داخلی     خبر     انديشه
عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س):
عبرت های عاشورا در کنار مصایب کربلا برای نسل جوان تبیین شود
  عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) بر لزوم تبیین درس ها و عبرت های عاشورا در کنار بیان مصایب کربلا برای عموم مخاطبان منابر و جلسات حسینی به خصوص نسل جوان تاکید کرد.
Share/Save/Bookmark
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۴
کد مطلب : 71533
عبرت های عاشورا در کنار مصایب کربلا برای نسل جوان تبیین شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری حوزه دکتر طیبه توکلی خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) و یاران و اصحاب باوفای حضرت ابراز داشت: تاریخ کربلا وسعتی به طول همه دنیا و تاریخ بشر دارد چه آن که حاوی بارزترین و شاخص ترین نبرد حق و باطل در روزی ماندگار به نام عاشوراست.

وی افزود: از این حیث ما باید در کنار توجه به بُعد عاطفه و مرثیه عاشورا که بس لازم و ضروری است، نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع آن داشته باشیم و در واقع وعاظ و سخنرانان و مداحان در کنار بیان مصایب کربلا به تبیین درس ها و عبرت های عاشورا نیز اهتمام داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر اسلامی اضافه کرد: به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب باید از مشاهده صحنه عاشورا، درس عبرت گرفت و گرنه در ادامه راه و به ویژه بحث حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل، دچار مشکل می شویم.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: متاسفانه نگاه دقیق و عالمانه به تاریخ عاشورا و به خصوص تبیین این مساله به زبان قابل فهم برای عامه مردم و نسل جوان تا حدودی در جامعه ما مورد غفلت واقع شده، چه آن که توجه به عاشورا بیشتر ناظر به مقتل خوانی و بیان مصایب شده و این در حالی است که تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم.

وی گفت: البته ناگفته نماند که بیان مصیبت ها و تقویت بُعد احساسی و عاطفی برای ماندگاری پیام عاشورا و مظلومیت اهل بیت(ع) کاملاً ضروری است و اتفاقاً خواسته علما و مراجع تقلید و به خصوص رهبر معظم انقلاب این است که سال به سال باید باشکوه تر مراسم های عزاداری و روضه خوانی برگزار شود، اما در کنار آن ما باید بر روی منابر و محافل حسینی به ویژه در دهه اول محرم، تاریخ مستند و تحلیلی عاشورا را نیز برای نوجوانان و جوانان بیان کنیم که اگر این کار را نکنیم برخی ها ممکن است در آن تحریف و تشکیک ایجاد کنند.

توکلی تاکید کرد: توجه به این مهم از سویی در بحث تربیتی نیز بسیار حایز اهمیت است چرا که تاریخ عاشورا واجد مولفه های کلیدی ناظر به رشد و تحول معنوی و تربیتی در انسان های شیفته این فرهنگ ناب است.

وی افزود: به عنوان مثال توجه به ابعاد مختلف خطبه حضرت زینب (س) در کوفه و شام و این که چگونه این بانوی بزرگوار در اوج مظلومیت و مصیبت توانست با شجاعت از مکتب عاشورای حسینی دفاع کند و پیام تاریخی کربلاییان را به گوش همه دنیا برساند ، نشان می دهد که یک نظام تربیتی اسلامی چگونه می تواند به یک زن چنین اقتدار و عظمتی بدهد که به تعبیر زیبای شاعرانه، "کربلا در کربلا می ماند، اگر زینب نبود"

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) همچنین بیان داشت: به هر صورت آن چه مهم است این که واقعه کربلا حقیقتی است که ظرفیت تلفیق و تجمیع عقلانیت و عواطف انسانی را دارد و مهم نیز این است که مکتب سیدالشهدا(ع) به شیوه ای صحیح، عقلانی و علمی برای جامعه تبیین شود، در عین حال که باید به بُعد عاطفی آن نیز عنایتی ویژه داشت و از هر بهانه ای برای بیان مصایب آل الله بهره لازم را بُرد.

وی در خاتمه گفت: اگر این گونه شد به یقین و در پرتو عنایات الهی و به برکت نام امام حسین(ع) خواهیم توانست اهداف متعالی دین را در راستای رشد و شکوفایی دنیوی و اُخروی بشر محقق سازیم و این گونه خدمتی هر چند ناچیز به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشیم.