داخلی     گفتگو     انديشه
استادیار دانشگاه تهران:
هنرمندی می تواند زیبایی مهدوی را به تصویر بکشد که خود زیبامنش باشد
  استادیار دانشگاه تهران معتقد است هنرمندی می تواند زیبایی مهدوی را به تصویر بکشد که خود زیبامنش باشد.
گزارشگر :
Share/Save/Bookmark
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : 55441
حامد پوررستمی، استادیار دانشگاه تهران، پردیس قم
حامد پوررستمی، استادیار دانشگاه تهران، پردیس قم
اشاره: هنر در عصر حاضر به عنوان یکی از مهمترین ابزار ارتباطی در دست بشر به شمار می آید؛ زیرا کلیه فعالیت های روزمره بشر امروزی به نوعی با هنر در ارتباط است و می توان گفت که هر گونه ارتباط انسان ها با دیگران به وسیله هنر است.

این هنر را می توان در زمینه های مختلف جستجو کرد، از جمله این موارد می توان به هنر برقراری ارتباط، رسانه و هنر های مربوط به رسانه از جمله سینما، تئاتر، شعر و داستان و هزاران زمینه هنری دیگر اشاره کرد.

با این وجود یکی از مهمترین مسایلی که در ارتباط با هنر مهم است‌، نحوه استفاده از آن است، از هنر می توان به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای انتقال پیام به دیگران و تاثیرگذاری در آنها استفاده کرد و در عین حال از همان هنر می توان به عنوان یکی از مخرب ترین ابزار ارتباطی برای نابودی فرهنگ های مختلف بهره برد.

مهمترین مقوله ای که در این زمینه به چشم می خورد و سالهاست که نسبت به آن هشدار داده می شود، تهاجم فرهنگی است، تهاجم فرهنگی خود نمونه بارز استفاده از هنر در جهت تخریب فرهنگ های مختلف است که در عصر حاضر در ایران به عنوان نابودی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و مذهب شیعه استفاده می شود.

در مقابل آن، استفاده از هنر به عنوان یک ابزار برای انتقال مفاهیم اساسی و اصلی دین مبین اسلام هم کاری است که امروزه بخصوص در ایران در جهت استفاده مفید از هنر انجام می پذیرد.

منجی موعود و آخر الزمان یکی از مهمترین مقوله هایی است که هنر امروزی پیرامون آن می گردد و به ایفای نقش می پردازد، این زمینه اعتقادی مسئله ای است که متاسفانه تا به الان در زمینه تبلیغ مفاهیم اصلی آن بهره ای از هنر به صورتی که باید و شاید برده نشده است، اما همین زمینه الان در غرب به عنوان یک موضوع خاص تحت عنوان آخر الزمان غرب خصوصا در سینمای هالیوودی نمود پیدا کرده است.

سالهای سال است که در غرب با توجه به احساس خطری که بوجود آمده نسبت به آخر الزمان و ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، سینمای آخر الزمان غرب بوجود آمده و آنها به این وسیله سعی در منحرف کردن جریان آخر الزمان مطابق باورهای شیعه اثنی عشری دارند.

یکی از مهمترین فعالیت هایی که نیاز آن به شدت احساس می شود و باید به صورت کامل و جامع مورد بررسی و استفاده توسط اندیشمندان و علمای مسلمان قرار گیرد، استفاده از هنر در جهت ترویج اهداف فرهنگ مهدویت و مقابله با سینمای آخر الزمان است.

در این راستا خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن، در گفتگویی با منتخب هفتمین دوره این همایش، سعی در بررسی چگونگی استفاده از هنر در زمینه سازی ظهور کرده است.

حامد پوررستمی، استادیار دانشگاه تهران، پردیس قم است که کارشناسی خود را در رشته مهندسی متالوژی، کارشناسی ارشد را در علوم و معارف نهج البلاغه و دکتری خود را در علوم قرآن و حدیث
اخذ کرده است، وی همچنین دارای تحصیلات حوزوی نیز می باشد.

