داخلی     مقاله     انديشه
جاری شدن اسلام در همه جهان
  علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همة آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، با حرف های دیگر آشنایی ندارند و هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده، آن را بین مردم نشر و گسترش می دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می كند و مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می سازد
Share/Save/Bookmark
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 64479
جاری شدن اسلام در همه جهان
پایگاه خبری آینده روشن - شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشدکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دین اسلام را چگونه بر جهان حکمفرما میکند؟ بنا بر روایاتی که به دوران پس از ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می پردازد، امام ابتدا مردم را به سوی حق دعوت می كند و قبل از آغاز هر جنگی، به معرفی دین حق برای دشمنان می پردازد و فرصت انتخاب میان حق و باطل را به آنان می دهد. بعد از اتمام حجت بر دشمنان است که امام از قدرت شمشیر استفاده می كند. بنابراین از آنجا که حضرت، ابتدا اتمام حجت می كند و باز گروهی با اینكه به حق واقف می شوند و از آن اطلاع می یابند، از آن روی گردان می شوند؛ پس نمی توان گفت که آن حضرت اسلام را با اجبار در جهان حکمفرما می کند؛ بلكه هر كس كه اسلام را قبول می كند، از روی رغبت و اختیار است و هر كس آن را قبول نمی كند، نیز با آگاهی و اختیار است؛ اما بعد از این سوءاختیار، از سوی لشكریان امام نابود می شود تا در جهان فتنه ای باقی نماند.
در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است: «مهدی به سوی كوفه رهسپار می شود. در آن جا، شانزده هزار نفر مجهز به سلاح در برابر حضرت می ایستند. آنان، قاریان قرآن و دانشمندان دینی هستند كه پیشانی هایشان از عبادتِ زیاد پینه بسته، چهره هایشان در اثر شب زنده داری زرد شده، اما نفاق سراپایشان را پوشانده است. آنان یك صدا فریاد بر می آورند: "ای فرزند فاطمه! از همان راهی كه آمده ای، باز گرد؛ زیرا به تو نیازی نداریم." مهدی در پشت شهر نجف، پس از ظهر روز دوشنبه تا شامگاه، بر آنان شمشیر می كشد و همه را از دم تیغ می گذراند و در این نبرد از یاران حضرت، حتی یك نفر زخمی نمی شود.»(1)

طبیعی است که وقتی چنین افرادی آگاهانه، با آن حضرت مخالفت می كنند، حضرت نیز به جنگ با آنان می پردازد و آنان را نابود می كند؛ زیرا وجود چنین كسانی، مانع گسترش عدالت و موجب سلب اختیار و انتخاب دیگر افراد جامعه كه می خواهند حق را انتخاب كنند، می شود؛ بنابراین باید از میان بروند تا ریشه فساد و موانع شناخت حق از باطل از بین برود.

وضعیت علم در دوران ظهور
روایت معروف امام صادق علیه السلام درباره علم در زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که می فرماید: « علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همة آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، با حرف های دیگر آشنایی ندارند و هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده، آن را بین مردم نشر و گسترش می دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می كند و مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می سازد»،(2) به این معنا نیست که مردم به سرعت همه علم را فرا می گیرند. امام فقط بیست و هفت حرف علم را در میان مردم گسترش می دهد. یادگیری علم بستگی به تلاش و كوشش افراد دارد و به یقین تعدادی به مرتبة بالایی كه ذكر شد، می رسند؛ ولی چه بسیارند افرادی كه از نظر علمی در آن زمان نیز فقیرند و خاصانی كه به مرتبة بالای علمی می رسند، حلقه های علمی و كلاس های دانش اندوزی را تشكیل می دهند و بر دانش دیگران می افزایند و كسانی كه طالب علم هستند، در كلاس آن ها شركت می كنند. هم چنانکه در روایت امام صادق علیه‎ السلام آمده است: «گویا می بینم كه شیعیان علی بن ابیطالب قرآن ها را در دست دارند و مردم را آموزش می دهند».(3)
در حقیقت درست است که با ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امكان یادگیری بیست و هفت حرف علم فراهم می شود، ولی باز هم افراد بسیاری هستند که از رسیدن به این قله علمی ناتوانند؛ چرا که رسیدن به این قله نیازمند تلاش و کوشش فراوان است، مانند تقوا كه افراد می توانند با تلاش و كوشش آن را به دست آورند، ولی به مرحله عمل که می رسد، همة مردم چنین توفیقی را ندارند.

روابط افراد در جامعه مهدوی
علم و معرفت، ارتباطات، امنیت و آرامش كامل، رفاه و گشایش اقتصادی، شكوفایی عمران و آبادانی و كمالات انسانی، از جمله دستاوردهای حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. طبیعی است که در چنین جامعه ای كه نه مشكل اقتصادی و نه مشكل امنیتی و نه مشكل تبعیض و بی‌عدالتی وجود دارد و نیز علم و آگاهی و كمالات انسانی به اوج خود در طول تاریخ بشریت رسیده است، به طوری كه هیچ گونه حرص و آزی در میان نباشد، افراد به قناعت نفس والایی رسیده باشند و همچنین اختلاف عقیده و جنگ و ایدئولوژیك در بین نباشد که سبب درگیری و اختلاف مردم شود؛ همگی مردم برادر و یاریگر همدیگر هستند و هر یك دیگری را بر خود مقدم می‌ دارند.
در این جامعه آرمانی که هر كس هر چه بخواهد و لازم داشته باشد ـ از امور مادی و معنوی ـ برایش موجود است، دیگر جای هیچ اختلاف و کشمکشی میان افراد نیست؛ به خصوص كه مردم با عنایت خدا و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به كمال رسیده ‌اند و عقولشان كامل شده است. برخورد دستگاه قضایی و امنیتی در این جامعه نسبت به افراد معدودی هم كه هنوز خود را با عامه مردم و جامعة اسلامی تطبیق نداده و خود را به كمالات نرسانده باشند، به قدری قوی و سریع است كه مهلت خطا و تعدی به آنان نمی ‌دهد و اگر در خلوت ‌ترین مكان ها نیز مرتكب خلاف شوند ـ با توجه به پیشرفت علوم ـ به سرعت شناسایی شده و مجازات می‌ شوند؛ به طوری كه كسی از آنان جرأت خلاف و گناه نمی ‌كند.(4)

پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج 52، ص 598.
2. همان، ص 326.
3. الغیبة، نعمانی، ص360.
4. ر.ک: چشم اندازی به حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، طبسی، ص 179ـ 150.
زهرا رضائیان