آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Sun, 20 Jan 2019 02:53:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Sun, 20 Jan 2019 02:53:10 GMT انديشه 60 چرا در زمان ظهور عمر شیطان به پایان می‌رسد؟ http://bfnews.ir/vdcjxaea.uqeiazsffu.html دریافت فایل صوتی ]]> انديشه Sun, 20 Jan 2019 00:30:00 GMT http://bfnews.ir/vdcjxaea.uqeiazsffu.html غیبت مجازی مدعی یمانی http://bfnews.ir/vdcipyay.t1awy2bcct.html به گزارش آینده روشن  چند سالی است که با نضج گرفتن موج مهدویت‌خواهی در کشور و به تبع آن، وقوع حوادث خاص در عصر آخرالزمانی، توقیت‌ها، مدعیات آخرالزمانی و مهدوی و جریان‌های خودساخته انحرافی نیز سرعت بیشتری به خود گرفته‌اند و با مصداق‌سازی‌های آخرالزمانی سعی در همراه کردن جمع یا جمع‎های موعودخواه به سمت تفکرات انحرافی خود هستند. در این بین موضوع علائم حتمی ظهور از جمله حربه‎هایی است که این افراد از آن برای جلب مشارکت در همراهی استفاده می‎کنند؛ از جمله این مسائل نیز می‌توان به «یمانی» اشاره کرد.تأکید بر وقوع و حتمیت پنج علامت قبل از ظهور و قیام قائم و نیز ذکر شدن یمانی در کنار نشانه‌های حتمی متواتری همچون سفیانی و خسف بیداء بر حتمیت قیام یمانی، دلالت و تأکید دارد و به همین دلیل تلاش شده است که از این مسئله در جهت جذب پیرو استفاده شود. این روزها سیدیمانی به خیال خام خود در فیسبوک ظهور کرده؛ فردی به نام «احمدالحسن بصری» که از جمله این پدیده‎های جدید است که دست خود را بر یک سوژه ناب گذاشته و روی آن زوم کند؛ با توجه به اینکه در روایت شیعه، تصریح شده است که مخالفت با یمانی، حرام و دشمن وی در آتش است و شگفت‌انگیزتر اینکه، چنین تعبیری در مورد دیگر شخصیت‌های مثبت عصر ظهور، ذکر نشده است توصیفات و تأکیدات در نصرت و یاری یمانی و دعوت وی به امام عصر، حاکی از اهمیت فراوان یمانی، است.توصیفاتی که در وصف یمانی آمده است چشم هر شیادی را به طمع وامی‌دارد و در این میان و در سال‌های اخیر چنین هم شده است و فردی که با مدعیات بسیار ضعیف خود با چیدن یک پازل از برداشت بسیار غلط و سطحی از روایات و آیات و برخی نشانه‌های ذکر شده ظهور مدعی فرزندی امام زمان(عج) و حجت فعلی برای مردم شده است.روایات مرتبط به حتمی بودن ظهور یمانی، از جمله روایات معتبر و از نشانه‎ای حتمی ظهور است؛ به طور کلی روایات مستفیض، بلکه متواتر معنوی، است؛ در جمع‌بندی روایات و علائم ظهور آمده است که سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی‌الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم، واقعه شریف قیام(خروج) امام مهدی رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، یمانی، تسامحا، دومین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود یعنی ظهور این دو پدیده در کنار هم خواهند بود و از گپ‌ها و نقطه ضعف‌های جدی ظهور این شخص منحرف هم همین مسئله است که به توالی این دو پدیده توجه نکرده است.در روایات دیگر نیز آمده است که وقتی یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله کند. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرامی‌خواند. در این بین توصیف پرچم یمانی، به‌عنوان پرچم هدایت‌تر(اهدی الرایات)، به این معنا نیست که یمانی، معصوم است و نیز الزاماً به معنای این نیست که وی هدایت‌یافته‌ترین شخص(اهدی الناس)، نیز باشد. هر چند وی، عبد صالح خدا و از معتمدین حضرت مهدی است. این نکات را می‌توان به‌عنوان مباحث اولیه درخصوص یمانی مطرح کرد ولی سؤال اینجا است که احمدالحسن بصری که از سال ۱۹۹۹ میلادی دعوت خود را آغاز کرده و مدعی است که بر اساس روایات و حجج ظاهری اولین مهدی است که پیش از امام زمان(عج) ظهور کرده و همان یمانی وعده داده شده است چگونه خود را در چنین جایگاهی قرارداده است و چگونه به این چنین به مکتب‌سازی روی آورده است.احمد الحسن بصری کیست؟احمد الحسن در واقع یک جریان است که از سال ۱۹۹۹ آغاز شده که بنیانگذار این فرقه انحرافی احمدبن اسماعیل متولد ۱۹۷۰ در بصره است که دارای تحصیلات مهندسی معماری است؛ او ابتدا مدعی خود را روی یک خواب مطرح کرد و همین امروز نیز مهمترین وجهه دعوت وی، مسئله خواب و رویا است؛ وی مدعی شد که امام زمان(عج) را در خواب و سپس در بیداری ملاقات کرده و ایشان نیز به وی فرموده که تو نوه و جانشین من هستی؛ سپس وی مدعی می‌شود که امام به وی مژده داده است که اولین ۳۱۳ نفری که یار خاص حضرت هستند، است.همه از نام و نشان و تمثال و حضور او می‌پرسند ولی جالب است که او برای همه مدعیات و هم نقطه ضعف‌های عظیم ادعایش یک جواب در آستین دارد؛ در خصوص مشکل عدم اعتماد به‌دلیل عدم رویت نیز کار خود را از عرصه ظهور به غیبت مجازی کشانده است؛ یعنی او از طریق شبکه‌های مجازی و به‌خصوص فیسبوک با یاران خود در ارتباط است تا راه را برای هر ادعای دیگری باز بگذارد. این جریان در چند حوزه بر دین تاخته‌اند؛ آن‌ها در عرصه‌های قرآنی، تفسیری، فقهی، فقه اجتماعی و سیاسی و فردی و مسائل جریان‌شناسی سیاسی و... بدعت‌هایی را ناظر به فهم اندک و سطحی خود به دین نسبت داده و القا می‌کنند که در آینده به این ابعاد به شکل گذرا می‌پردازیم.ادامه دارد...انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 22:30:00 GMT http://bfnews.ir/vdcipyay.t1awy2bcct.html برگزاری دوره‌ی تربیت مربی کودک و نوجوان در حوزه‌ی مهدویت در یزد http://bfnews.ir/vdchiqnq.23nmqdftt2.html به گزارش آینده روشن رستگاری مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان یزد در رابطه با دوره‌های آموزشی این بنیاد به خصوص آموزش‌های مهدوی ویژه کودکان و نوجوانان، گفت: یکی از برنامه‌ها و رویکرد‌های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در حوزه کودک و نوجوان، توانمندسازی مربیان این گروه در رابطه با معارف مهدوی است.مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان یزد افزود: در نخستین روز از دوره ۱۶۰ نفر از مربیانی که در ارتباط با پیش دبستانی ها، کودکان و نوجوانان هستند از قبیل: مربیان مهد کودک‌های زیر پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش در حوزه مهدویت آموزش دیدند.