هنر موعودگرای غرب چه مبانی و اهدافی را دنبال می کند؟
ماموریت هنر موعودگرای غرب زمینه سازی برای استیلای همه جانبه سیاسی اقتصادی و فرهنگی بر دنیا و استثمار ملتهاست و برای رسیدن به این هدف مهمترین ابزار خود را رسانه می بینند که در این بین مهمترین آنها رسانه های تصویری است و مانند
نمایاندن نقش و کارکردهای تفکر و جامعه مهدوی در خرده سیستمهای فرهنگ ، اقتصاد و سیاست یکی دیگر از رسالتهای رسانه زمینه ساز می تواند باشد. اگر از حیث عقلی و علمی نشان داده شود تحقق آرمانهایی همچون عدالت، امنیت، رفاهت و تربیت و مواردی از این قبیل در گرو کاربست اندیشه های مهدوی است.
سینما و هنر هفتم است. 

در واقع آنها هنر برای موعودی می خواهند که در خدمت منافع آنها باشد در موعودی که منجی بشریت و عدالت گستر جهانی باشد. هنر موعودگرای آنها برای ترویج مبانی فکری خود، برای سرمایه داری و به بردگی کشاندن مردم است.

مثلاًبا بازي‌ كامپيوتري‌ خيلي‌ مشهور «يامهدي‌» كه ‌اسم ‌اصلي‌اش ‌ûPersian Gulf inferno‎(جهنم‌خليج‌فارس‌) است‌‌ خليج‌ فارس ‌مركز حركتهاي‌ تروريستي‌ جهان ‌معرفی مي‌شود و بدین وسیله حضور نظامي ‌امريكا در خليج‌ فارس ‌توجيه‌ مي‌شود. 

یا در فیلم پرفروش ماتریکس تصويري‌ ارائه ‌مي‌شود که انسان فردا برای نجات خود باید به سرزمینی به نام صهیون؛‌Zion پناه ببرد‌ که شهر و سرزمین منجی برای بشریت معرفی می شود. 

از سوی دیگر بایکوتی در نظام صهیونی وجود دارد که فقط هنر را در راستا منافع خود می خواهد، چارلی چاپلین هنرمند مشهور و محبوب مردمه پیش از این در اکثر آثارش به عنوان یک فقیر خانه به دوش، تمثیلی از مظلومیت جهانی یهود یا نبود وقتی از قالب «یهودیسرگردان» بیرون آمده و در نقشهای متفاوتی (همچون: انسان ماشینی، ثروتمندی عیاش یا دیکتاتوری زورگو) نظام ارزشی غرب را به سخره گرفت، دیگر صهیونیستهای هالیوود آنرا تحمل نکردند. 

لذا ماشین سانسور هالیوود به کار افتاد و چاپلین را نیز همچون بسیاری دیگر از هنرمندان مستقل هالیوود (به جرمواهی کمونیسم بودن) برای همیشه از عرصه بازیگری کنارگذاشت. 

یا جیانماری اولونته بازیگر برجسته ایتالیایی فیلم مسیح هرگز به اینجا نیامد به خاطر شرکت در فیلمهای سیاسی و انقلابی با مضمون ضد آمریکایی حتی اجازه عبور از آسمان آمریکا بوسیله هواپیما را نیافت. 

تحقیقات در روانشناسي ‌مدرن‌ حاکی از آن است ‌‌تأثيري‌ كه ‌تصوير دارد هيچ ‌كلامي ‌ندارد و ‌هر تصوير معادل‌ هزار كلمه ‌قلمداد می شود‌. از این روست که هاليوود به‌عنوان ‌مركز فيلمسازي ‌آمريكا،‌ درسال‌ ۷۰۰ فيلم‌ توليد مي‌كند و سالانه‌ ۱۵، ۱۶ ميليارد دلار سود خالص ‌دارد و نزديك ‌به‌ ۷۸% سينماها و تلويزيون هاي‌ جهان ‌از آن ‌تغذيه‌ مي‌شوند. اما جهت گیری اصلی این غول فیلمسازی در راستای زمینه سوزی ظهور و در خدمت نظام سرمایه داری غرب است.

عناصر محتوایی، روایی و سبکی سینما و تئاتر موعودگرا چه ویژگی هایی باید دارا باشند؟
در ابتدا باید عرض کنم هنر دینی که هنر مهدوی هم یکی از مصادیق بارز آن است دست کم سه مفهوم و شاخصه می تواند داشته باشد؛ اولین این شاخصه ها این است که باید هنری باشد که از منابع دینی برخاسته باشد، دوم اینکه هنری که در موضوعات دینی باشد و در نهایت سوم اینکه هنری که در خدمت دین و اهداف بلندی دینی باشد.

