آينده روشن - آخرين عناوين انديشه :: نسخه کامل http://bfnews.ir/vsngrt194kjoa.pra.html Thu, 20 Sep 2018 14:26:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://bfnews.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط وب سايت خبری آينده روشن http://bfnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام وب سايت خبری آينده روشن آزاد است. Thu, 20 Sep 2018 14:26:08 GMT انديشه 60 عبرت های عاشورا در کنار مصایب کربلا برای نسل جوان تبیین شود http://bfnews.ir/vdcipway.t1azp2bcct.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری حوزه دکتر طیبه توکلی خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) و یاران و اصحاب باوفای حضرت ابراز داشت: تاریخ کربلا وسعتی به طول همه دنیا و تاریخ بشر دارد چه آن که حاوی بارزترین و شاخص ترین نبرد حق و باطل در روزی ماندگار به نام عاشوراست. وی افزود: از این حیث ما باید در کنار توجه به بُعد عاطفه و مرثیه عاشورا که بس لازم و ضروری است، نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع آن داشته باشیم و در واقع وعاظ و سخنرانان و مداحان در کنار بیان مصایب کربلا به تبیین درس ها و عبرت های عاشورا نیز اهتمام داشته باشند. این محقق و پژوهشگر اسلامی اضافه کرد: به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب باید از مشاهده صحنه عاشورا، درس عبرت گرفت و گرنه در ادامه راه و به ویژه بحث حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل، دچار مشکل می شویم. عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: متاسفانه نگاه دقیق و عالمانه به تاریخ عاشورا و به خصوص تبیین این مساله به زبان قابل فهم برای عامه مردم و نسل جوان تا حدودی در جامعه ما مورد غفلت واقع شده، چه آن که توجه به عاشورا بیشتر ناظر به مقتل خوانی و بیان مصایب شده و این در حالی است که تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم. وی گفت: البته ناگفته نماند که بیان مصیبت ها و تقویت بُعد احساسی و عاطفی برای ماندگاری پیام عاشورا و مظلومیت اهل بیت(ع) کاملاً ضروری است و اتفاقاً خواسته علما و مراجع تقلید و به خصوص رهبر معظم انقلاب این است که سال به سال باید باشکوه تر مراسم های عزاداری و روضه خوانی برگزار شود، اما در کنار آن ما باید بر روی منابر و محافل حسینی به ویژه در دهه اول محرم، تاریخ مستند و تحلیلی عاشورا را نیز برای نوجوانان و جوانان بیان کنیم که اگر این کار را نکنیم برخی ها ممکن است در آن تحریف و تشکیک ایجاد کنند. توکلی تاکید کرد: توجه به این مهم از سویی در بحث تربیتی نیز بسیار حایز اهمیت است چرا که تاریخ عاشورا واجد مولفه های کلیدی ناظر به رشد و تحول معنوی و تربیتی در انسان های شیفته این فرهنگ ناب است. وی افزود: به عنوان مثال توجه به ابعاد مختلف خطبه حضرت زینب (س) در کوفه و شام و این که چگونه این بانوی بزرگوار در اوج مظلومیت و مصیبت توانست با شجاعت از مکتب عاشورای حسینی دفاع کند و پیام تاریخی کربلاییان را به گوش همه دنیا برساند ، نشان می دهد که یک نظام تربیتی اسلامی چگونه می تواند به یک زن چنین اقتدار و عظمتی بدهد که به تعبیر زیبای شاعرانه، "کربلا در کربلا می ماند، اگر زینب نبود" عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) همچنین بیان داشت: به هر صورت آن چه مهم است این که واقعه کربلا حقیقتی است که ظرفیت تلفیق و تجمیع عقلانیت و عواطف انسانی را دارد و مهم نیز این است که مکتب سیدالشهدا(ع) به شیوه ای صحیح، عقلانی و علمی برای جامعه تبیین شود، در عین حال که باید به بُعد عاطفی آن نیز عنایتی ویژه داشت و از هر بهانه ای برای بیان مصایب آل الله بهره لازم را بُرد. وی در خاتمه گفت: اگر این گونه شد به یقین و در پرتو عنایات الهی و به برکت نام امام حسین(ع) خواهیم توانست اهداف متعالی دین را در راستای رشد و شکوفایی دنیوی و اُخروی بشر محقق سازیم و این گونه خدمتی هر چند ناچیز به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشیم. ]]> انديشه Thu, 20 Sep 2018 21:34:03 GMT http://bfnews.ir/vdcipway.t1azp2bcct.html تصاویر/ عزاداری تاسوعای حسینی در حرم کریمه اهل بیت (ع) http://bfnews.ir/vglcopqm.2bqsi25aasl82.,.html ]]> انديشه Thu, 20 Sep 2018 09:08:03 GMT http://bfnews.ir/vglcopqm.2bqsi25aasl82.,.html طرح فرهنگی «نذرکتاب» در منطقه لتحرکاشان برگزارشد http://bfnews.ir/vdcaimn0.49n6u15kk4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه» از کاشان، مدیرعامل انجمن فرهنگی و اجتماعی آوای لتحر کاشان درگفتگو با خبرنگاران گفت: در سالی کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران معرفی شده است طرح نذر کتاب با شعار "نذر کتاب، نذر دانایی" با هدف ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای سومین سال متوالی در صبح تاسوعای حسینی در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) لتحر کاشان برگزار شد.