درست و سنجیده حضور یابیم به توفیقات عالی می رسیم. ]]> انديشه Fri, 15 Dec 2017 16:00:09 GMT http://bfnews.ir/vdcauyni.49n0u15kk4.html ۱۵ هزار طلبه مترصد نوشتن پایان‌نامه تحصیلی هستند/ مجتمع های تابستانی ایجاد شود http://bfnews.ir/vdciu5aq.t1ayr2bcct.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی ظهر امروز در دیدار معاون، مدیران و کارکنان معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه که در سالن جلسات مرکز مدیریت درقم برگزار شد، اظهارداشت: به‌رغم تمامی مشکلات بودجه‌ای که حوزه‌ با آن مواجه است، هرگز کار خدمات‌رسانی متوقف نشده و در بسیاری از امور نیز با جهش‌هایی روبه‌رو شده است. وی تصریح کرد: رویکرد برنامه‌ای، آینده‌نگر و کلان باید در دستورالعمل‌های اقدامات معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه قرار داشته باشد همچنین باید تلاش شود تا حوزه‌های علمیه به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه 5 ساله نائل شود که شایسته است در برنامه‌های 5 ساله بعدی نیز این رویکرد تقویت و دقیق‌تر شود. عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: باید تمام دست‌اندرکاران و معاونت‌های مختلف حوزه با رویکرد و نگاه کلان و برنامه محور اقدامات خود را دنبال کنند که در این صورت شاهد توفیقات و گشایش‌های بزرگی خواهیم بود. آیت‌الله اعرافی با اشاره به اهمیت دنبال کردن رویکرد نتیجه گرایی در حوزه‌های علمیه عنوان کرد: رویکرد خروجی خواهی و نتیجه گرایی، باید به‌صورت جدی در معاونت‌های حوزه علمیه مورد مطالبه باشد و خروجی و نتیجه اصلی این رویکرد نیز تربیت و آموزش طلابی بوده که در قبال جامعه و ارزش‌های اسلامی فردی مفید شود. مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: داشتن رویکردی انقلابی و اخلاق مدارانه باید همواره در حوزه‌های علمیه تقویت شود همچنین معاونت‌ها و کارکنان بخش‌های حوزه علمیه باید ازنظر اخلاقی و سلامت کاری همواره الگو و نمونه باشند، داشتن رویکرد همگرایی و هم‌افزایی نیز در بخش‌های مختلف حوزه‌های علمیه امری ضروری بوده که با توجه به حیطه وظایف گسترده معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه و پیوند آن با سایر بخش‌های حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی با تأکید بر اهمیت حمایت از فرایندهای تسهیل‌کننده امور در حوزه علمیه عنوان کرد: تسهیل فراینده‌ها، تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های لازم و پیشرفت و توسعه نرم‌افزاری باید در حوزه‌های علمیه، روندی صعودی داشته باشد، همچنین در مسائل مرتبط با فناوری و نرم‌افزار حوزه علمیه، هیچ خط قرمزی نداریم و از محصولات این زمینه حمایت خواهد شد. امام‌جمعه قم گفت: آگاهی مجموعه عوامل و دست‌اندرکاران حوزه علمیه باسیاست‌ها و گردش آزاد اطلاعات در پیشرفت و تعالی کارهای اداری و امور مختلف حوزه علمیه می تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: 15 هزار طلبه سطح سه و چهار حوزه علمیه مترصد نوشتن پایان‌نامه بوده که اجرای آئین‌نامه‌های جدید می‌تواند تحولی عظیم و نوینی در حوزه‌های علمیه به وجود آورد؛ همچنین مباحث مربوط به‌نظام رشته‌ای حوزه‌های علمیه و استان‌ها نیز از ظرفیت‌ها و مزایای بزرگی برخوردار بوده که می‌تواند نقش مؤثری را در تحول حوزه‌های علمیه داشته باشد. وی عنوان کرد: حوزه با ظرفیت‌های بزرگی که در اختیار دارد می‌تواند بار مالی خود را بر دوش کشد که نیازمند اجرای طرح‌هایی از قبیل منابع پایدار است که در این زمینه نیز ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان در آن‌ها ورود کرد. امام‌جمعه قم گفت: به‌جز چند مدرسه محدود استان قم، فضای آموزشی مابقی مدارس علمیه استان در وضعیتی نامناسب قرار دارند که باید به وضعیت بهبود آن‌ها توجه شود، همچنین مباحثی از قبیل تغذیه، اسکان، ابنیه، مسکن و دیگر الزامات زندگی اجتماعی طلاب نیز به وضعیتی مطلوب برسد. آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: ازجمله نیازهای مهم حوزه علمیه ایجاد مجتمع‌های تابستانی در شهرهای مختلف بوده تا علاوه بر استفاده‌های جانبی فرصتی باشد که در آن طلاب حوزه علمیه دروس معمول حوزه را در سال‌های کمتری به پایان برسانند. خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار سید مصطفی حسینی نژاد معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه و سایر مدیران این معاونت گزارشی از عملکرد سال 96 خود ارائه دادند. ]]> انديشه Mon, 11 Dec 2017 21:25:30 GMT http://bfnews.ir/vdciu5aq.t1ayr2bcct.html بیانات در دیدار آقای علیرضا کریمی http://bfnews.ir/vdcgyt93.ak9uq4prra.html ... آقا جان! کار بزرگی کردی؛ یعنی این کاری که شما کردی، از سِنخ کار پوریای ولی است؛ این را پای خدا حساب کن و اجرش را از خدا بخواه و برای خودت حفظش بکن؛ یعنی این اجر معنوی را نگه دار. البتّه آقایان (۱) بایستی پاداش مادّی ایشان را کم نگذارید. من واقعاً وقتی‌که مطّلع شدم، احساس عزّت کردم از این کار شما؛ یعنی آدم احساس عزّت میکند که یک جوانی از جوانهای ما، این‌جور حاضر است که برای خاطر یک هدف بزرگ و بلند، پا روی نفس خودش بگذارد. آفرین آقا جان، آفرین. ان‌شاءاللّه موفّق باشی. (۲) ۱. وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از مسئولین در این دیدار حضور داشتند. ۲. در پایان، معظّمٌ‌له یک حلقه انگشتر به ایشان اهدا کردند. ]]> انديشه Mon, 11 Dec 2017 21:19:47 GMT http://bfnews.ir/vdcgyt93.ak9uq4prra.html آمریکا و صهیونیست ها گرفتار شکست جدید خواهند شد/ طرح ترامپ رسوایی بزرگی برای عربستان است http://bfnews.ir/vdcefe8p.jh8fzi9bbj.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسیجد اعظم و با حضور طلاب و روحانیون برگزار شد، با محکوم کردن طرح آمریکایی و صهیونیستی اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفتند:این کار برخلاف موازین بین المللی است. ایشان تصریح کردند: شکست توطئه اخیر در لبنان و یمن موجب شد به فکر فتنه ای جدید بیفتند که شاید بتوانند در آن فتنه، شکست های پی در پی خود را جبران کنند؛ اما بدانند که کور خوانده اند و موفق نخواهند شد. این مرجع تقلید بیان داشتند: آمریکا و صهیونیست ها گرفتار شکست تازه ای خواهند شد. متن بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در درس خارج خود قرائت کردند به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم حكم اخير دولت آمريكا كه برخلاف قطعنامه شوراى امنيت و بر خلاف تمام موازين بين المللى بود درباره بيت المقدس و اينكه متعلق به اسرائيل و پايتخت اوست و تصميم بر اينكه شش ماه ديگر سفارتخانه آمريكا به آنجا برود، موج عظيمى از نفرت را در سراسر جهان برانگيخت و تمام مسلمين دنيا و بسيارى از ملت‌هاى آزادى‌خواه و رجال سياسى جهان آن را شديدا محكوم كرده‌اند. در اينجا دو نكته حائز اهميت است: نخست اينكه بعد از شكست آمريكا و طرفدارانش در عراق و سوريه و شكست توطئه اخير در لبنان و يمن به فكر فتنه‌اى جديد افتاده‌اند شايد بتوانند در آن فتنه، شكست‌هاى پى‌در پى سابق را جبران كنند در حالى كه كور خوانده‌اند زيرا مخالفان آمريكا و طرفدارانش، در اين فتنه بسيار بيشتر از فتنه سابق است و به يقين در اينجا هم گرفتار شكست و رسوايى تازه‌اى خواهند شد. ديگر اينكه اين جنايت بزرگ سبب رسوايى طرفداران آمريكا مانند عربستان سعودى گرديد كه آمريكا و اسرائيل را اخيراً به عنوان دوست خود انتخاب كرده‌اند و تا مى‌توانستند از بيت المال مسلمين به آنها كمك كردند؛ اكنون حيرانند و نمى‌دانند در برابر مسلمانان جهان چه بگويند و چه كار كنند. در ضمن اين تصميم سنگ بزرگى در مسير طرفداران سازش با اسرائيل نيز انداخت كه آن هم رسوايى ديگرى است. در اين شرايط همه مسلمين جهان بايد متحد شوند، چون قدس حلقه اتصالى است در ميان همه آنها و بايد در برابر اين تجاوز آشكار و زورگويى زشت بايستند و نگذارند شهر قدس و قبله اول مسلمين از دست برود. رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرآ وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ. ]]> انديشه Sat, 09 Dec 2017 16:10:37 GMT http://bfnews.ir/vdcefe8p.jh8fzi9bbj.html گزارشی از نشست علمی حوزه انقلابی و مسئولیت‌های فراملی http://bfnews.ir/vdcd9o09.yt05f6a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه»، نشست علمی حوزه انقلابی و مسئولیت‌های فراملی ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروز لک استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشکده مهدویت آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر سید صادق حقیقت عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید در سالن جلسات طبرسی دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد. در این نشست علمی ابتدا دکتر سید صادق حقیقت با اشاره به تعریفی از مسئولیت‌های فراملی حوزه گفت: مسئولیت‌های فراملی مجموعه وظایفی است که یک‌نهاد در خارج از دولت ملت به آن‌ها می‌پردازد و وظایف فراملی همیشه با منافع ملی سازگاری ندارد، بلکه برخی از مسئولیت‌های فراملی در قالب تکالیف و وظیفه‌ای بوده بر آن محول شده است. وی افزود: بخشی از مجموعه تکالیفی که حوزه انقلابی در خارج از محدوده جغرافیای بر عهده دارد می‌تواند با منافع ملی سازگار باشد همچنین شایسته است تا حوزه علمیه بخشی از نیروهای داخلی خود را در خارج از مرزها مورداستفاده قرار دهد. حقیقت تصریح کرد: مراد از حوزه انقلابی در مبحث فعلی ما اسلام سیاسی برآمده از قرائت امام راحل و در تداوم منویات مقام معظم رهبری به‌اضافه ولایت‌فقیه است و اسلام سیاسی صرفاً به رابطه اسلام و سیاست اطلاق نمی‌شود چراکه اسلام سیاسی گفتمانی بوده که به تأسیس حکومت بر اساس شریعت معتقد است یعنی همان کاری که امام راحل انجام داد. عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه مفید قم اضافه کرد: چه‌بسا فردی اسلام سیاسی را قبول نداشته باشد، اما به ارتباط اسلام و سیاست معتقد باشد مانند علمای دوران صفویه، بنابراین آن‌ها معتقد به تقسیم قدرت بین شاه و علما بودند و ازاین‌جهت نیز سکولار نبودند و وظیفه مهم علما را نیز در این شکل حکومت نظارتی قلمداد می‌کردند. حقیقت عنوان کرد: مفهوم انقلاب یعنی حرکت خشونت‌آمیز با رهبری یک فرد برای براندازی حکومتی فاسد که از یک ایدئولوژی خاصی نیز پیروی می‌کند که سبب ایجاد بسیج مردمی می‌شود و ازاین‌جهت نیز انقلاب یک مفهوم نوین است و انقلاب در منطق ارسطو هم به این مفهوم نوین خود استفاده‌نشده، بلکه صرفاً به تغییر حکومت اطلاق دارد. وی خاطرنشان کرد: انقلاب مفهومی نوین است و اصطلاح انقلاب در ماقبل مدرن وجود ندارد چه این‌که در فرهنگ شیعی ظلم‌ستیزی وجود دارد اما انقلاب به مفهوم نوین آن دیده نمی‌شود همچنین مفاهیم سنتی را نیز با ظرفیت سنجی و ارائه شاخص‌های نوین انقلاب بر آن‌ها می‌توان به هم پیوند زد. عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه مفید قم ادامه داد: حوزه به‌نوبه خود یک‌نهاد سنتی بوده، اما انقلاب مفهومی نوین است و نحوه ارتباط بین این دو نیز جای تأمل و تحلیل دارد. وی اضافه کرد: اسلام غیرسیاسی اسلامی بوده که به‌ ضرورت تشکیل حکومت در زمان غیبت کبری اعتقاد ندارد که در این زمینه علامه طباطبایی نمونه برجسته‌ای است که به‌ضرورت تشکیل حکومت معتقد بوده، اما به ارتباط اسلام سیاسی معتقد نیست و به‌ ضرورت وجود فقیه در رأس حکومت نظر ندارد و از این نظر با انجمن حجتیه کاملاً متفاوت بوده، چراکه آن‌ها از کل با تشکیل حکومت در زمان غیبت مخالف هستند و در چنین حوزه‌ای نیز وظایف فرامرزی و فراملی صرفاً در امور فرهنگی و ترویجی خلاصه‌شده و مسئولیت‌های سیاسی بر این شکل از حوزه اطلاق نخواهد داشت. حقیقت ادامه داد: گفتمان اسلام سیاسی میانه‌رو گفتمان دیگری بوده که معتقد است در زمان غیبت باید حکومتی تشکیل داده شود و فقها نیز در این حکومت از قدرت نظارت و انتخاب بالایی برخوردار باشند که شهید مطهری نمونه بارز این گفتمان است و معتقد است فقها باید در امر حکومت نظارت داشته باشند نه ولایت، که سخنرانی‌های سال‌های آخر وی به‌خوبی آن را نشان می‌دهد که دفاع از دموکراسی و سوسیالیست دموکراسی و قرارداد اجتماعی جان لاک ازجمله آن‌هاست چراکه شهید مطهری معتقد بود که در غرب ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد درحالی‌که نگاه شهید مطهری نسبت به غرب کاملاً منتقدانه است ولی نسبت به ظرفیت‌های مثبت غرب نیز نگاهی مثبت دارد. عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه مفید قم ادامه داد: در نگاه گفتمان اسلام میانه‌رو تمدنی ماندگار می‌شود که دارای هژمون های برتری باشد که اسلام سده چهارم و پنجم قمری و همچنین غرب کنونی دارای آن‌ها هستند هرچند که اصل نگاه اسلام میانه‌رو به غرب منتقدانه است و با نگاه تجددگرایی غربی مخالف است اما نسبت به ظرفیت‌های مثبت آن‌ها نیز احترام قائل بوده ،در این نوع نگاه مسئولیت‌های فراملی حوزه در خارج از مرزها دعوت به صلح، دوستی و معرفی معارف والای