 البته اگر تعریف جامعی از دین داشته باشیم می توان هر سه مولفه را در هنر دینی و موعودگرا گنجاند. در این هنر چهار ویژگی تعقل- تدین – تحقیق- تمرین باید نقش برجسته داشته باشد. در واقع هنر کوششی است برا یآفرینش صور لذت اما در باب هنر دینی و هنر موعودگرا این مهم مقید است نه هر هنری که تنها لذت بخش باشد.

هنر زمینه ساز باید بر اساس تعقل باشد نه صرف تخیل، اگر تخیلی هم خلق می شود باید بر اساس تعقل و بخصوص تدین باشد؛ یعنی برای تولید و تبلیغ هنر موعودگرا لازم است عناصری هنر در این حوزه برخاسته از آیات قرآن و احادیث صحیح باشد. 

به دیگر بیان اگر یک اثر هنری بخواهد مانا، پویا و جذاب و درعین حال پرمغز باشد، بینشها، ارزشها و روشهای آن باید از سرزمین وحی روییده باشد. همانطور که در بحث علوم انسانی این موضوع مطرح است که اگر این علوم بخواهد متحول شود باید از آموزه های قرآن و عترت برخاسته باشد.

به باور برخی علت اينكه در فيلمهاي تخيلي و يا حتي در داستانهاي كوتاه و بلند دنيا، نويسندگان و فيلمسازان،
یکی از عوامل زمینه ساز ظهور ایجاد بیداری عمومی و ارتقای سطح معرفتی افراد می باشد. اینکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کلامی خطاب به محمد بن علی بن هلال کرخی از جهل و نادانی برخی ابراز ناراحتی می کند، می تواند در بردارنده این پیام باشد که یکی از وظایف محوری رسانه منتظر و زمینه ساز باید افزایش بعد معرفتی و دین شناختی بندگان خدا باشد.
به خلق موجودات عجيب و غريب و هيولاهاي خونخوار و درنده راغبترند، اين است كه از خلق موجودات جذاب و زيبا عاجزند.

نکته ی مه زیباترین موجودات عالم انسان است و انسان کامل، زیباترین ها در میان زیباترین موجودات عالم. هنر در عرصه مهدوی یعنی هنر در عرصه زیباترین زیبایان عالم که خود سراسر هنر و زیبایی است. 

آیه (فتبارک الله احسن الخالقین) در واقع آفرین گفتن به احسن مخلوقین هم است. یعنی بهترین خالقی که بهترین مخلوقات را اقرید از حیث زیبایی و کمال. البته این زیبایی و کمال بالقوه است وانسان باید آنرا به فعلیت برساند.

بنابراین اگر هنرمند بخواهد زیبایی ها مهدوی را به تصویر بکشاند باید خود نیز زیبا منش و زیبا روش باشد یعنی آن زیبایی بالقوه را به فعلیت برساند.

شاخص های فنی ومحتوایی در تفسیر هنر زمینه‏ساز را بیان نمایید.
هنر صورتی دارد و سیرتی، در هنر مهدوی این سیرت هنر است که به صورت جان روح و مانایی می بخشد نه صورت و قالبهای رنگارنگ، البته روشن است این قالبها و صورتها و رنگها در هنر باید بهترین باشد اما اساس کار سیرت است. 

سیرت هم می تواند بر اساس فضایل، مصالح و ارزشها شکل گیرد و هم می تواند در زمین رذایل، مفاسد و ضدارزشها ریشه دواند، البته سینمای موعودگرا در ایران نه صورت ناب دارد و نه سیرت ناب؛ یعنی ضعیف است هم از حیث سیرت و محتوا و هم از حیث صورت و قالبها، برای سیرت باید فیلنامه ها راقوی کرد بر اساس همان شاخصه ای هنر دینی که بیان شد؛ و برای صورت و فرم نیز باید اعتبار ویژه اختصاص داد و آخرین متدها را در این حوزه بکار گرفت.

در ایران هنر بيشتر به عنوان يك وسيله ارتباطي مطرح است و صورت حرفهاي دارد، ارزش هنر بر اساس اقتصادي بودن آن سنجيده ميشود و اگر بخواهیم در مخاطبان و بخصوص جوانان عشق به مهدویت و هنر مهدوی را برویانیم باید زمینه های عشق و دلدادگی به سیرت هنر را فراهم کرد. 

