داخلی     خبر     انديشه
آزمایش ها و ابتلائات شیعه پیش از ظهور
  ابوبصیر گوید: شنیدم که امام باقر(ع) فرمود: «به خدا سوگند مورد پاکسازی واقع خواهید شد، به خدا سوگند خالص خواهید شد، به خدا سوگند غربال گیری خواهید شد همچنان که زُوان از گندم غربال می شود.»
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : 74434
آزمایش ها و ابتلائات شیعه پیش از ظهور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری شبستان، در کتاب «غیبت نعمانی» باب دوازدهم با عنوان «آنچه از آزمایش و گرفتاری و پراکندگی و چنددستگی در زمان غیبت به شیعه دست می دهد به طوری که کسی بر حقیقت امر باقی نمی ماند، مگر آن عده کمی که ائمه علیهم السلام توصیف شان کرده اند»، آمده است:

علی بن رثاب از امام صادق(ع) روایت می کند که فرمود: «هنگامی که بعد از کشته شدن عثمان با امیرالمومنین علی(ع) بیعت کردند، حضرت(ع) به منبر رفتند و خطبه ای خواندن که در آن فرمودند: «آگاه باشید که گرفتاری شما مانند روزی که خداوند پیامبرش را مبعوث کرد، برمی گردد؛ سوگند به آن کسی که او را به حق مبعوث کرد باید به گرفتاری مبتلا گردید و کاملا غربال شوید تا اینکه پایین دستان تان به بالادست شما بروند و بالادستان شما به پایین دست تان سقوط کند و پیشی گرفتگان در مسابقه کوتاه آیند و عقب بمانند و عقب ماندگان از مسابقه پیش گیرند و جلو بیفتند، به خدا سوگند هیچ نشانه و علامتی را پنهان نکرده ام و هیچ دروغی را به زبان جاری نکرده ام که از این مقام و روز آگاهی داده شده بود.»

معمر بن خلّاد گوید: شنیدم که ابوالحسن(ع) می فرمود: «آیا مردم می پندارند همین که گفتند ایمان آورده ایم به خودشان رها می شوند و مورد آزامایش واقع نمی شوند؟» سپس به من فرمود: «آزمایش چیست؟» عرض کردن: فدایت گردم یعنی گرفتاری در دین. فرمود: «مورد آزمایش واقع می شوند همچنان که طلا مورد آزمایش واقع می شود» آنگاه فرمود: «خالص می شوند، همچنان که طلا خالص می شود.»

ابوبصیر گوید: شنیدم که امام باقر(ع) فرمود: «به خدا سوگند مورد پاکسازی واقع خواهید شد، به خدا سوگند خالص خواهید شد، به خدا سوگند غربال گیری خواهید شد همچنان که زُوان از گندم غربال می شود.»

ابراهیم بم عمر یمانی از مردی از امام باقر(ع) روایت می کند که فرمود: «ای شیعه آل محمد(ص) خالص می شوید مانند سرمه در چشم، چراکه صاحب چشم می داند چه وقت سرمه در چشمش واقع شده است و نمی داند که چه وقت از آن خارج می شود و اینچنین مردی بر شریعت ما صبح می کند و در حالی که شب هنگام از آن خارج می شود (بی دین می گردد) و نیز بر شریعت ما شب می کند در حالی که صبح هنگام از شریعت بیرون رفته باشد.»

*غیبت نعمانی، صص ۳۵۲ و ۳۵۳.