شیعی خواهد بود و تبلیغ آن نیز مبتنی بر اسلام رحمانی و دموکراسی است. حقیقت با اشاره به ویژگی‌های گفتمان اسلام رادیکالی افزود: اسلام سیاسی رادیکال نیز گفتمانی است که اعتقاد به انقلاب گری و عملیات خشن و ویرانگری دارد و با اصلاح و رفرم در تضاد بوده و معتقد است که نهادها و کشورهای مخالف با اسلام رادیکالی اصولاً فاسد بوده که به‌سوی زوال درحرکت هستند اما باید روند نابودی آن‌ها را تسریع کرد. وی عنوان کرد: امروزه پیوند بین جریانات مختلف ،گفتمان اسلام رادیکال را رادیکالی‌تر کرده چراکه آن‌ها معتقد هستند غرب بر اساس نفسانیت شکل‌گرفته و اسلام رادیکال کاملاً با آن در تضاد است، تکنولوژی غرب را نقدپذیر دانسته و تمدن غربی را نیز به شکل سریع روبه‌زوال می‌داند و ازاین‌رو وظیفه خود را غرب‌ستیزی می‌داند که در جریان فرهنگستانی و نو فردیسیم نمودار است همچنین اسلام سازی بر اساس رویکرد حداکثری نیز ویژگی این تفکر است که از پایه علوم انسانی غربی را قبول ندارد و با آن در ستیز است و معتقد است که جنگ حق و باطل از زمان هابیل و قابیل آغازشده و تا همیشه ادامه خواهد داشت و برای همین هم باید خود را خود را برای جنگ بزرگ آرماگدون و اتفاقات آخرالزمان آماده کرد. حقیقت ابراز کرد: اگر اسلام سیاسی رادیکال وجود داشته باشد مسئولیت‌های سیاسی حوزه در فرامرزها نیز کمک به تمدن روبه‌زوال غرب خواهد بود. همچنین قدر مشترک هر سه گفتمان را می‌تواند در اجرای کارهای فرهنگی تبلیغاتی و ترویج فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) در خارج از مرزها دانست، اما متأسفانه جای خالی آثار فرهنگی و دینی حوزه‌های علمیه در فرامرزها و به‌ ویژه در کشور آمریکا محدود و خالی است و آثاری از اسلام رحمانی در این کشور پهناور وجود ندارد، کل آشنایی ملت آمریکا با تشیع در قالب چند کلیپ در اینترنت محدود می‌شود. عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه مفید قم تأکید کرد: نزاع‌ها و مباحث داخلی حوزه‌های علمیه را از مسئولیت و وظایف خود در خارج از مرزها غافل کرده درحالی‌که ظرفیتی بزرگ و پذیرا در خارج از محدوده جغرافیای کشورآرای ترویج فرهنگ شیعی وجود دارد و قدم نخست نیز در این زمینه آغاز یک نهضت بزرگ ترجمه سلیس و روان آثار کاربردی و منطبق با ذائقه مردم مغرب زمین است همچنین فضای مجازی و شبکه‌های بزرگ اجتماعی نیز ظرفیت‌های دیگری هستند که متأسفانه نوعاً از آن‌ها غافل شده و آن‌ها را رها کرده‌ایم. رد عدم اعتقاد علمای صفویه به اسلام سیاسیحجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا بهروز لک، در ادامه این نشست علمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا بهروز لک،در نقد سخنان دکتر حقیقت تأکید کرد: درست بوده که منافع ملی برخی اوقات در برابر مسئولیت‌ها قرار می‌گیرد، اما باید توجه داشت که منافع صرفاً منافع ظاهری نیست بلکه هر آن چیزی که مسئولیت ما بوده منافع ما نیز است بنابراین تمامی مسئولیت‌ها و تکالیفی که اسلام بر دوش ما نهاده به مصلحت و سود است هرچند از منفعت‌های باطنی آن مطلع نباشیم. وی با رد سخن دکتر حقیقت در عدم اعتقاد علمای صفویه به اسلام سیاسی افزود: علمای صفویه ولایت فقها بر امر قضا و امور حسبیه را کاملاً قبول داشته و بران صحه گذاشته‌اند که قبول این قبیل امور نوعی مشخص از اسلام سیاسی است. رئیس پژوهشکده مهدویت آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مفهوم انقلاب در منطق اسلامی تأکید کرد: در مفهوم انقلاب نیز باید به این نکته توجه داشت که باوجوداینکه انقلاب یک مفهوم نوین است اما خشونت‌ها و تندی‌های آن تداوم ندارد بلکه در ابتدای انقلاب‌ها صورت می‌گیرد. عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: انقلاب در دیدگاه رهبری معظم جریانی همگانی و جمعی بوده باید برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب ادامه داشته باشد که نشان از نوعی روحیه انقلابی گری دارد. وی بابیان برخی عقاید مبنی بر اسلام سیاسی علامه طباطبایی اضافه کرد: علامه طباطبایی نیز کاملاً معتقد به اسلام سیاسی بوده چراکه وی شریعت را در حکومت داخل کرده و شواهدی فراوان نیز بر آن مترتب است. رئیس پژوهشکده مهدویت آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در مورد شهید مطهری نیز باید دقیقاً روشن شود که عقیده شهید مطهری در مورد نظریه انتخاب چگونه