رستگاری ادامه داد: دوره تربیت مربی معارف مهدویت و کودک، شامل ۲۴ ساعت آموزشی است که استادان این عرصه در این جلسات حضور پیدا کرده و موضوعات مختلف مانند خلاقیت، روش انتقال معارف دینی و مهدوی به کودکان، قالب‌ها و... را به مربیان آموزش می‌دهد.آیت الله ناصری نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در جمع این مربیان به ترویج اخلاق در مهد‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در جامعه امروز باید همراه با علم، اخلاق نیز آموزش داده شود و برای آینده سازی فرزندانمان تلاش کنیم.انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 20:30:00 GMT http://bfnews.ir/vdchiqnq.23nmqdftt2.html برگزاری سومین دوره کلاس‌ معارف مهدویت در ۱۱ شهر http://bfnews.ir/vdcgqu9u.ak9nu4prra.html به گزارش آینده روشن  سومین دوره کلاس‌های مقدماتی و تکمیلی معارف مهدویت در ۱۱ شهر با همکاری بنیاد حضرت مهدی موعود (عج)  و به همت مؤسسه مصاف ایرانیان برگزار می‌شود.علاقه‌مندان به مباحث مهدویت در شهرهای اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، تهران، شهرکرد، شیراز، قم، کرمان، کرمانشاه و مشهد می‌توانند در این دوره شرکت کنند.افرادی که در دوره مقدماتی کلاس‌های معارف مهدویت که در تابستان ۹۷ برگزار شده و نمره قبولی (بالای ۱۲) را کسب کرده‌اند، همچنین افرادی که نمره قبولی کسب نکرده‌اند می‌توانند در این دوره شرکت کنند.در پایان این دوره مدرک رسمی مهدویت اعطا می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره تکمیلی از طریق اینترنتی می‌توانند از اینجا اقدام کنند. مهلت ثبت‌نام تا سوم بهمن ماه جاری خواهد بود و شروع کلاس‌ها از ۵ بهمن ماه و به مدت ۷ هفته و روزهای جمعه از ساعت ۸ تا ۱۲ است.انتهای پیام/141    ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 20:10:32 GMT http://bfnews.ir/vdcgqu9u.ak9nu4prra.html «محمودرضا» به عشق ظهور به سپاه قدس پیوست http://bfnews.ir/vdcfxede.w6dteagiiw.html به گزارش آینده روشن 29 دی ماه امسال پنجمین سالگرد شهادت اوست. یکی از سرداران زینبی، که حتی عشق بی حد و مرز نسبت به دختر یک ساله اش (کوثر) هم او را پایبند اینجا نکرد. تفاوتش با من و امثال من این بود که به شعارهای کلیشه ای که ما هر جمعه در هر مجلس و محفلی تکرار می کنیم، یقین داشت و باورش این بود که این کلمات نه شعار است و نه کلیشه، بلکه حقیقت است و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم در حال وقوع. از زاویه نگاه او، همه چیز در همه جای عالم به همین حقیقت پیوند می خورد و او چنان دلداده این حقیقت بود که به پای آن فدا شد. «محمودرضا بیضایی» 29 دی ماه سال 92 پنج سال پیش در دفاع از حریم عقیله بنی هاشم و به اعتقاد خودش برای موثر بودن در امر ظهور تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم دلدار کرد. نوع نگاه خاص این شهید بزرگوار نسبت به مسئله انتظار فرج و ظهور امام عصر(عج) باعث شد تا به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت ایشان با «احمدرضا بیضایی»، استاد دانشگاه و برادر شهید مدافع حرم«محمودرضا بیضایی» گفت وگویی ترتیب دهیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: شهید محمودرضا بیضایی از جمله شهدایی است که با توجه به جمله معروفش درباره ظهور، گویا نگاه خاصی در این رابطه داشته است. این نوع نگاه خاص به مباحث مهدوی و مسئله ظهور از کجا ناشی می شود؟ محمود‌رضا صرف نظر از اینکه در مکتب فکری- اعتقادی تشیّع رشد کرده و تربیت و شخصیت وجودی‌اش بر مبنای این آموزه‌ها شکل گرفته بود، از دوره‌ی نوجوانی و سال‌های دبیرستان یعنی از سن 16، 17سالگی به مطالعه درباره مهدویت و موضوعات مهدوی علاقمند شد. هر چند مطالعاتش در این رابطه منسجم و تخصصی نبود ولی توجه او را جلب کره بود. مطالعات مهدوی محمودرضا با کتاب «عصر ظهور» نوشته «علی کورانی» از علمای جبل‌آمل لبنان شروع شد. کتاب را هم از کتابخانه مسجد امانت گرفته بود. مکرر این کتاب را می‌خواند و همین کتاب پایه پیگیری مباحث مهدویت در او شد. محتوای این کتاب به قدری در او تاثیر گذاشته بود که هر جا موضوع مهدویت بود، محمودرضا هم آنجا بود. تا این که اشتراک مجله موعود را گرفتیم. مجله را با هم به صورت مشترک می‌خواندیم گاهی او جلوتر از من می‌خواند و به من می‌گفت: «فلان صفحه و فلان مقاله مجله را بخوان» من می‌خواندم و با هم بحث می‌کردیم. این اساس و مبنای پیدایش تعلق خاطر او به مهدویت بود. چرا برای خدمت، سپاه پاسداران را انتخاب کرد و چرا از بین بخش های مختلف سپاه، نیروی قدس را؟ انتخاب نیروی قدس سپاه، یک انتخاب آگاهانه و بر مبنای فکر بود. چون می‌توانست پاسدار نیروی زمینی سپاه باشد یا نیروی مقاومت یا هر شاخه دیگری از سپاه. اما از همان اول، به مجاهدت و جهاد، نگاه جهانی داشت. نگاهی‌که حضرت امام(ره) در متن قطعنامه از آن تحت عنوان «جبهه جهانی مقاومت» تعبیر کرده‌اند. محمودرضا از همان ابتدا انتخابش ناظر بر این بود که وارد یک نهضت جهانی شود؛ با هدف کمک به تشکیل جامعه جهانی مهدوی. آنچه که شاید گاهی در صحبت‌هایش هم به آن اشاره می‌کرد نگاه و دید جهانی او نسبت به آینده جهان و مسئله ظهور بود. به عبارت دیگر، ورود به نیروی قدس سپاه نقطه عزیمت محمودرضا بود برای حرکت در مسیری که از مدت‌ها قبل زمینه نظری و اعتقادی آن در محمودرضا ایجاد شده بود. یعنی پیوستن به یک حرکت جهانی‌که ریشه آن در اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری‌ کاملا تبیین شده و شخص حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و همچنین شهدای شاخص ما (از جمله شهید چمران) اشارات صریح نسبت به این مسئله دارند. محمودرضا این را کاملا در ذهن داشت و اصولا انتخاب نیروی قدس بر مبنای همین نظریه (تئوریک، فکری، اعتقادی یا هر چیزی که نامش را بگذارید) اتفاق افتاد. یعنی صرفا به دنبال این نبود که استخدام سپاه باشد برای این استخدام شدن، ایده و آرمانی داشت درست است؟ بله؛ اگر دنبال این بود که صرفا یک فرد نظامی باشد، یا مثلا استخدام سپاه شود، می‌توانست در شاخه‌های دیگر ‌سپاه مشغول شود. ولی نگاهش و اصل ورودش به سپاه اینگونه نبود. وقتی وارد سپاه شد با عشق وارد شد نه به عنوان یک شغل، یا یک کارمند؛ این که مثلا به استخدام یک نهاد درآمده باشد. این را حقیقتا می‌توانم شهادت بدهم. شما از کجا و چطور متوجه این موضوع شدید؟ آیا خود شهید در این باره با شما صحبت کرد؟ قبلا در کتاب «تو شهید نمی‌شوی» که مربوط به خاطرات محمودرضا است این خاطره را گفته‌ام. ایامی که دخترش تازه به دنیا آمده بود و حالا سه نفر شده بودند، یک بار از او پرسیدم «حقوقی که از سپاه می‌گیری کفاف‌ زندگی‌ات را می‌دهد؟» در جواب من گفت: «من دنبال کاری هستم که با آن زندگی را بچرخانم و حقوق سپاه برای امرار معاشم نباشد. من پاسداری را برای پاسداری می‌خواهم. می خواهم به خاطر سپاه در خدمت سپاه باشم نه به خاطر این که زندگی‌ام را بچرخانم.» یعنی درباره حقوقی هم که از سپاه می‌گرفت نگران بود‌ که سپاه ابزاری برای امرار معاش او نباشد. چون کاملا به این انتخاب دل داده بود. این در شکل و نوع کارکردنش هم معلوم بود. من از شما می‌پرسم روز جمعه که در همه نهادهای کشور از نهادهای سازمانی و اداری گرفته تا نظامی و غیرنظامی تعطیل محسوب می شود، چه کسی می‌آید و به مافوقش اصرار می‌کند که کار او تعطیل نباشد؟ یکی از دوستان هم‌یگانش برای من نقل می‌کرد که «محمودرضا در جلسه‌ای به مسئول مافوقش تحمیل کرد که اجازه بدهد جمعه‌ها هم سرکار باشد.» گاهی اوقات چند روز مداوم سر کار بود؛ تا جایی که یک‌بار من مواخذه اش کردم. چون سه روز تمام خانه نرفته بود. در جواب من گفت: «من چطور به خانه بروم؟ این بچه ها (اشاره اش به مجاهدانی بود که به آنها آموزش می داد) هر کدام از جایی به امیدی اینجا آمده‌اند که آموزش ببینند، من اینها را رها کنم کجا برم؟» با این میزان از عشق و انگیزه‌ کار می‌کرد خودش در نامه اش اشاره کرده که «موثر واقع شدن در تحقق ظهور مستلزم تحمل سختی‌ها، مشقت‌ها و مصیبت‌ها است». من همین جا گلایه‌ای هم از دوستان داشته باشم بخصوص عزیزانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که این جمله محمودرضا را ابتر مطرح و ادامه جمله را حذف می‌کنند در حالی که اتفاقا ادامه جمله مهم‌تر‌ است، چون تکلیف‌آور است. جمله‌ای که محمودرضا گفته این است «شیعه به دنیا آمدیم تا موثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این مستلزم تحمّل سختی‌ها و مشقت‌ها و مصیبت‌ها است و جز با فدا شدن محقق نمی شود». محمودرضا کلمه «جز» را در اینجا آورده یعنی الّا و لابد تنها راه موجود، «فدا شدن» است. فدایی حضرت مهدی علیه‌السلام بودن. اخیرا جمله‌ای از شهید بزرگوار زین‌الدین دیدم که می‌گوید: «در زمان غیبت منتظر به کسی گفته می‌شود که منتظر شهادت باشد» یعنی نمی‌توان منتظر ظهور بود و آماده «فدا شدن» نبود. شهدا ثابت کردند که اگر پای کار نباشی، آماده شهادت نباشی، «منتظر بودن» و «انتظار» صرفا یک ادعا است. محمودرضا و محمودرضاها (همه شهدای مدافع حرم) نشان دادند که به این مسئله باور دارند و این برای آنها شعار نیست. Image result for ‫شهید محمودرضا بیضایی‬‎ درباره آن نامه معروف ایشان می فرمودید. نامه را چه زمانی و کجا نوشتند؟ محمودرضا ابتدای همین نامه تاکید می‌کند: «من نمی‌خواهم حرف‌های آرمان‌گرایانه بزنم» یعنی آن چه که می‌گویم شعار نیست. حقیقت مطلب همین است. همسرش تعریف می‌کرد که اتفاقا بعد از این نامه وقتی به ایران برگشت به او گفتم : «بابا تو هم از این حرف‌ها بلد بودی؟!!» البته دلیل این جمله همسر ایشان این بود که نحوه معاشرت محمودرضا با همسرش، با دوستان و رفقایش با همکارانش و ... به شکلی بود که رنگی از مقدس‌مآبی نداشت. یعنی شما حتی نمی‌توانستی از محمودرضا التماس دعا داشته باشی. همین جمله کوتاه ساده را که ممکن است ما در زندگی روزمره به خیلی‌ها بگوییم، به محمودرضا نمی شد گفت. چون رفتار، گفتار و کردارش طوری بود که کسی تصور هم نمی‌کرد که مثلا به محمودرضا التماس دعا بگوید. محمود خود را اینگونه نشان می‌داد. چرا رفتارشان به این شکل بود؟ چرا نمی شد به ایشان التماس دعا گفت؟ از نظر معنوی بسیار مکتوم(پوشیده) بود. من فکر می‌کنم غیر از برخی دوستان نزدیکش که عمیقا او را می شناختند و در نماز به او اقتدا می‌کردند کس دیگری او را به معنویت نمی‌شناخت. شهید مطهری جمله ای دارند که می‌گوید: «انسان‌های بزرگ مهم‌ترین حرف‌های زندگی‌شان را در آخرین ساعات عمرشان زده اند» محمودرضا آن نامه و آن جمله معروفش را چند ماه قبل از شهادتش نوشته است. یعنی هفتم مرداد ماه این مطالب را نوشته و دی ماه هم به شهادت رسیده است. پس این حرف‌ها، مهم‌ترین حرف‌های اوست؛ شوخی نیست و تعارف هم ندارد. او با عملِ خود ثابت کرد که این حرف‌ها، باور و یقین اوست. وقتی می‌گوید تاثیرگذاری در ظهور مولا جز با «فدا شدن» امکان‌پذیر نیست، می‌رود و فدا می‌شود و ثابت می‌کند که راه، همین است ولاغیر. البته این باور و یقین فقط درباره جنگیدن و جبهه و شهادت نبود، درکارش هم همینگونه بود. کار که می‌کرد واقعا دل به کار می داد. نه این که چون استخدام آن نهاد بود و مقرری دریافت می‌کرد دنبال انجام کار باشد. واقعا در خدمت کارش بود. یک مثالی بزنم. شما اگر کسی را به لحاظ فرهنگی قبول داشته باشید با او راحت کنار می‌آیید اما اگر یک رفیق غیرایرانی داشته باشید که از نظر فرهنگی با شما بسیار فاصله داشته باشد و خیلی از رفتارهای او در فرهنگ شما و برای شما مورد قبول نباشد، خیلی سخت می‌توانید با او کنار بیایید. چنین افرادی در محیط کار محمودرضا وجود داشتند. بعضی از دوستان هم‌یگان محمودرضا برای من تعریف می‌کردند که ما به دلیل اختلافات فرهنگی با این افراد سازگار نمی‌شدیم چون رفتارشان را نمی پسندیدیم. ولی محمودرضا با آنها می‌ساخت.گاهی به محمود اعتراض می‌کردیم که «تو چرا با اینها اینقدر مهربان هستی؟ چرا به همه خواسته‌های اینها بها می دهی؟ و ....» ولی محمودرضا با عشق در خدمت آنها بود و همه چیز را با جان و دل می‌پذیرفت. خاطره ای در این باره دارید که برای مان بگویید؟ یکی از دوستانش می‌گفت من بعد از چند مدت، یک روز کم‌آوردم و از آن بخش جدا شدم، اما محمودرضا با همه سختی‌ها حاضر نشد که جدا شود. چون به خاطر عشق آن جا بود نه خاطر مأموریت‌کاری و پاسداری. سردار شهید مهدی باکری یک سخنرانی‌ای در جمع پاسداران دارد که در تعریف پاسداری مطالبی را بیان می‌کند. بسیاری از ما وقتی چنین مطالبی را می شنویم یا می‌خوانیم برایمان قابل درک نیست. من پیش از این تصور می‌کردم این مطالب «داستان» است اما بعدها به چشم خودم در محمودرضا آنها را دیدم. شهید باکری می فرماید: «پاسداری ماموریت نیست تکلیف است، پاسداری یعنی حراست از وحی؛ حراست از مکتبی که پیامبر برای آن زحمت‌ها کشید؛ ائمه برای آن خون دل ها خوردند و حسین بن علی علیه السلام برای آن شهید شد. پاسداری یعن حراست از این مکتب. یک پاسدار گاه باید از چیزهایی که برای دیگران مباح است، اجتناب کند» و من اینها را در محمود رضا می دیدم. این ها را به عنوان این که محمود برادر من است و نسبت به او تعلق خاطر دارم نمی گویم نه تنها محمود رضا بلکه همه محمودرضاها همه شهدای مدافع حرم در عراق و سوریه اینگونه بودند بدون استثنا. ممکن نیست کسی چنین دیدگاه و آرمانی نداشته باشد و در این جبهه قرار بگیرد. این جبهه نهضت جهانی مقاومت است و مبنای تشکیل آن فرمان حضرت امام (ره) بوده، آنجا که می فرمایند: «هسته های مقاومت را باید در تمام جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.» (بنظرم پیام به تشکیل بسیح طلاب و دانشجویان بوده است. مبنای این حضور هم به خیلی سال پیش باز می گردد. این جبهه، جبهه سال 93 و 92 نیست این جبهه متعلق به همان زمانی است که احمد متوسلیان رفت و در آن قرار گرفت و بازنگشت. سال 61 که عباس کریمی ها و حاج همت ها رفتند. این جبهه آن موقع گشوده شد هرچند ما بنا بر ضرورت، در سال 90 وارد این جبهه شدیم اما جبهه، آن روز باز شد. امام به ضرورت جنگ فرمودند که بچه ها برگردند و فرمودند که راه قدس از کربلامی گذرد. امروز محمود و محمودرضاها رفتند تا کار ناتمام احمد متوسلیان و عباس کریمی ها را تمام کنند. امروز ما خاکریزمان را در بلندی های جولان بنا کرده ایم. این که امروز می بیند رژیم صهیونیستی مدام خود را به زمین و آسمان می کوبد به این دلیل است که خاکریزی که ما سال ها پیش در شلمچه و جاده خرمشهر به اهواز با بعثی ها می جنگیدیم امروز به بلندی های جولان رسیده و صدای ما از سرزمین های اشغالی به گوش می رسد. امروز یک جبهه جهانی تشکیل شده و این یک واقعیت است. این بچه ها (مدافعان حرم) به این واقعیت دل سپرده بودند. این جبهه یک هدف غایی دارد. مدافعان این جبهه به جد اعتقاد داشتند که زمینه سازی ظهور حضرت مهدی علیه السلام توسط مجاهدان جبهه جهانی مقاومت، یک حقیقت است و شعار نیست و این را در عمل نشان دادند و این جبهه را گشودند. گفتید آقا محمودرضا از خیلی وقت پیش به جبهه جهانی مقاومت و غایت آن معتقد بود. درباره این رابطه بیشتر توضیح بدهید. بله، محمودرضا حتی در جریان تحولاتی که از سال 2011 در منطقه آغاز شد و مقام معظم رهبری از آن به بیداری اسلامی تعبیر فرمودند، آن موقع هم نگاه محمودرضا به تحولات منطقه خاص بود. آن موقع هم نمی گفت مردم تونس به خیابان ها ریخته اند و خواهان دموکراسیمی هستند یا نمی گفت «بن علی» را بیرون کردند یا دیکتاتور مصر را پایین کشیدند. حتی آن روزها هم نگاهش اینگونه نبود. خاطرم هست یک بار داخل ماشین نشسته بودیم محمودرضا پشت فرمان بود، با انگشت وسط، ضربه ای به فرمان ماشین زد (حالتی که بخواهد چیزی را با انگشت شوت کند) و گفت: «خدا این دیکتاتورها را دانه دانه از سر راه ظهور بر می دارد». می گفت: «اینها مانع ظهور هستند و دست خدا از آستین مردم بیرون آمده و این موانع را برمی دارد، مبارک، بن علی، صدام، قذافی و...» او همه چیز را در این مسیر می دید. به صراحت هم نوشته که «نبرد شام مطلع تحق وعده آخرالزمانی است.» این را نوشته و به پای آن شهید شده است... بعدها درباره اینها قضاوت خواهند کرد. نمی خواهم بگویم محمودرضا یا امثال محمودرضا پیشگویی کرده اند، ولی بسیاری از بزرگان ما از شخص حضرت امام، علما و شهدا امثال شهیدچمران، شهید زین الدین و شهید آوینی به این موضوع اشاره داشته اند. امروز این شهدا اثبات کردند و عملا نشان دادند که زمینه سازی ظهور این نیست که بنشینیم و صبح های جمعه ندبه بخوانیم و بعد صبحانه بخوریم و برویم، بخوابیم. زمینه سازی این است که ما در میدان باشیم. زمینه سازی ظهور به حرف نیست به عمل است. امروز فقط بچه های ما نیستند که در میدان عمل وارد شده اند و آماده فدا شدن برای آن آرمان جهانی هستند؛ امروز این جبهه جهانی شده است. پایان پیام/141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 19:49:34 GMT http://bfnews.ir/vdcfxede.w6dteagiiw.html انتظار فرج از ارکان دین است/ ۹ رکن دین بر اساس روایات اهل بیت http://bfnews.ir/vdcc4mqm.2bqpe8laa2.html به گزارش آینده روشن متن زیر جلسه سی و پنجم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است. برای این که ما به ضرورت پژوهش پیرامون امام زمان علیه‌السلام برسیم در سه جلسه تفضیلاً بیان کردیم: ۱ـ دین برای ما امری است لازم این را ثابت کردیم؛ ۲ـ به ما دستور دادند دین‌تان را حفظ بکنید؛ ۳ـ دلیل آن را هم این قرار دادند که دین‌داری در عصر غیبت کبری امری است بسیار سخت ما بدو عامل سخت بودن دینداری اشاره کردیم: ۱ـ شرایط طوری قرار می‌گیرد که آدم ناخودآگاه بی‌دین می‌شود و این ناخودآگاه بی‌دین شدن هم در سنوات نیست به یک صبح تا شب است به یک شب تا صبح است بر اساس روایتی که خواندیم. ۲ـ اساساً یک عده‌ای هستند مترصد این معنا هستند که دین را از مردم بگیرند یعنی مردم را بی‌دین بکنند. ـ گروه اول که خیلی راحت بی‌دین می‌شوند کسانی هستند که دین‌شان مستند نیست ارثی است، شرایط و دوره امروزی ما تدیّن ارثی را اقتضا نمی‌کند بلکه تدین باید درسی باشد. ۲ـ گروه دوم کسانی هستند که اساساً در شئون زندگی انسانی خودشان دین محور زندگی نیست. یعنی چه دین محور زندگی‌شان نیست؟ یعنی این که پای دین می‌ایستند مادامی که منافع دینایشان را تأمین بکند. مادامی که با منافع دینوی‌شان تعارض نداشته باشد؛ ۱ـ اگر تامین نکرد؛ ۲ـ اگر تعارض داشت، اینها کافر نمی‌شوند بلکه دین را تحریف می‌کنند، به نحوی که بتوانند دیناشون را تأمین بکند مثال بارزش اینست که به ابن سعد گفتند تو می‌خواهی حسین بن علی علیه‌السلام را بکشی؟ خوب حسین بن علی علیه‌السلام پسر فاطمه الزهرا و پسر امیرالمومنین سلام‌الله علیهم اجمعین است نوه پیغمبر صلّی‌الله علیه و آله است، کشتن او که عاقبت بخیری ندارد. گفت ما حسین علیه‌السلام را می‌کشیم حکومت ری را می‌گیریم بعد آنجا آن‌قدر انفاق می‌کنیم و .... اینها توجیه است. حالا این دینی که ما راجع بهش صحبت می‌کنم اجزایش چیست؟ چکار بکنیم متدین هستیم؟ ارکان تشکیل دهند دین چیست؟ ببینید دین من درآوردی نیست، خود ساخته نیست، خدا ساخته است. بنابر این هر عملی که من فکر می‌کنم به حسب ظاهر هم زیبا باشد آن رفتار رفتار دینی نیست. ـ قال رسول الله‌ صلّی‌الله علیه و آله: لا یُقبَل قَولٌ اِلاّ بِعمَلَ هیچ گفته‌ای پذیرفته نمی‌شود مگر منجر به عمل بشود. وَ لا یُقبَل قَولاً وَ عَملاً اِلّا بِنّیهَ هیچ قول و عملی پذیرفته نمی‌شود مگر در سایه یک نیت درست، وَلا یَقبَلُ قَولاً وَ عَملاً وَ نیَتُه اِلّاِ باصِابَهِ السُّنَه. هیچ گفتار و عمل و نیتی پذیرفته نمی‌شود مگر منبعث از یک روش صحیح وحیانی باشد. نه این که خودم تشخیص داده باشم. من اگر می‌خواهم انفاق بکنم باید منبعث از دین مقبول باشد، اگر می‌خواهم نماز بخوانم باید منبعث از دین مقبول باشد آن دین مقبول کدام است؟ حضرت ارکان را بیان فرمودند: ۱ـ شهادتُ اَن لا اِلَه اِلّا الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَه اول در حوزه اعتقاد است توحید؛ ۲ـ و ان محمد عبده و رسوله شهادت به رسالت و بندگی رسول گرامی صلّی‌الله علیه و آله بنده بودن رسول گرامی اینست که من ملک نیستم پادشاه نیستم این بحث مهمی است؛ ۳ ـ وَ تَقّرِبِما جآءَ مِن عِندِالله آنچه رسول خدا صلّی‌الله علیه و آله آورده است از ناحیه خداست الفاظش مال کیست؟ ۴ـ وَالوِلاَیُه لَنا اَهلَ البیَت سر پرستی ما را بپذیرد؛ ۵ـ وَ البَرائَه مِن عَدُّوِنا و زاویه داشتن با دشمنان ما ، برائت داشتن از دشمنان. ۶ـ وَ التَّسلیُم لِاَمِرنا و ششمین چیزی که دین دارد تسلیم بودن در امر ماست. تسلیم لِاَمِرنا تا کجا؟ تا کجا باید با ما باشید؟ داوود رقّی آمده خدمت امام صادق علیه‌السلام حضرت می‌گوید داوود تا کجا بامائی؟ می‌گوید یبن رسول الله (ص) آن اناری که در دست شماست اگر نصف کنی بگوئی نصفش حلال و نصفش حرامه نمی‌گویم چرا؟ می‌گویم صادق فرموده نصفش حلال، نصفش حرام. این خیلی کار سختی است. تسلیم بودن است و به این سادگی‌ها انفاق نمی‌افتد. ۷ـ هفتیمن رکن از ارکان دین ورع است. ورع خودش بحث دارد. از ما تدّین را شکل ورع می‌خواهند. ورع یعنی جوری رفتار کردن با احتیاط در واقع محتاطانه زندگی کردن که هرگز به صفحه گناه نکشد نه این که با گناه مواجه نشویم جوری زندگی کند که با آن صفحه گناه مواجه نشویم؛ ۸ ـ هشتیمن می‌شود تواضع ؛ ۹ـ نهمین آن به فرمایش امام باقر علیه‌السلام می‌شود و اِنِتظارُ قائِمِنا بنابر این یکی از ارکان دین انتظار قائم علیه‌سلام است. بنابر این می‌خواستم اثبات بکنم که پژوهش در مهدویت ضرورت دارد چون یکی از ارکان دین ما هست. اما ما دین‌دار هستیم؟ حقیقت مطلب اینست که ما از توحید چه می‌دانیم؟ ما ۲۲ مرتبه توحید داریم، در مقابل ۲۲ مرتبه توحید ۲۲ مرتبه شرک وجود دارد، این را اطلاع داریم که ببینیم اصلاً موحّد هستیم یا نه؟ فرض کنید ما آن ۲۲ مرتبه را داریم هر چیزی یک علامتی دارد. من می‌گویم موّحدم علامت تو چیست؟ چرا فکر می‌کنی موّحدی؟ اشهد ان لا اِله اِلّا الله الهاً واحداً، اَحداً فرداً این توحید است؟ بنابر این توحید یک علامت دارد. ـ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: من قال لااِله اِلّا الله مُخلصاً دَخَل الجّنه کسی که لا اِله اِلّا لله را مخلصاً بگوید بهشت می‌رود وَ قال ما اِخلاصَها مراد از اخلاص چیست؟ اَن تَحجَزَهُ عَن مَحارِم اِلله هر گاه مواجه با گناه شدی گناه را ترک کنی، (این که باعث بشود تو طرف گناه نروی. بنابر این برادر و خواهر عزیز که قائل به لا اِله اِلّا الله هستی می‌خواهی ببینی چقدر موحّدی ببین چقدر از گناه دوری، هر چقدر در زندگی‌ات گناه نقش دارد، به همان میزان از توحید دوری، هر چیزی علامتش را بخواهیم بگیریم کار سخت می‌شود.) و کار سخت است. کسانی که مترصد این معنا هستند دین‌داری را کار آسانی جلوه بدهند این کار، کار کار تبشیری‌هاست (مسحیت تبشیری) ما حق نداریم مردم را مأیوس از دین بکنیم، مأیوس نمی‌کنیم ولی این حق هم نداریم مردم را مغرور به تدین ظاهری خودشان بکنیم. اگر من بخواهم ببینم در مسیر رسول خدا صلّی‌الله علیه و آله هستم باید ببینیم علامتی را که او ترسیم کرده دارم یا ندارم؟ مواجهه من با قرآن قرائت قرآن است؟ استخاره قرآن است؟ حفظ قرآن است؟ تبرک قرآن است؟ یا عمل به قرآن است؟ ما حاملان قرآن نیستیم، زندگی ما قرآنی نیست. انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 16:43:02 GMT http://bfnews.ir/vdcc4mqm.2bqpe8laa2.html فضای مهدویت گرفتار آسیب های درون و برون مذهبی/ضرورت شناخت دشمن http://bfnews.ir/vdcbzzbz.rhbs0piuur.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام محمد شهبازیان صبح پنج شنبه در همایش مدعیان دروغین و جریان های انحرافی، اعتقادی و فکری در بیرجند با بیان اینکه دینداری در دوره غیبت مانند خراطی ساقه پر تیغه است، اظهار کرد: بنا بر روایات جاهلان شیعه که چهارچوب دینی سستی دارند، مهدی موعود ( عج) را آزار می دهند. حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه شیطان در جامعه دیندار با استفاده از ایجاد شبهه برنامه هایش را پیاده می کند، افزود: شیطان در فضای دین هربه های مختلفی دارد که مقابله با آن هوشیاری جامعه را می طلبد. وی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام علی باید دشمن را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم را او مقابله کنیم، بیان کرد: امروز در فضای مهدویت با آسیب های برون مذهبی و درون مذهبی رو به رو شده ایم. مدرس حوزه علمیه روحانیون را دیدبان و پاسبان دین عنوان کرد و گفت: جنبش های مختلفی مانند وهابیت، بهاییت و جریان های انحرافی در فضای برون مذهبی وجود دارد که ناشی از فتنه های شیطان است. حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه در فضای درون مذهبی با آسیب هایی جدی مانند جریان نافیان قیام، جریان روشنفکر مآبان و جریان سهل اندیشان مهدوی روبه رو است، افزود: روحانیون باید در سخنرانی ها دقت کنند که جامعه منتظر به سمت نحله های انحرافی نرود. انتهای پیام/ 141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 14:38:13 GMT http://bfnews.ir/vdcbzzbz.rhbs0piuur.html دستاوردهای حمایت مالی از مهدویت برای نظام و انقلاب http://bfnews.ir/vdcai0n0.49nmi15kk4.html به گزارش آینده روشن ضرورت تامین اعتبار و بودجه برای رشد و اعتلای فعالیت ها در عرصه های مختلف، مسئله ای است که نمی توان از آن چشم پوشید به ویژه وقتی امری با اهمیت و آینده سازیِ «مهدویت» مطرح است. از این رو، در گفت وگو با کارشناسان درباره ضرورت ها و الزامات حمایت مالی بودجه ای از فعالیت های این ساحت مقدس پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: نقش مهدویت در بقای نظام و انقلاب حجت الاسلام «محمود متوسل» در پاسخ به این پرسش که «چرا باید نسبت به تامین بودجه به فعالیت های مهدوی حساس بود؟»