داخلی     خبر     انديشه
مشاور رييس جمهور در امور اطلاع رساني و رسانه:
علما و کارشناسان، مهندسي و استراتژي فرهنگي تدوين کنند
استراتژي فرهنگي بايد بر اساس عدل و انصاف باشد
  مشاور رييس جمهور در امور اطلاع رساني و رسانه گفت: تدوين مهندسي فرهنگي و پس از آن استراتژي فرهنگي از مهم ترين اقداماتي است که مي بايست توسط علما و کارشناسان انجام شود.
Share/Save/Bookmark
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : 31159
دکتر کلهر.
دکتر کلهر.
به گزارش آینده روشن، دکتر مهدي کلهر در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: گروهي متشکل از علما، کارشناسان و متخصصان بايد مسایل فرهنگي کشور را بررسي و تجزيه و تحليل کرده و راهکارهايي که با اهداف بلندمدت نظام تطبيق داده شود را ارایه دهند که اين راهکارها همان استراتژي فرهنگي است. 

وی با اشاره به دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: حضور 40 ميليوني در انتخابات رياست جمهوري نشان از شجاعت نسل جوان دارد و اعتراضات بعد از آن زيربناي سياسي نداشت بلکه فرهنگي بود و سياست بازها از اين توان بهره بردند. 

وي درخصوص ارزيابي مجموعه های تلویزیونی ماه مبارک رمضان که از شبکه هاي يک، دو و سه پخش شد، افزود: هم اکنون هيچ معيار درستي براي سنجيدن و ارزيابي برنامه هاي صدا و سيما وجود ندارد و براي اين کار ما ابتدا به مهندسي فرهنگي و سپس استراتژي فرهنگي نياز داريم. 

مشاور رئيس جمهور با اشاره به اينکه در کشور ما خرده فرهنگ ها و طبقات فرهنگي زيادي وجود دارد، يادآور شد: ممکن است يک سريال در تهران به لحاظ اخلاقي نتيجه مثبت داشته باشد اما در نقطه ديگري از کشور نتيجه معکوس داشته باشد و يا اينکه فيلمي در چند شهر يک بحران سياسي به وجود بياورد در حالي که در ساير نقاط اصلا مورد توجه واقع نشود. 

به گفته کلهر، دليل آن اينست که قبل از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي کل کشور از نظر رسانه پذيري و ارتباط رسانه اي به طور يکسان تغذيه نشده است و بعدها هم به نوعي همين بي عدالتي در اطلاع رساني و پرورش درک آثار هنري و فرهنگي ادامه پيدا کرد. 

وي با بيان اينکه بعد از انقلاب فواصل ادراک فرهنگي در کل کشور کمتر از سابق است، خاطرنشان کرد: اما اين به آن معنا نيست که از بين رفته باشد، يعني درک مردم از يک سريال در شهر گنبدکاووس معادل درک آن سريال در شهر تهران نيست.
مردم عادت کردند که اخبار صحيح را از رسانه اي به نام منبر دريافت کنند
کلهر گفت: ورود يک شخصيت بلندپايه کشوري در برخي از شهرها از طريق دهان به دهان به اطلاع مردم مي رسد و اين ضعف رسانه داخلي نيست بلکه يک ساختار است. مردم در طول تاريخ عادت کرده اند که اخبار صحيح، درست و صادقانه را از رسانه اي به نام منبر دريافت کنند. 

عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما افزود: راديو پس از ورود خود به جامعه در زمان دو شاه پهلوي با پخش سخنراني مرحوم دکتر راشد از اين منبر استفاده کرد و اعتماد متجددين و سنتي ها را به خود جلب کرد. 

وي، تماشاي رسانه هاي برون مرزي توسط 70 تا 80 درصد مردم ساکن در نقاط مرزي کشور را ضعف رسانه هاي داخلي عنوان و خاطرنشان کرد: بي بي سي در سال 1357 از پيروزي انقلاب اسلامي نفع زيادي برد چرا که انقلاب اسلامي در آن زمان هيچ رسانه اي در اختيار نداشت جز همان نوارهاي کاستي که وارد کشور مي شد. 

کلهر ادامه داد: بي بي سي با پخش سخنراني هاي امام خميني (ره) به رسانه ملت تبديل شد.اين شبکه همين حالت را قبل از جنگ جهاني اول و دوم، نه تنها در ايران، بلکه در افغانستان و عراق هم دارد. ما هميشه نسبت به رسانه هاي جديد و دانشي که براي اداره کردن آن لازم است عقب و غافل بوديم و هنوز هم اين عقب ماندگي را داريم. 