انتخابی است ، که قطعاً انتخاب محض نیست بلکه می‌توان آن را ترکیبی از انتخاب الهی و محض قرار دارد چراکه شهید مطهری به ولی‌فقیه معتقد است. حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز لک در مورد نکات مثبت تمدن هژمون ها نیز تأکید کرد: این‌که نکات مثبت در هر تمدن وجود دارد امری عادی است و نمی‌توان باوجود چند نکته مثبت تمام آن را تمدن را خوب و بی‌عیب نشان داد. وی با اشاره به مسئولیت‌های فراملی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: مسئولیت‌های فراملی حوزه صرفاً نباید در مغرب زمین خلاصه شود بلکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در نقاط دیگر جهان نیز وجود دارد که می‌توان به آن‌ها نیز پرداخت درحالی‌که جهان غرب نیز بسیار مهم و تأثیرگذار است. رئیس پژوهشکده مهدویت آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بحث آخرالزمان در گفتمان رادیکال امری واقعی بوده که مورد سفارش اسلام است و حوزه و حکومت نیز موظف است مقدماتی ایجاد کند اما نباید در این زمینه نیز اغراق‌گویی کرد، بلکه باید نگاهی منطقی به آن داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: در تقسیم‌بندی‌های مسئولیت‌های فراملی حوزه باید به نگاهی جامع قائل بود و تقسیم‌بندی‌های واقع بینانه ای را در این زمینه ایجاد کرد، چراکه هر گفتمان بسته به نوع فکر و عقیده خود به روش‌های مختلف در خارج از مرزها معتقد است. ]]> انديشه Sat, 09 Dec 2017 16:08:29 GMT http://bfnews.ir/vdcd9o09.yt05f6a22y.html دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ با رهبر انقلاب http://bfnews.ir/vdciz5aq.t1ayz2bcct.html حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در دیدار سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، پیروی از تعالیم حضرت ختمی مرتبت را شرط رهایی امت اسلامی از مشکلات داخلی، منطقه‌ای و جهانی خواندند و تأکید کردند: دنیای اسلام اگر عزت و قدرت می‌خواهد، وحدت و استقامت را سرلوحه‌ی خود قرار دهد. رهبر انقلاب اسلامی با تبریک این عید سعید به ملت ایران، امت اسلامی و همه‌ی آزادگان جهان خاطرنشان کردند: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، رحمت پروردگار برای همه‌ی بشریت بود و پیروی از او ملت‌ها را از ظلم و استکبار قدرت‌ها، اختلافات طبقاتی، اشرافیت‌های ظالمانه و دیگر رنج‌ها و اسارت‌ها نجات می‌دهد. ایشان با اشاره به تأکیدات پروردگار به پیامبران الهی و پیروان آن‌ها درباره‌ی استقامت و پایداری به‌عنوان شرط پیروزی، افزودند: امروز هم استقامت در راه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌تواند توطئه‌های بزرگ زورگویان جهانی را ناکام بگذارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «آمریکا، رژیم صهیونیستی، مرتجعین و وابستگان به قدرت‌ها» را، «فرعون‌های امروز جهان» خواندند و با اشاره به تلاش آن‌ها برای ایجاد اختلاف و جنگ در امت اسلامی گفتند: برخی سیاستمداران آمریکایی خواسته یا ناخواسته اذعان کرده‌اند که باید در منطقه‌ی غرب آسیا جنگ و درگیری به‌وجود آید تا رژیم صهیونیستی در حاشیه‌ی امن قرار گیرد و پیکر خونین دنیای اسلام، توان پیشرفت نداشته باشد. رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف شدید از پیروی برخی حاکمان منطقه از خواسته‌های آمریکا افزودند: جمهوری اسلامی هیچ انگیزه‌ای برای اختلاف با دولت‌های مسلمان ندارد و همان‌گونه که در داخل ایران، وحدت و برادری را حاکم کرده است، در دنیای اسلام نیز معتقد و علاقه‌مند و پیگیرِ وحدت و اتحاد است. ایشان تأکید کردند: زبان ما در مقابل دنباله‌روهای آمریکا در منطقه، زبان نصیحت است و بنا نداریم به حرف‌های برخی جهّال پاسخ بدهیم اما آن‌ها را نصیحت می‌کنیم که خدمت به ظالمان جهانی به ضرر خود آن‌هاست و به فرموده‌ی قرآن، همراهی با ظالمان سرانجامی جز نابودی ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف نهایی دشمنان را از ایجاد گروه‌های تکفیری، ایجاد جنگ شیعه و سنی خواندند و افزودند: خداوند دشمنان ما را احمق آفریده و همین موجب شد هدف دشمنان اسلام یعنی جنگ مذهبی، محقق نشود و ان‌شاءالله در آینده نیز محقق نخواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی «ایستادگی» را رمز پیروزی در مقابل تکفیری‌های وحشی دانستند و افزودند: مقابله‌ی