داخلی     خبر     ::پژوهشکده مهدویت::
در نشست تخصصی مهدویت و چالش ها:
استادیار شریف: ما با پراکندگی عمل و نظر درغیبتیم
  آینده روشن - استادیار دانشگاه شریف در هم اندیشی مهدویت و چالش ها گفت: در معصوم نظر عین عمل و عمل عین نظر است. پس امام زمان غایب نیست، ما با پراکندگی عمل و نظر در غیبتیم. خود را از غیبت خارج کنیم. نظر را به عمل نزدیک کنیم.
Share/Save/Bookmark
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : 76144
استادیار شریف: ما با پراکندگی عمل و نظر درغیبتیم
به گزارش آینده روشن، مهدی فاتح راد استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای سخنان در نشست تخصصی مهدویت و چالش ها ذیل عنوام چالش های سیاستگذاری گفت: در بحث از چالش های مهدویت باید از خود شروع کنیم. آیا این نشست ها خودش چالش برانگیز نیست؟

«ما خود چالش آفرینیم و برگزاری اینگونه نشست ها نشان دهنده این چالش است. در بحث مهدویت و چالش های سیاست گذارانه و راهبری پرسش نخست این است که سیاست چیست؟ در فصای تمدن غرب سیاست و قدرت عجین است. کسب قدرت، حفظ قدرت از اصول آن است. آیا ما سیاست را این می دانیم؟ در زمینه عبارت دکترین مهدویت، آیا دکترین به معنای رهنامه و ره آموز است یا معنای دیگری دارد؟ در فلسفه سیاسی غرب دکترین به این معانی است. آیا هر به کارگرفتنی بنیاد آن را بر ما بار نمی کند؟»

فاتح راد افزود: ابتدا بهترست به جنس سیاست بپردازیم. سیاست را چه می دانیم؟ واقعیت از جنس عمل یا نظر یا حلقه واسطه بین نظر و عمل است. بنده به این رسیده ام که در بادی امر سیاست نه از جنس عمل است، نه نظر. بلکه نظر و عمل را به هم پیوند می زند. سیاست بنیاد نظری دارد. اما خود از آن جنس بنیاد نیست. آیا بنیاد سیاست ما قرآن است یا آثار هابز؟ تالیفات ژان ژاک روسو است یا نهج البلاغه؟

استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف در ادامه گفت: امام زمان کیست؟ امام زمان را که می دانیم که به ایشان مهدویت را نسبت می دهیم؟ آیا مهمترین چالش، نسبت ما با امام زمان(عج) نیست؟ چالش اول این است که سیاست یا دکترین را چه می دانیم؟ چالش دوم این است که مهدویت را چه می دانیم؟

وی افزود: حضرت علی (ع) در انتهای جنگ صفین در وصف آنچه عمروبن عاص بر نیزه ها کرده بود، گفت، اینها از جنس نظر است.عمل منم. تجسم عمل منم. این شأن معصوم است. شأن معصوم عینیت عمل و نظر است. در معصوم نظر عین عمل و عمل عین نظر است. پس امام زمان غایب نیست، ما با پراکندگی عمل و نظر در غیبتیم.خود را از غیبت خارج کنیم. نظر را به عمل نزدیک کنیم. در همایشی که اخیرا برگزار شده بود، بزرگترین چالش نظام جمهوری اسلامی را شکاف بین نظر و عمل عنوان شد.

استاد دانشگاه شریف در ادامه بیان کرد: در روایت آشنای مواجهه حسنین(ع)، اشاره شده در کتاب داستان راستان ، با فردی که اشتباه وضو می گرفت، منطق معصوم منطق نظری، یعنی گفتن مستقیمِ اشکال وضو نبود. منطق معصوم منطق عملی به این معنا که عملاً جلوی او وضوی صحیح را بگیرند هم نبود. منطق حِکمی سوم این بود که از او خواستند که بین ما در درست گرفتن وضو داوری کن. این عینیت نظر و عمل است. یکپارچگی نظر و عمل باید محل توجه باشد. ما امروز در نظر غوطه وریم و در عمل سست کار. در حالی که حکمت یکپارچگی نظر و عمل است. ما عمدتا نگاه گزاره ای به سیاست داریم، در حالی که سیاست حلقه بین نظر و عمل بود. کدام راه ما را به این حکمت یکپارچگی نظر و عمل که مطابق روایات مصداق حکمت بالغه است، می رساند؟

فاتح راد در پایان سخنان خود ضمن اشاره به بخش های پایانی قطعنامه 598 که از سوی امام (ره) اشاره به منطق جدیدی می شود، گفت: در قرآن و نهج البلاغه حتی یکبار عقل نظری از عقل عملی منفک نشده است. ارسطو بود که نخستین بار این کار را کرد. ما از این حیث در غفلتیم. منطق مورد نظر ما برگرفته از حیات معصوم، نه منطق جزء به کل (منطق استقرایی)، نه منطق کل به جزء(منطق قیاسی)، نه منطق جزء به جزء(منطق تمثیلی) بلکه منطق معصوم است. همچنان که شیخ محمود شبستری ضمن شعری به آن اشاره میکند که: تفکر رفتن از باطل سوی حق/ به حزو اندر بدیدن کُل مطلق.

انتهای پیام /141