داخلی     خبر     انديشه
بارزترین مشخصه حکومت مهدی موعود (عج)، عدالت است
  دکتر حداد عادل در اختتامیه پنجمین همایش دکترین مهدویت با تاکید بر نقش کلیدی عدالت در جهان معاصر، ویژگی بارز حکومت حضرت مهدی را عدالت دانست.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : 30492
بارزترین مشخصه حکومت مهدی موعود (عج)، عدالت است
به گزارش آینده روشن، حداد عادل در همایش پنجم دکترین مهدویت دربارۀ مفهوم عدالت با موضوع عدالت گمشدۀ بشر گفت: مفهوم عدالت به چه معنا است. قدری از جهت معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی تأمل کنیم. با اندکی تفکر تصدیق خواهیم دید عدل و عدالت مفهوم سرشتی بشر است. 

وی افزود: جایی نخوانده و نشنیده‌ایم که کسی منکر عدل و عدالت شده باشد. هرچند خیلی از مفاهیم اخلاقی و حقوقی محل نزاع و اختلاف واقع شده، امّا دیده نشده یک مکتب فکری به‌وجود آمده باشد که عدالت را انکار کند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فطری بودن عدالت به اندازه‌ای است که اگر فرض کنیم پرستاری به دو کودک غدا بدهد و مختصری به یکی کمتر بدهد بلافاصله کودکی که کمتر گرفته واکنش نشان می‌دهد. به همین‌خاطر می‌توان گفت واکنش در برابر ظلم آموزش نمی‌خواهد. 

وی با بیان این که عدل برای انسان جاذبه‌ای مانند نور برای چشم ظاهر دارد اظهار داشت: چطور انسان در تاریکی به محض رؤیت یک چراغ ولو این‌که دور باشد و انسان نداند چه کسی آن‌را روشن کرده، ولی بی‌اختیار نگاهش از همه‌جا منحرف می‌شود به سمت روشنی می نگرد، این اختیار انتخاب نور از ظلمت طبیعی است. انسان عدل را هم این‌گونه می‌پذیرد. 

حداد عادل ادامه داد: هیچ حکومتی نمی‌تواند برای غفلت از عدل و عدالت عذری بیاورد، ممکن است برای پیشرفت ما عذر داشته باشیم و بگوییم پول و دانش و فناوری نداریم. امّا نمی‌توانیم بگوییم برای عدالت امکانات در اختیار نداریم. 

وی با تاکید بر این که حرکت به سوی عدالت انتظار همگان از همگان است، تصریح کرد: حقیقت آن است که نمی‌توان با تکیه بر یک مصداق عینی عدالت را تعریف کنیم. 

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است دو پدیده در ظاهر ضد هم باشند ولی هر دو مصداق عدالت باشند. بعنوان مثال وقتی جراحی چاقوی جراحی را به دست می‌گیرد و شکم بیمار را پاره می‌کند برحسب ظاهر کاری را انجام می‌دهد شبیه کار ظالمی که شکم مظلوم را پاره می‌کند ولی یکی عدل است و دیگری ظلم. و یا اعدام قاتل که عدل است ولی قتل قاتل ظلم.

وی تصریح کرد: از کجا می‌توان گفت عدالت امر محسوس نیست، با عقل پی به عدل می‌بریم، عدالت را نمی‌توان به طور حسی بررسی کنیم. و چقدر عقل و عدل شبیه یکدیگرند و اختلاف در یک حرف دوم این جمله سه حرفی است. 

وی ادامه داد: چون عدل ظهور عینی عقل است، عدل قرار گرفتن هر چیز در جای خود است، نکته مهم این است که عدل و عدالت که فطری و همزاد بشر بوده و عمری به قدمت انسان دارد همیشه گم شدة بشر بوده، بسیاری از عدالت دم زده‌اند ولی کمتر عادلانه رفتار کرده‌اند. 

امام علی(ع) در این‌باره می‌فرمایند: حق در مقام توصیف در میدان سخن‌وری وسیع‌ترین میدان است، اما در مقام عمل و رعایت انصاف هیچ چیز تنگ‌تر از حق و عدل نیست، این واقعیتی است که در طول تاریخ شاهد آن بودیم وی گفت: در دنیای امروز ما در زبان سیاسی ما در میان سیاستمداران و محافل و مجامع سیاسی اعم از بین‌المللی و منطقه‌ای واژة عدالت کمتر مطرح است، شما اگر معاهدات، موافقت‌نامه‌ها و صورت مذاکرات را بخوانید می‌بینید که سیاستمداران کمتر از عدالت حرف می‌زنند، در صورتی که راجع به صلح زیاد صحبت می‌کنند ولی عدالت در حاشیه است گویا خجالت می‌کشند از آن صحبت کنند. 