حسین صالحی مهر افزود: نذر کتاب در سومین سال متوالی با اعتبار حدود چهل میلیون ریال توسط سازمان مردم نهاد انجمن اوای لتحر کاشان با همکاری زیارت امامزاده عبداله و پایگاه مالک اشتر این منطقه و با مشارکت خیرین و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان برگزار شد.وی، با بیان اینکه با ادامه مشارکت عزاداران در این نذر تعداد کتاب های توزیع شده بیشتر خواهد بود، گفت: ابتدا در این طرح بیش از ۵۰۰ جلد کتاب بین عزاداران حسینی در موضوعات اخلاق، سبک زندگی اسلامی، دفاع مقدس و کودک توزیع شد.وی، طرح تبادل کتاب بین عزاداران حسینی را از برنامه جانبی نذر کتاب دانست و تصریح کرد: عزاداران حسینی می توانند کتاب هایی که مطالعه کرده اند را برای تبادل با دیگران اهدا کنند.صالحی مهر، خاطر نشان کرد: یک عنوان کتاب برای بخش مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته شده تا پس توزیع در بین عزاداران و دانش اموزان مدارس مسابقه کتابخوانی در روز چهارم آذرماه همزمان با میلاد پیامبر اعظم (ص) برگزار شود و در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.مدیرعامل انجمن آوای فرهنگی اجتماعی منطقه لتحرکاشان گفت: همزمان با انجام طرح نذر کتاب طرح غرفه نقاشی مخصوص کودکان نیز انجام می شود تا کودکان بتوانند همزمان با عزاداری هئیات مذهبی اثار نقاشی خود را خلق کنند.صالحی مهر، خاطر نشان کرد: انجمن فرهنگی اجتماعی اوای لتحر کاشان با مجوز از فرمانداری ویژه شهرستان کاشان و به شماره پروانه ۲۰۹ و شماره ثبت ۶۷۲ به عنوان یک سازمان مردم نهاد در راستای ارتقا مباحث اجتماعی و فرهنگی تلاش می کند. ]]> انديشه Thu, 20 Sep 2018 06:14:27 GMT http://bfnews.ir/vdcaimn0.49n6u15kk4.html دلیل مقام بالای حضرت عباس(ع) ولایتمداری و اطاعت او از مولایش است http://bfnews.ir/vdchxmnq.23nzidftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری«حوزه» در کرمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران، به مناسبت تاسوعای حسینی، در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان در رابطه با روز تاسوعا گفت: روز تاسوعای حسینی است، روزی که حلقه محاصره بر سپاه امام حسین (ع) کامل شد و از امروز مطمئن شدند که دیگر کسی به یاوری امام حسین (ع) نخواهد آمد. روزی که در آن از قمر بنی‌هاشم نام برده می‌شود که روضه این حضرت مورد علاقه امام زمان (عج) است. شرکت در این مجالس و ‌عزاداری‎ها باید ما را وارد مسیر زندگی حسینی کند‌. ارزش واقعی اشک‌ها در این است که ما را متحول کند.وی افزود: هزار و ‌چهارصد سال است که شیعه با همین اشک‌ها و عزاداری‎ها زنده مانده است. هرسال باید ارتباط ما با ائمه (ع) قوی‎تر شود و فرهنگ ما حسینی‎تر شود‌. آن‌هم در زمانی که دشمنان بزرگ‎ترین جنگ ضد اسلام را راه انداخته‎اند و به دنبال تعطیلی مراسمات محرم و اربعین بودند اما دیدیم که با همه مشکلات، مردم مراسمات دهه اول محرم را چه باشکوه برگزار کردند.مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: آنچه که باید در این مراسمات از خدا بخواهیم در زیارت عاشورا آمده است. یکی از دعاهایی در زیارت عاشورا می‌کنیم این است که «الهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی و ممات محمد و آل محمد» خدایا زندگی ما را و مرگ ما را، زندگی و مرگ پیامبر (ص) و اهل بیتش (ع) قرار بده. این حیات از جنس همان حیات و زندگی است که خدا در سوره انفال همه ما را مکلف به کسب آن می‌کند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسول» (انفال/ ۲۴) ای مومنین زمانی که خدا و رسول و جانشینان رسولش و زمانی که ندای حسینش و دعوت امام زمانتان می‌رسد چون و چرا نکنید. لبیک بگویید و با همه وجودتان به میدان بیایید. این اجابت شما قبل از آنکه نفعش به خدا و رسولش برسد به خود شما می‌رسد.