آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Fri, 24 Mar 2017 20:10:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Fri, 24 Mar 2017 20:10:05 GMT انديشه 60 میزبانی ویژه مرکز گل نرگس از زائران خردسال جمکران http://bfnews.ir/vdcivpaq.t1aqq2bcct.html به نقل از مسجد مقدس جمكران، مركز فرهنگي هنری گل نرگس با فضاسازي و تدارك برنامه هاي ويژه كودكان و نوجوانان از تاريخ ۲۹ اسفند ماه تا ۱۳ فروردين در دو شيفت، از ساعت ۱۰ تا ۲۱ پذيراي زائران و میهمانان خردسال این مکان مقدس است. بنابر این گزارش، مركز گل نرگس با فرا رسيدن نوروز و به ويژه ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) به فضاسازي اين مكان با شكوفه ها و هفت سين فاطمي-مهدوي پرداخته است و با توجه به اهميت نماز در اين مكان مقدس در دو نوبت ظهر و عصر نماز جماعت ويژه كودكان را با پوشش خاص براي دخترخانم ها و آقاپسرها برگزار می کند كه كودكان با سجاده هاي خاصي كه به شكل گنبد مسجد طراحي شده است به اقامه نماز جماعت مي پردازند. همچنين، اين مركز با ايجاد فضایی بزرگ براي كودكان، نقاشي هاي گروهي تدارك ديده است كه بچه ها روي بوم هاي تهيه شده رنگ آميزي مي كنند. موضوع این نقاشی ها در ارتباط با سفري است كه به مسجد مقدس جمكران داشتند تحت عنوان بهترين سفر. در اين مركز ماكت مسجد مقدس جمكران تهيه شده است كه بچه ها با عبور از تونل انتظار، گل هاي نرگس را تقديم اين گنبد نمادین می کنند، همچنين، اجراي نمايش خلاق مهمان مادربزرگ را با محتواي صله ارحام و ديد و بازديد، و نمايش باران بهاري با محوريت وجود مقدس حضرت ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) را در كنار نمايش عروسكي، طرح بازي كودكان كه به صورت گل بازي بچه ها با خانواده هايشان برگزار مي شود را نيز در برنامه هاي خود دارند. مركز گل نرگس با توجه به مناسبت هاي مختلف عروسك ها و دكورهاي ويژه اي متناسب با آن ايام تدارك مي بيند، مانند ماكت هواپيماي امام خميني(ره) براي دهه فجر كه بنا دارد اين عروسك ها و ماكت ها را در سوله ايجاد شده در مجاورت مركز گل نرگس در معرض تماشاي عموم مهمانان به ويژه كودكان قرار دهد. از ديگر برنامه هايي كه مركز گل نرگس ويژه نوروز براي كودكان در نظر دارد توزيع بسته هاي فرهنگي ويژه دختران و پسران است كه بسته هاي فرهنگي ويژه دختران با محوريت باور دختران مكلف به عفاف و حجاب شامل شال، بادكنك و نرم افزار هاي رنگ آميزي است و بسته هاي ويژه پسران نيز با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و شامل بادكنك، شكلات و یک چفيه كودكانه است كه رنگ آن به رنگ ابي بوده و متناسب با گنبد مسجد است. مركز گل نرگس با هدف ترويج قرآن و نماز مجموعه كتاب هاي شعر نماز را در كنار بسته هاي فرهنگي تدارك ديده است، همچنين در همين راستا طرح آيات بهاري را با قرائت آيات متناسب با بهار و همراه با ترجمه قابل فهم براي كودكان اجرا مي كنند. مركز گل نرگس در كنار اجراي سرودهاي بهاري، طرح رنگ آميزي براي كودكان را تحت عنوان بهترين مادر دنيا ويژه ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و در روز مادر و طرح رنگ آميزي ديگري با عنوان بهار ما توهستي ويژه حضرت ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) را در ايام نوروز اجرا می کنند. اين مركز با هدف بيان و ترويج فرهنگ اقتصاد مقاومتي با كاغذهاي باطله موجود خمير ساخته و در اختيار كودكان قرار ميدهند تا بچه ها با آنها شكل هاي مختلف درست كنند، همچنين با وسايل دور ريز، بازي كلاژ را براي كودكان برگزار ميكنند تا فرهنگ اقتصاد مقاومتي براي بچه ها نهادینه شود. مركز فرهنگي، هنري گل نرگس تنها مركزي است كه براي انجام فعاليت هاي خود از كودكان به عنوان خادم استفاده ميكند لذا در اين ايام نيز بنا دارد در پايگاه هاي فرهنگي، هنري گل نرگس از حضور اين كودكان به عنوان خادم و هميچنين خادمان افتخاري ديگر كه علاقمند به فعاليت در اين مركز هستند نيز بهره ببرد كه البته اين خادمين افتخاري بايد داراي ويژگي هاي خاصي باشند. ]]> انديشه Sat, 18 Mar 2017 05:19:21 GMT http://bfnews.ir/vdcivpaq.t1aqq2bcct.html باغ طوطی در آستانه نوروز گشوده شد http://bfnews.ir/vdchqxn-.23n--dftt2.html به نقل از مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران در آستانه سال جدید کتاب «باغ طوطی»، داستان زندگی میثم تمار از یاران با وفای امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به قلم مسلم ناصری منتشر کرد. این کتاب در شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه، در ۲۱۶ صفحه و به قیمت ۱۱ هزار تومان در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است. ناصری برای خلق این رمان، بیش از دو سال تحقیق و با جمع زیادی از متخصصان تاریخ اسلام مشورت کرده و استحکام تاریخی و پرداخت هنرمندانه را در اثر خود با یکدیگر آمیخته است. خواننده پس از مطالعه باغ طوطی از اینکه تاکنون چقدر از زندگی پرماجرا، جذاب، پرشور و شیدایی میثم تمار کم اطلاع بوده است شگفت زده می‌شود. برشی از کتاب به شرح ذیل است: – کوفه قبرستانی است که در سکوت مرگ فرو رفته. – با این حساب این قبرستان نیازی به طوطی ندارد. مگر نه؟ میثم با تأسف سری تکان داد و آهسته گفت: «روزگاری این سرزمین باغی بود که همه در سایه نعمت‌هایش زندگی خوشی داشتند ولی… – نمی‌خواهی بگویی که آن زمان درست مدت خلافت علی بوده؟ – چرا همین گونه بود. او بهشتی ساخته بود که در آن به احکام خدا عمل می‌شد. بهشتی که در آن سرخ و سیاه و سفید فرقی نداشتند. همه با هم برابر بودند و زندگی در آن … – شعار بس است مرد عجم! این قدر خوش‌زبانی نکن. عبایش را روی دسته تخت انداخت. حریر زیبایی که زیر عبا پوشیده بود در نسیم تکانی خورد. تن صدایش را نرم‌تر کرد و ادامه داد: «ببین همین حالا می‌گویم تو را خواهم بخشید اما به یک شرط… میثم که کمی به پای چپش تکیه کرده بود سعی کرد راست بایستد. جای ضربه‌ای که سرباز به پهلویش زده بود بدجوری زجرش می‌داد. مجبور بود سنگینی‌اش را روی نیمه دیگر بندش بیندازد. – اگر همین جا، در جمع بزرگان کوفه به علی ناسزا بگویی و اذعان کنی هرچه به تو گفته دروغ بوده تو را رها می‌کنم. بدون هیچ قید و شرطی. – تو؟ به زودی دستور خواهی داد که دست و پای مرا قطع کنند و زبانم را بیرون بکشند و دهان را بدوزند. – باور نمی‌کردم من این قدر سنگدل باشم. – این را مولایم علی به من مژده داده. – من نمی‌دانم که علی چه به شما داده است که مرگ را این قدر دوست دارید. از پنجره دور شد و گفت: «پس آن دروغگو به تو گفته که چطور تو را خواهم کشت. اگر همین الآن رهایت کنم قبول می‌کنی که او دروغ گفته؟ مکثی کرد و در را نشان داد و گفت: «می‌توانی بروی». میثم تکان نخورد. پسر زیاد چرخید و رو به خنجری که به دیوار نصب بود گفت: «اما با این حرف‌هایی که تو زده‌ای رها کردنت حماقت است. من تو را به گونه‌ای خواهم کشت و زجر خواهم داد که مولای دروغگویت رسوا شود.» – او داماد پیامبر(ص) بود و در دامانش پرورش یافته بود. هرگز دروغ نمی‌گفت و هیچ وقت لب به بیهوده نمی‌گشود. من جز راستی چیزی از او ندیده‌ام. به طرف مردهایی که ایستاده بودند رو کرد و گفت: «اینان می‌توانند گواهی دهند که علی چگونه مردی بود.» – ولی همه می‌گویند او دروغگو بوده. – همه می‌دانند هرچه گفته به حقیقت پیوسته. – نمی‌دانستم که طوطی علی این قدر می‌توانی بلبل زبانی کند. اما من باغ او را ویران می‌کنم. – طوطی هنگامی زنده است که باغی باشد. اگر باغی نباشد همان بهتر که طوطی‌ای هم نباشد. پسر زیاد که از حاضر جوابی میثم به خشم آمده بود ریش سفید او را گرفت و کشید و به چشمان او خریده شد و گفت: «علی این را هم گفته بود که …» می‌خواست دستور دهد که همان جا سرش را جدا کنند که صدای زنگوله مخصوص بلند شد. گفتنی است، علاقمندان برای تهیه کتاب‌های مسجد مقدس جمکران می‌توانند به کتاب‌فروشی‌های واقع در صحن‌های این مسجد مقدس مراجعه کنند. ]]> انديشه Sat, 18 Mar 2017 04:56:11 GMT http://bfnews.ir/vdchqxn-.23n--dftt2.html رابطه علم و انتظار/وقتی شیعه امام مهدی(عج) را رنج می دهد! http://bfnews.ir/vdcg3w93.ak9334prra.html وقتی سخن از انتظار ظهور منجی(عج) به میان می آید و منتظرانی خود را چشم به راه او می دانند، بی تردید باید برای از راه رسیدن آن منتظَر غائب از نظر(عج) آمادگی هایی را در خود و جامعه ایجاد می کنند تا هر زمان به خواست خدا امر فرج حاصل شد، شرمنده ایشان نشوند. مجموعه امادگی های برای ظهور منجی موعود(عج) را می توان در سبک زندگی منتظرانه یافت و پیاده کرد. از این رو و در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام حسن ملّایی، کارشناس مهدوی و مولف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» به مولفه ها و ابعاد این سبک خاص از حیات انسانی پرداخته ایم که بخش دوم از هفتمین شماره آن را در ادامه می خوانید: علم آموزی، نوعی جهاد است حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه جهاد علمی یکی از وظایف منتظران ظهور در عصر غیبت است، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در سفارشی که به بحث علم آموزی دارند، می فرمایند: «جستجو در علم، خود جهاد است.»، جهاد تنها در گستره نظامی و فیزیکی نیست بلکه علم آموزی نیز خود یک جهاد محسوب می شود. جاهلان و احمقان شیعه، امام زمان(عج) را آزاد می دهند وی با بیان اینکه امام زمان(عج) در حدیثی به محمد به هلال می فرمایند: «قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَحُمَقاؤُهُمْ؛ جاهلان و احمقان شیعه ما را اذیت می کنند»، تصریح کرد: برای داشتن زندگی غیرجاهلانه یعنی زندگی عاقلانه، قرآن کریم در آیه 43 سوره مبارکه عنکبوت می فرماید: « وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ؛ جز انسان های دانشمند و علم آموز، درباره هیچ مسئله ای نمی توانند، اهل تعقل باشند» این بدین معناست که علم آموزی می کنیم تا امکان عقل ورزی را در خود تقویت کنیم. ملایی اضافه کرد: براساس این روایت امام زمان(عج)، برخی از شیعیان در زمان غیبت، اهل علم آموزی و سنجش مطلب نیستند و این افراد کارهای جاهلانه ای انجام می دهند البته بخشی از این جهالت بواسطه ندانستن نیست بلکه به دلیل نخواستن است به این معنا که برخی از ما می دانیم و عالم هستیم اما به دلیل عدم تهذیب نفس و فرا گرفتن هوا و هوس، به علم خود عمل نمی کنیم و به تعبیر روایت اینگونه اشخاص هم، جاهل تلقی می شوند یعنی بخشی از جهل به دلیل عدم علم آموزی و بخشی از جهل به دلیل عدم عمل به علم است و این دو در سبک زندگی منتظرانه جایگاهی ندارد. مولفه «سبک زندگی منتظرانه» با اشاره به معیارهای علم آموزی در این سبک از زندگی بیان کرد: در این روش، اولین معیار همنشینی با عالمان دین است که در روایات هم به آن توصیه شده است و حضرت بقیه الله الاعظم(عج) فرمودند: «در عصر غیبت ما به راویان حدیث و عالمان شیعی مراجعه کنید که این افراد حجت های من بر شما هستند». وی با بیان اینکه یک منتظر در مجموعه رفتارهایش، برای فراگیری معارف دین و مهدوی باید ابزار ثبت این علوم را نیز داشته باشد، تاکید کرد: بنابراین، معیار دوم در این روش، برخورداری از ابزار نوشتن و ثبت علوم است که امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «فما یمنعکم من الکتاب؟ أَما إِنَّکم لن تحفظوا حتّی تکتبوا، چه چیزی شما را از نوشتن منع می کند؟ بدانید که علم را مادامی که ننویسید، حفظ ننموده و یاد نخواهید گرفت». رعایت اهم و مهم در علم آموزی ملّایی با اشاره به اینکه معیار سوم در علم آموزی رعایت اهم و مهم است، افزود: گاهی متاسفانه به دلیل آنکه شنیده ایم که اسلام به علم آموزی بها داده است، به موضوعات و فواید آنها توجهی نداریم و مطالبی را فرا می گیریم که فرضا اطلاعات عمومی است و هیچ فایده ای ندارد و برای تعیین و ملاک گذاری برای درک این اهم و مهم ها باید ابتدا وظیفه سنجی و نیازشناسی کنیم. مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه بسیاری از جوانان ما امروزه، ذهنشان مملو از اطلاعات سیاسی، کاری، اقتصادی ، فرهنگی و ... است که هیچ فایده ای در زندگی آنها ندارد، ابراز کرد: به تعبیری می توان گفت «هارد اکسترنال» این جوانان مملو از اطلاعاتی است که هیچ فایده ای ندارد و این اشتباه است چراکه در روایت داریم «سَل عَمّا لابُدَّ لک مِن عِلمِه وَ لا تُعذَرُ فی جَهلهِ؛ از آنچه که باید آن را بدانی، بپرس و از آنچه که عذرت در جهل به آن پذیرفته نمی شود، سوال کن» اما متاسفانه در این زمینه مدیریت علم آموزی نداریم و فرضا وارد یک سایت برای علم آموزی می شویم اما از طریق لینک های کنار آن وارد سایت های دیگر می شویم و همینطور ادامه پیدا می کند و ذهن ما درگیر اطلاعاتی می شود که متناسب با منتظر امام زمان(عج) و با مدیریت و برنامه ریزی هدفمند نیست. وی با بیان اینکه اگر از جوانان شیعه سوال شود، که پنج روایت پیرامون معرفت نسبت به امام زمان(عج) که در روایت ذکر شده ، اگر نیاموزید به مرگ جاهلیت مرده اید، بیان کنید، شاید ندانند و این غم انگیز است، ادامه داد: در سبک زندگی منتظران و مشتاقان حضرت حجت(عج)، معرفت آموزی به دین و تکالیف دین و همچنین معرفت نسبت به امام زمان(عج) و وظایف ما جزء اولویت های ویژه است. ملّایی تاکید کرد: گاهی سوال و جوابی می کنیم اما فایده ای ندارد، فرضاً در حوزه معارف مهدوی سوالات بی فایده ای مطرح می شود به طور مثال اینکه حضرت مهدی(عج) هم اکنون کجاست؟ آیا دارای همسر و فرزند است؟ اسم آنان چیست و ... که در این زمینه امام زمان(عج) فرموده اند: «از اموری که سودی برای شما ندارد، نپرسید و خود را در آموختن، آنچه از شما نخواسته اند، به زحمت نیندازید.» بنابراین، باید سوالی مطرح شود که فایده دنیوی و اخروی دارد و در زمینه وظایف منتظران ظهور برای ما راهگشا باشد. *براساس این گزارش، در هشتمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون ادامه مبحث مولفه های رفتاری در سبک زندگی منتظرانه در زمینه ارتباط با خود با رویکردهای اوقات فراغت، تفریح،لباس و پوشاک و تغذیه، بحث می شود. ]]> انديشه Thu, 16 Mar 2017 07:07:52 GMT http://bfnews.ir/vdcg3w93.ak9334prra.html پذیرش سطح چهار مهدویت تمدید شد http://bfnews.ir/vdcdss09.yt0996a22y.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن، مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم در مقطع سطح چهار (دکتری) از بین طلاب واجد شرایط پذیرش می‌نماید.این مرکز به منظور گسترش اندیشه بالنده مهدویت و تربیت مدرسان و پژوشگران توانمند در رشته مهدویت از بین طلاب واجد شرایط در مقطع سطح چهار(دکتری) مهدویت از طریق آزمون کتبی و مصاحبه علمی برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ پذیرش می‌نماید. متن این فراخوان علمی به شرح ذیل است:مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قمفراخوان پذیرش سطح ۴ مهدویتالسلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلکمرکز تخصصی موعود حوزة علمیة قم به منظور گسترش اندیشه بالنده مهدویت و تربیت مدرسان و پژوهشگران توانمند در رشتة مهدویت از بین طلاب واجد شرایط در مقطع سطح ۴ مهدویت از طریق آزمون کتبی و مصاحبة علمی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ پذیرش می‌نماید.