رسانه بايد در سياست کلان نظام تعريف شود
مشاور رسانه اي رييس جمهوري با اشاره به اينکه نفوذ رسانه تا حدودي به مديران و دست اندرکاران آن بستگي دارد، گفت:البته بحث گسترش نفوذ رسانه بايد در سياست کلان نظام نيز تعريف شود. 

وي، با اشاره به اينکه اتحاد جماهير سابق شوروي در اوج قدرت کمونيسم (1982) وزارت سينما داشت، اظهار داشت: سياستمداران آن به نقش و قدرت رسانه اي مثل سينما پي برده بودند. 

کلهر افزود: هم اکنون در کشورهاي غربي سازمان هايي به مراتب قوي تر از وزارت به مساله تارنما و وبلاگ مي پردازند و همه نخبه هاي فکري خود را روي يک رسانه جديد که رو به گسترش است، متمرکز کرده اند زيرا بيشتر جوانان از اين رسانه ها استفاده مي کنند. 

به گفته مشاور رييس جمهور، مطالب يک تارنما يا وبلاگ که کم هزينه ترين وسيله ارتباطي است، تاثيري بر فکر و انديشه مخاطبي چون کسينجر ندارد و فقط بر معلومات او مي افزايد اما بر روي جوانان که به لحاظ فکري و فرهنگي، هنوز باورها و اعتقادات آن ها شکل نگرفته، تاثير بسيار زيادي خواهد داشت. 

وي بيان کرد: آمريکا با استفاده از رسانه زمان يعني سينما براي يک دوره از1930 تا 1990 توانست دنيا را آمريکايي کند. در حال حاضر سينما از طريق ماهواره نفوذ مي کند در واقع نحوه ارتباط آن تغيير کرده است.

ساخت آثار غيرجذاب، کودکان و نوجوانان را از مذهب دور مي کند
کلهر، در خصوص ساخت سريال و برنامه هاي ويژه کودکان و نوجوانان گفت:‌ ساخت پویانمایی هاي پرهزينه از نظر فکري و محتوايي عقب افتاده و غيرجذاب و همچنين پخش آن در کنار پویانمایی هاي ژاپني که به لحاظ فني در سطح بالايي قرار دارند موجب دوري کودکان و نوجوانان از مذهب مي شود.
 
وي با اشاره به اينکه رسانه ملي بايد در توليد آثار خود برنامه هايي بسازد که اقشار مختلف جامعه را جذب کند، افزود: در اوايل انقلاب ،تئاترهاي مذهبي در رده جيم قرار داشت و دکتر علي لاريجاني، رياست وقت سازمان صدا و سيما با نگاه درست به مذهب، اين جايگاه را به درجه الف و الف ويژه تغيير داد که جاي تقدير دارد. 

عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما، با اشاره به اينکه براي ساخت برنامه هاي تلويزيوني بايد در مرحله اول هدف گذاري صحيحي داشته باشيم، اظهار داشت: برنامه سازان معمولا 12 هدف را براي توليد و ساخت آثار تلويزيوني مد نظر قرار مي دهند. 

کلهر به سريال فاخر "ابوعلي سينا" اشاره کرد و گفت: در بخشي از اين سريال از کلمه کلاس استفاده شده که يک واژه انگليسي است و عمرش در زبان فارسي به 100 سال نمي رسد و از سريال "سربداران" شروع به ملقلق گويي کرديم.
 
مشاور رسانه اي رييس جمهور با بيان اينکه هر دوره فرهنگ خاص خود را دارد، اظهار داشت: آثاري در خصوص جنايات شاه ساخته شده است که تنها سريال "رعنا" داوود ميرباقري توانسته ترس و دلهره آن دوران را به تصوير بکشد. 

وي همچنين به فيلم هايي که دوران مشروطه را به تصوير مي کشد اشاره و خاطرنشان کرد: در آن دوران، فقر و گرسنگي يکي از مشکلات جدي مردم بود و افراد چاق وجود نداشتند در صورتي که در فيلم هاي ساخته شده به اين نکته توجهي نمي شود.
 