وی بیان داشت: اشک بر امام‌حسین (ع) ما را زنده می‌گرداند. جنس این اشک و ناله با ناله‎های دیگر متفاوت است. این اشک به ما نشاط معنوی می‌دهد و زمینه ساز حیات طیبه است. که حیات طیبه در اطاعت رسول الله (ص) و ائمه (ع) است.حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق تاکید کرد: در باغ شهادت باز است زیرا به تعبیر شهید محراب امام علی (ع): «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أَولیائِه» اما این دری است خدا برای خواص بندگانش باز کرده است. درب شهادت باز است اما مسیرش عمل کردن به دستورات خدا و رسولش است. نتیجه ترکیب ایمان و عمل صالح برخورداری از حیات طیبه است که مصداق بارزش صاحب امروز حضرت عباس (ع) است. عباسی که مقامش به جایی رسید که مولایش امام حسین (ع) مثل امروز عصر به عباس فرمود عباسم حسین به فدای تو.وی ادامه داد: مانند امروز عصر وقتی سپاه عمر سعد برای نبرد حرکت کرد. ابی عبدلله کنار خیمه‎ها سر بر روی زانو گذاشته بودند و لحظه‎ای به خواب رفته بودند. صدای حرکت مرکب دشمن بلند شد، حضرت زینب (س) خود را به برادر رساند و گفت: برادر ببین چه خبر است. امام حسین (ع) بیدار شد و متجه موضوع شد. امام (ع) ابوالفضل العباس را صدا زد و گفت: ارکب یا اخی بنفسی انت. عباسم حسین به فدای تو سوار مرکب شو و برو و ‌ببین چه می‌خواهند.مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: این چه زاد مردی است و چه کرده است که به چنین مقامی رسیده است؟ که امام سجاد (ع) در شانش فرموده است: إِنَّ للعبّاس عندَاللهِ مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُهداء یَومَ القِیامَة. خدا به عمویم عباس مقامی عنایت فرموده است که در روز قیامت همه شهدا به او غبطه می‌خوردند.وی خاطر نشان کرد: دلیلش را در زیارتش می‌توان یافت. السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِه. چون بنده خدا بود. هرکس به جایی رسید از بندگی رسید . هرکجا در طول نظام و انقلاب‎مان لطمه خوردیم از این بود که از صحنه بندگی خارج شدیم. عباس بنده صالح خدا بود. عباس بندگیش را در اطاعت از خدا و رسول خدا و حجت خدا نشان داد که با همه وجود تسلیم بود. امروز و فردا نکرد و ‌در دام تحلیل‎های غلط دشمن نیافتاد‌. بلکه پای عهد و بیعت خود ایستاد. کارش به جایی می‌رسد که خودش را نمی‌بیند و هرچه می‌بیند حسین است. ]]> انديشه Thu, 20 Sep 2018 03:20:34 GMT http://bfnews.ir/vdchxmnq.23nzidftt2.html تصاویر/ چهارمین شب عزاداری ایام محرم ۱۴۴۰ در حسینیه امام خمینی http://bfnews.ir/vgldzk05.yt0fxyl22fa6y.h.html ]]> انديشه Thu, 20 Sep 2018 00:26:14 GMT http://bfnews.ir/vgldzk05.yt0fxyl22fa6y.h.html تصاویر/ شب های سوگواری http://bfnews.ir/vgljaiea.uqevvubffvszu.w.html ]]> انديشه Wed, 19 Sep 2018 20:32:46 GMT http://bfnews.ir/vgljaiea.uqevvubffvszu.w.html مومنین رشته اتصال ولایت هستند http://bfnews.ir/vdchkmnq.23nzzdftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی میرباقری در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی هیئت ثارالله در مدرسه فیضیه با اشاره اهمیت شکل گیری جامعه حول محور امام گفت: این جامعه جامعه ای است که همه روابط آن الهی خواهد بود.وی مومن را مصداق مشکات نور خدا دانست و افزود: تمام قوا و توان مومن، نورانی خواهد بود؛ ورود و خروج او از هر کاری و همچنین هر اقدام و عمل و.. او خیر و نور خواهد بود،کسانی که در راه زیارت امام حسین(ع) به شهادت برسند ملکی برای آنها مقرر می شود که سرشتشان را همچون اولیالله الله می گرداند.رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با ذکر این مطلب که امام، شالوده روح جامعه مومنین است، بیان کرد: جامعه حقیقی جامعه ای است که تمام عوامل آنها همراه با امام باشد و جامعه حول محور امام شکل گیرد.وی افزود: تمام قوای مومنان حول محور امام شکل می گیرد؛ کسانی که فساد می کنند، محور را تغییر می دهند و خود را امین مردم جلوه می دهند و خود نیز توهم خوب بودن دارند.حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با ذکر این مطلب که این افراد توهم خوب بودن دارند ولی هیچگاه توان حمل جریان حق را ندارند اظهارکرد: در ماجرای جنگ جمل، طلحه و زبیر پس از فتح بصره حتی در زمان خواندن نماز صبح هم بر سر پیش نمازی دعوا کردند و سخنان امام علی(ع) پس از بازپس گیری بصره نشان دهنده ناگوار بودن مقایسه بین امام و برخی از افراد از جمله معاویه است.