رابطه سیرت و صورت را می توان به راه و وسیله تشبیه کرد که اگر وسیله هر چند زیبا باشد اما در جاده اشتباه سیر کند هرگز به مقصد نخواهد رسید؛ غرب قدرتش در صورت و بیان است اما اسلام در محتوا و پیام این قدرت را مشخص می کند.

چه راهبردها و راهکارهای هنری می توان برای ایجاد یک جامعۀ زمینه‏ساز ارایه کرد؟
ابتدا باید آسیبها و چالشهای جامعه فعلی و موانع جامعه زمینه ساز را بررسی نمود.سپس به علل و عوامل این کاستی ها و آسیب ها و بعد به فکر درمان و راهکار بود.هنر ابتدا باید به رفع و دفع ناهنجاریها در جامعه زمینه ساز بپردازد سپس به ارتقا و بهبود روحی و اخلاقی. یعنی ابتدا باید منفذ استخر را بست سپس به فکر پر کردن آن بود. یکی از ناهنجاریها که هنر دینی باید آنرا رفع و دفع کند،گناهان تصویر محور است.

نکته قابل تامل در ناهنجاری تصویر محور، تاثیر تصویر مهیج و مخرب است چرا که اساسا عملکرد و خاصیت تصویر منحصر به فرد است اگر خوب باشد تاثیر مثبت و ایجابی خواهد گذاشت و اگر بد باشد به همان اندازه تاثیر منفی و سلبی دارد. ازهمین روست که امروزه تاثیر رسانه های تصویری بر هدایت افکار عمومی گفتمان غالب شده است. 

به عنوان مثال سینما به عنوان هنر هفتم و به صورت یک صنعت توانست با سیطره و به کارگیری هنرهای دیگر جایگاه وسیعی را در دنیا کسب کند. طبق بررسی هایی که صورت گرفته کنش انسانی اغلب محصول یافته های تصویری است، تا دریافتهای عقلانی، عنصر سینما تصویراست و تصویر جایگاه ویژه ای در دستگاه فکری و روانی انسان دارد و از این رو اگر ما پنج حس خود را پنج دروازه روحمان بدانیم برای ارتباط باپدیده های پیرامونی در شبانه روز ۸۰ درصد اطلاعتمان را از چشممان یعنی از طریق تصویر بدست می آوریم. و این همان نقطه اثر سینماست و بهترین و بیشترین عملی که می تواند در زمینه فرهنگ و هدایت افکارآدمی تاثیر بگذارد رسانه های تصویری می باشند.

روایاتی نظیر القلب مصحف البصر نیز ناظر به اهمیت کارکردهای دیده و پدیده های تصویری است.

کارکردها و آسیب های هنر زمینه‏ساز را بیان کنید.
باید از اصل هارمونی میان کتاب تکوین تدوین و عینی استفاده کرد. یعنی
سیاست افشا سازی باید در راس کارهای رسانه زمینه ساز باشد.امام خميني يكي از وظایف جبهه زمینه ساز حق را افشاسازی طرح ها و حیله های دشمن برشمرده و به کارگزاران گوشزد می کند که همگان را از حيله دشمن آگاه كرده و خيانت هاى سران حيله باز نظامها و مكتبهاى منحرف را افشاء سازند و براى نجات كشور، از تفرقه و تشتت سخت احتراز كنيد
یک هماهنگی و هم آوایی ظریف و انیقی میان زیبایی های هستی و آموزه های قرآن و اهل بیت است. 

در واقع «ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت»، یعنی هستی جزایر متشتت نیست بلکه زنجیره های متصل و منجسم است و اگر کسی بخواهد از اسرار و زیبایی های ناب هستی بهره مند شود باید دانش آموخته خوبی در مکتب وحی باشد. 

هر نقش ‌و خیالی‌ كه‌ مرا در نظر آید حسنی‌ و جمالی‌ و جلالی ‌بنماید؛ هنر و زیبایی در عمق این سه کتاب نهفته است کار ما تنها کشف است.

یکی از اهداف و رسالتهای مهم هنر زمینه ساز، بیان و ارائه زیبایی های معقول و منقول در لباس محسوس و ملموس است، همچنین از کارکردهای هنر زمینه ساز آن است که عطش و شوق جهانیان را برای ظهور منجی بیشتر می نماید. 

هنر زمینه ساز باید در حوزه های معرفت و بیداری عمومی، دفاعی و نظامی و علمی و عملی فعال باشد.

