داخلی     خبر     ::پژوهشکده مهدویت::
شهردار قم در دیدار با اعضای هیأت علمی مؤسسه آینده روشن:
حوزه و دانشگاه باید انسان منتظر تربیت کند
  شهردار قم با اشاره به ضرورت وحدت واقعی حوزه و دانشگاه، اظهار امیدواری کرد با تلاش‌های علمی حوزه و دانشگاه و با تربیت انسان‌های منتظر، زمینه‌ساز ظهور فراهم شود.
گزارشگر : سید مجتبی رفیعی اردکانی
Share/Save/Bookmark
پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : 66077
حوزه و دانشگاه باید انسان منتظر تربیت کند
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مهدویت(مؤسسه آینده روشن) دکتر سقائیان نژاد شهردار قم بعد از ظهر روز گذشته با حضور در مؤسسه آینده روشن با مسئول و اعضای هیأت علمی این مؤسسه دیدار کرد.

شهردار قم در این دیدار گفت: در حالی که در قرن هجدهم و نوزدهم یک حرکت ضد دینی شکل گرفته بود، امام (ره) در قرن بیستم حکومتی را بر مبنای دین تشکیل دادند. در واقع حاصل حرکت ضد دینیِ قرن هجدهم و نوزدهم، اتفاقات قابل تأملی بود که یکی از این اتفاقات، انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در قرن هجده و نوزده، مطلق‌گرایی علم به سمت و سویی رفت که گفتند دوران «بلوغ علمی» است بنابراین دین به درد نمی‌خورد؛ چون دین برای دوران خامی بشر بوده و علم دوران بلوغ است.

سقائیان‌نژاد درباره چهارنظریه‌ای که در قرن نوزدهم حرکت ضد دینی را شدت بخشید، اظهار داشت: «آگوست کنت» می‌گفت دوران خامی بشریت دوران دین‌داری بود و الان که بشر به بلوغ علمی رسیده، دیگر دین به درد نمی‌خورد؛ «داروین» تطور انواع را مطرح کرد و منادی ضد دینی بود؛ «مارکس» هم که مکتب ماتریالیسم را در قرن نوزده بنا نهاد، مانند رهبرانش چون لنین معتقد بود که دین افیون توده‌هاست؛ «نیچه» معتقد بود انسان باید آزاد باشد و دین قید و بندی است بر دست و بازوی بشریت و نمی گذارد انسان به حد تکامل خودش برسد، بنابراین نیچه مرگ دین را تقاضا می‌کرد.

وی با بیان این‌که این چهار نظریه به‌قدری در قرن نوزدهم قوی جلو می‌رفت که همه منادی ضد دین شدند، خاطرنشان کرد: اما اتفاقاتی در قرن بیستم به وقوع پیوست که این نظریه‌ها را کاملا رد کرد و پیشانی بشریت با این نظریات به سنگ خورد؛ با ظهور فیزیک کوانتومی، مطلق‌گراییِ علم و عدم نیاز به فلسفه رد شد؛ یعنی معلوم شد خود علم هم در حقیقت یک فرضیه است که در مرحله دیگری می‌تواند تغییر بکند.

شهردار قم ادامه داد: در قرن بیستم دو جنگ آن هم در کشورهایی اتفاق افتاد که از نظر صنعتی بالاترین رتبه و مقام را داشتند. آن وقت بود که بشریت متوجه شد بدون «دین و اخلاق»، «علم» یک تیغ برهنه‌ای است در دستان مستیِ زنگ.

وی گفت: «آزادی مطلقِ بشریت» داشت طبیعت و انسان را به نابودی می‌کشاند، از طرفی مارکسیست هم که پنبه‌اش زده شده بود و به طومار تاریخی پیوست. در کنار این‌ها، امام خمینی با آن عظمت و سابقه، حکومتی را بر مبنای دین بنا نهاد؛ دینی که اصلا مطرح نبود.
سقائیان‌نژاد درباره احیای دین در قرن اخیر گفت: در اواخر قرن بیستم توجه بشر به دین‌داری به حدی بود که برای این‌که مردم روز یکشنبه خودشان را به کلیسا برسانند، خیابان‌های اطراف نیویورک را می‌بستند.

سقائیان‌نژاد افزود: منتهی غرب محور را تغییر داد و رفتند به سمت و سویی که دین باید یک دین فردی باشد؛ یعنی دین مهم است ولی در فردیت افراد، نه این‌که بخواهد در جامعه بیاید و در سلوک سیاسی حاکم شود؛ یعنی همان که ما به آن معتقدیم.

وی هم‌چنین به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید مفتح به عنوان شهید انقلاب فرهنگی، گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. یکی از آرزوهای امام(ره) اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها بود؛ امیدواریم با وحدت واقعی حوزه و دانشگاه، جهان‌بینیِ حوزه در دانشگاه و نظم دانشگاه در حوزه وارد شود. هم‌چنین امیدواریم با تلاش‌ها و فعالیت‌های علمی حوزه و دانشگاه، انسان‌های منتظر را تربیت کنید تا همه آماده بشوند و زمینه‌ساز ظهور فراهم شود.

شهردار قم در پایان از فعالیت‌های انجام‌شده در شهرداری قم گزارشی ارائه داد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی، رئیس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) ، ضمن ابراز خرسندی از دیدار آقای دکتر سقائیان‌نژاد، به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت‌های مؤسسه پرداخت.