استاد حوزه با بیان این مطلب که دشمن به دنبال تغییر این محور است افزود: وقتی محور تغییر کرد همه چیز عوض می شود و جایگاه امام نیز در بین مردم جابجا شده و حتی خانه نشین و شهید هم می شود.رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: این گروه یعنی منافقان احرص به دنیا هستند ولی دم از علم و کتاب و معنویات می زنند و تصور می کنند که در مسیر حق هستند و خود را نیز مصلح می دانند.وی گفت: قرآن بیان می کند که همه کتب آسمانی را در خود جای داده و رحمت و ذکر است؛ در ادامه بیان می کند که عده ای از این کتاب هدایت می شوند ولی عده ای نیز گمراه می شوند زیرا این افراد عهد و میثاق خود را شکستند و در زمین فساد کردند؛ این افراد همان میثاق ولایت را شکستند و به امام پشت کردند.استاد حوزه علمیه اظهارکرد: پیامبر رحمت للعالمین است؛ در روایات بیان شده است که پیامبر و امام سررشته این رحمت را به دست داد و شعاعی از این رحمت در همه اضلاع بشر از قوم و طایفه و گروه و قبیله و خانواده قرارداده است؛ یعنی محبت فرزند و پدر و مادر نیز در همین شعاع قرار می گیرد.وی تصریح کرد: به همین دلیل است که ائمه (ع)ما این همه روی روابط مومنین تاکید داشته اند؛ مومنین باید همدیگر را بزرگ و عزتمند کنند نه اینکه با غیبت و تهمت این ریشه را از بین ببرند؛ کسی که ریشه اتصال خود را با سررشته اصلی یعنی پیامبر قطع کرد باید این رشته را با او نیز قطع کرد.عضو خبرگان رهبری اظهارکرد: مومنین رشته اتصال ولایت هستند و باید عزت هم را حفظ کنند؛ حتی باید رابطه خود را با حیوانات و محیط زیست نیز اصلاح کنند چون همه اینها باید در حول محور امام تعریف شود؛ چگونه انسان به خود اجازه میدهد برای دستیابی به منافع یک حیوان با عمر او چنین بازی کند و غدد او را دستکاری کند تا او زودتر رشد کند.وی گفت: محبت مادر و فرزند نیز در شعاع همین محبت امام است؛ غرب می خواهد با برهم زدن این روابط، ماهیت روابط این جامعه را تغییر داده و خود حاکم آن شود؛ آنها امروز مروج تک والدینی هستند؛ هیچگاه کودکستان کار محبت مادر را نمی کند و هیچگاه پوشش محبت آمیز ولایی مردم با هم نمی تواند با تامین اجتماعی جبران شود.رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با ذکر این مطلب که رابطه امام با ما، رابطه ایثار و شفاعت است تصریح کرد: یعنی امام حاضر شده است که سختی ها را برای راحتی ما تحمل کند. ]]> انديشه Wed, 19 Sep 2018 17:38:47 GMT http://bfnews.ir/vdchkmnq.23nzzdftt2.html ظهور، زمانی محقق می شود که ‌آمادگی مردم برای نصرت تضمین شود http://bfnews.ir/vdcezn8f.jh8zzi9bbj.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مساله امامت در تاریخ بشر گفت: جامعه بشری از همان آغاز در اختیار امام بوده و هیچگاه زمین از وجود حجت و امام خالی نبوده است.وی افزود: تجلی حضور جدی و سیاسی امام در جامعه نیز تابع شرایط بوده است یعنیوقتی مردمی توان یاری امام را داشته باشند، قدرت حکومتی و سیاسی نیز ایجاد می شود و امام حاکم ظاهری مردمی نیز می شود.عضو خبرگان رهبری بیان کرد: این حکومت زمانی شکل می گرفت که آمادگی تشکیل حکومت با حضور مردم ایجاد شود؛در مواقعی هم که شرایط لازم برای حکومت رسمی فراهم نبوده ائمه حکومت غیر ظاهری و پنهان داشتند.وی با اشاره به شبهه عدم کاری سیاسی ائمه پس از شهادت سیدالشهدا(ع) گفت: این شبهه از بن غلط است زیرا فعالیت سیاسی از مهمترین ماموریت های هر امام است؛ ولی این سیاست گاهی ظاهری و گاهی غیر ظاهری است که بنا به مصالح و شرایط تغییر کرده است.وی گفت: بر اساس عقاید مسلم مسلمانان خدا تنها فرمانروای سیاسی است و کسی که تصور کند دین از سیاست جدا است معنای دین و سیاست را نمی فهمد؛ دین مجموعه فرمایشات الهی است و سیاست به معنای فرمانروایی است.آیت الله اراکی یادآورشد: مساله شرک بارها در قرآن کریم مطرح شده است ولی اکثر مواقع شرک به این معنی است که که کسی دیگر در کنار خدا حق فرمانروایی داشته باشد، بدترین شرک این است که انسان فکر کند در کنار خدا صاحب فرمان دبگری وجود دارد؛امام فرمان های الهی را تبیین و اجرا می کند و به اذن الهی صاحب فرمان است.دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی یادآورشد: در قرآن کریم دو نعمت عام و تام بیان شده استغ نعمت عام شامل همه نعمت ها است و مقصود از نعمت تام نعمت امامت است؛ خداوند نیز بر سر این نعمت میثاق بزرگی از مردم گرفته است و اگر کسی به این میثاق پشت کند جزو فاسقین خواهد بود.عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که اگر پیمان ها و معاهدات به اطاعت الهی بازنگردند بی ارزش است، اظهارکرد: ما در میثاق بزرگ خود این مساله را پذیرفتیم که فرمان خدا را اطاعت کنیم و با پذیرش فرمان الهی به وجود آمدیم ؛ به طور کلی اساس زندگی بشر اطاعت از فرامین الهی است.وی گفت: بشر در این یپمان در یک تعهد دو جانبه شرکت کرد؛ یک طرف این پیمان اطاعت مردم و طرف دیگر پذیرش و به میدان آمدن امام است، امام زمانی باید به میدان بیاید که مردم برای یاری و اطاعت او اعلام آمادگی کنند.آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که در این عهد الهی باید پیمان اطاعت و نصرت نسبت به خدا و اهل بیت(ع) رعایت شود بیان کرد: مردم باید یاور امام باشند، آن هم در میدان عمل؛ مردم با عمل به این پیمان در مسیر عمل و تحقق آرمان های الهی گام بر می دارند.وی گفت: اعلام آمادگی مردم بر اساس عهد الهی سبب ایجاد وظیفه برای امیرمومنان شد؛ در ماجرای کربلا نیز این اعلام آمادگی وظیفه قیام را به دوش امام نهاد ولی قانون بزرگ الهی آن است که وقتی این آمادگی اعلام شد امام مامور به قیام است و اگر امام در میدان حاضر شد و مردم خسته شدند و کنار کشیدند دیگر امام نمی تواند کنار بکشد و باید مسیر را ادامه دهد.آیت الله اراکی به مساله ظهور نیز اشاره کرد و افزود: وقتی مردم آمادگی نصرت حضرت ولی عصر(عج) برای تحقق حکومت جهانی را نداشته باشند این ظهور محقق نمی شود؛ این وفاداری به حدی باید باشد که مشخص باشد که هیچگاه مسیر امام را رها نمی کنند چون قرار نیست دوباره حادثه کربلا تکرار شود. ]]> انديشه Wed, 19 Sep 2018 14:44:59 GMT http://bfnews.ir/vdcezn8f.jh8zzi9bbj.html هدف متعالى http://bfnews.ir/vdcaamn0.49n6w15kk4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل ازخبرگزاری رسا در شهرکرد، از سال ۱۳۷۱ شمسى تاكنون هر ساله هفته نخست محرم الحرام به نام هفته احیاى امر به معروف و نهى از منكر به ‌منظور یادآورى اصلى‌ترین هدف جهاد والا و الهى امام حسین(ع) یعنى احیاى امر به معروف و نهى از منكر نامگذارى شده است.بدون تردید هر نهضت در جهت حفظ مسیر حركت خود به‌ سوى اهداف از پیش تعیین شده نیازمند طراحى و تدوین فرآیند آسیب ‌شناسى و اصلاح‌ طلبى مستمر با شیوه‌هاى روشمند و درونى براى كاهش آستانه آسیب‌پذیرى است. در همین چارچوب دو اصل گرانقدر و مترقى امر به معروف و نهى از منكر مهم‌ترین راهبرد آسیب ‌شناسى و فرآیند اصلاح‌ طلبى اسلام در جهت صیانت از نظام اسلامى است. امر به معروف و نهى از منكر با استناد به آیات قرآنى و گفتار معصومین(ع) خصوصاً رهنمودهاى سرور آزاداندیشان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بیان استراتژى نهضت كربلا، برترین و كارآمدترین روش اصلاح نظام‌هاى اجتماعى برخوردار از ریشه و منشاء دینى و نگاه توحیدى است.قیام امام حسین(ع) براى تحقق امر به معروف و نهى از منكر بود؛ چنان‌كه در وصیت‌نامه خود به برادرش محمد‌بن حنفیه به‌ صراحت مى‌فرماید: «هدف من از این حركت اصلاح ‌طلبى در امت جدم است و مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و بر طبق روش و سیره پیامبر و على(ع) عمل كنم.» همچنین در زیارت معروف وارث كه از امام صادق(ع) رسیده است چنین مى‌خوانیم: «گواهى مى‌دهم كه تو نماز را بر پا داشتى، زكات را پرداختى و امر به معروف و نهى از منكر كردى.» بر این اساس ماهیت نهضت عاشورا احیاى اسلام بود و وجود مقدس حسین ا‌بن على(ع) در این نهضت عملاً یك آمر به معروف و ناهى از منكر.بر همین اساس در اصل هشتم قانون اساسى نظام جمهورى ایران آمده است: «در جمهورى اسلامى ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهى از منكر وظیفه‌اى است همگانى و متقابل بر عهده مردم نسبت به یكدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.فریضه عظیمدین اسلام به ‌عنوان دینى كامل و جامع به تمام ابعاد فردى و اجتماعى حیات انسان توجه داشته تا سعادت اخروى و دنیوى را براى او فراهم نماید. به ‌همین‌دلیل قوانین فردى و اجتماعى مهمى را وضع و بدان توصیه نموده است تا با عمل و اجراى این قوانین و اصول، این امر مهم محقق شود.