راهبردها و راهکارهای مواجهۀ با جریان آخرالزّمان غرب چه مواردی هستند؟
اولین راهبرد به نظر بنده سیاست جهادی و سلبی است، سیاست جهادی مخاطب خود را کسانی می داند که عالمانه و عامدانه به ستیز با فرهنگ انتظار و مهدویت آمده اند. در این کارزار رسانه ای تمام عیار، نه توصیه و ارشاد کارگر است و نه سازش و مصالحه، امام فتنه ها و فریبکاریهای سران استکباری را همواره خطر درجه یک بر شمرده و در یکی از بیانات خود آورده اند: امروز كه حساسترين مواقعى است كه ما در آن واقع هستيم و احتياج ما به اجتماع، احتياج ما به اتحاد، بيشتر از هر چـيزى است، مسائل فرعى را بايد كنار بگذاريم، برويم روى مسائل اصلى. آمريكا دشمن ماست، ما بايد دنبال او برويم. 

نقد و به چالش کشاندن تفکر انحرافی درباره موعود
ضرورت دارد مبانی فکری و معرفتی رهبران موعود ستیز مورد نقد قرار گیرد و چالشها، انحرافات و ماهیت پوشالی منشور فکری آنها را کشف، برجسته و به همگان عرضه نماید.

افشای نقشها و نقشه
هژمونی غرب سعی دارد با شعارهای دینی و تعالیم کتاب مقدس، خود را مصلح و منجی بشریت معرفی کرده و بدین وسیله بسیاری از عوام و کم بصیرتان را در دام خود گرفتار نماید. 

یعنی هژمونی غرب و دجالیسم با شعارهای فریبنده، امر را برای بسیاری از مردم مشتبه کرده و آنها در تشخیص حق دچار مشکل می کند. 

از این رو سیاست افشا سازی باید در راس کارهای رسانه زمینه ساز باشد.امام خميني يكي از وظایف جبهه زمینه ساز حق را افشاسازی طرح ها و حیله های دشمن برشمرده و به کارگزاران گوشزد می کند که همگان را از حيله دشمن آگاه كرده و خيانت هاى سران حيله باز نظامها و مكتبهاى منحرف را افشاء سازند و براى نجات كشور، از تفرقه و تشتت سخت احتراز كنيد. 

دومین موردی سیاستی ارشادی و ایجابی است، در سیاست ارشادی و ایجابی رسانه زمینه ساز مخاطب آن دسته از ملتها هستند که اسیر سحر رسانه ای غرب شده و فریب می خورند. در مواجهه با آنها نیز دو محور می تواند مورد توجه رسانه زمینه ساز قرار گیرد.

تبیین مبانی فکری و مواد معرفتی دکترین مهدویت و ارائه شاخصه های حق و باطل
یکی از عوامل زمینه ساز ظهور ایجاد بیداری عمومی و ارتقای سطح معرفتی افراد می باشد. اینکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کلامی خطاب به محمد بن علی بن هلال کرخی از جهل و نادانی برخی ابراز ناراحتی می کند، می تواند در بردارنده این پیام باشد که یکی از وظایف محوری رسانه منتظر و زمینه ساز باید افزایش بعد معرفتی و دین شناختی بندگان خدا باشد. 

از این رو هر چه رسانه زمینه ساز سازوکارهای توسعه و تعمیق معرفت و عقلانیت را در جوامع هدف بیشتر نماید، این موضوع می تواند زمینه ها را برای خروج از باطل و پذیرش حق و در نتیجه گرایش به منجی سریعتر فراهم کند. 

نمایاندن کارکردهای جامعه مهدوی
نمایاندن نقش و کارکردهای تفکر و جامعه مهدوی در خرده سیستمهای فرهنگ ، اقتصاد و سیاست یکی دیگر از رسالتهای رسانه زمینه ساز می تواند باشد. اگر از حیث عقلی و علمی نشان داده شود تحقق آرمانهایی همچون عدالت، امنیت، رفاهت و تربیت و مواردی از
سیاست جهادی مخاطب خود را کسانی می داند که عالمانه و عامدانه به ستیز با فرهنگ انتظار و مهدویت آمده اند. در این کارزار رسانه ای تمام عیار، نه توصیه و ارشاد کارگر است و نه سازش و مصالحه، امام فتنه ها و فریبکاریهای سران استکباری را همواره خطر درجه یک بر شمرده و در یکی از بیانات خود آورده اند: امروز كه حساسترين مواقعى است كه ما در آن واقع هستيم و احتياج ما به اجتماع، احتياج ما به اتحاد، بيشتر از هر چـيزى است، مسائل فرعى را بايد كنار بگذاريم، برويم روى مسائل اصلى. آمريكا دشمن ماست، ما بايد دنبال او برويم
این قبیل در گرو کاربست اندیشه های مهدوی است.
 
