داخلی     گفتگو     انديشه
شاعر «ای تو راز روزهای انتظار»:
برگزاری جشنواره آینده روشن، در جهت گسترش مهدویت است
  مهدی فرجی شاعر «ای تو راز روزهای انتظار» برگزاری جشنواره آینده روشن را در جهت گسترش آموزه مهدویت دانست و گفت: اگر شیعه از اندیشه مهدویت محروم بود، نمی توانست تا امروز به حیات خود ادامه بدهد.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : 40035
مهدی فرجی.
مهدی فرجی.
وی در گفتگو با خبرنگار بخش هنر و رسانه آینده روشن، با بیان اینکه جشنواره آینده روشن، تبلیغات بسیار خوبی در عرصه اینترنت داشته است، گفت: این تبلیغات بی نظیر بوده است، به گونه ای که به بیشتر تارنماهایی (سایت هایی) که می رفتم، متوجه این تبلیغات گسترده می شدم.

وی افزود: البته در خبرگزاری ها و روزنامه ها، جای تبلیغات جشنواره آینده روشن خالی می باشد که تا دیر نشده است باید در این زمینه کاری انجام شود تا کسانی که تا این زمان از برگزاری جشنواره بی خبرند، آگاه شوند.

این شاعر اهل کاشان (استان اصفهان)، اسم جشنواره آینده روشن را اسمی زیبا و نو برای جشنواره های مهدوی دانست و گفت: این نام باعث شده است که بیشتر این جشنواره به چشم بیاید و مطرح شود.

فرجی تصریح کرد: اینکه جشنواره آینده روشن با دیگر سازمان ها و نهادها همکاری دارد و دست یاری به سوی دیگر بخش ها دراز کرده، یکی دیگر از امتیازهای این جشنواره است.

وی، جوایز امسال را نسبت به سال های گذشته، جوایز کمی دانست و گفت: اصلا برای جشنواره ای
برازنده یک جشنواره مهدوی این است که از داوران جوان استفاده کند. البته داورانی که حرفی برای گفتن دارند و با ظرایف آثار هنری و ادبی آشنا هستند
که بین المللی است، مناسب نیست که این میزان جایزه را داشته باشد.

وی، بخش داوری را از مهم ترین بخش های جشنواره آینده روشن ارزیابی کرد و یادآور شد: بهتر است از داوران جوان، در کنار داوران پیشکسوت و حرفه ای استفاده شود.

وی افزود: داوران جوان، زاویه دید و جهان بینی خاص خودشان را دارند که این دیدگاه در داوری آثار شرکت کنندگان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

فرجی تصریح کرد: برازنده یک جشنواره مهدوی این است که از داوران جوان استفاده کند. البته داورانی که حرفی برای گفتن دارند و با ظرایف آثار هنری و ادبی آشنا هستند.

این شاعر، چاپ آثار شرکت کنندگان را برای معرفی آنان به یک دیگر، مثبت و موثر دانست و گفت: جشنواره هایی که کتابی از آثار شرکت کنندگان منتشر می کنند، بیش از دیگر جشنواره ها ماندگارند.

وی افزود: برای نمونه جشنواره شب های شهریور به دلیل چاپ آثار شاعران تا امروز در اذهان شاعران مانده و همه این جشنواره را می شناسند، حتی کسانی که شاعر نیستند. 

فرجی تصریح کرد: از یاد نبریم که چاپ آثار شرکت کنندگان، احترام به هنرمندان است. البته این که هنرمندان، یک دیگر را با این روش می شناسند، از دیگر مزیت های چاپ کتاب است.

شاعر مجموعه شعر «ای تو راز روزهای انتظار» یاد آور شد: چاپ کتاب برای هر جشنواره ای حکم شناسنامه آن جشنواره را دارد، در حالی که برخی برگزار کنندگان
جشنواره هایی که کتابی از آثار شرکت کنندگان منتشر می کنند، بیش از دیگر جشنواره ها ماندگارند
با چاپ نشریه ای در ایام برگزاری جشنواره، می خواهند جای خالی کتاب را پر کنند، که فایده ای ندارد.

وی افزود: نشریه تاریخ انقضا دارد و نمی تواند پاسخگوی نیاز شرکت کنندگان باشد و در قفسه کتاب هنرمندان جایگاهی هم نخواهد داشت.

وی گفت: بهترین زمان پخش کتاب، هم زمان با برگزاری جشنواره است. در آن زمان است که همه مشتاق اند ببینند چه آثاری در جشنواره حضور داشته و چه آثاری نیرومندتر از دیگر آثار است.

فرجی اظهار داشت: اینکه بعد از برگزاری جشنواره، کتاب چاپ شود، اثرش را از دست می دهد و نمی تواند شرکت کنندگان را جذب کند. حتی اگر سال بعد و در جشنواره بعدی توزیع شود، باز هم گیرایی و تأثیر لازم را ندارد.

وی انتخاب شعری بر اساس سلیقه و معیار مشتاقان عرصه های ادبی و هنری را یکی از راه های جذابیت جشنواره دانست و گفت: می توان به هر یک از حاضران برگه ای داد تا اثر نمونه ای را که برگزیده اند، معرفی کنند تا برگزارکنندگان بر اساس نظر مخاطبان، به هنرمندی جایزه ویژه نظر مخاطبان را ارایه کنند.

وی افزود: اینگونه مخاطبان به مشارکت دعوت می شوند و تنها به شنیدن آثار و کف زدن قناعت نمی کنند.

وی یکی از کاستی های تارنمای جشنواره آینده روشن را به روز نبودن آن دانست و گفت: بنده بعنوان
اندیشه مهدویت، یکی از بنیان های باور شیعیان است و باید برای این بنیان و گسترش آن، تلاش های بسیاری انجام شود
مخاطب، وقتی به این تارنما می آیم، با بی خبری مواجه می شوم.

وی در ادامه افزود: در حالی که باید جشنواره دم به دم، خبرهای مهم و حتی جزیی جشنواره را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این که تارنمایی باشد، ولی خالی از مطلب، نشانه خوبی نیست.

وی تاثیر تبلیغ شفاهی را از تاثیر تبیلغ رسانه ای، بیشتر دانست و گفت: ما وقتی با دوستانمان به جشنواره ای می رویم، وقتی به طور شفاهی درباره جشنواره نظر می دهیم، این تبلیغ تاثیر فراوانی دارد.

وی افزود: برخی فکر می کنند باید تبلیغشان رسانه ای باشد، در حالی که تبلیغ رسانه ای برای کسی که با جشنواره ها آشناست و اهل شرکت در جشنواره هاست، تاثیری ندارد. 

فرجی، کشورمان را مملکت امام زمان (عج) خواند و اظهار داشت: در چنین مملکتی باید یاد امام زمان (عج) مطرح باشد و همگان با راه و قیام ایشان آشنا باشند.

وی افزود: اندیشه مهدویت، یکی از بنیان های باور شیعیان است و باید برای این بنیان و گسترش آن، تلاش های بسیاری انجام شود.

فرجی، برگزاری جشنواره آینده روشن را در جهت گسترش آموزه مهدویت دانست و گفت: اگر شیعه از اندیشه مهدویت محروم بود، نمی توانست تا امروز به حیات خود ادامه بدهد.

وی در پایان یادآور شد: در شعر، انتظار موج می زند. حالا اگر شعری درباره انتظار باشد، این شعر بی تردید، شعری باورمند است. 

انتهای پیام/ن/15/گ/