داخلی     خبر     انديشه
کارشناس مهدیت اظهار داشت:
غدیر ریل‌گذاری مسیر عبودیت است که مظهر تام آن در عصر ظهور رخ می‌دهد
  حجت الاسلام والمسلمین آیتی با بیان این‌که امامت استمرار حرکت انبیاست، تصریح کرد: اگر پیامبران آمدند که انسان‌ها به عبودیت برسند و از طاغوت اعلام بیزاری کنند، امامت هم که استمرار نبوت است نمی‌تواند غایتی غیر از این داشته باشد؛ بنابراین غدیر برای ریل‌گذاری مسیر عبودیت است و خداوند می‌خواهد زمینه‌هایی را فراهم کند تا انسان‌ها بنده کسی جز کمال و جمال مطلق نباشند؛ و این آرمان بزرگ در همه ابعادش در عصر ظهور رخ می‌دهد.
گزارشگر : سید مجتبی رفیعی اردکانی
Share/Save/Bookmark
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : 67097
غدیر ریل‌گذاری مسیر عبودیت است که مظهر تام آن در عصر ظهور رخ می‌دهد
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) حجت الاسلام نصرت الله آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار آینده روشن، درباره نسبت غدیر و مهدویت، گفت: بازگشت نسبت غدیر و مهدویت به یک پرسش اساسی‌تر است که حرکت به سوی آرمان بلند حکومت عدل جهانی از کی وکجا آغاز شده است. به تعبیر دیگر برنامه‌ای که خداوند متعال برای مهیاساختن زمینه‌های حکومت عدل جهانی مقدر فرموده است از چه زمانی آغاز می‌شود و در طرح الهی نقطه آغازین حرکت به سوی این هدف بزرگ کجاست؟ آیا می‌توان تحقق حکومت جهانی در آخرالزمان را هدف ارسال رسل و هدف سلسله انبیا دانست و در نتیجه نقطه آغاز طرح الهی برای تحقق حکومت عدل جهانی را اغاز آفرینش انسان معرفی کرد؟

وی با اشاره به تشکیل حکومت جهانیِ امام زمان در عصر ظهور، خاطرنشان کرد: تشکیل این حکومت جهانی، همیشۀ تاریخ، کانون توجه تاریخ‌سازان الهی و به‌عنوان آرمانی بزرگ مطرح بوده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌شده است؛ پیامبران الهی علاوه بر رسالت خود، چشم‌اندازی به بلندای تاریخ بشریت نیز داشته‌اند و در راستای رسیدن به آینده روشن و حکومت منجیِ آخرالزمان گام برمی‌داشته‌اند.

کارشناس مهدیت ادامه داد: تمام انبیا در طول تاریخ یک هدف بیشتر نداشته‌اند و حرکت تاریخی آنان در مسیر رسیدن به غایتی واحد یعنی تشکیل حکومت عدل جهانی بوده است و همه آن‌ها برای رسیدن به چنین جامعه مطلوبی تلاش می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آیتی اظهار داشت: با توجه به این‌ نگاه که اقدام هر پیامبری در طول تاریخ به منزله خشتی از این بناء عظیم و متناسب با این هدف بزرگ بوده است، می‌توان به‌روشنی پیوند غدیر و مهدویت را تحلیل کرد؛ رسول خاتم در روز غدیر گام بلندی برداشت برای این‌که بشریت را به دست امامانی بسپارد تا گام به گام آن‌ها را به هدف خلقت نزدیک‌تر کنند.

کارشناس مهدویت با بیان این‌که ارسال انبیا، بعثت پیامبر خاتم، غدیر، عاشورا و... همه برای این بوده است که انسان‌ها به عبودیت برسند، افزود: خداوند در آیه 36 سوره نحل که می‌فرمایند: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَةُ...؛ اگر پیامبران آمدند که انسان‌ها به عبودیت برسند و از طاغوت اعلام بیزاری کنند، امامت هم که استمرار نبوت است نمی‌تواند غایتی غیر از این داشته باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین غدیر نیز برای ریل‌گذاری مسیر عبودیت است و خداوند می‌خواهد زمینه‌هایی را فراهم کند تا انسان‌ها به چنان رشدی برسند که زنجیرهای بردگی را از دست و پای جان و دلشان باز کنند و بنده کسی جز کمال و جمال مطلق نباشند؛ و این آرمان بزرگ در همه ابعادش در عصر ظهور رخ می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با قرائت آیه 55 سوره نور که فرمود: وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا يعبدونني لا يشركون بي شيئا ومن كفر بعد ذلك فأولئك هم الفاسقون، بیان داشت: از تعبیر «لایشرکون بی شیئا» این‌طور فهمیده می‌شود که در آن جامعه موعود مؤمنان صالح، خداوند را خالصانه عبادت خواهند کرد و ذره‌ای به او شرک نخواهند ورزید، نه شرک جلی و نه شرک خفی، و در آن جامعه معبودی جز خداوند متعال وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر غدیر را بخشی از فرایند ظهور بدانیم، گزاف نگفته‌ایم؛ چراکه در طرح الهی از آغاز آفرینش انسان و بعثت انبیا مقدمات ظهور آرام آرام مهیا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین در پایان تأکید کرد: غدیر یکی از مهم‌ترین برنامه در طرح خداوند برای حرکت به سوی ظهور است؛ زیرا در این روز نظام امامتی بنیان‌گذاری شد که ثمره آن را امام مهدی به کامل‌ترین وجه و در گسترده‌ترین شکل برخواهد گرفت.