از جمله این اصول مهم اصل بنیادین «امر به معروف و نهى از منكر» است كه ریشه در اصل همه‌ جانبه نظارت و راهنمایى همگانى افراد جامعه دارد؛ اصلى كه در آیات متعدد قرآن كریم همچون هود/۱۱۶، آل‌عمران/۱۱۰ و ۱۰۴، توبه/۱۱۲ و لقمان/۱۷ مورد تأكید و تصریح قرار گرفته و نیز به‌ طور گسترده در روایات و سخنان ائمه معصومین(ع) به تبیین معنا و مفهوم و جوانب مختلف آن پرداخته شده است و از آن با تعابیر جالب توجهى چون «فریضه‌ عظیمه» یاد شده و اقوام و افراد بى‌توجه به آن از بدترین اقوام دانسته شده است. (وسائل ‌الشیعه، ج‌۱۶، ص‌۱۱۸) علاوه بر این، در این روایات به نتایج و عواقب عدم عمل و بى‌توجهى به این اصل همچون تسلط ظالمان و ستمگران و اشرار بر مسلمین و عدم استجابت دعاى مسلمین نیز پرداخته و بدان هشدار داده شده است.به‌ همین‌ دلیل با توجه به شمول و گستره‌‌اى كه این اصل مهم، چه از جانب معنا و مفادى كه براى توصیه و عمل در بر مى گیرد و معروف، هر فعل پسندیده‌اى محسوب مى‌شود كه فاعل آن به حُسن و خوبى آن آگاه باشد و یا او را بدان آگاه كرده باشند و منكر هر فعل ناپسند و قبیحى است كه مرتكب آن به قبحش آگاه باشد و یا بدان آگاه شده باشد یا واقفش كرده باشند؛ و چه از جهت عمومیت وجوب عمل نمودن این اصل بر آحاد افراد جامعه، این اصل را باید اصل مهم تكاملى و سعادت‌بخش جامعه دانست كه موجب شكل‌گیرى تعامل نظارتى صحیح افراد بر یكدیگر و متعالى‌ترین و پیشرفته‌ترین جامعه دین مدار می گردد. در حقیقت با عمل به این اصل از یكسو خود افراد تشویق به انجام عمل معروف و یا بازداشتن از منكر مى‌شوند و بدین طریق نوعى پیشرفت و تكامل فردى را منجر مى‌شود و از سوى دیگر با امر افراد به یكدیگر، تعالى و رشد جامعه به‌ صورت همه‌جانبه محقق مى‌شود.حضرت زهرا(س) در خطبه فدكیه از اصل امر به معروف تعبیر به اصل «مصلحت عامه مسلمین» مى‌نمایند: «وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ...» و نیز به تعبیر حضرت امام حسین(ع) با عمل به این اصل تمامى اصول و اوامر واجب الهى در جامعه دینى محقق مى‌شود: «اذا ادیت و اقیمت فریضه الامر بالمعروف و النهى عن المنكر استقامت الفرائض كلها.»امر به معروف و نهى از منكر؛ هدف متعالى قیام عاشورااهمیت اصل امر به معروف و نهى از منكر در جامعه اسلامى تا آن اندازه است كه با عدم عمل به این اصل و ترویج و نهادینه شدن منكر در جامعه اسلامى، بقاء اصل دین با خطر نابودى مواجه شده و جامعه اسلامى متزلزل و نابود شود. به‌ همین‌ دلیل بود كه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ماندگارترین و تأثیرگذارترین قیام تاریخ اسلام یعنى قیام عاشورا علیه حكومت ظلم و جور بنى امیه را شكل دادند و از همان ابتداى حركت خود به سمت عراق و به دعوت كوفیان، در مكان‌ها و منازل مختلف به این هدف تصریح مى ‌نمودند، چنان‌كه در سخنان خود در منزل ذى‌حسم فرمودند: «مگر نمى ‌بینید كه به حق عمل نمى‌شود و از باطل جلوگیرى نمى‌شود، در چنین وضعى جا دارد كه شخص باایمان (از جان خود گذشته) مشتاق دیدار پروردگار باشد. در چنین محیط ذلت‌بار و آلوده‌اى، مرگ را جز سعادت و زندگى با ستمگران را جز رنج و آزردگى و ملال نمى‌داند.»هم‌چنین در وصیت خود به برادرشان محمدبن‌حنفیه هدف از قیم خود را چنین اعلان مى‌نمایند: «قیام من برمبناى تمایلات نفسانى نیست، من به ‌منظور طغیان و فساد و تباهى و ستم خروج نمى‌كنم، بلكه‌ انگیزه‌ام اصلاح امت جدم رسول خداست و مقصود و منظورم امر به معروف و نهى ‌از منكر است.» چراكه شرایط زمانه به گونه‌اى پیش رفته بود كه با تحریف مبانى و اصول دین توسط دنیاطلبان و حكام ظالم زمانه و با تزویر و سیاست بازى و تفسیر دین با عقل خودمحور و نفس پرست آنان، اصل و اساس دین با خطر نابودى مواجه شده بود.در آن زمان حتى نخبگان جامعه اسلامى به وظیفه دینى و الهى خود عمل نمى‌كردند و یا تطمیع و فریفته دستگاه حاكمه شده بودند. چنان‌كه امام حسین خطاب به آن مى ‌فرمایند: «شما اى گروهى كه به علم مشهورید و به نیكى مذكور و به خیرخواهى شهره... اكنون مى ‌بینید پیمان‌هاى خدا شكسته مى‌شود، ولى ناراحت و هراسناك نمى‌شوید... نابینایان و لالان و زمین ‌گیران در همه شهرهابى‌حامى مانده‌اند... درحالى كه شما از منزلت خود براى كمكشان استفاده نمى كنید... و با چاپلوسى و سازش با ستمگران امنیت خود را فراهم مى‌آورید.» (حرانى، ۱۳۶۳، ص‌۲۳۸)در این شرایط و اوضاع سیاسى، اجتماعى و دینى جامعه اسلامى بود كه عمل به اصل امر به معروف و نهى از منكر، جز قیام با شمشیر تا سرحد شهادت و ایثار تمامى دارایى ولى خدا باقى نمانده بود. موضوعى كه ائمه بزرگوار معصومین(ع) نیز در زیارت‌نامه‌ هاى خود خطاب به جد بزرگوارشان بر این هدف متعالى تأكید نموده و بر آن شهادت مى‌دهند تا این هدف جاوادانه بماند: «اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَّلوهَ وَ آتَیْتَ الزَّكوهَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ...»