ما با آن‌ها، مقابله‌ی با ظلم و تحریف اسلام بود و اکنون نیز دنباله‌های آن‌ها هر جا که باشند، عامل آمریکا و صهیونیسم هستند و ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد. ایشان وحدت امت اسلامی و ایستادگی در مقابل صهیونیسم و دیگر دشمنان اسلام را علاج دردهای دنیای اسلام و راه رسیدن به قدرت و عزت برشمردند و تأکید کردند: مسئله‌ی فلسطین، امروز در رأس مسائل سیاسی امت اسلام است و همه موظفند برای آزادی و نجات ملت فلسطین تلاش و مجاهدت کنند. رهبر انقلاب، ادعای دشمنان اسلام درباره‌ی اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آن‌ها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه‌ی بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از «شجاعت، بصیرت و استقامت ملت ایران» در عبور از گردنه‌های بسیار دشوار 4 دهه‌ی اخیر افزودند: دوستان جمهوری اسلامی در سراسر دنیا و دشمنان ایران بدانند مشکلات پیش رو، حتماً از مشکلات ۴ دهه‌ی گذشته کوچک‌تر خواهد بود و ملت ایران با توانی بیشتر، همه‌ی آن‌ها را خنثی می‌کند و پرچم عزت اسلامی را در قله‌هایی بالاتر به اهتزاز در خواهد آورد. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور، مشکلات امروز جهان اسلام را نتیجه‌ی فاصله گرفتن از قرآن و وحی دانست و افزود: امروز مردم مسلمان منطقه در برابر تروریست‌ها و حامیان مستکبر و صهیونیسم آن‌ها به پیروزی رسیده‌اند و دشمنان در فکر توطئه‌های جدیدی هستند. آقای روحانی با بیان اینکه همچنان باید در برابر آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و اذناب آن‌ها هوشیار باشیم، گفت: دشمنان با استفاده از بیت‌المال مسلمین، منطقه را تبدیل به انبار سلاح، و دخالت‌های خود را در منطقه بیشتر کرده‌اند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ‌آمریکا در گرماگرم جنگ سوریه با تروریست‌ها، پایگاه هوایی این کشور را برای کمک به داعش و دیگر تروریست‌ها بمباران کرد، افزود: هر زمانی که پیروزی بزرگی برای مردم سوریه حاصل شد، رژیم صهیونیستی به بهانه‌ای، بخشی از خاک سوریه را بمباران کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به توطئه‌‌ی جدید پیش روی جهان اسلام، افزود: قدس متعلق به اسلام و مسلمانان و فلسطینی‌هاست و جایی برای ماجراجویی جدید استکبار جهانی وجود ندارد. آقای روحانی با بیان اینکه هدف بلند مسلمانان آزادی قدس است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به‌دنبال صلح و ثبات در منطقه و با تغییر مرزهای جغرافیایی مخالف است و با حمایت از ملت‌ها در برابر تروریسم، خواهان حل مشکلات از طریق مذاکره می‌باشد، اما درعین‌حال هیچ ملت مسلمانی از جمله ملت ایران تجاوز استکبار و صهیونیسم به مقدسات اسلامی را تحمل نخواهد کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسلمانان از جمله ملت فلسطین باید در برابر توطئه‌ی بزرگ اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک‌صدا به‌پا خیزند، افزود: کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی مسئولیت سنگینی در این زمینه بر دوش دارند. ]]> انديشه Fri, 08 Dec 2017 21:23:32 GMT http://bfnews.ir/vdciz5aq.t1ayz2bcct.html آیت الله موسوی جزایری: تمدن سازی نوین اسلامی بدون تقویت حوزه های علمیه محقق نمی شود http://bfnews.ir/vdceve8p.jh8f7i9bbj.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری «حوزه» ، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی خوزستان، با بیان اینکه فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید علم، اقدامات تربیتی و توسعه حوزه‌های علمیه صورت گرفته است، گفت: حوزه‌های علمیه از ابتدای انقلاب تا به امروز خدمات بسیاری زیادی را به جامعه کرده است، اما وقتی حرف از تمدن سازی نوین اسلامی به میان آمد این قول را به جهانیان دادیم که تمدنی پیشرفته بر اساس موازین اسلامی، راه‌اندازی می‌کنیم، باید امروز به این سمت‌وسو حرکت کنیم. امام جمعه اهواز، اساس حرکت تمدن نوین اسلامی را حوزه‌های علمیه و مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی دانست و تصریح کرد: باید با همه قوا در این راستا گام برداشت و ضروری است که دولت و نظام اسلامی همه امکانات لازم را در اختیار حوزه‌های علمیه قرار دهد. آیت الله موسوی جزایری، با تأکید بر اینکه ضرورت کار تبلیغی در استان خوزستان به مراتب گسترده‌تر از سال‌های پیش است، اظهارداشت: امروز وضعیت کار فرهنگی-تبلیغی در خوزستان نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت و متمایز است، چراکه پیاده‌نظام‌های فکری دشمن در خوزستان دوباره به راه افتاده و قصد تخریب بنیادهای اعتقادی مردم را دارند، از این رو لازم است سیاست و برنامه‌های گسترده جدیدی در رابطه با مقابله با جنگ نرم جدید دشمن، راه‌اندازی شود. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به هجمه فرق ضاله به‌ویژه وهابیت در اقصی نقاط خوزستان، گفت: چند سال پیش، دشمن به واسطه پیاده نظام خود، فرق ضاله‌ای را در خوزستان راه‌اندازی کرد که خوشبختانه با واکنش به‌موقع و مستمر مدارس علمیه و مبلغان دینی، به شکست انجامید، اما امروز دوباره موج جدیدی از حملات فکری آغاز شده که باید مراقب آن بود. نماینده ولی‌فقیه در خوزستان افزود: امروز دشمن نقاط ضعف گذشته خود را تبدیل به نقاط قوت کرده و حربه‌های جدید و کاربردی را برای ایجاد انحراف در افکار و عقاید مردم به کار گرفته است، از این رو مقابله و مواجهه با آنان، نیازمند توجه ویژه مسئولان عالی‌رتبه کشوری به‌ویژه دولت به حوزه علمیه خوزستان است. آیت الله موسوی جزایری، تصریح کرد: اگر دولت نسبت به این وضعیت بی‌توجه باشد و اعتنایی نکند، عواقب بدی در انتظار خواهد بود، چراکه خوزستان شریان اقتصادی کشور بوده و کوچک‌ترین مشکل برای این استان، کشور را دچار بحران می‌کند و ما بدین دلیل ابراز نگرانی کرده و از مسئولان کشوری، انتظار یاری و کمک ویژه داریم. وی در پایان، با تقدیر از تلاش‌های حجت الاسلام دبیری رئیس سابق دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، گفت: إن‌شاءالله حجت الاسلام علی نژاد نیز در راستای مواجهه همه‌جانبه با نحله‌های فکری خوزستان اقدامات و برنامه‌های گسترده‌ای را اجرا کند. ]]> انديشه Mon, 04 Dec 2017 20:10:39 GMT http://bfnews.ir/vdceve8p.jh8f7i9bbj.html دشمنان سعی می کنند جوانان را از قرآن دور کنند/برنامه های فرهنگی و قرآنی جذاب شوند http://bfnews.ir/vdcce0qe.2bqmx8laa2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه»، آیت‎الله مقتدایی عصر امروز در دیداربا مدیران ستاد عالی کانون‎های فرهنگی هنری مساجد کشور که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شدگفت: هدف دشمنان از دور کردن جوانان از قرآن و مساجد آن است که بتوانند تبلیغات مسموم خود را به جوانان ما تحمیل کنند و هرچه در این مسیر تلاش بیشتری داشته باشیم و بتوانیم جذابیت بیشتری ایجاد کنیم ،قطعا دشمنان ناکام خواهند ماند. وی گفت: هرچه جذابیت برنامه های فرهنگی و قرآنی بیشتر شد، تاثیرات کارهای فرهنگی و قرآنی در مساجد بیشتر می‎شود؛ انس جوانان به مسجد و انس آنها به معارف دینی می تواند آثار قرآن را افزایش دهد. آیت‎الله مقتدایی اظهارکرد: قرآن کریم با موعظه بودن خود جذابیت بالایی دارد و باید بتوانیم با مطالب قرآنی جوانان را به مسجد و وحدت و اتحاد و هم یاری و همفکری در فعالیت های دینی دعوت کنیم. وی گفت: قرآن کریم باید محور فعالیت‎های فرهنگی مساجد باشد؛ قرآن کریم، پند و موعظه است و غفلت‎ها را از اذهان می‎شوید؛ باید نکات اثرگذار و جذاب را در قالب های مختلف منتشر کنیم و به عنوان فراوردهای قرآنی به جامعه منتقل کنیم. آیت الله مقتدایی با ذکر این مطلب که برنامه‎های فرهنگی باید پر محتوا و گسترده و غنی باشد و با زبان لین ، مهر و محبت آمیز به جوانان عرضه شود، اظهارکرد: در زمان طاغوت، انس مردم با قرآن بسیار ضعیف بود و قرآن بین دانش آموزان و جوانان و دانشجویان مطرح نبود و قرآن کریم در مهجوریت کامل به سر می‎برد. دبیر دوم شورای عالی حوزه بیان کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن کریم گسترش بسیار خوبی در همه خانواده‎ها پیدا کرده است؛ امروزه بسیاری از جوانان عاشق و علاقه مند به فرهنگ قرآن کریم هستند؛ بسیاری از کودکان آیات قرآنی را بدون اینکه سواد خواندن داشته باشند از حفظ می‎توانند قرائت کنند. وی گفت: قرآن کریم در سوره یونس، یکی از نشانه های معجزه بودن خود را زبان موعظه می داند، زیرا زبان موعظه، زبان تجلیل و تکریم و پند است. آیت‎الله مقتدایی بیان کرد: امروز دشمنان، سعی می کنند که جوانان ما از قرآن کریم، دور باشند زیرا هرچه جوانان به قرآن و مساجد و کانونهای مساجد مرتبط باشند، دشمنان را در نقشه هایشان ناکام می گذارند. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: فراگیری نکاتی که در قرآن وجود دارد و همچنین موعظه های قرآنی راه نجات جوانان است و دشمنان نیز سعی دارند که اجازه ورود جوانان به این حوزه را ندهند؛ هرچه در این مسیر کوشا باشیم در حقیقت با خواسته دشمنان مقابله کرده‎ایم. وی عنوان کرد: کسانی که با قرآن آشنا باشند، تحت تاثیر اهداف گسترده آنها قرار نمی گیرند و به دنبال اهداف آنها نمی روند؛ هرچه جوانان از قرآن دور شوند، نیات دشمنان بیشتر محقق می‎شود. ]]> انديشه Mon, 04 Dec 2017 20:07:31 GMT http://bfnews.ir/vdcce0qe.2bqmx8laa2.html امروز شبهات درباره امامان (ع) در فضای مجازی بیداد می‌کند/برخی از شبهات غرض ورزانه است http://bfnews.ir/vdcayyni.49n0w15kk4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسبت برگزاری همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) که امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، پیامی صادر کردند که متن آن به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین باید اذعان کرد که بحث تاریخ به طور کلی و تاریخ ائمه اهل بیت(ع) و تاریخ علم اسلامی به طور خاص در حوزه های علمی شیعه چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. این موضوع، پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد، چراکه تاریخ در ارتباط تنگاتنگ با جریان زندگی و شاخه های گوناگون علوم اسلامی است. فی المثل کتاب آیت الله سید حسن صدر با نام "تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام« یک نگاه تاریخی به علوم اسلامی دارد. همچنین کنگره بین المللی که قرار است زیر نظر ما با عنوان "نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" برگزار شود از این وادی است که نیاز جهان اسلام در آشنایی با مکتب اهل بیت(ع) و نقش آن در علوم اسلامی را وجه همت خود قرار داده است. یکی دیگر از نیازهای جدی تاریخ، تصویر روزآمد و علمی از تاریخ امامان اهل بیت(ع) است، امروزه شبهات درباره زندگی و شخصیت پیشوایان ما و جهل نسبت به آنان، خاصه در فضای مجازی، بیداد می کند. همه اینها پاسخ های روشن، استوار و مبرهن با ادبیات روز را می طلبد. در این میان پژوهش و تحقیق درباره امام هادی(ع) حکایت دیگری است، چرا که تاکنون کمتر به این گسترده پرداخته شده است. جهت پاسخ به این نیاز جدی و لازم، انجمن تاریخ پژوهان قم ـ حوزه علمیه، دامن همت به کمر استوار ساخته، سلسله مباحثی درباره این مقطع از تاریخ امامان اهل بیت(ع) به جریان انداخته است. پیش از این همایشی هم درباره امام جواد(ع) منقعد کرده بودند که با استقبال پژوهشگران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه روبرو شده است و هم اکنون عزم را جزم کرده اند تا همایش "سیره و زمانه اهل بیت(ع)" را برگزار کنند. تخریب بارگاه این امام همام و فرزند برومند او امام حسن عسکری(علیهما السلام) از طرف جریان های تکفیری از یک سو، و اسائه ادب یک خواننده هرزه و نایاب به امام هادی(ع) از سوی دیگر، احساسات مراجع، حوزه های علمیه و عموم مردم را جریحه دار کرد که باعث واکنش شدید آنان گردید. این دو پیشامد تلخ سبب شد تا سلسه درس هایی از سخنان امام هادی آغاز کنیم که حاص آن کتابی با نام "چهل حدیث از امام هادی(ع)" بود. و اکنون شاهدیم که دست اندرکاران همایش امام هادی(ع) برآنند تا گردهمایی علمی، پژوهش مدار را برگزار کنند تا هم سیمای روشن و پرافتخار امام هادی(ع) برای معاصران عرضه بدارند و هم شبهات ـ که برخی غرض ورزانه است را پاسخ گویند. جا دارد که در این فرصت بر علوم و معارف اسلامی در نگاه امام هادی(ع) تکیه شود. بنابرشنیده ها، قرار است که در آینده گردهمایی درباره امام حسن عسکری(ع) نیز از طرف این انجمن محترم برگزار شود تا این سلسله زرین همایش ها تکمیل گردد. اینجانب به این مناسبت به همه برگزارکنندگان و حاضران بزرگوار این همایش تبریک و خسته نباشید می گویم، امید است که این کامیابی ها در خدمت به اهل بیت(ع)، مورد رضای خداوند متعال و توجه حضرت ولی عصر ـارواحناه فداء ـ قرار گیرد. و من الله التوفیق ۱۲/۹/۹۶ ناصر مکارم شیرازی حوزه علمیه قم ]]> انديشه Sun, 03 Dec 2017 17:58:52 GMT http://bfnews.ir/vdcayyni.49n0w15kk4.html