داخلی     خبر     انديشه
مهدویت طرحی جهانی برای شکوفایی انسانیت است
  مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفت: مهدویت یعنی احساس مسئولیت بین المللی و جهانی نسبت به انسان امروز و فردا و دغدغه اصلاح بشریت داشتن، از قالب «من» در آمدن و به «ما» اندیشیدن، یعنی طرحی جهانی برای شکوفایی انسانیت
Share/Save/Bookmark
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : 75145
مهدویت طرحی جهانی برای شکوفایی انسانیت است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری شبستان در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت و گوهایی را با حجت الاسلام «مهدی نیلی پور»، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب خانواده مهدوی داشته ایم که در ادامه سیزدهمین شماره آن را می خوانید:



حجت الاسلام مهدی نیلی پور، در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان اظهارداشت: ازجمله ره آوردهای حکومت مهدوی برای بشریت، شستشوی دلها از کدورتها، دشمنی ها، تعارضات و کینه هاست، چرا که اساسا ریشه بسیاری از فتنه ها قبل از برقراری حکومت امام زمان (عج) کینه ها و دشمنی هاست.

علت فتنه‌ها و آشوب‌ها کینه‌توزى است

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان ادامه داد: امام علی(ع) می فرماید: « سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ؛ علت فتنه‌ها و آشوب‌ها کینه‌توزى است» و در روایتی دیگر ایشان به پاک کردن دل از کینه ها امر کرده و می فرمایند: « طَهِّروا قُلوبَكُم مِن الحِقدِ ؛ فإنَّهُ داءٌ موبئٌ ؛دلهاى خود را از كينه پاك كنيد؛ كه آن دردى مهلك است» پاک بودن دلها از کینه و یکدلی از سویی جزء زمینه های تحقق حکومت مهدوی است، به گونه ای که امام زمان (عج) یکدلی شیعیان خویش را عاملی برای تحقق ظهور می دانند و در ضمن توقیعی به شیخ مفید می فرمایند: « اگر شیعیان ما که خداوند آنها را به اطاعت و بندگی خویش موفق بدارد در وفای به عهد و پیمان الهی اتفاق و اتحاد می داشتند و عهد و پیمان الهی را محترم می شمردند سعادت دیدار ما به تاخیر نمی افتاد و زودتر از این به سعادت دیدار ما نائل می شدند در صورتی که بر اساس معرفت و راستگویی و صداقت آنها نسبت به ما بود.(یعنی اگر در دوستی با ما صادق بودند) ».



نیلی پور اضافه کرد: از سوی دیگر این یکدلی و یکرنگی از نتایج درخشان دولت با برکت مهدوی است زیرا با گذر از دوران غیبت و ظهور دولت حق، خورشید وجود امام، سردی ارتباطات و کینه ها را ذوب می کند، به طوری که نه تنها محبت در میان تمامی انسان ها رواج پیدا می کند و کدورتها محو می شود، بلکه عداوت میان حیوانات نیز از بین می رود که حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند: «زمانی که قائم ما قیام کند، آسمان نزولات خود را فرو ریزد و زمین گیاهانش را برویاند و کینه و دشمنی از دل های بندگان رخت بربندد و درندگان و چرندگان با هم بسازند چندان که زنان زیور(زنبیل )به سر، عراق را تا شام می پیمایند و جز بر علف و سبزه گام نمی نهند و هیچ درنده ای آنها را آشفته و هراسان نمی کند».



پاکی دلها از کینه ها و کدورت ها یکی از مهمترین اصول خانواده با سعادت

مولف کتاب خانواده مهدوی با اشاره به اینکه پاکی دلها از کینه ها و کدورت ها یکی از مهمترین اصول خانواده با سعادت و موفق است، تصریح کرد: تاکید بر عطوفت ورزی و یکدلی در محیط خانواده و در تنظیم روابط خانواده از جمله سفارشات معصومین(ع) است به طوری که پیامبر(ص) می فرماید: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَة إِنِّی أُحِبُّکِ، لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً؛ اگر مردی به زنش بگوید من تو را دوست دارم، این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمی‌شود».