کلهر با بيان اينکه امام خمینی(ره)، تلويزيون را به مثابه دانشگاه عنوان کردند، يادآور شد: برنامه هاي رسانه ملي بايد جنبه آموزشي هم داشته باشد، اگر جوانان ما با فقر و گرسنگي آن دوران آشنا شوند خود به خود به صرفه جويي تشويق شده و در جهت "اصلاح الگوي مصرف" که سال 88 از سوي رهبر معظم انقلاب با اين عنوان نامگذاري شده، گام برمي دارند. 

وي گفت: در فيلم سينمايي "دره من چه سرسبز بود" جان فورد ،بيننده سختي کار در معدن زغال سنگ را کاملا حس مي کند، امريکايي که ابرقدرت شد تربيت يافته آثاري مثل فورد است. يک نسل آمريکا بين جنگ جهاني اول و دوم به گونه اي تربيت شد که اکثريت آنها باور داشتند که حق حکومت و آقايي بر جهان را دارند.

استراتژي فرهنگي بايد بر اساس عدل و انصاف باشد
مشاور رسانه اي رييس جمهور گفت: تدوين استراتژي فرهنگي براساس عدل و انصاف، يعني هر کسي سرجاي خودش باشد نه آن جامعه بي طبقه اي که منافقين گفتند و جامعه بي طبقه مال حيوانات است. 

کلهر در همين زمينه به مقايسه نوع حکومت هاي گذشته پرداخت و اظهار داشت: حکومت ساسانيان خيلي آغشته به شرک است اما در دوره حکومت هخامنشي کمتر اين را مي بينيد. 

وي، ادامه داد:‌ ايمان وحداني براي پادشاهان هخامنشي اهميت داشت و با دگرانديشي، دگرزباني، دگرقومي، دگرنژادي، دگرآدابي مشکلي نداشتند. اقوامي که به خداي يگانه اعتقاد داشتند در سامانه حکومت آنان رشد مي کردند و اقوامي که توحيدي نبودند حق زندگي داشتند اما امکان حکومت برايشان وجود نداشت ولي از امنيت و رفاه برخوردار بودند. 

عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما به نامه حضرت علي (ع) به مالک اشتر که مطيع حضرت بود، اشاره کرد و گفت: در نامه امام علي (ع) به صراحت آمده که اينها يا برادران دينيتان هستند يا در خلقت مثل تو آفريده شده اند و برادران خلقتي تو هستند؛ آن حضرت در اينجا لفظ برادر را به کار مي برد يعني بايد مثل برادر با آن رفتار کني. 

وي افزود: اگر محور يک حکومت عدالت شد او مثل پيامبر(ص) است. اين بحث فرهنگي خيلي جدي است و نشان مي دهد حکومت به کفر مي ماند به ظلم نمي ماند. حکومت هايي که نصف کره زمين در اختيارشان بوده و چهارصد سال حکومت کردند معلوم است که در اين 400 سال يک عدالت نسبي برقرار کردند آن زماني که سقوط کردند مطمئن باشيد زماني بوده که منحرف شده و ظلم کردند.
 
کلهر گفت:‌ همانگونه که شهيد آیت الله مرتضي مطهري در کتاب خدمات متقابل اسلام و ايران مي گويد که اگر اسلام هم به ايران نمي آمد ايران مسيحي مي شد بدين معناست که ظلم پايدار نمي ماند. پس حکومت ظلم هر چقدر که گسترش داشته و سرباز زياد هم داشته باشد باز هم نمي ماند چنانچه آمريکا نمي ماند.

سريال ها را بايد با مهندسي فزهنگي و استراتژي فرهنگي بسنجيم
مشاور رسانه اي رييس جمهور ادامه داد: مهندسي فرهنگي يعني در کجا ايستاده ايم و استراتژي فرهنگي يعني به کجا مي خواهيم برويم. با وجود اين دو عنصر مي توان سريال هاي تلويزيوني را سنجيد. 

کلهر با اشاره به اينکه مهمترين مساله در فرهنگ تاريخ است ،يادآور شد: اولين شناختي که از هر پديده مادي لازم داريم، شناخت تاريخي آن است. کاربرد، تعريف جغرافيايي و فلسفي در اولويت هاي بعدي قرار دارند. 

به گفته وي، فرهنگ يک گياه زنده است ريشه هاي آن باورهاي يک ملت، تنه اش حکمت ها و فلسفه و شاخه هاي آن اقتصاد و سياست و ميوه آن آثار هنري را تشکيل مي دهد که اين ممکن است يک بيگانه اي از آن ميوه بخورد و لذت ببرد و دانه آنرا در سرزمين دور بکارد.
مرجع : ايرنا