شرایط پذیرش۱. دارا بودن مدرک علمی سطح سه مهدویت (دارندگان مدرک سطح سه رشته‌های کلامی؛ امامت، مذاهب اسلامی، کلام جدید، نصوص کلامی، کلام تطبیقی، شیعه‌شناسی، مدرسی علوم عقلی و بررسی کلامی ادیان و فرق، مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز)۲. موفقيت در آزمون ورودي و مصاحبه علمي۳. تكميل فرم تعهدنامه مركز۴. ارائه چکیده فعالیت‌های (رزومه) علمیاولویت‌ها۱. فارغ‌التحصيلان سطح سه مهدويت۲. تأليفات و پژوهش‌هاي معتبر علمي۳. سابقه تدريس دروس حوزوي يا دانشگاهي۴. حافظان قرآن و نهج‌البلاغه۵. تسلط در مراجعه به منابع انگلیسی و عربیمزایاـ اعطای مدرك علمی سطح ۴ـ استفاده از فارغ‌التحصيلان در زمينه‌هاي آموزشي، پژوهشي و تبليغيـ پرداخت کمک هزینة تحصیلیمدارک لازم۱. فتوكپي شناسنامه از تمام صفحات و كارت ملي۲ . برگ ارزیابی تحصیلی از مرکز مدیریت۳ . دو قطعه عكس پشت‌نويسي شده ۴×۳۴. تكميل فرم ثبت‌نام۵. ارائه مدرک علمی سطح سه از مراکز تخصصی حوزه۶. گواهي مصاحبه علمي دو سال درس خارج۷. گواهي اخلاقي از دو نفر اساتيد معروف حوزهمواد آزمونتفسیر: سوره‌های؛ قدر، بقره آیة ۱۲۴، نور آیة ۵۵، انبیاء آیة ۱۰۵، قصص آیة ۵، توبه آیة ۳۳ (تفسیر المیزان و مجمع‌البیان)حدیث و مهدویت: کتاب الغیبه شیخ طوسی فصل اول (از ابتدا تا صفحه ۲۲۸)، کتاب تاریخ مابعد الظهور شهید سیدمحمد صدر از صفحه ۱۸۷ تا صفحه ۳۱۰کلام: تلخیص الشافی جلد اولتاریخ: کتاب تاریخ الغیبه الصغری شهید سیدمحمد صدر از صفحه ۲۳۷ تا صفحه ۴۸۸ (به استثنای صفحات ۲۹۹ تا ۳۸۸)اصول: کفایة الاصول؛ بحث اجتهاد و تقلید، حجیّت ظواهر الفاظ، حجیّت خبر واحدفقه: کتاب البیع امام خمینی(ره)، بحث ولایت فقیه و ولایت عدول المؤمنینزمان ثبت‌نام۹۵/۱۲/۰۱ الي ۹۵/۱۲/۳۱ (ثبت‌نام حضوری انجام می‌شود)ساعت ثبت‌نامصبح‌ها ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰زمان آزمون۱۲ تیر ماه ۱۳۹۶ در دو نوبت صبح و عصریادآوریثبت‌نام و ارائه مدارک لزوماً به معنای پذیرش جهت شرکت در آزمون کتبی نمی‌باشد.مرکز تخصصی موعود حوزة علمیة قمخیابان شهداء (صفائیه) کوچه ۲۵ پلاک ۲۷، تلفن: ۳۷۸۴۰۰۸۸ (ساختمان سابق مؤسسة آینده روشن) ]]> انديشه Wed, 15 Mar 2017 09:10:41 GMT http://bfnews.ir/vdcdss09.yt0996a22y.html سلب آسایش از دیگران با روح انتظار تضاد دارد http://bfnews.ir/vdci3paq.t1aqw2bcct.html یکی از دعاهای مشهورِ مهدوی که بنابر اقوال بزرگان سند آن به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می رسد، دعای نغز و پرمعنای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» است که به نوعی انتظارات حضرت حجت(عج) را از منتظران در عصر غیبت تشریح می کند. از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یکی از استادان حوزه و کارشناس در مباحث مهدوی، فرازهای مختلف این دعا را با رویکرد سبک زندگی منتظران، بررسی و مرور می کنیم؛ آنچه در ادامه می آید، مشروح بخش چهارم این گفت وگوها است: منتظر ظهور باید از تضییع حقوق دیگران پرهیز کند حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در بخش دوم تشریح دعای مشهور امام زمان(عج) «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» با رویکرد سبک زندگی منتظران، اظهار کرد: امام عصر(عج) در بخشی از این دعا می فرمایند: «اكْفُفْ أَيْدِيَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ؛ دستانمان را از ستم و دزدى باز دار» به این معنا که یک منتظر در جامعه، در حالی که باید برای رفاه و کسب روزی حلال تلاش کند اما باید از تضییع حقوق دیگران و ظلم به مردم هم پرهیز کند و به حق خود قانع باشد. سلب آسایش از دیگران با روحیه انتظار منافات دارد وی با اشاره به اینکه در چنین جامعه ای که هر فرد به حقوق خود قانع باشد، شهروندان احساس امنیت جانی خواهند کرد، ادامه داد: منتظر واقعی در حال زندگی و حقوق دیگران را کاملا رعایت می کند چون اگر آسایش و آرامش دیگران با اعمال ما آسیب ببیند، با روح انتظار منافات دارد. امیدیان با اشاره به اینکه یک منتظر باید در سبک زندگی منتظرانه الگوی مصرف را رعایت کند، ابراز کرد: اسراف و زیاده روی با روحیه انتظار سنخیت ندارد و رعایت حقوق دیگران و مصرف بهینه از ویژگی های بارز منتظران ظهور است. جامعه منتظر دارای بالاترین سطح امنیت اجتماعی است این عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِيَانَةِ ؛ ديدگانمان را از ناپاكى و خيانت فرو بند»، تصریح کرد: یک منتظر باید مراقب چشمان خود باشد زیرا یکی از اعضای بدن که می تواند زندگی بشری را بسیار تحت تاثیر قرار دهد، چشمان است و جامعه منتظر نیز باید دارای بالاترین سطح امنیت اجتماعی باشد. وی با بیان اینکه چشمان فردی که بنا دارد برای ظهور و حکومت جهانی مهدوی زمینه سازی و تلاش کند، نباید به گناه و ناپاکی آلوده باشد، افزود: وجود منتظر ظرفی است که مظروف آن نباید آلوده باشد و اگر گناه در جامعه ای نباشد، منتظر به زندگی متعالی دست می یابد. کنترل چشم، آسایش تن و روح آدمی همراه دارد امیدیان با اشاره به اینکه منتظری که دارای فضایل اخلاقی باشد، زمینه ساز ظهور خواهد شد، تاکید کرد: چشم، دریچه ورود به قلب و دل انسان است و اگر آن را کنترل کنیم، تن و روح آدمی به آسایش خواهد رسید که باباطاهر نیز در این خصوص گفته است: ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یا بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه در جامعه ای که زن، مرد، و جوان آن احساس امنیت نکند و از امنیت اجتماعی برخوردار نباشد، فساد و ابتذال گسترش خواهد یافت، ابراز کرد: این همان بلایی است که امروز غرب دچار آن شده و در منجلاب فساد گرفتار شده است، بنابراین، باید دست به دعا برداریم تا خداوند چشمان ما را حفظ کند و البته در راستای تربیت دینی نیز در جامعه باید بکوشیم. منتظر باید از شنیدن سخن لغو پرهیز کند وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در فراز دیگری از این دعا فرموده اند: «اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِيبَةِ ؛ گوش هايمان را از شنيدن بيهوده و غيبت