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع فلسطین گفت: امریکایی‌ها پشت سر هم طرح می‌دهند، نقش راه و نقشه‌های دیگر و کنگره برگزار می‌کنند و اینها با ادعای ضرورت صلح در خاورمیانه است ولی کمتر کسی راجع به رابطة صلح با عدالت حرفی بگوید. 

حداد عادل گفت: این سؤال وجود دارد که امروز صحبت از آزادی به میان می‌آید ولی از به میان آمدن واژة عدالت واهمه دارند. عدالت واژة گمشده ای است در ادبیات سیاسی جهان به عقیدة من عدالت لوازم معنوی دارد که مفهوم آزادی آن را ندارد. البته آزادی به معنای غربی آن که منظور نظر ماست یعنی آن‌چه که نفس می‌خواهد نه پای‌بندی به حقایق و آزادی. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عدالت یک حقیقت نامحسوس و یک امر معنوی است و اعتقاد به ولایت از جنس ایمان به خداوند است. اعتقاد داشتن به عدالت مستلزم ایمان به خداست، چراغی است که دست خدا آن را در دل انسان روشن کرده است. هرکه به عدالت باور داشته باشد این باور او باوری خدایی است. ولو این‌که خود او این دو را مساوی یکدیگر نداند. 

کسی که به جد به عدالت معتقد است و در زندگی به عدالت رفتار می‌کند و برای آن تلاش می‌کند، این به یک اسم بزرگ از اسماء الهی باور دارد. حال ممکن است مانند معتقدان ادیان به جسمی اعتقاد داشته باشد و یا منکر آن باشد. ولی این نشانگر آن است که به یک حقیقت فراتر از مکان و زمان، ملّیت و قومیت اعتقاد دارد و آن عدل است. 

سخنران اختتامیه پنجمین همایش دکترین مهدویت در ادامه گفت: به نظر ما لازمه اعتقاد به عدالت اعتقاد به خداست و اگر در این زمان عدالت غریب است چون خدا در جهان سیاسی امروز غریب است. مفهوم عدالت است که به حاشیه رانده شده و در نتیجه مفهوم عدل و عدالت گم شد. حکومت مهدی موعود(عج) بارزترین مشخصه‌اش عدالت است وقتی نام ایشان می‌آید اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند عدل الهی است.
 
وی گفت: این انتظار ما از حکومت مهدی است که عدالت را محقق کند، چرا ما حق داریم از حکومت مهدی انتظار عدالت داشته باشیم؟ پاسخ آن است که قیام وی را قیام برای حکومت الهی می‌دانیم؛ در حکومتی که بر پایه توحید است آن‌جا است که عدالت معنی منطقی پیدا می‌کند. نمی‌شود به خدا معتقد نبود ولی برای عدالت ریشه‌ای محکم قائل بود. 

وی خاطر نشان کرد در میان نویسندگان غربی این سخن داستایوفسکی بسیار مشهور است که «اگر خدا نباشد هرکاری مجاز است» برای این‌که ظلم مجاز نباشد اعتقاد به عدل باید پشتوانه ویژه‌ای برای اعتقاد به خدا داشته باشد. 

دکتر حداد عادل با اشاره به آیات کلام‌الله مجید تصریح کرد خداوند نور آسمان‌ها و زمین است و عدالت پرتو بارزی از نور الهی است و حکومت مهدی(عج) ضامن اجرای عدالت در جهان است که به ظلمات ظلم گرفتار شده‌اند.
وی در پایان گفت: دعا کنیم ما سربازانی باشیم برای زمینه‌سازی ظهور حضرت و با اشاره با تلاش مجریان همایش دکترین مهدویت در برگزاری پنج ساله آن گفت دعا کنیم با این تلاش فرهنگ مهدوی فرهنگ همگان شود و اعتقاد به مهدویت چیزی نباشد که هر سال در 15 شعبان در ذهن ما جای بگیرد. 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد بلکه باید طوری باشد که صبح با این اعتقاد کار خود را آغاز کنیم و شب با این اعتقاد سر به بالین بگذاریم و خود را در مسیر رسیدن به این حکومت بدانیم.
با من بودی و منت نمی‌دانستم
یا من بودی و منت نمی‌دانستم
رفتم چو من از میان تو دانستم
تا من بودی تو را نمی‌دانستم