، اظهار کرد: امام خمینی(ره) رهبری بود که مردم در کسوت مرجع تقلید، از ایشان تبعیت می کردند نه مانند رهبران سیاسی دیگر انقلاب ها؛ لذا مسلم است پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن استمرار حرکت در طول 40 سال علی رغم همه سختی ها و مشکلات، ناشی از آن است که در دوران امام راحل و امروز در زمان رهبریِ آیت الله العظمی خامنه ای، این تفکر و باور که ولی فقیه نایب امام زمان(عج) است در تبعیت مردم از امام و رهبری نقش داشته و دارد. مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور ادامه داد: بنابر آنچه بیان شد بقای انقلاب اسلامی در طول این 40 سال مدیون تفکر مهدویت بوده است لذا باید مسئولان در هر رده و جایگاه برای تقویت این تفکر و ترویج انتظار در جامعه تلاش بیشتری داشته باشند، چون دشمن هم به این نتیجه رسیده که برای تضعیف جایگاه ولایت فقیه باید مبانی دینی بخصوص مهدویت را تضعیف کند. از این رو، برای بقای نظام و تقویت آن، مسئولان باید بدانند هرچه مهدویت بیشتر تقویت شود نظام و انقلاب هم بتبع آن تقویت می شوند. وی با اشاره به نقش دولت در حمایت از فعالیت های مهدوی بیان کرد: نقش مردم در تولیت امور دینی چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن نقشی بی بدیل است و امروز هم غالب برنامه های دینی فرهنگی با حمایت و همکاری مردم در مساجد، هیئات، حسینیه ها و ... اجرا می شود. اما طبیعی است دولت اسلامی وظیفه دارد در این باره مردم را یاری کند؛ البته این بدان معنا نیست که امور دینی به دولت وابسته باشد بلکه انتظار است که دولت به عنوان بخشی از مردم به میدان آمده و در تامین هزینه فعالیت های مهدوی مردم را همراهی کند. حجت الاسلام متوسل در پایان خاطرنشان کرد: نباید بودجه های فرهنگی به دولت وابسته شود بلکه باید با حمایت از بخش مردمی زمینه حضور پررنگ تر مردم را فراهم کرد چنان که دولت برای بخش اقتصادی هم چنین نظری دارد و می کوشد با حمایت از کارآفرینان، زمینه اشتغال و تولید را فراهم کند. توقع است که به فعالیت های فرهنگی همچون مهدویت هم، چنین نگاهی شود چراکه در پرتوی چنین رویکردی می توان فرهنگ را اصلاح کرد. تخصیص بودجه به فعالیت های مهدوی، سرمایه گذاری سودآور برای دولت است همچنین، «حجت الاسلام سیدجعفر موسوی نسب» درباره الزمات حمایت مالی از فعالیت های مهدوی، گفت: بسیاری از معضلات و آسیب هایی که امروز خصوصا در حوزه اقتصاد با آن روبرو هستیم در صورت ترویج سبک زندگی مهدوی برطرف می شود چراکه اگر مردم با صفات یاران امام مهدی(عج) آشنا شده و خو بگیرند دیگر دست به اعمال سوئی همچون اختلاس نمی زنند و کاهش یا حذف همین یک مورد بار بسیاری را از مشکلات دولت برمی دارد. این همه اختلاس ها و ناهنجاری های اقتصادی برای آن است که از اوصاف مهدی باوران و مهدی یاوران دور شده ایم؛ لذا کمک به توسعه و تعمییق فرهنگ مهدوی، کمک به نظام اسلامی است. مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی اضافه کرد: متاسفانه، فعالیت های مهدوی از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون با محرومیت های مالی مواجه بوده و حمایت و برنامه ریزی مدنظر از سوی دولت ها در این باره اعمال نشده است. لذا انتظار می رود که دولت و مجلس با توجه به چشم انداز و افقی که مهدویت و فرهنگ انتظار پیش چشم کشور می گشاید، نسبت به تامین بودجه های لازم به این عرصه اهتمام داشته باشند. وی تصریح کرد: هدف انقلاب ما زمینه سازی ظهور است لذا اگر قرار است در این باره کاری شود نیازمند بودجه و حمایت مالی است. اما متاسفانه نهادهای فرهنگی علی رغم دریافت بودجه، کار درخوری در حوزه مهدویت انجام نمی دهند. اکنون نهادهای فعال مهدوی همچون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با حداقل حمایت و با تامین مردمی کار می کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توان از مردم هم انتظار چندانی داشت، لذا ضرورت دارد دولت و مجلس در این باره برنامه ریزی و عمل کنند. این کارشناس مهدوی یادآور شد: علی رغم بودجه بسیار اندک و ناچیز تخصیص یاقته به فعالیت های مهدوی، برکاتی را در ایران و خارج از کشور داشته که اگر کامل پرداخت می شد یا عنایت بیشتری بود قطعاً آثار بیشتری را می توانستیم شاهد باشیم چراکه بسیاری از برنامه ها بر زمین نمی ماند. برای مثال مناطق محرومی داریم که مردم هم در آنها توان تامین هزینه فعالیت های مهدوی را ندارند که اگر دولت و مجلس ورود کنند می توان در آنها نیز فضاسازی مهدوی داشت. تاثیر حمایت بودجه ای از مهدویت بر تامین امنیت ملی این گزارش می افزاید: حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» نیز در تشریح ضرورت های حمایت بودجه ای از مهدویت و فعالیت های مرتبط با آن، اظهار کرد: سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی طبیعتاً به این سمت است که از مسائل دینی معرفتی بخصوص مسئله ای با حساسیت مهدویت حمایت کند. رییس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: این مسئله هم در قانون اساسی و هم در سایر اسناد بالادستی و نیز در چشم انداز نظام مورد توجه قرار گرفته است، لذا حمایت از آموزه های دینی معرفتی اعم از قرآن، احادیث و آنچه به فرهنگ دینی مربوط می شود وظیفه ای بر دوش آحاد مردم و نیز دولت و بودجه هایش است. البته بحث مقدورات جدا است چون ممکن است کاری واجب باشد، اما مقدور نباشد. وی با اشاره به آسیب خیز بودن مباحث مهدوی، بیان کرد: باید توجه داشت مهدویت حتی با مسائل منطقه ای امنیتی گره خورده است، چنان که بسیاری از جریان ها و گروهک های تروریستی که در غرب و شرق ما پا گرفته و فعال اند و شاهد جنایات شان بوده ایم از همین انگیزه استفاده می کنند که این در نمادها، سخنان شعارها و رفتارهای آنان مشهود است مثل پوشش سیاهی که داعش انتخاب کرده است! حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه اینها مدعیان دروغین و انحرافی هستند که از مهدویت برای پیشبرد جنایات شان سوءاستفاده می کنند، ابراز کرد: در مقابل این جریان های باطل، اگر مهدویت راستین را تقویت نکنیم باید منتظر باشیم آنها که بودجه های دلاری دارند و هزینه می کنند، مغزها و افکار را جلب کنند که این امنیت ملی ما را تهدید می کند. وی تاکید کرد: شاید در نگاه نخست این مسئله به چشم نیاید اما کاملا واقعیت دارد آنهم در نظام اسلامی ایران که مبتنی بر رهبری و مرجعیت دینی و متکی به مسئله امامت و نیابت از امام عصر(عج) به عنوان محور فکری مطرح است. لذا ضرورت دارد در بودجه هدفمند و حساب شده از فرهنگ مهدویت حمایت کنیم تا این جبهه از نظر علمی تبلیغی تقویت شود و بتواند کارکردهای خودش را در حوزه های مهم و حساسی مثل تامین امنیت ملی داشته باشد. مسئول سابق مراکز تخصصی حوزه در ادامه گفت: بویژه آنکه ما به رسانه های بین المللی دسترسی نداریم تا آموزه ای همچون مهدویت را تبلیغ و ترویج کنیم؛ لذا ضرورت دارد سرمایه گذاری کنیم که در این سطح نوعاً از عهده آحاد جامعه خارج است. لذا به نظر می رسد باید از نظر بودجه ای بخش غیردولتی فعال در عرصه مهدویت حمایت شود. وی در تشریح تاثیر ترویج و نهادینه سازی مهدویت اصیل در تامین امنیت ملی بیان کرد: امنیت ملی بسترهایی دارد که ابتدای آن فکری است برای مثال یک جریان تروریستی اگر بستر فکری نداشته باشد، در نطفه خفه می شود اما اگر جریان تروریستی دارای بستر فکری شد می تواند افرادی را (به هر شکل) جذب کند. حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: برای مثال دشمن سال ها است که به مناطق مرزی ما طمع دارد و می کوشد در فضای فکری فرهنگی آنجا رخنه کند؛ یکی از این رخنه ها دو گروه بزرگ داعش در غرب و طالبان در شرق کشور است که تبلیغات شان نشان می دهد همه شعارها، نمادها و حرف هایشان در زمینه مهدویت است اعم از تبلیغات، فیلم ها و محتوای رسانه هایشان که از اینها برای فریب افکار عمومی به ویژه در میان اهل سنت سوءاستفاده می کنند(در بین پیروان اهل بیت(ع) به دلیل ارتباط با ائمه(ع) و وجود مرجعیت این جریان ها کمتر نفوذ داشته اند). وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه بیان شد اگر مهدویت اصیل را در سطح وسیع معرفی و تبلیغ و فعالیت های مرتبط با آن را راهبری نکنیم، اندیشه های انحرافی عرضه می شود که می تواند به امنیت کشور لطمه بزند به عبارت بهتر، حمایت مادی و معنوی از این عرصه مسیر انحرافات را سد می کند. عواقب بی مهری های بودجه ای به فعالیت های مهدوی علاوه بر این، حجت الاسلام «ناصر ساجدی فر» با اشاره به ضرورت حمایت بودجه ای از فعالیت های مهدوی، اظهار کرد: اگر رویکرد نظام و انقلاب همسو با دکترین مهدویت باشد و نقش و جایگاه تفکر مهدوی در سیاست گذاری کلان نظام دیده شود، خروجی آن را در حرکت روبه جلوی کشور شاهد خواهیم بود. مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان قم تاکید کرد: در این مسیر باید از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مهدویت در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب حمایت مالی شود، لذا ضرورت دارد مجلس در فراکسیون های تخصصی و نیز دولت به تامین بودجه مکفی و مناسب به ظرفیت و کارکردهای مهدویت اهتمام داشته باشند، در غیر این صورت نمی توان آن دستاوردی را که مدنظر است، شاهد بود. وی با بیان اینکه توجه به مهدویت و سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای ترویج و تعمیق آن راهگشای بسیاری از مشکلات و کمبودهای جامعه است، تصریح کرد: اگر مهدویت به روح حاکم بر جامعه، تفکر و فعالیت ها تبدیل شود ما حتی در مسائلی همچون نماز ارتقای جامعه را شاهد خواهیم بود که همین امر برکات بسیاری دارد. حجت الاسلام ساجدی فر اضافه کرد: اما متاسفانه اکنون نه فقط در حوزه حمایت مادی بلکه در بخش حمایت معنوی نیز فعالان مهدوی با مشکلات و کمبودهای بسیار مواجه هستند. که برای رفع این وضعیت لازم است از مسئولان مهدویت را روح حاکم بر همه مسائل دینی فرهنگی ببینند. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما نیز با همین نگاه شکل گرفت و پیروز شد، ابراز کرد: مشروعیت انقلاب اسلامی به زمینه سازی برای ظهور است، اساساً مهدویت و آینده روشنی که در مقابل جهان ترسیم می کند ایثار جان توسط شهدا و جانبازان در راه نظام و انقلاب، را معنی دار می کند. وی با تاکید بر اینکه برنامه ها و سیاستگذاری های ما در این حوزه باید خروجی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش و دانشگاه و متاسفانه حتی در حوزه علمیه شناختی که باید، نسبت به امام زمان(عج) و مهدویت و کارکردهایش وجود ندارد چراکه ما مهدویت را در عرض دیگر مباحث می بینیم در حالی که تا به عنوان جزء اصول نگریسته نشود، نتیجه مدنظر را رقم نمی زند. هزینه برای مهدویت، پیشگیری از اختلاس و اقتصاد ربوی است همچنین، حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» بیان کرد: اگرچه در حوزه حرف و سخن، شعار بسیار می دهیم و از انقلاب و نظام به عنوان زمینه سازی برای ظهور تعبیر می کنیم اما در حوزه تخصیص بودجه و تامین اعتبار، آن حمایتی که باید، از مهدویت و فعالیت های مرتبط با آن نمی شود. این در حالی است که قرآن کریم جهاد را صرفاً جانی نمی داند بلکه برای آن بعد مالی هم قائل است و می فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ...» اما ما اگرچه در حوزه جهاد با جان خوب عمل کرده و شهیدان بسیار داده ایم اما در حوزه تامین مالی و جهاد با مال در ساحتی به تقدس مهدویت آنطور که باید، عمل نکرده ایم. معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: صرفا به اسم و حرف نمی توان از مهدویت حمایت کرد، بلکه در شاخصه های اقتصادی نیز فرهنگ مهدوی باید حاکم باشد، چراکه به دلیل تضاد با روح مهدویت است که آسیب هایی همچون اشرافی گری، حقوق های نجومی و .. بروز کرده لذا اگر رویکرد مسئولان و دولتمردان ما دینی باشد قطعا این آسیب ها کمتر یا برطرف می شود. وی تاکید کرد: نباید آرمان های انقلاب را منزوی کنیم، ایران امروز در دنیا جریان ساز است و این به دلیل آرمان های بلندی است که داشته و دنبال کرده، از این رو، نباید با بی مهری های بودجه ای، آرمان ها را به حاشیه برانیم. نصوری در ادامه بیان کرد: امروز فضای دکان