ببند» گفت: عضو دیگری از بدن که می تواند برای انسان سعادت و خوشبختی را رقم بزند و یا اگر از آن مراقبت نشود، شقاوت و بدبختی به همراه آورد، گوش است. امیدیان با اشاره به اینکه لغو در لغت به معنای بیهود و بی فایده است، گفت: در آموزه های قرآنی نیز هر کار و سخن بیهوده ای که انسان را از خداوند دور می کند، لغو نامیده شده است، ممکن است انسان حرف ها و مطالبی را در جامعه و یا زندگی روزمره مطرح کند که تلقی از گناه و ابتذال از آنها نشود اما به جهت اینکه انسان را از خدا دور می کند، لغو است و یک منتظر باید از آنها پرهیز کند. منتظر؛ همواره در فکر تحول و پیشرفت است عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با بیان اینکه امام زمان(عج) در این بخش آموزش می دهند که باید گوش را هم از شنیدن سخنان لغو پرهیز داد، ابراز کرد: خداوند انسان را برای رسیدن به هدفی خاص خلق کرده است، بنابراین باید از امور لغو پرهیز کند، یکی از ویژگی های فرد مومن منتظر این است که از کار و سخن لغو به دور و همواره در فکر تحول و پیشرفت است و در بخش های مختلفی مانند اقتصاد و ... درپی پیشرفت و رشد جامعه است. وی با بیان اینکه زندگی منتظر دارای بازده و بهره ای مثبت و خاص است، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا؛ آنجا سخن بيهوده و نسبت گناه به ديگرى را نمى شنوند» بنابراین، سبک زندگی یک منتظر باید به گونه ای باشد که بستر شنیدن و مطرح کردن سخن لغو در آن وجود نداشته باشد. غیبت، عامل نابودی دین مسلمان امیدیان با بیان اینکه یک منتظر در تعاملات خود با دیگران باید این رویه را نهادینه کند که نه سخن لغو بگوید و نه بشنود، ادامه داد: اگر گوش منتظر به سخن لغو و غیبت آلوده شود، نمی تواند دعوت حق امام عصر(عج) را بشنود و چنین فردی دلمرده خواهد شد زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الْغِيبَةُ أَسْرَعُ فِي دِينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَكِلَةِ فِي جَوْفِه؛ غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست». عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه یک منتظر نباید اجازه دهد روزنه نفوذی در جامعه و زندگی شخصی اش برای بیان سخنان لغو و بیهوده وجود داشته باشد، تاکید کرد: در تعاملات سیاسی جامعه ما نیز باید این ویژگی رعایت شود، زیرا هم اکنون این فرهنگ جا افتاده است که حضور در فعالیت های سیاسی نیاز به رعایت ملاک های رفتاری و اخلاقی ندارد و اگر فردی خلاف منش و جناح سیاسی ما باشد، می توان خلاف اخلاق هر حرفی را در موردش به زبان آورد، در صورتی که این خلاف یک جامعه دینی و منتظر است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه ما که فرهنگ انقلابی و اسلامی و داعیه زمینه سازی ظهور را دارد و توسط نایب عام امام زمان(عج) یعنی ولی فقیه مدیریت می شود، باید در تمام شئون و رده ها و فعالیت های سیاسی، ملاک های اخلاقی رعایت و از حرف های لغو پرهیز شود تا از سقوط و انحراف جامعه جلوگیری شود. ]]> انديشه Wed, 15 Mar 2017 04:31:20 GMT http://bfnews.ir/vdci3paq.t1aqw2bcct.html راه بار یافتن منتظران به مقام «منّا اهل البیت» http://bfnews.ir/vdcaweni.49nii15kk4.html آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید و مفسر قرآن در کتاب «امام مهدی علیه السلام موجود موعود» می نویسد: مقام والای عترت طاهره علیهم السلام که همان «مقام محمود عندالله» است، از بالاترین مراتب تقرّب به خدای سبحان و آرزوی هر مومن صاحب معرفتی است. گرچه استقرار در این مقام یعنی در رتبه عترت طاهره علیهم السلام میسور و مقدور افراد عادی نیست، از آنجا که هر حقیقت موجودی مراتب فراوانی دارد ورود به چنین جایگاهی بر حسب مرتبه وجودی هر سالک صادقی، میسور و مقدور است. چه بسا منتظران صالح و صادق حجت منتظر(عجل الله تعالی فرجه) که خویش را در عرصه جهاد اوسط و اکبر پرورده و به بارگاه قبول اهل بیت (علیهم السلام) بار یافته اند و مشمول «نظرة رحیمیه» آنان گشتند و مس وجودشان بر اثر نگاه کیمیایی عترت طاهره(ع) گرانبها شده است، درخور مرتبه وجودی شان به مقام محمود اهل بیت(ع) بار یابند و مدال «منّا اهل البیت» را بر گردن آویزند، همان گونه که بزرگانی نظیر فضّه، خادمه (علیها سلام)، ابوذر (رضی الله علیه)، سلمان (رضی الله علیه) و ... به لطف ارتباط راستین با ولیّ زمانشان بدین بارگاه بار یافته اند و بدان افتخار مفتخر شدند. فضّه(رحمها الله) خادمه خانه نورانی علوی و فاطمی است که روزگاری مس وجودی داشت؛ ولی به برکت وجود کیمیای اثر خاندان عترت(ع)، طلایش گردانید و تا مقامی بار یافت که در فضیلت «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً؛ و به فقیر و یتیم و اسیر طعام می دهند،با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند» با موالیانش شرکت جست و به افتخار «منّا اهل البیت» رسید. تکالیف و وظایف منتظران دعای نورانی وجود مبارک امام صادق علیه السلام نخستین وظیفه انسان اهل انتظار را تبیین می کند: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى؛ خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى شوم.» شناخت امامت و امام، اولین وظیفه مومن اهل انتظار است، که بر اساس معرفت توحید و شناخت نبوت استوار می گردد، چون دانستیم پیامبر(ص) خلیفه خداوند است و بر اساس امر