وی افزود: یک خانواده مهدوی موظف است با یکدلی و تعمیق ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده و دیگر دوستان اهل بیت(ع) بکوشد تا از این راه با وحدت قلوب زمینه ظهور امام عصر(عج) را فراهم کند.



اصل مسئولیت پذیری و درد مردم داشتن

نیلی پور با اشاره به اینکه اصل مسئولیت پذیری، درد مردم داشتن و احساس مسئولیت نسبت به آینده یکی دیگر از مولفه های همسان سازی و همانند سازی فرهنگ خانواده با فرهنگ و آرمان مهدویت است، گفت: ایده مهدویت عمدتا ناظر به مقوله آینده نگری و تضمین سعادت نسل های آینده بشری است، دکترین مهدویت مبشر آینده ای روشن برای فردای بشریت است، آینده ای زیبا با مولفه های عدالت، محبت، امنیت، تربیت و شکوفایی استعدادها.



مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان اضافه کرد: مهدویت یعنی احساس مسئولیت بین المللی و جهانی نسبت به انسان امروز و فردا و دغدغه اصلاح بشریت داشتن، رنج بشریت را احساس نمودن و از قالب «من» در آمدن و به «ما» اندیشیدن و به عبارت ساده تر،مهدویت یعنی طرحی جهانی برای شکوفایی انسانیت، براین اساس ارتباطی تنگاتنگ بین فرهنگ و ایده مهدویت و انسجام، اصالت، استحکام و رسالت خانواده وجود دارد زیرا یکی از مهمترین اهداف ازدواج، مسئولیت پذیری نسبت به نسل آینده، تربیت این نسل، بسترسازی و ایجاد کانون پذیرایی برای نسل آینده همراه با سعادت، سلامت، عدالت، امنیت و دیانت است.



وی افزود: در ازدواج اساسا انسان از قالب تنگ «خودگرایی» درآمده و به دنیای بزرگ «دگرگرایی» پا می گذارد، کانون خانواده «من» پرور نیست بلکه جمع محور و «ما»پرور است.



اصل دوستی، عشق و هراس زدایی

نیلی پور با بیان اینکه اصل دوستی، عشق و هراس زدایی یکی دیگر از مولفه های همسان سازی و همانند سازی فرهنگ خانواده با فرهنگ و آرمان مهدویت است، تصریح کرد: با نگاهی به زندگی و روابط بشریت امروز، می توان دریافت که یکی از نیازهای اساسی او، محبت و عشق حقیقی و پایدار براساس پشتوانه های الهی انسانی نه با انگیزه های شهوانی، هوسرانی و منفعت جویانه است، امروزه روابط انسانی و روابط میان دولت ها و حکومت ها، براساس قدرت نظامی و توان تسلیحاتی و براساس داشتن خطرناکترین سلاحها و جنگ افزارها، تنظیم می شود و اگر از محبت و عشق نیز سختی گفته می شود با انگیزه های منفعت جویانه، فریب کارانه و براساس اصل لذت پرستی است.



مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان اضافه کرد: در نقطه مقابل یکی از مولفه های حکومت مهدوی، رفع هراس از جهان، مبارزه با قلدریها و ناامنی ها و دشمنی ها و تبدیل روابط خصمانه به یک روابط دوستانه براساس محبت و عشق و دوستی خالصانه و انسانی و بلکه الهی است، چرا که اساسا امام مظهر دوستی و دوستی آفرینی و منبعی سرشار از عشق است.



وی افزود: امام موجودی دوست داشتنی و انسانی حامل رحمت برای انسانیت و همه جوامع بشری است زیرا محبت خالص و بی شائبه، یک نیاز کلیدی برای انسان است که امام رضا(ع) در معرفی شخصیت امام می فرمایند: «امام یاری امین و پدری مهربان و برادری دلسوز و پناهگاه بندگان در حوادث ناگوار است».