ضرورت نهادینه‌سازى و اجراى اصل امر به معروف و نهى از منكر در نظام اسلامى‌با بازخوانى تاریخى قیام عاشورا به‌ خوبى مى‌توان درك نمود كه شرایط نابسامان جامعه آن روز، به گونه‌‌اى شكل ‌گرفته بود كه اصل و بنیان دین با برنامه‌ریزى سیاسى و فرهنگى دشمنان با خطر نابودى مواجه شده بود، مسأله‌اى كه موجب شد قیام امام حسین(ع) با اتكا به اصل امر به ‌معروف و نهى ازمنكر صورت گیرد. امروزه نیز دشمنان اسلام با اجراى برنامه‌هاى مختلف سیاسى، فرهنگى و اجتماعى و با استفاده از ابزارهاى مختلف رسانه‌اى و اقتصادى خود، نابودى تعالیم و اصول ارزش آفرین و سعادت بخش جامعه اسلامى را هدف قرار داده‌اند تا از این طریق به اهداف براندازانه و سلطه طلبانه خود دست یابند. در این شرایط خاص و با الگو قرار دادن تعالیم ائمه معصومین(ع) و از همه مهم‌تر قیام تاریخى عاشورا كه از سالیان دور در فرهنگ اسلامى ایرانى ما نهادینه و با اقامه عزادارى براى آن حضرت در ایام محرم پاسدارى شده است و نیز با عمل به هدف اساسى آن حضرت یعنى احیاى امر به معروف و نهى از منكر در تمامى زمینه‌هاى فردى و اجتماعى می توان به مقابله با این برنامه همه‌جانبه دشمنان پرداخت و با امر به مهم‌ترین معروف هاى اجتماعى، سیاسى و اقتصادى به اشكال مختلف، پیشرفت جامعه اسلامى را محقق نمود.در این زمینه امر به معاریفى همچون كار و تلاش وافر همه افراد و خدمت و كمك‌رسانى به یكدیگر و تعاون اجتماعى و همكارى در انجام امور مختلف كه در تعالیم اسلامى به این امور توصیه‌هاى فراوان شده و نیز نهى از منكراتى همچون اسراف و زیاده روى اموال فردى و عمومى، عدم توجه به حقوق عمومى و بیت المال، اشرافى گرى و تجمل پرستى، سوء استفاده از جایگاه شغلى و اجتماعى و مواردى از این قبیل كه از اهداف مبنایى و عدالت محور انقلاب اسلامى نیز هستند، در جهت تحقق پیشرفت همه‌جانبه اسلامى به ‌خصوص در جهت تحقق برنامه‌هاى راهبردى‌ همچون اقتصاد مقاومتى بسیار كارگشا و مؤثر خواهد بود.به‌ عنوان نمونه در اینجا به برخى از بیانات ائمه معصومین(ع) در جهت نهى از منكرهاى اقتصادى‌ همچون اسراف و زیاده روى در استفاده از اموال فردى و عمومى كه از موانع مهم پیشرفت جامعه اسلامى محسوب مى‌شود و مى‌توان با توصیه افراد جامعه اسلامى به آن، گامى مؤثر برداشت اشاره مى ‌نماییم. امام على(ع) در خصوص پرهیز از اسراف‌ فرمایند: «اعتدال در خرج كردن و میانه‌روى، موجب فراوانى مال و ثروت و اسراف باعث تباهى و نابودى است.»هم‌چنین امام صادق(ع) به عبید فرمودند: «اسراف و زیاده روى سبب فقر و تنگدستى مى‌شود و میانه‌روى موجب ثروت وبى‌نیازى.» هم‌چنین آن حضرت در روایتى دیگر مى‌فرمایند: «اسراف ‌كننده را سه نشانه است: چیزهائى كه ‌خرد و مى‌پوشد و مى‌خورد كه در شأن او نیست.» این روایات تنها نمونه‌هایى از گنجنیه عظیم روایى شیعه است كه از امامان بزرگوار در خصوص سبك زندگى صحیح اسلامى بیان شده است، سبك زندگى‌اى كه با تبلیغات گسترده و رواج ارزش‌هاى لیبرال غربى همچون مصرف گرایى با خطر جدى مواجه است و ضرورى است كه از آن‌ها نهى شده و در خصوص آن ‌جامعه و نسل جوان آگاهى یابد.افزون بر این به ‌دلیل ابتناء این اصل بر اصل «نظارت همگانى» و فراهم کردن زمینه نظارتى و انتقادى براى گروه‌ها و افراد دلسوز و عالم و آگاه به مصالح جامعه و مبانى اعتقادى انقلابى و اسلامى، با عمل به آن مى‌توان فضاى نظارتى صحیح و مناسبى را براى نظارت بر عملكرد افراد و نهادهاى مختلف كشور فراهم نمود و با ترویج مبانى فكرى و اعتقادى نظام اسلامى كه از سوی رهبر فقید انقلاب امام خمینى(ره) بیان شده و از سوى رهبر معظم انقلاب(مدظله) تبیین و تشریح مى ‌شود، همواره افراد جامعه و مسؤولان نظام را از خطر انحراف فكرى، عقیدتى و سیاسى بازداشت و ترویج این مبانى و پایبندى و عدم انحراف از مسیر واقعى و حقیقى انقلاب را خواستار شد و نیز از این طریق نهادهاى نظارتى و قانونى را یارى رساند.