داخلی     خبر     انديشه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
آزاد اندیشی برپایه گنجینه ثقلین ، میراث ماندگار امام جواد(ع) است
  عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آزاد اندیشی برپایه گنجینه عظیم ثقلین را میراث ماندگاری از امام جواد(ع) دانست.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 70125
آزاد اندیشی برپایه گنجینه ثقلین ، میراث ماندگار امام جواد(ع) است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی با اشاره به این که دوران امامت حضرت جواد الائمه(ع) یکی از دوران خفقان آلود خلافت عباسی به شمار می رود، ابراز داشت: در چنین وضعیتی جوان ترین امام شیعه به منظور استوار کردن باور و اعتقاد مسلمین و به خصوص شیعیان نسبت به مباحث اعتقادی و بنیادین ، قبل از هر چیز به سوالات و شبهات پاسخ داده و با حضور در جلسات علمی و مناظره ها در واقع راه پدر بزرگوارشان حضرت ثامن الحجج(ع) را در این نهضت علمی و فرهنگی ادامه دادند.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، امام جواد(ع) نخستین کسی بود که به شکل علنی بحث آزاد را پایه گذاری فرمودند ، چه آن که در دوران مامون با دانشمندان و مدعیان فکر و اندیشه درباره دقیق ترین و جزیی ترین مسایل سخن گفته و با منطق و استدلال حقانیت شیعه و مکتب اهل بیت(ع) را به اثبات می رساندند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه همچنین ادامه داد: در واقع این آزاد اندیشی و توجه به مباحث علمی و اندیشه ای از جمله میراث های بزرگ امام محمدتقی(ع) است که امروز برای ما به یادگار مانده و ما که مدعی تبعیت و شیعه گری حضرت هستیم باید در این مسیر نخست خود را به نور علم و ایمان به شکل توأمان منور ساخته و سپس به دفاع از آموزه های دینی و پاسخ به شبهات روز بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: دوران امامت حضرت (ع) البته هر چند که همزمان بوده با شکوفایی نهضت ترجمه در جهان اسلام و وارد شدن قابل توجه متون ترجمه شده غیر اسلامی به جامعه اسلامی، اما متاسفانه به جهت فشارهای سیاسی بالا و نیز کوتاه مدت عمر حضرت، آن طور که باید و شاید شاهد توسعه نهضت علمی امام جواد(ع) نبودیم اما با این حال یکی از کارهای بزرگی که زمان ایشان رخ داد، شکل گیری و تقویت شبکه ارتباطی و مخفیانه امامت با شیعیان بود که به شبکه وکالت نیز مشهور شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: به جهت وجود خفقان شدید دوران امامت حضرت ، ایشان کمتر اجازه ارتباط مستقیم با توده مردم را داشتند و لذا ارتباط با ایشان از طریق وکلای امام حاصل می شد و جالب این که این شبکه وکالتی حتی در بین عمال و کارگزاران حکومت عباسی نیز وجود داشت و امام جواد(ع) از این طریق بسیاری از برنامه ها و اهداف خویش را به پیش می بُردند.

وی افزود: به عنوان مثال ، محمد بن اسماعیل و احمد بن حمزه قمی از مقامات عالی خلافت عباسی به شمار می رفتند که با امام جواد (ع) به طور غیرمستقیم در ارتباط بودند و حاکم وقت نیز از این مساله مطلع نبود.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی همچنین گفت: گرچه تعداد یاران و صحابه حضرت را بین یکصد تا یکصد و پنجاه نفر گفته اند اما جالب این است که در بین اصحاب ایشان حتی افراد شاخص اهل تسنن نیز حضور داشتند که از جمله معروف ترین آن ها ، خطیب بغدادی و حافظ عبدالعزیز بن اخضر است که در جایگاه هایی که داشتند خدمات خوبی به جامعه اسلامی و کاستن از درد و رنج های دستگاه ظالم عباسی ارایه می کردند.