بازیِ مدعیان و شیادان داغ است و برخورد با آنها می طلبد که رویکرد ما امنیتی نباشد و به صورت قضایی برخورد نکنیم بلکه باید فرهنگسازی کنیم نه آنکه دنبال درآمدزایی در عرصه فرهنگ باشیم؛ اگر همان مقدار که برای هنر و ورزش هزینه می شود برای حوزه های دینی مهدوی هزینه شود آنگاه آسیب هایی مثل طلاق با شدت گرفتن شان، سبک فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی ما را تهدید نخواهند کرد. به گفته وی اساساً مهدویت در فضای پیشگیری می تواند جلوی بسیاری از اختلاس ها، طلاق ها، اختلافات خانوادگی و ادعاهای دروغین را بگیرد چراکه بسیاری از فریب خوردگان به عشق امام عصر(عج) در دام حرف های ناحساب می افتند. نصوری در پایان گفت: مهدویت باید در متن زندگی وارد شود این بحث کلاسیک نیست که به مقالات و فصلنامه ها محدود شود بلکه باید به طور ملموس از سوی مردم احساس و درک شود، چون این لمسِ از نزدیک است که با حاکمیت نگاه توحیدی بر سبک زندگی مردم باعث می شود آسیب ها و گناهانی مثل ربا در جامعه اسلامی ریشه کن شود. پایان پیام/9 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 13:34:23 GMT http://bfnews.ir/vdcai0n0.49nmi15kk4.html مسابقه کتابخوانی با موضوع مهدویت در زنجان برگزار می‌شود http://bfnews.ir/vdchxqnq.23nm-dftt2.html به گزارش آینده روشن کتاب «زندگی مهدوی در سایه دعای عهد» تالیف حجت‌الاسلام قرائتی است که محور ششمین مسابقه کتابخوانی است و توسط دفتر آیت‌آلله جوادی‌آملی در زنجان و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) زنجان برگزار می‌شود. این مسابقه روز جمعه 17 اسفندماه امسال ساعت 9 صبح در مصلای خاتم الانبیای زنجان برگزار می‌شود و به 112 نفر از برندگان جوایز 5 میلیون تا 500 هزار ریالی اهدا می‌شود. علاقمندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند برای ثبت نام حضوری و تهیه کتاب به آدرس سبزه میدان، جنب بانک رسالت، کوچه فخیم الدوله ساختمان گل نرگس، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) زنجان و یا به سایت اینترنتی به آدرس www.salaga.ir و www.hajaga.ir مراجعه کنند. ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 11:15:01 GMT http://bfnews.ir/vdchxqnq.23nm-dftt2.html تاثیر حمایت بودجه ای از مهدویت بر تامین امنیت ملی http://bfnews.ir/vdcgxu9u.ak9n34prra.html به گزارش آینده روشن حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» در تشریح ضرورت های حمایت بودجه ای از مهدویت و فعالیت های مرتبط با آن، اظهار کرد: سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی طبیعتاً به این سمت است که از مسائل دینی معرفتی بخصوص مسئله ای با حساسیت مهدویت حمایت کند. رییس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: این مسئله هم در قانون اساسی و هم در سایر اسناد بالادستی و نیز در چشم انداز نظام مورد توجه قرار گرفته است، لذا حمایت از آموزه های دینی معرفتی اعم از قرآن، احادیث و آنچه به فرهنگ دینی مربوط می شود وظیفه ای بر دوش آحاد مردم و نیز دولت و بودجه هایش است. البته بحث مقدورات جدا است چون ممکن است کاری واجب باشد، اما مقدور نباشد. وی با اشاره به آسیب خیز بودن مباحث مهدوی، بیان کرد: باید توجه داشت مهدویت حتی با مسائل منطقه ای امنیتی گره خورده است، چنان که بسیاری از جریان ها و گروهک های تروریستی که در غرب و شرق ما پا گرفته و فعال اند و شاهد جنایات شان بوده ایم از همین انگیزه استفاده می کنند که این در نمادها، سخنان شعارها و رفتارهای آنان مشهود است مثل پوشش سیاهی که داعش انتخاب کرده است! حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه اینها مدعیان دروغین و انحرافی هستند که از مهدویت برای پیشبرد جنایات شان سوءاستفاده می کنند، ابراز کرد: در مقابل این جریان های باطل، اگر مهدویت راستین را تقویت نکنیم باید منتظر باشیم آنها که بودجه های دلاری دارند و هزینه می کنند، مغزها و افکار را جلب کنند که این امنیت ملی ما را تهدید می کند. وی تاکید کرد: شاید در نگاه نخست این مسئله به چشم نیاید اما کاملا واقعیت دارد آنهم در نظام اسلامی ایران که مبتنی بر رهبری و مرجعیت دینی و متکی به مسئله امامت و نیابت از امام عصر(عج) به عنوان محور فکری مطرح است. لذا ضرورت دارد در بودجه هدفمند و حساب شده از فرهنگ مهدویت حمایت کنیم تا این جبهه از نظر علمی تبلیغی تقویت شود و بتواند کارکردهای خودش را در حوزه های مهم و حساسی مثل تامین امنیت ملی داشته باشد. مسئول سابق مراکز تخصصی حوزه در ادامه گفت: بویژه آنکه ما به رسانه های بین المللی دسترسی نداریم تا آموزه ای همچون مهدویت را تبلیغ و ترویج کنیم؛ لذا ضرورت دارد سرمایه گذاری کنیم که در این سطح نوعاً از عهده آحاد جامعه خارج است. لذا به نظر می رسد باید از نظر بودجه ای بخش غیردولتی فعال در عرصه مهدویت حمایت شود. وی در تشریح تاثیر ترویج و نهادینه سازی مهدویت اصیل در تامین امنیت ملی بیان کرد: امنیت ملی بسترهایی دارد که ابتدای آن فکری است برای مثال یک جریان تروریستی اگر بستر فکری نداشته باشد، در نطفه خفه می شود اما اگر جریان تروریستی دارای بستر فکری شد می تواند افرادی را (به هر شکل) جذب کند. حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: برای مثال دشمن سال ها است که به مناطق مرزی ما طمع دارد و می کوشد در فضای فکری فرهنگی آنجا رخنه کند؛ یکی از این رخنه ها دو گروه بزرگ داعش در غرب و طالبان در شرق کشور است که تبلیغات شان نشان می دهد همه شعارها، نمادها و حرف هایشان در زمینه مهدویت است اعم از تبلیغات، فیلم ها و محتوای رسانه هایشان که از اینها برای فریب افکار عمومی به ویژه در میان اهل سنت سوءاستفاده می کنند(در بین پیروان اهل بیت(ع) به دلیل ارتباط با ائمه(ع) و وجود مرجعیت این جریان ها کمتر نفوذ داشته اند). وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه بیان شد اگر مهدویت اصیل را در سطح وسیع معرفی و تبلیغ و فعالیت های مرتبط با آن را راهبری نکنیم، اندیشه های انحرافی عرضه می شود که می تواند به امنیت کشور لطمه بزند به عبارت بهتر، حمایت مادی و معنوی از این عرصه مسیر انحرافات را سد می کند. پایان پیام/141 ]]> انديشه Sat, 19 Jan 2019 10:10:42 GMT http://bfnews.ir/vdcgxu9u.ak9n34prra.html