این موضوع خود می تواند در هدایت فریب خوردگان و بطور کلی افکار عمومی نقش بی بدیلی ایفاء نماید. به عبارت دیگر تقویت بعد کارکردگرایی دکترین مهدویت یکی از بایسته های رسانه زمینه ساز است. 

در واقع از آنجایی که دجالیسم ضد موعود و منجیگرایی بوده و قصد تخریب شخصیت موعود اسلام را دارد، از این رو لازم است در مقابل این پدیده، کارکردهای حکومت منجیبیش از پیش به تصویر کشیده شود.

به عنوان مثال تبیین و ترسیم اوضاع امنیتی و عدالتی فوق العاده حکومت مهدوی و هچنین آسایش و رفاه ایده آل در حکومت آن حضرت آمده و تحلیل عقلانی آنها خود می تواند از محوری ترین برنامه های رسانه زمینه ساز باشد. بهر روی وصف معقول آرمان شهر حکومت مهدوی، خود شور و شوق تشنگان جامانده از حقیقت و جهانیان محروم از عدالت و معنویت را نسبت به منجی و حکومتش دوچندان خواهد نمود.

نهادهای فرهنگی چگونه می توانند در زمینه سازی نقش آفرین باشند؟
راه هایی که این نهاد ها بتوانند در این زمینه وارد شوند بسیار زیاد است که تربیت در خانواده و نقش والدین، رسانه ها و جریان اطلاع رسانی، 
حیث آموزشی (درمحافل آکادمیک)، حیث تقنینی(جستجو نقش قانون و ... در زمینه سازی)، حیث اجرایی (جستجو نقش دولت و ... درزمینه سازی)، حیث قضایی(رویکرد سلبی) جستجو نقش قوه قضاییه در زمینه سازی از جمله این موارد است.

لازم به ذکر است پوررستمی علاوه بر استادیاری دانشگاه تهران فعالیت های آموزشی بسیار دیگری نیز داشته که به چند مورد از این فعالیت ها در ذیل اشاره می کنیم.
• زبان انگلیسی تخصصی ۱: پردیس قم دانشگاه تهران
• زبان انگلیسی تخصصی ۲: پردیس قم دانشگاه تهران
• تفسیر موضوعی نهج البلاغه: پردیس قم دانشگاه تهران
• اخلاق اسلامی: پردیس قم دانشگاه تهران
• زبان عربی: پردیس قم دانشگاه تهران
• روش تحقیق: مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
• اصول تفسیر: اصول الدین قم
• درایة الحدیث: اصول الدین قم
• علوم نهج البلاغه: اصول الدین قم
• علوم قرآن: پیام نور اصفهان
• آشنایی با ادیان: پیام نور اصفهان 