و وحی او سخن می گوید و کار می کند، آن گاه می بایست امام را در پرتو معرفت پیامبر(ص) بشناسیم، وگرنه می پنداریم مسئله امامت را می توان تحت لوای سقیفه به سامان رسانید. از آنجا که امامت جز نیابت رسالت نیست و نائب جز سخن منوب عنه را نمی گوید، آن که منوب عنه را شناخت به معرفت نائب او بار می یابد و چون بدین پایه رسید، مشکلات علمی و عملی اش حل خواهد شد؛ یعنی وقتی به این معرفت بار یافت و از مجرای امامت و نبوت به توحید مرتبط شد، آن گاه در فکر و عمل، به غیر دین سر نخواهد سپرد و در تمامی عرصه های زندگی دین سالار خواهد بود. در عرصه امور اجتماعی، به مردم سالاری غیردینی تن نخواهد داد و قانون را بر محور «امر الله» خواهد دانست نه «امرالناس» از این رو به قانونی جز قوانین الهی که از بیان و تبیین مقام والای نبوت و امامت جاری می گردد، تسلیم نخواهد شد. ]]> انديشه Wed, 15 Mar 2017 04:31:20 GMT http://bfnews.ir/vdcaweni.49nii15kk4.html ویژگی هایی شیعیان بعد از ظهور http://bfnews.ir/vdcb8fb0.rhb00piuur.html در روایات ویژگی های خاصی برای یاران امام مهدی(عج) هم در عصر غیبت و هم در دوران بعد از ظهور ذکر شده است. در ذیل به برخی از اوصاف و خصوصیاتی که این یاران پس از ظهور با آنها شناخته می شوند، مرور می شود. امام باقر عليه السلام فرمودند: «هر گاه دوران [حكومت] ما فرا رسد و مهدىِ ما عليه السلام بيايد، شيعه ما از شير دليرتر و از سرْنيزه برنده تر خواهد بود. دشمنِ ما را پايمال مى كند و بر چهره اش سيلى مى زند، و اين آن هنگام است كه رحمت و گشايش خدا بر بندگانش فرود آيد.» همچنین، امام صادق عليه السلام می فرمایند: «زمانى كه قائم(عج) ما قيام كند، خداوند عزّ و جلّ گوش ها و چشم هاى شيعيان ما را چنان توانا مى كند كه ميان آنان و قائم(عج) پيكى نباشد. از همان جايى كه هست با شيعيان سخن مى گويد و آنها سخنانش را مى شنوند و او را مى بينند.» و نیز از صادق آل عبا علیهم السلام است که فرمودند: «زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مى شود از خاندان او هستند، از صف آن حضرت(عج) خارج مى شوند و افرادى به مانند خورشيد و ماه پرستان به صف او در مى آيند.» منابع: بحار الأنوار: 2 / 190 / 22؛ الكافي: 8 / 241 / 329؛ الغيبة للنعماني : 317 / 1. ]]> انديشه Wed, 15 Mar 2017 04:31:20 GMT http://bfnews.ir/vdcb8fb0.rhb00piuur.html میزبانی مجتمع یاوران مهدی(عج) از زائران نوروزی http://bfnews.ir/vdcguw93.ak93n4prra.html به نقل از پورتال جامع مهدویت، علیرضا رحیمی، مدیر مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) قم از پذیرش زائران و میهمانان در ایام نوروز 96 در این مجتمع فرهنگی خبرداد. مدیر مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) با بیان این مطلب گفت: این مجموعه در ایام نوروز پذیرای زائران از سرتاسر ایران اسلامی است. وی افزود: این مجتمع در قالب دو بخش خانوادگی و گروهی در ایام عید نوروز میزبان زائرانی است که استان قم را برای سفر انتخاب می کنند. رحیمی درباره خدمات‌رسانی به زائران تاکید کرد این مجتمع در بخش‌های اسکان، تغذیه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی به زائران نوروزی خدمات‌دهی دارد و در سال گذشته در ایام نوروز این مجتمع پذیرای بیش از 4000 نفر از هم میهمانان عزیز بوده است. گفتنی است، است، علاقه مندان و زائران برای اقامت و پذیرش در این مجتمع می توانند با شماره 37254464-025 داخلی 106 و تلفن همراه 09198866331 تماس بگیرند. ]]> انديشه Tue, 14 Mar 2017 04:14:54 GMT http://bfnews.ir/vdcguw93.ak93n4prra.html خردورزی؛ مهمترین شاخصه قابل اجرا پیش از ظهور http://bfnews.ir/vdcjytem.uqemizsffu.html به نقل از طلیعه: بررسی راهکارها و مبانی اصولی و صحیح دست یابی به فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و توجه به آموزه های مهدوی ذیل تبیین راهکارهای الهی و اسلامی و تشریح جایگاه فرهنگ و اندیشه، در نشر و گسترش مفهوم تمدن و خِردورزی در جامعه اسلامی و همچنین تحلیل رویکرد دیدگاه های نامعتبر و نامفهوم در مسیر دستیابی به اندیشه و فرهنگ صحیح اسلامی و مهدوی و تشریح نقاط مغفول در آن، ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه، گفت وگویی ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد: به نظر شما راهکارهای اجراسازی و پیاده سازی تمدن نوین اسلامی بر اساس بینش و نگرش موعود نگری و مهدوی(عج)، چه ویژگی ها و شاخصه هایی دارد؟ آیا این رویکردها و نگرش ها، در دوران کنونی قابلیت فراهم سازی دارند یا خیر؟ در این مقوله باید گفت: دوره ظهور عصر مهدوی و آغاز تلالو امامت امام عصر(عج)، دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که در هیچ دوره زمانی و بشری تجربه نشده است و حکومت صالحان در عصر ظهور، تمامی عرصه ها و زوایای ناشناخته علمی و اجتماعی را برای انسان و جامعه بشری به منصه ظهور و بروز می رساند. ویژگی های حکومت صالحان در عصر مهدوی، یعنی عالی ترین نوع حکومت انسان بر روی زمین؛ این حکومت عالی و غایی می بایست در تمامی جنبه های شناخته شده بشری سرآمد و کامل باشد تا مسیر جهانی شدن و همه گیر شدن نهضت خود را به خوبی طی نماید. این شاخصه رشد یافته انسانی می بایست در عرصه های گوناگون مانند علم، خِرد ورزی، فناوری و فرهنگ سرآمد باشد. یکی از جنبه های فوق العاده جهش در عصر مهدوی، پیشرفت های علمی و فناوری است. این مقوله که در روایات شیعی به صراحت بیان شده است، نوید دهنده دوران طلایی علمی برای جامعه انسانی خواهد بود. باید بیان کرد که اگر اسناد روایی نیز در این زمینه وجود نداشت با توجه به پیشرفت های هر روزه علمی بشر، می توان برآورد کرد که دوران عصر ظهور، به طور قطع، اوج پیشرفت و فناوری برای بشر و جامعه انسانی خواهد بود. بنابراین رکن اساسی برای اجراسازی و پیاده سازی فرهنگ و تمدن نوین مهدوی(عج)، ذیل منویات اسلامی، مسئله علم ورزی و خِردورزی و پیشرفت اندیشه است. باید توجه داشت منظور از علم ورزی و خِرد ورزی در تعالیم اسلامی، نوع کامل و غایی علم آموزی و دانش افزایی است؛ ما در ادبیات علمی خود، بحث علم و دانش را بسیار فراتر از جنبه های متداول و رایج امروزی می دانیم. بنابراین عمده شاخصه و مؤلفه در شکل گیری و قوام یابی تمدن و فرهنگ عالی اسلامی، بحث دانش افزایی و علم اندوزی است. مسئله مهم و اساسی در این مقولات این نکته است که تصور شود مؤلفه ها و شاخصه های عصر نوین اسلامی و مهدوی(عج)، در دوران غیبت، قابلیت دست یابی و پیاده سازی را نداشته باشند و باید تا رؤیت عصر مهدوی(عج) برای حصول نتیجه دلخواه صبوری کرد؛ این نکته به طور قطع صحیح نیست. در حال حاضر و شرایط کنونی نیز می توان به بسیاری از شاخصه ها و مؤلفه های اثر بخش تمدن و فرهنگ متعالی دست یافت. بحث خِرد ورزی انسان و توسعه دانش بشری، مؤثرترین مؤلفه عصر مهدوی(عج) است که در دوران قبل از ظهور نیز قابلیت دست یابی و اجرا سازی را دارد و جامعه اسلامی می تواند با این سرمشق ها خود را در جهت توسعه و ایجاد تمدن و فرهنگ عالی اسلامی قرار دهد. این نکته، یعنی تلاش برای دست یابی به نقاط عالی علمی و پیشرفت دانش در دوران غیبت، در منابع الهی و روایی نیز وارد شده است. امروزه و با توجه به شکل گیری یک حکومت دینی در جامعه ایران، می توان هر چه بهتر برای دست یابی به تمدن و فرهنگ مهدوی(عج)، ذیل مسائل گفته شده حرکت کرد و چارچوب های اساسی این فرهنگ و اندیشه را پیاده سازی کرد. برخوردهای جامعه و فرهنگ مهدوی در برابر اندیشه ها و رویکردهای معارض با چه المان هایی تبیین و تحلیل شده اند؟ آیا رویکردهایی مانند؛ دیپلماسی و رایزنی سیاسی و بین المللی، در اندیشه مهدویت تعریف شده اند و یا فقط به گزینه های خاصی اشاره شده است؟ دیدگاه اندیشمندان و متفکرین و جایگاه منابع روایی نسبت به دوران مهدوی، دیدگاهی است بر مبنای کامل و غایی بودن فرهنگ و تمدن انسانی در حکومت صالحان و در دوران آخرالزمانی؛ قطعاً در باور فرهنگ و تمدن اسلامی و مهدوی(عج)، اینگونه تعریف وارد نشده است که این اندیشه ها می بایست با تمامی فرهنگ ها و اندیشه ها معارض باشند و در برابر آنها بایستند. در آیین ها و ادیان مختلف الهی، بر اساس پاره ای از تحریف ها و دست اندازی ها، بحث آینده نگری و منجی گرایی، به مباحث نامعقول و نابجایی گراییده است. ممکن است نسبت به تعالیم و دریافت های اسلامی با سایر اندیشه ها و در ادیان مختلف، نسبت به رویکرد و حکومت صالحان در آخرالزمان، اختلافات و تعارضاتی وجود داشته باشد، ولی این مطلب اینگونه نیست که ما با یکدیگر مشترکات و نقاط مورد قبول و یکسان نداشته باشیم. قطعاً نقاط هم پوشان و مشترکی نیز در این اندیشه ها قابل دست یابی و تفاهم خواهد بود. به دلیل یکی بودن منشأ تمامی ادیان الهی، می توان با پردازش و تحقیق، به مؤلفه های تأثیرگزار و مشترک با سایر ادیان، در مباحث آینده نگری و برقراری حکومت عدالت محور رسید. در خود قرآن کریم و در کتاب شریف «زبور» که هم اینک در اختیار مسیحیان است و در سایر کتب آسمانی مانند؛ تورات و انجیل، موارد بسیار مشترکی در باب آخرالزمان و تشکیل حکومت صالحان وارد شده است که می توان بنا به این مشترکات، با سایر اندیشه ها مباحثه و تبادل نظر کرد و به نقاط مؤثر و مفهومی دست یافت. در واقع فراهم شدن یک نوع نگاه گفتمانی، بین اندیشه ها و باورهای الهی، ظرفیتی است که دیدگاه های الهی و آسمانی را می تواند یکجا جمع کند؛ البته باید بیان کرد که به علل مختلف این دیدگاه ها نقاط متعارض و ناهمگون نیز دارند و راهکار مواجهه با این تعارضات نیز به طور قطع، گفتگو و مباحثه و کنکاش علمی و پژوهشی است. اینکه گفته می شود ادبیات و نگرش بینش مهدوی(عج) در برابر سایر اندیشه ها، جنگ و هماورد خواهی است، فقط در برابر اندیشه ها و موقعیت هایی است که کمر به از بین بردن اندیشه و فرهنگ عالی اسلامی و مهدوی بسته اند. این رویکرد منحصراً در برابر کسانی خواهد بود که می خواهند مسیر و صراط جامعه و انسان را به سوی تباهی و نابودی و اضمحلال و خون ریزی بکشند. این نکته که رویکرد عصر مهدوی(عج)، با جنگ و نبرد همراه است، فقط در شرایط خاص با تعریفی خاص صورت خواهد گرفت و در سایر مراتب و مواقع، رویکرد عصر متعالی مهدوی، روشنگری و تصفیه افکار و بینش های نادرست و مواجهات علمی و به تعبیری «دیپلماسی فرهنگی» است. رفع تفاوت های اندیشه ای و برداشت های نامعتبر درمسیر تحقق جامعه آرمانی اسلامی و تمدن نوین مهدوی با چه راهکارهایی قابل دست یابی است؟ باید اشاره داشت مواقعی است که جبهه حق و باطل، بنا به تمامی گزاره ها، به تفاهم نمی رسند و جبهه باطل تلاش دارد با از بین بردن جبهه حق، خود را محق نشان دهد، در این موقع چاره ای جز رویارویی و مبارزه وجود نخواهد داشت. اگر به تاریخ و سوابق گذشته اسلامی نیز رجوع کنیم در می یابیم تمامی هم و غم و تلاش ائمه(ع) و شخص نبی مکرم اسلام(ص)، در برابر مخالفین، استناد به مسائل علمی و آموزشی و فکری است و تا حد امکان از رویارویی و مبارزه با دیدگاه های مخالف اجتناب می کردند؛ ولی در مواقعی بخصوص در دوران حضرت امیر(ع) که نمونه کاملی از عطوفت و کمال و توجه به انسان و مواجهه با خصم غدار است، می بینیم این مناسبات با تمامی تلاش حضرت امیر(ع)، مورد قبول واقع نمی شود و بناچار حضرت(ع) در برابر مخالفین و معارضین می ایستادند. قطعاً این رویکرد در دوران امامت امام عصر(عج)، نیز ادامه خواهد داشت و رویکرد اصلی ایشان و تمدن اصیل ایشان، روشنگری و ارائه ادله علمی و متقن است، گر چه بنا به دلایلی، عده ای ایشان را مانعی برای امیال و منافع خود خواهند دید و در مقابل ایشان خواهند ایستاد، که در این حالت، وقوع نبرد و مبارزه امری است اجتناب ناپذیر. بنابراین این فضا و اتمسفری که به آن پرداخته می شود و عنوان می شود که رویکرد عصر مهدوی(عج)، فقط مبارزه و نبرد با مخالفین است، قطعاً کامل و اصولی و مورد قبول نیست. منطق ما این گونه است که معتقدیم، رویه بینش مهدوی، پویش و گسترش فکری و فرهنگی و اندیشه ای است. امام عصر(عج) با آوردن کتاب های آسمانی پیشین و تحریف نشده، با عموم مردم اتمام حجت می نماید و براساس تعالیم و آموزش های الهی، مردم و جامعه را به سعادت و سلامت هدایت خواهند کرد. نباید فراموش شود که عصر مهدوی(عج) بر اساس قاطبه روایات و احادیث وارده هرگز قصد تحمیل اندیشه و فشار بر مردم و جامعه را نخواهد داشت که اگر این چنین می بود، قطعاً می بایست خیلی پیشتر از این مواقع، این دوران به وقوع می پیوست. عصر مهدویت فرا می رسد تا پاسخی باشد برای رفع عطش و تشنگی انسان ها و رسیدن به نقطه عالی و کمال انسانی. باید انسان ها به این نتیجه برسند که این هم تلاش و خونریزی و کشمکش ها نتیجه ای جز شکست و اضمحلال برایشان در بر نداشته است و بنابراین مشتاقانه خواهان دوران نوین بشری و فرهنگی گردند. این ندای درونی و نیاز فطری، سرانجام انسان را به دنبال انسان کامل و متعالی خواهد کشاند و این همان اصلی است که جامعه در تحقق فرهنگ مهدوی به آن محتاج است. ]]> انديشه Mon, 13 Mar 2017 05:38:43 GMT http://bfnews.ir/vdcjytem.uqemizsffu.html تدارک ویژه جمکران برای میزبانی نوروزی از زائران http://bfnews.ir/vdca6eni.49nim15kk4.html به نقل از مسجد مقدس جمکران، ابراهیم صدوقی، سرپرست معاومت فرهنگی این مسجد با تشریح برنامه های مسجد جمکران ویژه نوروز ۹۶، اظهار کرد: برای ایام نوروز در بخش های مختلف، برنامه های متعددی در راستای برگزاری مراسم فرهنگی و برپایی نمایشگاه های مختلف برای سنین کودک و نوجوان و خانواده تدارک دیده شده است. وی بیان کرد: امسال رویکرد اصلی مسجد مقدس جمکران بحث نماز و بیان اهمیت آن است و با عنایت به اینکه میهمانان نوروزی این مکان مقدس از نقاط مختلف کشور به این مسجد مشرف می شوند این رویکرد می تواند بسیار مبارک باشد. سرپرست معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه بحث عبودیت و نماز جز ارکان اصلی مسجد مقدس جمکران است و ما اهتمام خاصی را به این موضوع داریم، گفت: برنامه های مختلف نمایشگاهی را با عناوین نمایشگاه سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، قرآن و مباحث قرآنی، کارگاه های ویژه کودکان، کارگاه های سبک زندگی و حلقات معرفت با حضور اساتید مختلف تدارک دیده ایم. صدوقی تصریح کرد: امسال در نظر داریم در مسجد مقدس جمکران به منظور تکریم هر چه بهتر زائران امکانات اسکان در شبستان بزرگ کربلا را با ظرفیت حدود شش هزار نفر تدارک ببینیم. وی به برگزاری مراسم سخنرانی‌، حلقه های معرفت، جنگ های متعدد و محافل قرآنی در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: امسال در نظر داریم مسابقه کتابخوانی از آثار انتشارات مسجد مقدس جمکران را در بین میهمانان نوروزی برگزار کنیم که البته در مورد موضوع و نوع کتاب در حال رایزنی هستیم. سرپرست معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران ابراز کرد: بروشورهایی با عناوین و مضامین فرهنگی ویژه نوجوانان در ارتباط با احکام اسلامی، استفاده از فضای مجازی و خطراتی که بنیان خانواده ها را تهدید و همچنین بروشورهایی با موضعات سبک زندگی اسلامی تولید شده که در این ایام بین زائران توزیع می شود. صدوقی از تشکیل مراکز مشاوره ای شبانه روزی در این ایام خبر داد و اعلام کرد: در این مراکز کارشناسان خبره و مجرب حوزوی مستقر می شوند تا به سوالات شرعی و اعتقادی مسافران نوروزی پاسخ دهند. وی همچنین به مراسم آغاز سال تحویل اشاره کرد و گفت: برنامه های سال تحویل مسجد مقدس جمکران از ساعت ۱۲ روز دوشنبه با برگزاری محفل انس با قرآن کریم آغاز شده و با اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه می یابد. سرپرست معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران یادآور شد: بعد از نماز مراسم قرائت زیارت آل یاسین و تحویل سال با مداحی حاج عباس حیدرزاده اجرا می شود و پس از آن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پخش می شود. ]]> انديشه Mon, 13 Mar 2017 05:38:43 GMT http://bfnews.ir/vdca6eni.49nim15kk4.html