داخلی     خبر     انديشه
تربیت مهدوی باوران(۱)؛
کارکردهای «خانه» در مهندسی انتظار و زمینه سازی ظهور!
  مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفت: خانه ولایی، خانه ای است که در کنار بهره مندی از عوامل معنویت زا و برکت آفرین، از آفات و عوامل معنویت زدا و بی برکتی مصون باشد.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 66346
کارکردهای «خانه» در مهندسی انتظار و زمینه سازی ظهور!
در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه نخستین شماره آن را می خوانید:

قداست خانه، از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)
حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) و نیز از منظر کارشناسان مسائل تربیتی، محدوده خانه از قداست ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: اهمیت خانه در دین اسلام تا این حد است که برای ساختن خانه، ورود به آن، حضور و خروج از آن، قوانین و آداب خاصی تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: در طراحی و مهندسی خانه سازی، جهت قبله علاوه بر نماز برای اموری چون نشستن، خوابیدن و ... کاربرد دارد و اینها بیانگر ارتباط تنگاتنگ مهندسی خانه سازی و مسائل تربیتی، توحیدی و معنوی است.

باید هنگام ورود به خانه به اهل آن سلام کرد
نیلی پور با اشاره به آداب ورود به خانه براساس آموزه های اسلام، افزود: امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «اذا دخل أحدکم منزله فلیسلم علی أهله یقول: السلام علیکم و ان لم یکن أهل، یقول: السلام علینا من ربنا و لیقرء قل هو الله أحد، حین یدخل منزله فانه ینفی الفقر؛ هنگامی که فردی وارد خانه ای شد، باید بر اهل آن خانه سلام کند و بگوید: «السلام علیکم»، پس اگر کسی در خانه نبود، باید بگوید: «السلام علینا من ربنا» «سلامی بر ما از جانب پروردگارمان» و سوره قل هو الله احد را بخواند که فقر را برطرف می کند.»

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به کارکردها و انواع بهره گیری ها از فضای خانه براساس آموزه های دینی، تصریح کرد: یکی از مشخصات خانواده های موفقِ الهی و ولایی، بهره گیری حداکثری و چندمنظوره از خانه و محیط آن است؛ این دیدگاه براساس آموزه ها و سفارش های اهل بیت(ع) و جزء سیره مبارکه آنان است، به این معنا که خانواده موفق باید از خانه به عنوان کانون های چندمنظوره و چندکاره بهره گیری کنند، یعنی علاوه بر استراحت، خواب، خوراک، تامین آرامش و آسایش در خانه، می توان بهره گیری های دیگری هم از آن داشت که مهمترین آنها تبدیل خانه به پایگاه علم آموزی مکتب تربیتی اهل بیت(ع) و تبدیل شدن به محل رفت و آمد محبان اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: براساس آموزه های دینی و روایات اهل بیت (ع) خانه باید کانون ولایت و دین آشنایی، کانون دیدار بین محبان اهل بیت(ع) با هدف احیاء امر آنان، پایگاه هجرت به سوی خداوند، محل یادگیری و علم آموزی، مرکز بهداشت و نظافت، کانون آرامش زا و سکینه، مسجد و آموزشگاه علمی قرآن و حکمت آموزی باشد.

نیلی پور با اشاره به اینکه امام صادق(ع) می فرمایند: «من دوست دارم، یکی از اتاق های منزلت را مسجد قرار دهی» تاکید کرد: حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین امام علی(ع) در خانه، محراب عبادت و اتاقی برای عبادت داشتند و نماز شب و عبادات خود را در آن، به انجام می رساندند، هر چند ارتباط ایشان با مسجد نیز قوی و مستمر بود، سایرین نیز علاوه بر شرکت در مساجد برای عبادت جمعی، می توانند در خانه، محرابی برای عبادت داشته باشند.

عوامل معنویت زدا و بی برکتی خانه
مولف کتاب «خانواده مهدوی» با بیان اینکه خانه ولایی، خانه ای است که در کنار بهره مندی از عوامل معنویت زا و برکت آفرین، از آفات و عوامل معنویت زدا و بی برکتی مصون باشد، تاکید کرد: خیانت، دزدی، شرابخواری، زنا، وجود سگ و موسیقی حرام از عوامل معنویت زدا و بی برکتی خانه محسوب می شود.

فرشتگان در خانه ای که سگ باشد، وارد نمی شوند!
وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «أَرْبَعٌ لَا تَدْخُلُ بَيْتاً وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا خَرِبَ وَ لَمْ يُعْمَرْ بِالْبَرَكَةِ الْخِيَانَةُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنَاء؛ چهار چیز است که اگر یکی از آنها به هر خانه ای وارد شود، آن را ویران می کند و از آن خانه دیگر برکت، آباد نخواهد شد: خیانت، دزدی، شرابخواری و زنا» و همچنین ایشان فرموده اند: «إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَانِی فَقَالَ إِنَّا مَعَاشِرَ الْمَلَائِکَةِ لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ؛ جبرئیل نزد من آمد و گفت: ما فرشتگان در خانه ای که سگ در آن باشد، وارد نمی شویم».

نیلی پور ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند: «بيت الغناء لا تومن فيه الفجيعة و لا تجاب فيه الدعوة، و لا يدخله الملك؛ خانه ای که همیشه در آن صدای موسیقی حرام به گوش می رسد، از بلای ناگهانی امنیت ندارد و دعا در آن مستجاب نیست و هیچ فرشته ای به آن داخل نمی شود.»

عوامل معنویت زا در خانه
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به عوامل معنویت زا در خانه بیان کرد: تقوامحوری در ورود و حضور در خانه، تلاوت قرآن در خانه، استغفار، اطعام در خانه و میهمان پذیری، نماز شب و برگزاری مراسم عروسی در عوامل معنویت زا در خانه است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ ... فَإِنَّ الْبَيْتَ إِذَا كَثُرَ فِيهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ كَثُرَ خَيْرُهُ و أَْتسعَ أَهْلَهُ ؛ خانه های خود را به تلاوت قرآن، نورانی کنید ... چرا که هرگاه در خانه تلاوت قرآن بسیار شود، خیر و برکتش زیاد شود و اهل آن به وسعت رسند(بهره مند شوند)»، گفت: همچنین ایشان فرموده اند: «رَحِمَ اللّه ُ رَجلاً قامَ مِنَ الليلِ فَصلّى و أيقَظَ امرَأتَهُ فَصَلَّت، فإن أبَت نَضَحَ في وَجهِها الماءَ، رَحِمَ اللّه ُ امرأةً قامَت مِنَ اللَّيلِ فَصَلَّت و أيقَظَت زَوجَها، فإن أبى نَضَحَت في وَجهِهِ الماءَ؛رحمت خدا بر آن مردى باد كه نيمه هاى شب برخيزد تا نماز شب بخواند و همسرش را براى نماز خواندن بيدار كند و اگر بيدار نشد آب به صورتش بپاشد، رحمت خدا بر آن زنى باد كه نيمه هاى شب از خواب برخيزد تا نماز شب بخواند و شوهرش را براى نماز بيدار كند و اگر امتناع كرد به صورتش آب پاشد.»

نیلی پور در پایان خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) فرموده اند: «إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ البيتَ الذي فيهِ العُرسُ؛ خداوند عزوجل، خانه ای که در آن مراسم عروسی برپا شود، دوست می دارد».

براساس این گزارش، در دومین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون کارکردهای خانواده در تربیت نسل مهدوی بحث می شود.