این محقق مهدوی همچنین سوابق پژوهشی بسیاری در کارنامه حرفه ای خود دارد که در ذیل به مرور آن میپردازیم.
سوابق پژوهشی:
الف ) مقالات
۱. «شعار خوارج و تبیین علوی»، ارائه به بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۸۳)
۲. «گامی در آسیب شناسی پژوهشی» ارائه به بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۸۳)
۳. «جایگاه و وظایف فرشتگان از منظر قرآن و نهج البلاغه» ارائه به بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۸۴)
۴. «حضرت آدم(ع) و لغزش او از منظر قرآن و نهج البلاغه» ارائه به بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۸۴)
۵. «بایسته ها و تبعات اقتصادی در پرتو تشكیل حكومت»، ارائه به بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۸۵)
۶. «معرفی و نقد یك كتاب در حوزه جامعه شناسی، مجله علمی ـ تخصصی نهج البلاغه، شماره ۱۵-۱۶، بهار ۱۳۸۵)
۷. «ظرفیت ، معیت و معرفت روابط سه گانه علی(ع) با قرآن، مجله علمی ـ پژوهشی انجمن معارف اسلامی، شماره ۸-۹، پاییز و زمستان ۸۵)
۸. «جلوه های از حقیقت هماهنگ میان قرآن و علی علیه السلام، فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی، شماره ۱۶، زمستان ۱۳۸۵)
۹. «نگرشی بر انسجام اسلامی از منظر امام علی علیه السلام، فصلنامه علمی-پژوهشی شیعه شناسی، شماره ۱۹، پاییز ۱۳۸۶)
۱۰. «آرمان اتحاد مسلمانان و آسیب شناسی آن از منظر نهج البلاغه، فصلنامه علمی – ترویجی کوثر معارف، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۶)
۱۱. «كنكاشی پیرامون اصالت ثروت در شعرابن میثم بحرانی» ( مجله علمی ـ تخصصی نهج البلاغه ـ ویژه ابن میثم بحرانی، ۱۳۸۶)
۱۲. « ابن میثم البحرانی، دفاع عن اشکالیات فی شخصیته و اخلاقیاته، مجله نصوص معاصرة، لبنان، شماره،۱۲، خریف۲۰۰۷ م)
۱۳. «مشروع الانسجام و التضامن الاسلامی، قراءة فی ضوء نصوص نهج البلاغه، مجله نصوص معاصرة، لبنان، شماره ۱۰، ربیع ۲۰۰۷م)
۱۴. «برون نگری به روابط نهج البلاغه با قرآن، مجله کوثر معارف، شماره ۶، تابستان ۱۳۸۷)
۱۵. «بررسی تطبیقی زبان نطق قرآن در نهج البلاغه، مجله علمی ـ پژوهشی انجمن معارف اسلامی، شماره ۱۹-۲۰، تابستان و پاییز۱۳۸۸)
۱۶. «نگاهی تعلیلی و فلسفی به وصف ناپذیری خدا در نهج البلاغه، فصلنامه علمی- پژوهشی فلسفه دین، شماره۲، تابستان ۱۳۸۸)
۱۷. «عرضه حدیث بر قرآن، فصلنامه علمی – ترویجی سفینه، شماره ۲۳، تابستان ۸۸)
۱۸. «نطق القرآن
سیرت هم می تواند بر اساس فضایل، مصالح و ارزشها شکل گیرد و هم می تواند در زمین رذایل، مفاسد و ضدارزشها ریشه دواند، البته سینمای موعودگرا در ایران نه صورت ناب دارد و نه سیرت ناب؛ یعنی ضعیف است هم از حیث سیرت و محتوا و هم از حیث صورت و قالبها، برای سیرت باید فیلنامه ها راقوی کرد بر اساس همان شاخصه ای هنر دینی که بیان شد؛ و برای صورت و فرم نیز باید اعتبار ویژه اختصاص داد و آخرین متدها را در این حوزه بکار گرفت
و صمته، دراسة مقارنة فی المحتملات التفسیریة، نصوص معاصرة، شماره ۱۷-۱۸، ربیع ۲۰۱۰)
۱۹. «حکومت ولایی و زمینه سازی ظهور، فصلنامه علمی- پژوهشی مشرق موعود، شماره ۱۳، بهار۱۳۸۹)
۲۰. «تجلی مرتبت اهل بیت(ع) در قرآن در آیینه نهج البلاغه، چکیده مجموعه مقالات برگزیده همایش ملی تفسیر قرآن و نهج البلاغه، بهار ۱۳۸۹)
۲۱. قصه عقل و عشق و حماسه، از قیام حسینی تا مهدوی، ماهنامه علمی- فرهنگی اندیشه معلم، شماره اول، ۱۳۸۹)
۲۲. «تجلی منزلت اهل بیت علیهم السلام در قرآن در آیینه نهج البلاغه، فصلنامه مطالعات تفسیری، پاییز ۸۹، شماره۳)
۲۳. «تعامل عقل و علم در اندیشه شیعه، فصلنلمه علمی – پژوهشی قبسات، شماره ۶۰ ، تابستان ۹۰)
