داخلی     خبر     بین الملل
اسرائیل از طریق عادی سازی روابط دنبال تسلط بر نفت اعراب است
  نویسنده سرشناس جهان عرب ضمن نکوهش کشورهای عربی به دلیل استقبال از مقامات صهیونیست طبق نقشه حساب شده آمریکا که با تحریم‌ها علیه ایران همزمان شده است، گفت، امت عربی و اسلامی نمرده و اجازه عملی شدن این توطئه شوم را نمی‌دهد.
Share/Save/Bookmark
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب : 73389
اسرائیل از طریق عادی سازی روابط دنبال تسلط بر نفت اعراب است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از خبرگزاری فارس،‌ «عبد الباری عطوان»، نویسنده مشهور جهان عرب طی یادداشتی در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم»، هجوم کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نقشه مشترک آمریکا و اسرائیل برای نابودی مساله فلسطین و تسلط بر ثروت و منابع حیاتی کشورهای عربی توصیف و در عین حال تاکید کرد که امت عربی و اسلامی اجازه تحقق این هدف شوم را نمی‌دهد.

نویسنده طبق سبک معمول خود در انتخاب عناوین پرسشی برای یادداشت‌های این بخش رای الیوم، در عنوان این یادداشت خود آورده است: این، قطار صلح نیست، قطار عادی سازی و تسلط بر منابع نفت و بازگشت به خیبر است...چرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق بیروت یا لاذقیه یا بانیاس و نه حیفا به مدیترانه دسترسی پیدا نکنند؟ چگونه بازاریابی برای این پروژه با آغاز تحریم نفتی علیه ایران شروع شد؟و آیا اردن و مردمش خطرهایی که این پروژه برای آنها و آینده کشورشان دارد، درک می‌کنند؟

در مقدمه این یادداشت آمده است: حلقه‌های زنجیره عادی سازی اعراب با رژیم اسرائیل روز به روز بیشتر می‌شود، از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مسقط و استقبال گرم و باشکوهی که از وی به عمل آمد و گشت زنی خانم «مری رگیو»، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل در مسجد «شیخ زاید بن سلطان» ابوظبی تا طنین انداز شدن سرود ملی اسرائیل در دوحه به مناسبت جشن ورود تیم ژیمناستیک اسرائیل به مسابقات ورزشی در این شهر، به دنبال همه این ضربات دردناک عادی سازی، «ایسرائیل کاتص»، وزیر حمل و نقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی در تریبون یک کنفرانس بین المللی درباره حمل و نقل که از دیروز در مسقط آغاز به کار کرد از یک پروژه ریلی خبر داد که بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به اردن و عربستان و از آنجا به دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) مرتبط می‌کند و بدین ترتیب کاتص در اثنای اقامت خود در مسقط به شرح و تفصیل مزایای بزرگ سیاسی و اقتصادی این قطار عادی سازی برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آینده پرداخت.

عطوان نوشت: ما هنوز از شوک سفر نتانیاهو به مسقط و وزرا و تیم ورزشی او به ابوظبی، دبی و دوحه بیرون نیامده‌ایم که باید چشمان خود را به روی حرکت قطار صلح جدیدی باز کنیم، حرکتی که به طور حساب شده با آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشوری که جبهه مقاومت ضد استکبار در منطقه را رهبری می‌کند، همزمان شده است.

به عقیده نویسنده، قابل توجه است اسرائیلی‌هایی که این پروژه را تبلیغ می‌کنند و از حمایت آمریکا برخوردارند، می‌گویند که این پروژه به نفع طرح و برنامه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برابر خطر ایرانی است که منطقه و امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند.

رای الیوم آورده است: اسرائیلی‌ها در شرایط فعلی خواری و ذلالت کشورهای عربی دریافته‌اند که زمینه دستیابی آنها به منافع نفت کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس و تسلط بر این کشورها و اقتصاد آن فراهم است آن هم به بهانه اینکه این کشورها نیاز دارند از طریق بندر حیفا به دریای مدیترانه دسترسی داشته باشند.

به عقیده نویسنده، در واقع آنها(اسرائیلی‌ها) می‌خواهند به خیبر بازگردند و برای رسیدن به رهبری منطقه و رهبری ائتلاف ناتوی عربی-سنی مقدمه چینی می‌کنند، پس حالا این اتفاقی تصادفی است که پروژه قطار عادی سازی پایتخت‌های این ائتلاف را به هم متصل می کند؟.

عطوان در ادامه پرسید: ما نمی‌فهمیم چرا این کشورها نیاز دسترسی به دریای مدیترانه را دارند در حالی که خودشان مشرف به دریاهایی نظیر خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ و خلیج عقبه هستند، اگر در حال حاضر این دسترسی، واقعا، نیازی مبرم است چرا از طریق بندر حیفا و نه بنادر عربی نظیر بیروت، لاذقیه و مثلا بانیاس، صورت نگیرد؟

رای الیوم نوشت: طرح شوم صلح عربی ضمیه طرح معادله قرن شده که از آخر به اول در حال پیاده شدن است، یعنی با عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل آغاز شده بدون اینکه گام نخست و اساسی آن که تشکیل کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس است، برداشته شود.

نویسنده ادامه داد: این چیز تلخی است که بگوییم اردن هم در حال هموار سازی مسیر عادی سازی است، چون این کشور هم مشغول دو پروژه مشترک دیگر با اسرائیل است، نخست پروژه کانالی که آب های دریای سرخ را به دو دریای المیت و مدیترانه متصل می‌کند و دیگری توافق پانزده ساله گاز با اسرائیل که بهای آن به 15 میلیارد دلار می‌رسد.

عطوان تاکید کرد: چیزی که برادران اردنی درک نمی‌کنند این است که اگر این پروژه ها پیش برود، به زیان کشورشان و در نهایت هویت اردن خواهد بود و اردن قبل از اجرای این توافق‌ها هرگز اردن بعد از آن نخواهد بود، البته مشروط به اینکه، اساسا دیگر اردنی باقی بماند.

به باور نویسنده، این قطار صلح نیست که به حرکت درآمده، بلکه قطار تسلیم در برابر نقشه‌های اسرائیل است که مقدمه چینی می‌کند تا بر اقتصاد کشورهای عربی و ثروت‌های نفتی آنها چیره شود، هویت ملی آنها را نابود کند و آنها را همچون یک برده و دنباله رو کور به پروژه صهیونیستی ملحق کند و این آخر ننگ است.

رای الیوم در پایان آورده است: به افتخار حضور «مری رگیو»، وزیر نژادپرست صهیونیست، جشن بگیرید و برای نتانیاهو و وزیر وی «ایوب قرا» فرش قرمز پهن کنید، سرود ملی اسرائیل را پخش کنید و کلمه کلمه آن را پشت سر بازیکنان اسرائیلی با شادی زمزمه کنید و به شرح و تفصیل ایسرائیل کاتص درباره پروژه قطار جدید عادی سازی خوب گوش فرار دهید و خود را برای سوار شدن به کابین‌های لوکس، خوش بو و ویژه ای که برایتان تدارک دیده شده آماده کنید اما همیشه به یاد داشته باشید این امت عربی واسلامی نمرده و نخواهد مرد و به ناچار روز حساب خواهد آمد و گمان نمی‌کنیم که آن روز دور باشد.