به‌ همین ‌دلیل وظیفه همگان به‌ویژه نهادها و سازمان‌هاى وظیفه مند و نیز رسانه‌هاى جمعى و ائمه جمعه و جماعات و روحانیون معظم به‌ عنوان «نخبگان جامعه اسلامى» این است كه با بهره‌گیرى از توصیه‌هاى ائمه معصومین(ع) و ذخایر ارزشمند فرهنگى و اجتماعى دین اسلام به توصیه و امر به این معاریف و نهى از منكرها پرداخته و برنامه مهم فرهنگ ‌سازى در جهت احیاى این اصل مهم دینى كه در این شرایط خاص كه جامعه اسلامى در تقابل با برنامه دشمنان اسلام قرار دارد، را در دستور كار خود قرار دهند و هم خود با عمل به این اصل و هم تشویق افراد جامعه به آن، پیشرفت بیش از پیش نظام اسلامى را محقق نمایند. چنان‌كه طبق بیان قرآن كریم نخبگان نظام اسلامى به‌دلیل آگاهى و دانش بیشتر بر احكام اسلامى و هنجارها و ارزش‌هاى سعادت‌بخش آن، وظیفه و مسؤولیت بیشترى در عمل به این اصل دارند: «لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا یَصْنَعُونَ» (مائده/۶۳) ]]> انديشه Wed, 19 Sep 2018 11:50:33 GMT http://bfnews.ir/vdcaamn0.49n6w15kk4.html پایان مرحله نخست رزمایش سراسری بسیج همزمان با عاشورای حسینی http://bfnews.ir/vdchmmnq.23nzvdftt2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از ایسنا, به گفته سخنگوی این رزمایش و جانشین رئیس سازمان بسیج مرحله دوم رزمایش سراسری اقتدار عاشورایی بسیج، با برگزاری تجمع سراسری بسیجیان سراسر کشور، از نیمه دوم مهر ماه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. سردار محمدحسین سپهر گفت: سازمان بسیج مستضعفین در سال جاری تصمیم گرفت که برای ارتقای اقتدار جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری با مسئولان نظام و سایر قوا به­ویژه دولت و کمک به مردم و ایجاد امید و نشاط در جامعه و همچنین حمایت از مردم در مسیر ایستادگی در برابر اقدامات دشمنان و بد خواهان نظام، رزمایشی سراسری با حضور اقشار مختلف بسیج با عنوان اقتدار عاشورایی بسیج در قالب سپاه محمد رسول ­الله (ص) ۲ و با شعار «بسیج، ملت برای خدمت» و محوریت وحدت، ایستادگی و پیشرفت برگزار کند. وی افزود: در مرحله نخست این رزمایش همزمان ۱۵۰ هزار نفر بسیجی جهادگر در قالب ۷۰۱۴ گروه جهادی در عرصه‌­های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و پزشکی خدمات­شان را به مردم ارائه کردند. جانشین رئیس سازمان بسیج همچنین با اشاره به زمان برگزاری مرحله دوم این رزمایش، خاطر نشان کرد: در مرحله دوم رزمایش که در پایان نیمه اول مهرماه برگزار خواهد شد، ۷۰۰ هزار نفر از بسیجیان همزمان در مراکز استان‌های کشور در تجمعی با عنوان سپاهیان محمد رسول ­الله (ص) ۲ در کنار هم جمع می شوند تا با خودشان، رهبری، مردم و مسئولین عهدنامه‌ای برای اعلام آمادگی جهت خدمت رسانی به مردم امضا کنند و بعد از آن تا پایان سال در مناطق محروم در قالب گروه‌­های سازندگی با همکاری مسئولان دستگاه­‌های مربوطه دولتی و محلی به خدمت‌رسانی رایگان و مشارکتی با دولت، خیرین و بسیج مشغول شوند. سپهر در ادامه به بیان جزئیاتی از مرحله اول رزمایش سراسری اقتدار عاشورایی بسیج پرداخت و گفت: در این مرحله از رزمایش، طرح‌­هایی نظیر «یک کاسب- یک دانش­‌آموز»، «میز خدمت» و «شیفت ایثار» با مشارکت جدی و استقبال گسترده بسیجیان و مردم به اجرا درآمد. با وجود اینکه مرحله اول رزمایش فردا به پایان می­رسد، اما شاهد افزایش سرعت فراگیری طرح یک کاسب- یک دانش‌­آموز و استقبال گسترده کاسبان هستیم؛ هدف از اجرای این طرح، اتصال هر دانش‌آموز نیازمند به یک کاسب و تحت حمایت قرار گرفتن این دانش­آموز در طول دوران تحصیل است. وی همچنین درباره جزئیات طرح میز خدمت اظهار کرد: در این طرح که از سوی بسیج کارمندان در حال اجراست، ۴۰۰ هزار بسیجی فعال در سطح کشور با برپایی ۵۰۰ میز خدمت در ادارات و نهادهای مختلف و ۶۳۰۰ پایگاه حوزه مقاومت، مراجعه­‌کنندگان به ادارات مختلف را راهنمایی، هدایت، حمایت و تکریم خواهند کرد. سخنگوی رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج خاطر نشان کرد: در طرح شیفت ایثار نیز کارگران بسیجی با حضور در یک شیفت داوطلبانه، بدون دریافت مزد و اخذ پولی برای ارتقای تولید تلاش می‌کنند. ]]> انديشه Wed, 19 Sep 2018 09:01:57 GMT http://bfnews.ir/vdchmmnq.23nzvdftt2.html