۲۴. «بررسی آسیب شناسانه تاثیر نسخه های عبده و صبحی صالح بر نسخه های معاصر نهج البلاغه، فصلنامه علمی – پژوهشی حدیث پژوهی، شماره ششم، پاییز و زمستان ۹۰)
۲۵. « کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه، مجله علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی،شماره ۲۳، زمستان ۸۹)
۲۶. «نقش معناشناسی دجال در رسالت رسانه زمینه‌ساز»، مجله علمی پژوهشی «مشرق موعود» ، سال چهارم، شماره۱۶. زمستان۸۹. ۲۷. «اخلاق مصرف در سیره پیشوایان دین، مجموعه مقالات اخلاق مصرف، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شرف چاپ)
ب) طرح ها:
تعامل عقل و علم در اندیشه شیعه،پردیس قم، شماره ۰۱/۱/۲۷۹۸۴
«بررسی آسیب شناسانه تاثیر نسخه های عبده و صبحی صالح بر نسخه های معاصر نهج البلاغه، پردیس قم، به شماره ۰۲/۱/۲۷۹۸۴
شخصیت اخلاقی پیامبر اسلام، (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
راهبردشناسی دینی در اخلاق اجتماعی، (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ج ) کتابها
۱. ویرایش و تنظیم كتاب « خدا در نهج البلاغه» اثر ایت الله محمد علی گرامی
۲. ویرایش و تنظیم كتاب « برخورد تاریخی امیرمؤمنان(ع) با لغزش یك كارگزار» اثر ایت الله علی كریمی جهرمی
۳. ویرایش و تنظیم كتاب « المقتطف من نهج البلاغه» اثر ایت الله سید جمال الدین دین پرور
۴. ویرایش و تنظیم كتاب « جنگ و صلح » اثر ایت الله محمد مهدی شمس الدین(ره)
۵. ویرایش و تنظیم مجموعه «اعتقادات در نهج البلاغه» اثر ایت الله استادی
۶. استخراج فهرست منابع و مصادر از كتاب « نهج السعادة فی مستدرك نهج البلاغه» مجلدات ۱ و ۲ و۹ اثر ایت الله شیخ محمد باقر محمودی(ره) ۷. ویرایش و تنظیم كتاب « حقوق و قضا از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) و نهج البلاغه» اثر دکتر علی اكبر حسنی
۸. تنظیم فهرست موضوعی نهج البلاغه بر اساس نهج البلاغه پارسی
۹. تلخیص ترتیبی كتاب (بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغه) اثر علامه تستری (ناتمام)، بنیاد نهج ابلاغه
د)همایشها و جشنواره ها:
۱. ارائه مقاله و برگزیده در همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «کارکردهای جامعه ولایی و حکومت ولایی در زمینه سازی ظهور»، مرداد ۱۳۸۹ش
۲. ارائه مقاله و برگزیده در همایش ملی تفسیر قرآن و نهج البلاغه با عنوان « تجلی مرتبت اهل بیت:در قرآن در آیینه نهج البلاغه» اردیبهشت۱۳۸۹ش
۳. ارائه مقاله و رتبه اول مقالات در دومین همایش انتظار و مهدویت در آموزه های رضوی با عنوان (تحلیل راهبردی از امامت در دکترین امام رضا (ع)) ۱۲ مهرماه ۱۳۹۰
۴. ارائه مقاله و برگزیده در همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی(ره)، با عنوان «وجوه و توسعه معنایی آیات قرآن در اندیشه علامه طباطبایی» ،۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
۵. مقاله برگزیده در اولین کنگره بین المللی علوم انسانی، با عنوان «راهبردشناسی دینی در تحول علوم انسانی» ۳۱ اردیهشت ۱۳۹۱
۶. مقاله برگزیده در همایش هم اندیشی علمای شیعه و سنی با موضوع « انسجام اسلامی از منظر امام علی(ع) »– ۱۳۸۶ش
۷. رتبه دوم مقالات پژوهشی در چهارمین جشنواره دوسالانه نهج با موضوع «بایسته ها و تبعات اقتصادی در پرتو تشكیل حكومت- ۱۳۸۵ش» ۸. ارائه مقاله و برگزیده در کنگره ملی حضرت زینب علیها السلام، با عنوان «راهبرد شناسی مدیریت بحران در سیره زینب کبری علیها السلام»، ۱۸ و ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ 

وی پیش از این در سمت های سرپرست دفتر شاهد و ایثارگر پردیس قم دانشگاه تهران، مدیر دروس عمومی پردیس قم و مشاور نشریات دانشجویی پردیس قم دانشگاه تهران  نیز فعالیت کرده است.

انتهای پیام/ب/14